کد خبر: ۶۲۷۹۰

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست فارس گفت: علت تلف شدن علفخواران در پارک ملی قطرویه شهرستان نی‌ریز، طاعون نشخوار کنندگان کوچک است و کارشناسان در حال پایش پهنه‌های آسیب دیده هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «لیلا جولایی»، جمعه در این مورد افزود: در پی بروز تلفات در علفخواران پارک ملی قطرویه و ارسال نمونه یک راس بز تلف شده توسط همکاران به دامپزشکی شیراز، کارشناسان پس از بررسی‌های صورت گرفته، علت وقوع را طاعون نشخوار کنندگان کوچک تشخیص دادند.

وی اظهار داشت: پس از اطلاع از این موضوع، تعدادی از کارشناسان با همکاری نیروهای اجرایی، به منطقه اعزام شدند و پایش در این زمینه را آغاز کردند، که خبرهای تکمیلی پس از چند روز بازرسی، به اطلاع عموم خواهد رسید.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک، یک بیماری ویروسی بسیار واگیر بین گوسفندان و بز است. به این بیماری "طاعون بزی" هم گفته می‌شود.

این بیماری قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز هست و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام‌های اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند.

این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و در نهایت تلف می‌شود. ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع حیوان نیز حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است و شیر حیوان مبتلا به این عارضه، حاوی ویروس است.

پارک ملی قطرویه و منطقه حفاظت شده بهرام گور در ۵۰ کیلومتری شرق نی‌ریز و در ۲۶ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد. این مکان که پیشتر به صورت منطقه آزاد کنترل می‌شد از سال ۱۳۵۱ خورشیدی با عنوان منطقه حفاظت شده بهرام گور، تحت کنترل اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس قرار گرفت

پارک ملی قطرویه و منطقه حفاظت شده بهرام گور تنها منطقه‌ای در کشور است که جمعیت قابل ملاحظه و پویایی از گورخر ایرانی را در خود جای داده است. حضور دیگر گونه‌های ارزشمند نظیر یوزپلنگ آسیایی، کاراکال، زاغ بور و هوبره ارزش بوم شناسی (اکولوژیکی) این زیستگاه پهناور را دو چندان کرده است.

شهرستان نی‌ریز،که در فاصله ۱۹۲ کیلومتری شرق شیراز واقع شده است از معدود شهرستان‌های کشور است که ٢ منطقه حفاظت شده دارد.

 


نظر شما
ادامه