کد خبر: ۶۵۹۵
اجلاس منطقه‌ای آسیای شرقی و اقیانوسیه با حضور 37 کشور خارجی اواخر آبان در تهران برگزار می‌شود. همچنین مسئولیت کمیسیون کشورهای عضو اکو به کشور جمهوری اسلامی ایران داده شده و بدین منظور دفتر این کمیسیون و دو دوره آموزشی با همکاری 10 کشور عضو در سال جاری انجام خواهد شد...

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: طرح 5 ساله‌ای از دو سال پیش شروع شده و محصولاتی مانند شیر، گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ پایش می‌شوند تا از نظر باقیمانده دارویی و سموم مشکلی نداشته باشند.
دکتر سید محسن دستور در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه‌های پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای پرندگان گفت: این بیماری مشترک بین انسان و دام است،سالانه 40 هزار نمونه‌برداری در سراسر کشور انجام می‌شود. همکاری‌های بین‌بخشی با سایر دستگاه‌ها مانند وزارت بهداشت، دستگاه قضایی و محیط زیست با شدت بیشتری انجام می شود تا احتمال شیوع کاهش یابد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: 5 میلیارد تومان هم از سوی دولت بودجه تعیین شده و در صورت نیاز اضافه می‌شود.
دستور گفت: در حال حاضر از نظر بیماری آنفلوانزای پرندگان مشکلی وجود ندارد،اما بیماری تنفسی همچنان مشکل‌ساز است.

*طرح 5 ساله برای ارزیابی باقیمانده دارویی و سموم

دستور  همچنین در مورد باقیمانده سموم در محصولات دامی گفت: طرح 5 ساله‌ای از دو سال پیش شروع شده و محصولاتی مانند شیر، گوشت مرغ، ماهی، گوشت قرمز و تخم مرغ پایش می‌شوند تا از نظر باقیمانده دارویی و سموم مشکلی نداشته باشند.
وی افزود: طی دو سال گذشته که این پایش در مورد شیر انجام شده مشخص شد که این محصول دقیقا مطابق با استاندارهای جهانی است.
وی افزود: پایش شیر در مورد آفلاتوکسین‌ها صددرصد با معیارهای داخل کشور و 94.5 درصد با معیارهای اتحادیه اروپا و همچنین در مورد آزمایش آنتی‌بیوتیک میانگین 95 درصد با ضوابط بین‌المللی مطابقت داشت.
دستور گفت: در حال حاضر آزمایشگاه‌های مرجع در کشور راه‌اندازی می‌شود و طی دو سال آینده همه محصولات دامی کشور بدون هیچ مشکلی ارزیابی خواهد شد.

*سازمان جهانی بهداشت دام فعالیت‌های دامپزشکی کشور را تایید کرد

دستور گفت: ارزیابی که مجامع بین‌المللی و سازمان جهانی بهداشت دام در 50 شاخص از فعالیت‌های حوزه دامپزشکی در سال گذشته انجام داد اعلام شد که هیچ مشکلی از نظر فعالیت‌های دامپزشکی وجود ندارد.
دستور همچنین به برنامه‌های اجرایی این سازمان در سال جاری اشاره کرد و گفت: اجلاس منطقه‌ای آسیای شرقی و اقیانوسیه با حضور 37 کشور خارجی اواخر آبان در تهران برگزار می‌شود. همچنین مسئولیت کمیسیون کشورهای عضو اکو به کشور جمهوری اسلامی ایران داده شده و بدین منظور دفتر این کمیسیون و دو دوره آموزشی با همکاری 10 کشور عضو در سال جاری انجام خواهد شد.

دستور افزود: برگزاری این اجلاس از نظر روابط دامپزشکی و مسائل بهداشتی مبارزه با بیماری‌ها برای کشور ما دارای اهمیت است.
*افتتاح پروژ‌ه‌های دامپزشکی در هفته دولت

دستور همچنین به اجرای پروژه‌های مرتبط با دامپزشکی در هفته دولت اشاره کرد و گفت: در هر استان 5 الی 7 پروژه به بهره‌برداری می‌رسد. در کنار آن بخش خصوصی هم پروژه‌های افتتاح کشتارگاه، حوزه درمانی و پیشگیری و بسته‌بندی را نیز انجام می‌دهد.

*موانع عرضه مرغ بسته‌بندی شده در استان تهران

دستور در مورد اینکه قرار بود طی چندین دوره قرار است مرغ بسته‌بندی در تهران عرضه شود اما عملی نشده است،گفت: در حال حاضر 600 هزار واحد بسته‌بندی در استان تهران وجود دارد اما با توجه به مشکلاتی که بعد از تغییر در نحوه عرضه ایجاد می‌شود کار به کندی صورت می‌گیرد.
وی افزود: فرهنگ مصرف و عدم پذیرش آن در بین مردم همچنین تغییر قیمت بعد از بسته‌بندی اگرچه اعتقاد داریم این رقم معنی‌دار نیست مشکلاتی را برای عرضه مرغ بسته‌بندی در استان تهران به وجود آورده است.
وی افزود: سازمان میادین از 1.5 ماه پیش عرضه مرغ بسته‌بندی را در تهران شروع کرده اما قرار است به صورت مرحله‌ای این کار در تهران صورت گیرد.
دستور گفت: در حال حاضر مرغ بسته‌بندی در همه استانهای کشور انجام می‌شود.
وی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید چند سال پیش سازمان دامپزشکی کشور که ناظر بر صادرات آبزی به اتحادیه اروپا بود به تعهدات خود مبنی بر پایش باقیمانده‌ها به درستی عمل نکرد و بازارهای صادراتی بویژه میگو را در این اتحادیه را از دست دادیم، گفت: سازمان دامپزشکی الان هم ناظر است و نمونه‌برداری‌هایی هر ساله انجام می‌دهد سال گذشته هم انجام داد و امسال هم قرار است نمونه‌برداری از محصولات صادراتی انجام و به مرکزی در کشور فرانسه ارائه دهد.
وی افزود: آزمایشگاه ارزیابی باقیمانده سموم در تهران به صورت ملی آماده شده و طی یکی دو سال آینده تمام این آزمایش‌ها در کشور تکمیل می‌شود.
دستور گفت: دلیل ارسال نمونه‌ها به کشور فرانسه نبودن آزمایشگاه‌های کافی در کشور بود اما طی دو سال آینده این آزمایشگاه‌ها در کشور تکمیل و نهایی خواهد شد.
وی افزود: در کنار تکمیل آزمایشگاه‌ها نظارت بر مصرف دارویی و نظارت بر فرآوری و بسته‌بندی از کارهای دیگری است که قرار است انجام شود.
دستور افزود: در حال حاضر حدود 30 الی 40 درصد آزمایشگاه‌ها از نظر زیرساخت آماده است و 40 درصد آن تا 2 سال دیگر آماده می‌شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: بعد از آماده‌سازی آزمایشگاة‌ها تمایندگان اتحادیه اروپا باید بازدید و منطبق بودن آن با استانداردهای موجود را قبول کنند.
وی افزود: در هفته دولت تعدادی از این آزمایشگاهی در تهران، بندرعباس و قم به بهره‌برداری می‌رسد.

سازمان دامپزشکی ایران که نماینده اتحادیه اروپا برای کنترل، نظارت بهداشتی صادرات انواع آبزیان است در مورد باقی مانده سموم آبهای پساب مزارع آزمایش انجام می‌داد و نتیجه را به فرانسه که مسئول نظارت بر عملکرد سازمان دامپزشکی ایران در زمینه کنترل محصولات صادراتی آبزیان است ارسال می‌کرد، اما چند سال پیش این آزمایش را انجام نداد یا با تأخیر فرستاد و آنها با این بهانه کد گواهی ایران را باطل کردند.حتی چندین تن میگو آن موقع صادر شد اما اجازه ترخیص ندادند و با عث شد که میگوی صادراتی کشور که تا 90 درصد به اتحادیه اروپا صادر می‌شد در سال 89 به  22 درصد برسد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه