کد خبر: ۶۶۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان ادامه داد: برای تاسیس سازمان نظام بهداشت دوستانی از بیرون کمک کردند تا پیش‌نویس این طرح آماده شود که هم‌اکنون مراحل نهایی را طی می‌کند، پس از آماده شدن آن را به صحن علنی مجلس ارایه می‌دهیم، مجلس هم پس از تصویب یک فوریت آن را به کمیسیون تخصصی‌ که کمیسیون بهداشت است ارجاع می‌دهد...
sibsalamat

ایران به عنوان یکی از کشورهای موفق در پیاده کردن سیستم شبکه‌های بهداشت و خانه‌های بهداشت در جهت استقرار نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه معرفی شده است.

بی‌شک دستاوردهایی مانند کاهش قابل توجه مرگ و میر مادران و نوزادان، افزایش امید به زندگی و ارتقای سطح سلامت و ... همگی در سایه همکاری و تلاش‌های کلیه بخش‌های بهداشت و درمان کشور از جمله بهداشت‌یاران به دست آمده است.

فعالیت و جمعیت میلیونی بهداشت‌یاران در عرصه‌ سلامت و بهداشت، جمعی از فارغ‌التحصیلان این رشته را بر آن داشت که برای پیگیری و احقاق حقوق نیروهای بهداشتی و رفع مشکلات به دنبال تشکیل یک سازمان مستقل باشند.

احساس ضرورت برای تشکیل چنین سازمانی، جمعی از بهداشت‌یاران را بر آن داشت تا با راهنمایی و کمک برخی اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و مشورت اعضای سازمان نظام پرستاری و نظام پزشکی طرحی را برای تاسیس سازمان نظام بهداشت به مجلس ارایه دهند و امیدوار باشند که این طرح در مجلس تصویب ‌شود.

محمد مقضی یکی از طراحان تاسیس سازمان نظام بهداشت، در این باره به ایسنا، گفت: در کشور سازمان‌هایی مانند سازمان نظام پزشکی و نظام پرستاری وجود دارد که علاوه بر پیگیری مطالبات صنفی، فرهنگی و آموزشی قشر مربوطه، بررسی تخلفات با نظارت تخصصی بر عملکرد نیروها را هم برعهده دارند، اما متاسفانه در حیطه خدمات بهداشتی چنین سازمانی وجود ندارد.

به گفته مدیر دانشجویی فرهنگی دانشکده علوم پیراپزشکی مشهد، متاسفانه فارغ‌التحصیلان رشته‌های بهداشت که شامل بهداشت محیط، بهداشت عمومی، بهداشت خانواده، بهداشت مدارس، بهداشت دهان و دندان و نظیر اینها هیچگونه سازماندهی ندارند.

مقضی افزود: اگرچه این کارمندان بهداشتی و درمانی در خانه‌های بهداشت روستاها گرفته تا مراکز بهداشتی و درمانی شهرها و بیمارستان‌های فوق‌ تخصصی مشغول به ارایه خدمت به مردم هستند اما متاسفانه برنامه‌ریزی درسی، صنفی و شغلی آنها در دست خودشان نسیت، ضمن اینکه آنها نمی‌دانند برای تحقق مطالبات صنفی، آموزشی و پژوهشی خود باید به کجا باید مراجعه کنند.

طراح اصلی طرح تاسیس سازمان نظام بهداشت همچنین گفت: بحث تاسیس سازمان نظام بهداشت سالیان سال است که در ذهن نیروهای بهداشتی وجود دارد اما هرگز به صورت یک طرح مدون و منظم به مجلس پیشنهاد نشد تا در آنجا به صورت قانون مصوب شود و جهت اجرا به دولت ابلاغ شود.

وی ادامه داد: طرح‌ها و ایده‌ها را از وزیر پیشین وزارت بهداشت، اعضای کمیسیون بهداشت و درمان، برخی روسای دانشگاه‌ها تا کارمندان بهداشتی جمع‌آوری و با بررسی موضوعات و مشکلات موجود طرحی مدون در 15 صفحه‌ حاوی مقدمه، اهداف، ضرورت‌ها، خط‌مشی‌ها، سیاست‌ها و پیش‌نویس قانون تهیه و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردم.

مقضی بیان کرد: مخالفت‌های زیادی با این طرح شد، به خصوص مرکز پژوهش‌های مجلس، هنوز هم این زمزمه به گوش می‌رسد که تاسیس سازمان نظام بهداشت لازم نیست، اما برخی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان حمایت خوبی از این طرح دارند.

مدیر دانشجویی فرهنگی دانشکده علوم پیراپزشکی مشهد گفت: امیدوارم این طرح در آینده نزدیک به تصویب کمیسیون بهداشت و درمان برسد و از آنجاکه این طرح تخصصی امید داریم در صحن علنی هم تصویب شود.

پیش‌نویس طرح «تاسیس سازمان نظام بهداشت» تهیه می‌شود

انوشیروان محسنی‌بندپی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان با تایید این موضوع در این راستا خاطرنشان کرد: افراد بسیاری در نظام بهداشتی کشور در رده‌های مختلف بهداشتی مشغول به کار هستند اما از یک تشکیلات صنفی که بتواند از حقوق و مطالبات صنفی آنها حمایت کند و پیگیر نحوه ادامه تحصیل آنها باشد، برخوردار نیستند.

به گفته نماینده مردم نوشهر و چالوس، همان‌طور که می‌دانیم بهداشت نقش موثری در ارتقای سلامت جامعه دارد، اما عدم توجه کافی به قشری که پیش قراولان نظام عرصه خدمت سلامت هستند این خلا‌ء را بوجود می‌آورد که بتوانیم فعالان عرصه بهداشت را مانند سازمان نظام پزشکی، نظام پرستاری، نظام مهندسی، نظام روانشناسی از یک نظام برخوردار کنیم تا حق و حقوق آنها در ابعاد مختلف تحت حمایت‌های قانونی قرار گیرد.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان ادامه داد: برای تاسیس سازمان نظام بهداشت دوستانی از بیرون کمک کردند تا پیش‌نویس این طرح آماده شود که هم‌اکنون مراحل نهایی را طی می‌کند، پس از آماده شدن آن را به صحن علنی مجلس ارایه می‌دهیم، مجلس هم پس از تصویب یک فوریت آن را به کمیسیون تخصصی‌ که کمیسیون بهداشت است ارجاع می‌دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید این طرح به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، اظهار کرد: در این طرح هیچ مغایرتی وجود ندارد اما باید توجه شود که بار مالی را به دولت تحمیل نکند چراکه اگر بار مالی به دولت تحمیل کند مغایر با اصل 75 قانون اساسی است و دولت باید برای تصویب آن نظر موافق بدهد.

محسنی‌بندپی در خاتمه خاطرنشان کرد: پیش‌نویس این طرح پس از تکمیل به مجلس ارایه می‌شود و به نظر می‌رسد ظرف 2 ماه آینده در صحن علنی مجلس مورد رای‌گیری قرار گیرد.

اعضای کمیسیون بهداشت با کلیت این طرح موافقند

سیدامیرحسین قاضی‌زاده عضو کمیسیون اجتماعی از حامیان طرح تاسیس سازمان نظام بهداشت نیز در این باره تصریح کرد: هدف از تصویب این طرح، سازماندهی فارغ‌التحصیلان مرتبط با بهداشت و هماهنگی برای اشتغال این افراد در بخش خصوصی یا فعالیت به صورت تعاونی‌ها است.

به گفته نماینده مردم مشهد، در راستای پیاده‌سازی اصل 44 و عدم توان دولت برای تامین نیروی انسانی باید در حوزه‌های بهداشت هم کم کم به سمتی برویم که با خرید خدمت خدمات بهداشتی کارها را پیش ببریم، لازمه‌ این این کار سازماندهی نیروهای بهداشت در قالب یک نظام است.

وی ادامه داد: طرح تاسیس سازمان نظام بهداشت به صورت یک پروپوزال تهیه شده بود و قالب یک طرح قابل طرح در مجلس را نداشت، بنابراین طرح را به طراحان اصلی که تعدادی از فعالین حوزه بهداشت هستند برگرداندیم تا با کمک یک مشاور حقوقی و مشورت تعدادی از اعضای نظام پرستاری و نظام پزشکی ماده قانونی آن را تنظیم کنند، سپس امضای 15-16 نفر از همکاران کمیسیون بهداشت را می‌گیریم و آن را به صورت طرح به مجلس ارایه می‌کنیم.

قاضی‌زاده همچنین خاطرنشان کرد: این طرح باید به صورت یک لایحه یا طرح قانونی درآید چراکه تنظیم این طرح به لحاظ شکلی قابل طرح در مجلس نبود، بنابراین یک حقوقدان باید آن را تنظیم کند و با قانون نظام پزشکی و نظام پرستاری مقایسه کند تا اگر نقصی دارد برطرف شود.

عضو کمیسیون بهداشت در خاتمه تاکید کرد: تمام کسانی که با سلامت مردم سر و کار دارند باید علاوه بر نظارت دولت مورد نظارت نظام صنفی مربوطه هم باشند چراکه این افراد نیاز به حمایت و پیگیری مسایل صنفی و آموزشی دارند، همان‌طور که بعد از بوجود آمدن نظام پرستاری وضعیت صنفی پرستاران بهبود یافت با تاسیس سازمان نظام بهداشت وضعیت افرادی که در حوزه بهداشت فعالیت می‌کنند هم بهبود خواهد یافت. نگاه حمایتی در حوزه بهداشت ضعیف است لذا به نظر می‌رسد لازم است جمعی میدان‌داری کنند تا وضعیت آنها بهتر شود.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اکرم اکبر آبادي
|
-
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۴
0
0
بسيار عالي مي باشد
محمدی
|
-
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۹
0
0
عالی
سمیه عبدلی
|
-
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۶
0
0
بسیار عالی میباشد این طرح بایستی حمایت شود
نظر شما
ادامه