کد خبر: ۶۳۰۳۷

تنش تالاب میانکاله سی و چهارمین روز خود را پشت سر گذاشت و بر اساس اطلاعیه صادر شده، تاکنون، ۲۰ هزار و ۴۹۲ از پرندگان مهاجر، در این تالاب تلف شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، بر اساس اطلاعیه اداره‌کل محیط زیست مازندران، با توجه به وقوع تلفات غیرعادی در پرندگان مهاجر آبزی در تالاب بین المللی میانکاله و خلیج گرگان، عملیات پایش و جمع آوری لاشه پرندگان مهاجر آبزی در روز سه شنبه دوازدهم اسفند ماه ۹۹ نیز با اعزام اکیپ های از محیط بانان و کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست بهشهر، گلوگاه و اداره کل انجام شد.

در این عملیات، ۱۰۶۶ قطعه پرنده مهاجر آبزی از گونه های چنگر معمولی، فلامینگو، مرغابی و کشیم تلف شده از سطح خلیج و ساحل جمع آوری و دفن بهداشتی شدند.

بر این اساس و با احتساب تلفات ۳۳ روز گذشته، مجموع تلفات پرندگان مهاجر جمع آوری شده، به ۲۰ هزار و ۴۹۲  قطعه رسیده است.

قابل ذکر است، عملیات پایش و جمع آوری لاشه پرندگان تلف شده توسط چندین گروه با استفاده از قایق، تراکتور و همچنین بصورت پیاده در ضلع شرقی و جنوبی داخل تالاب و خلیج انجام شد.

به گزارش ایسنا، بر اساس اطلاعیه ۱۲۱۲۹۹سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با رخداد تلفات پرندگان حیات وحش تالاب میانکاله و پس از سیر مطالعات گسترده در ۱۲ فرمت مشخص و آلگوریتم آزمایشگاهی در محورهای ۶ گانه بیماری‌های فرامرزی بر اساس تست های پیشرفته مولکولی، بیماری های باکتریایی با کشت در محیط های اختصاصی، مسمومیت های ناشی از سموم ارگانوفسفره، مسمومیت های ناشی از سموم ارگانوکلره، فلزات سنگین و بیوتوکسن و مطالعات میدانی عملیاتی انجام گرفته بر روی جمعیت حیات وحش دامی منطقه از جمله گراز (خوک وحشی)، عامل اصلی رخداد مرگ و میر بالای پرندگان تالاب میانکاله، سم بیوتوکسین حساس به حرارت (بوتولیسم) بوده است.

 

خبرهای مرتبط
نظر شما
ادامه