کد خبر: ۶۵۴۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: نماینده فدراسیون جهانی سگ در کشور با بیان اینکه با خلأ قانونی در زمینه نگهداری سگ در کشور مواجه هستیم گفت: ۱۶ ارگان، مسئول ساماندهی سگ‌های پرسه زن در کشور هستند، اما تا به امروز به نتایج درستی در زمینه ساماندهی سگ‌های پرسه زن نرسیده ایم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صداوسیما، «پور اسماعیل»، نماینده فدراسیون جهانی سگ در کشور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: برآورد تعداد سگ‌های پرسه زن و بلاصاحب که این روز‌ها در کشور به معزل تبدیل شده اند، به شهرداری‌ها مربوط می‌شود و هنوز اتفاق خاصی برای کاهش سگ‌های پرسه زن در استان صورت نگرفته است.

وی افزود: به دلیل استفاده از سگ در زمینه‌های مختلف از جمله سکونتگاه‌ها یا کارگاه‌های برون شهری و همچنین عدم اطلاع رسانی از خصوصیات سگ ها، شاهد رهاسازی آن‌ها در طبیعت و زاد و ولد بیش از حد آن‌ها هستیم.

پوراسماعیل با بیان اینکه سگ‌های پرسه زن یا بلاصاحب باید به لحاظ بهداشتی تحت نظر دامپزشک قرار گیرند، خاطرنشان کرد: اگر سگ‌های بلاصاحب داروی ضد انگل و واکسن دریافت نکنند، ممکن است بهداشت عمومی را به خطر بیندازند و حتی برخی از آن‌ها به مردم حمله کنند، به طوری که در جزیره قشم شاهد کشته شدن یک بچه توسط سگ‌های پرسه زن بودیم.

وی افزود: سگ‌ها خصوصیات اخلاقی و رفتاری متفاوتی دارند و ممکن است برخی از سگ‌های پرسه زن به مردم حمله کنند و حتی گزارش شده سگ‌های پرسه زن به گله‌های دام نیز حمله کرده اند.

نماینده فدراسیون جهانی سگ در کشور تصریح کرد: سگ‌های پرسه زن بیشترین مشکل را برای سگ‌های مالک دار تحت حمایت در باغ‌ها و ویلا‌ها به وجود می‌آورند و میزان شیوع بیماری‌های حیوانات، در بین آن‌ها بیشتر است.

وی افزود: سگ‌های مالک دار آموزش پذیر و فرمان پذیر هستند و از سوی مالکان تحت پوشش‌های بهداشتی و تغذیه‌ای قرار دارند و حتی برخی آن‌ها برای کشف مواد مخدر یا ویروس کرونا استفاده می‌شوند، اما سگ‌های پرسه زن یا ولگرد تحت هیچگونه حمایت‌های بهداشتی و آموزشی قرار نمی‌گیرند و باید سریعاً برای ساماندهی این دسته از سگ‌ها اقدام شود.

پوراسماعیل گفت: سگ‌های آموزش دیده و دارای مالک به دلیل خصوصیات اخلاقی متفاوت نباید با سگ‌های پرسه زن در ارتباط باشند و متأسفانه در کشور ما بدون در نظر گرفتن خصوصیات اخلاقی سگ‌ها نسبت به تکثیر نژادی آن‌ها اقدام می‌کنند که این موضوع سبب گسترش بیش از حد سگ‌های پرسه زن شده است.

وی افزود: در کشور‌های خارجی برای کسانی که نسبت به تکثیر غیرقانونی سگ‌ها اقدام کنند، جریمه‌های سنگینی وضع می‌شود، اما در کشور ما به این موضوع اصلاً پرداخته نشده است.

به گفته نماینده فدراسیون جهانی سگ در کشور، در برخی از استان‌ها شاهد هستیم که سگ‌های پرسه زن را به وسیله خودرو به یک استان دیگر منتقل کرده و آنجا رهاسازی می‌کنند که با پیشروی این سگ‌ها به مناطق شهری، شاهد بروز خطرات و معضلات بسیاری هستیم.

پوراسماعیل با بیان اینکه ۱۶ ارگان، مسئول ساماندهی سگ‌های پرسه زن در کشور هستند، اما تا به امروز به نتایج درستی در زمینه ساماندهی سگ‌های پرسه زن نرسیده ایم، تأکید کرد: در کشور‌هایی که برنامه منسجمی برای اداره سگ‌ها دارند، سگ‌ها نمی‌توانند به هر جایی وارد شوند و حتی در مسابقات نظامی، هر سگی حق ورود به مراحل مختلف این مسابقات را ندارد.

وی افزود: حضور سگ‌ها در اماکن عمومی به ویژه در کشور‌های صنعتی و حتی آسیایی ممنوع است و سگ‌ها اگر در کابین خودرو، آزاد باشند، صاحب آن سگ مشمول جریمه سنگین می‌شود.

نماینده فدراسیون جهانی سگ در کشور تصریح کرد: در کشور‌های دنیا، سگ‌ها اگر در اماکن عمومی مدفوع کند، صاحب آن سگ‌ها جریمه سنگین می‌شوند و باید بر اساس معیار‌های بهداشت جهانی، نسبت به پاکسازی محیط آلوده شده اقدام کنند.

وی افزود: اتلاف و از بین بردن سگ‌های پرسه زن به لحاظ علمی و فنی به هیچ عنوان درست نیست و به دلیل افزایش یک باره منبع غذایی برای سگ‌های باقیمانده، میزان زاد و ولد آن‌ها به شدت افزایش پیدا می‌کند و حتی این قابلیت وجود دارد که یک سگ ماده در سال ۲۴ توله به دنیا بیاورد.

پوراسماعیل با تأکید بر اینکه ما در زمینه نگهداری سگ در کشور با خلأ قانونی مواجه هستیم، گفت: باید نخست اطلاعات سگ‌ها جمع آوری شده و سپس درباره نحوه مقابله با آن‌ها اقدام کنیم که این روند در کشور ما یا انجام نمی‌شود و یا به کندی پیش می‌رود.

نماینده فدراسیون جهانی سگ در کشور با اشاره به اینکه ۳۶۷ نژاد سگ در دنیا ثبت شده است و تنها سگ ایرانی ثبت جهانی شده، تازی شکاری سالوکی است، خاطرنشان کرد: دهه‌ها قبل، انگلیسی‌ها به صورت غیرقانونی ۶۰ قلاده از سگ تازی شکاری سالوکی را از ایران منتقل کرده و پرورش داده اند و به طور کلی، سرقت ژنتیکی مرتکب شده اند و پول هنگفتی نیز از تکثیر و فروش این حیوان به جیب می‌زنند.

وی افزود: می‌توان مالکیت نژاد سگ سالوکی ایران را به کشورمان برگرداند چرا که این سگ، قابلیت بسیار مناسبی برای حفاظت از باغستان‌ها دارد.

پوراسماعیل با بیان اینکه فدراسیون جهانی سگ سال ۱۳۱۱ در بلژیک تأسیس شده و از تمام کشور‌های دنیا از جمله کشور‌های مسلمان در آن عضو هستند، خاطرنشان مرد: فدراسیون جهانی سگ دارای ۲۶ کمیته تحقیقاتی و علمی است و تمامی امور مربوط به سگ‌ها را برای استفاده بهتر از این موجودات و همچنین حفظ مال و اموال مردم دارد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
0
0
معزل یا معضل؟
نظر شما
ادامه