کد خبر: ۶۱۷۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی بوشهر، درمیان، یزد، کرمان، نوشهر و زنجان

 

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر: دامپزشکی به معنای پزشکی حیات سالم جامعه بشری است


نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر در دیدار با مدیرکل دامپزشکی این استان گفت: دامپزشکی برای ترقی، پیشرفت و توسعه نیازمند یک نقشه جامع است که با ایجاد دانشگاهها، به روز شدن علم و رصد بین المللی در این زمینه و تدوین قانون محکم و جامع به این مهم می‌توان دست یافت.
در این دیدار ابتدا مدیر کل دامپزشکی تاریخچه ای از تشکیل ساختار سازمان دامپزشکی از ابتدا تاکنون را شرح داد و گفت : از برکات انقلاب اسلامی این بوده است که در سال 57 این استان دارای دکتر دامپزشک نبوده است ولی بعد از انقلاب تاکنون بیش از 109 نفر دکترای دامپزشک در بخش دولتی و خصوصی مشغول به فعالیت در این استان هستند.
دکتر بحرانی در ادامه به وظایف عمده دامپزشکی اشاره و این وظایف را به 3 دسته صیانت از جمعیت دامی با واکسیناسیون، سمپاشی و غیره، کمک به بهداشت عمومی و پیشگیری از بیماریهای مشترک بین انسان و دام علی الخصوص بیماریهای نو پدید و بازپدید و نظارت شرعی و بهداشتی بر صنایع غذایی از ابتدای تولید تا زمان عرضه فرآورده های خام دامی تقسیم کرد.

وی از مرکز ملی تشخیص بیماریهای میگوی شهید آزاد هم یاد کرد و آن را مایه افتخار ملی برای این استان دانست و گفت: دامپزشکی پیشانی سنگر دفاعی بهداشت جامعه است.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر هم در این دیدار گفت : در نظام حیات بشری دامپزشکی در جایگاه ویژه ای دارد و به معنای پزشکی حیات سالم جامعه بشری است.

آیت الله صفایی بوشهری ارتباط بین انسان و دام را بسیار دیرینه دانست و گفت: این ارتباط هم زندگی فیزیکی ودر کنار هم است و هم رابطه تغذیه‏ انسان از دام که این خود اهمیت دامپزشکی را دو چندان می کند، زیرا اگر انسان تغذیه ناسالم داشته باشد و بیمار شود می تواند دام را هم دچار بیماری کند پس دامپزشکی هم ضامن سلامتی انسان و هم ضامن سلامتی دام است.
وی فعالیت دامپزشکی را به سه دسته مهم قبل از ذبح و هنگام تولید، حین ذبح و عمل‌آوری و بعد از ذبح تقسیم بندی کرد و گفت : دامپزشکی برای ترقی ،پیشرفت و توسعه  نیازمند یک نقشه جامع است که با ایجاد دانشگاهها، به روز شدن علم و رصد بین المللی در این زمینه و تدوین قانون محکم و جامع می توانیم یک نقشه جامع خوب وبی نقص را جهت دامپزشکی طراحی کنیم.

 

------------------------------------

 

پرورش بیش از یک میلیون قطعه جوجه یکروزه در شهرستان درمیان


 از ابتدای سالجاری بیش از یک میلیون و 300 هزار قطعه جوجه ریزی در واحد های پرورش طیور شهرستان درمیان صورت گرفته است.
سرپرست شبکه دامپزشکی درمیان با تاکید بررعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای توسط پرورش دهندگان طیور افزود: از ابتدای امسال  155 مورد مجوز جوجه ریزی برای واحدهایی که واجد شرایط بهداشتی بوده اند صادر شده است.
خراشادیزاده با اشاره به وجود بیش از 270 واحد مرغداری در شهرستان گفت: شهرستان درمیان به عنوان یکی از قطب های پرورش طیور، نقش موثری در میزان تولید گوشت مرغ در استان دارد.وی در ادامه افزود: به منظور بررسی و تشخیص قطعی بیماری طی سالجاری 29 مورد نمونه برداری از واحدهای مرغداری درگیر بیماری این شهرستان انجام و به آزمایشگاه ارسال شده است.

 

------------------------------------

 

طرح رایگان مبارزه علیه انگل های داخلی وخارجی دام در استان یزد اجرایی شد


طرح واکسیناسیون رایگان دام‌های استان یزد بر علیه بیماری‌های انگلی داخلی و خارجی، به مرحله اجرا در آمد.
رییس اداره مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: با توجه به ضرورت پوشش همه جانبه دام های استان علیه بیماری های انگلی داخلی و خارجی، خصوصا بیماری خطرناک تب کریمه کنگو که به عنوان یکی از عوامل خطر جدی برای استان است، با استفاده از سموم به صورت رایگان تحت پوشش عملیات سمپاشی قرار گرفتند.
دکتر موسوی در این زمینه گفت: طرح رایگان مبارزه با انگل های داخلی وخارجی دام در 9 شهرستان استان در حال اجرا است. در راستای اجرای این طرح طی دو ماهه سال جاری، تعداد ده هزار راس گاو وگوساله و بیش از دویست هزار راس گوسفند و بز و بالغ بر یک میلیون متر مربع جایگاه دام سمپاشی و شربت ضد انگل خورانده شد.
وی در پایان از دامداران خواست جهت مبارزه علیه انگل های دامی بهسازی جایگاه دام، ورود وخروج کنترل شده دام، تعویض هر ساله سم بدلیل مقاومت های انگل ها به سموم و سمپاشی به موقع جایگاه ودام اقدام گردد.

------------------------------------

 

سرپرست دامپزشکی کرمان خبر داد:
مایه‌کوبی 1550 رأس دام سنگین علیه بیماری هاری


سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: یک‌‌هزار و 550 رأس گاو و گوساله در سطح شهرستان کرمان علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

اکبر دژآهنج اظهار داشت: طی سه ماه نخست سال جاری تعداد یک‌‌هزار و 550 رأس گاو و گوساله در گاوداری‌های سطح شهرستان کرمان در مناطق پرخطر توسط بخش مبارزه شبکه دامپزشکی واکسینه شدند.
وی تصریح کرد: هاری یک بیماری حاد و کشنده ویروسی سیستم عصبی مرکزی است که بیماری اختصاصی گوشتخواران اهلی و وحشی محسوب می‌شود و به صورت تصادفی و بر اثر گزش حیوان آلوده به سایر پستانداران نیز انتقال می‌یابد.
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان بیان کرد: هاری حیوانی در همه استان‌های کشور کم و بیش وجود دارد اما در صورت عدم واکسیناسیون امکان ایجاد آن در مناطق کوهستانی بیشتر است و عمده مخازن انتقال آن در حیات وحش، شغال و روباه و در مناطق شهری سگ‌های ولگرد هستند.
دژآهنج افزود: بیماری هاری از جمله بیماری‌های ویروسی مشترک بین دام و انسان است که غیر قابل درمان بوده و واکسیناسیون بهترین راهکارهای پیشگیری از سرایت این بیماری است.
وی خاطرنشان کرد: همه دامداران باید نسبت به انجام واکسیناسیون هاری سگ‌های نگهبان خود اقدام کنند.

 

------------------------------------

 

رئیس دامپزشکی نوشهر خبر داد:
تست مشمشه بر روی اسب‌های سی‌سنگان


رئیس دامپزشکی نوشهر گفت: با همکاری مدیریت مرکز تفریحی توریستی پارک جنگلی سیسنگان و شبکه دامپزشکی نوشهر، تست مشمشه بر روی اسب‌های مورد استفاده در این پارک انجام شد.

علی رضوی‌زاده در حاشیه بازدید از مرکز تفریحی توریستی پارک جنگلی سیسنگان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شبکه دامپزشکی در راستای وظیفه‌مندی خود در حراست از سرمایه ملی و حفظ بهداشت عمومی جامعه و جلوگیری از بروز بیماری‌های مشترک انسان و دام از اسب‌های مورد استفاده در پارک جنگلی سیسنگان تست بیماری مشمشه به‌عمل آورد.
وی ادامه داد: بیماری مشمشه یکی از بیماری‌های باکتریایی مسری و خطرناک است که اغلب سبب ابتلای تک سمی‌ها می‌شود.
رئیس دامپزشکی نوشهر گفت: این بیماری که از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به‌شمار می‌رود به شدت کشنده بوده و از اهمیت بالایی در جمعیت‌های اسب برخوردار است.
وی بیان کرد: با انجام تست مشمشه در سال 89 و همچنین 90 از حدود 40 راس اسب هیچگونه مشکلی وجود نداشته و هیچ نمونه‌ای نیز مشاهده نشد ضمن اینکه همه این اسب‌ها سالم بوده و از گواهی سلامت برخوردار هستند.
رئیس شبکه دامپزشکی نوشهر با بیان اینکه همچنین این اسب‌ها علیه بیماری شاربن واکسینه و داروی ضدانگل نیز مصرف شده است، تصریح کرد: در جلسه ستاد تسهیلات نوروزی سال گذشته موضوع تست مشمشه اسب‌های مجتمع تفریحی و نمونه گردشگری سیسنگان مطرح و در بهار 89 نیز سه مرحله تست انجام و برای تمامی اسب‌های مجموعه گواهی سلامت صادر شد. رضوی‌زاده با تاکید بر اینکه به کسانی که اسب‌هایشان از گواهی سلامت صادره از سوی دامپزشکی نوشهر برخوردار نباشند اجازه فعالیت داده نخواهد شد، بیان کرد: سال قبل 37 مورد گواهی سلامت برای اسب‌های مجموعه صادر شده که هم اینک مجاز به فعالیت هستند.
وی افزود: یکی از اهداف ما در این طرح مصون نگه داشتن مردم از بیماری‌های احتمالی است.
رضوی‌زاده گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان و استقبال مردم در استفاده از اسب و با نظر به اینکه بیماری مشمشه بیماری مشترک انسان و دام است باید از صحت و سلامت این اسب‌ها مطمئن می‌شدیم.

 

----------------------------------

 

معاون دامپزشکی استان زنجان خبر داد:
آغاز واکسیناسیون تب برفکی در استان زنجان


معاون فنی دامپزشکی استان زنجان از آغاز واکسیناسیون تب برفکی در تمام شهرستان‌های استان زنجان خبر داد.

مرتضی پهلوانی اظهار داشت: این واکسیناسیون همزمان با سراسر کشور آغاز شده است.
وی با بیان اینکه واکسیناسیون تب برفکی همزمان و در طی سال و با فاصله چهار ماه عملیات انجام می‌شود، ادامه داد: این نخستین فاز واکسیناسیون در سال 90 است.
معاون فنی دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه بیست و چهارمین فاز در طول سال‌های اخیر که همزمان در کشور اجرا می‌شود، یادآور شد: آخرین فاز اواخر دی و اوایل بهمن‌ماه سال گذشته انجام شده است.
وی با بیان اینکه این فاز اولویت با گاوداری‌های شیری صنعتی است، ادامه داد: در هر فاز حدود 70 هزار رأس گاو و گوساله واکسینه می‌شوند.
پهلوانی با اشاره به اینکه در این طرح دام‌های حساس از طریق واکسن‌های موجود ایمن‌سازی می‌شوند، افزود: با آغاز واکسیناسیون ایمن سازی در حال انجام شدن است.
وی با بیان اینکه کانون فعالی در استان زنجان وجود ندارد، بیان کرد: نگرانی برای تب برفکی در استان وجود ندارد.
معاون فنی دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه علاوه بر واکسیناسیون به صورت فازبندی شده پیش‌بینی سالانه نیز وجود دارد، گفت: 226 هزار راس گاو و گوساله در طول سال 90 برای واکسیناسیون تب برفکی پیش‌بینی شده است.
وی خاطرنشان کرد: تعداد دام‌های پیش‌بینی شده برای طول سال بیشتر از سه فاز در طول سال است که علت آن پیش‌بینی‌های واکسیناسیون غیرمترقبه‌ای است.
پهلوانی با بیان اینکه 366 هزار گوسفند و بز در طول سال 90 علیه بیماری تب برفکی واکسینه می‌شوند، ادامه داد: معمولا در فاز بهاره بیشترین تعداد را برای گوسفند و بز دارد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد اینکه اگر کانون تب برفکی در یک نقطه‌ای کشف شود، چه اقداماتی صورت می‌گیرد، گفت: اگر کانون فعالی کشف شود به صورت حلقه‌ای دام‌های محل مورد نظر واکسینه می‌شوند.
معاون فنی دامپزشکی استان زنجان ادامه داد: کارشناسان دامپزشکی با نمونه برداری و کنکاش موضوع پیگیری می‌کنند تا به دیگر نقاط سرایت نکند.

 

 

نظر شما
ادامه