کد خبر: ۶۶۵۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کردستان، همدان، قم، جنوب کرمان و ریگان

 

فعالیت های اداره دامپزشکی با اقتصاد و سلامت جامعه مرتبط است


مدیرکل دامپزشکی کردستان با اشاره به اهمیت وظایف این اداره کل افزود: فعالیت های این اداره با اقتصاد و سلامت جامعه ارتباط مستقیم دارد.
کامران زیبا کردار در حاشیه نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان کردستان در سنندج گفت: پشتیبانی بهداشتی ، کنترل بیماری های دام و طیور و کاهش تلفات آنها از زیان های اقتصادی جلوگیری می کند که در نهایت موجب رونق اقتصادی استان می شود.
وی با اشاره به صرفه اقتصادی و ارزش افزوده فعالیت های این اداره کل گفت: نتایج عمل این فعالیت ها در جامعه دیده نمی شود.


زیبا کردار با بیان اینکه ماهیت بهداشتی این فعالیت ها نیز بر سلامت جامعه تاثیر گذار است افزود: حدود 800 نوع بیماری توسط دامپزشکی کنترل می شود که برخی از آنها همچون تب مالت از بیماری های خطرناک مشترک بین دام و انسان است.
وی با اشاره به اینکه طرح های دامپزشکی به صورت مستقیم با امنیت غذایی و سلامت مردم در ارتباط است گفت: نباید به صورت پروژه های عمرانی صرف به این طرح ها نگاه شود و در اختصاص اعتبارات آن اولویت هایی در نظر گرفته شود.
وی افزود: با توجه به اینکه بیماری های دام و طیور محدودیت زمانی و مکانی ندارند بنابراین محدود کردن استانی اعتبارات این اداره کل قدرت مانور را از فعالیت ها می گیرد.
وی با اشاره به افزایش موارد مبتلا به بیماری تب مالت در استان افزود: ابتلا به این بیماری از طریق لبنیات غیر پاستوریزه صورت می گیرد.
مدیرکل دامپزشکی کردستان افزود: پس از هدفمندی یارانه ها گرایش به استفاده از لبنیات غیر پاستوریزه در میان مردم افزایش یافته است که لازم است با افزایش حساسیت ها و گوشزد عواقب خطرناک استفاده از لبنیات غیر پاستوریزه مصرف کنندگان را به سمت استفاده از شیر و لبنیات پاستوریزه سوق داد.
وی گفت: افزایش تقاضا برای شیر و محصولات لبنی غیر پاستوریزه موجب شده است مراکزی که زیر نظر این اداره کل قرار ندارند و به فرآوری و تبدیل شیر می پردازند افزایش یابد.

 

--------------------------------

 

در طرح نظارتی ویژه رمضان مقدار 17 هزار و 635 کیلوگرم فرآورده های خام دامی در استان همدان ضبط شد


 با اجرای طرح کنترل و نظارت بهداشتی ویژه ایام ماه مبارک رمضان از تعداد 5 هزار و 889 واحد تولید و عرضه فرآورده های خام دامی، 9 هزار و 26 مورد بازدید صورت گرفت.

دکتر کریمی مخصوص، مدیر کل دامپزشکی استان همدان ضمن اعلام این خبر گفت: با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان همه ساله طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی ویژه ایام ماه مبارک رمضان به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان و شهروندان عزیز روزه دار به مرحله اجرا در می آید که در سال جاری نیز با تشکیل 22 اکیپ نظارتی این طرح به مرحله اجرا درآمد.
مدیر کل دامپزشکی در ادامه افزود: اکیپ های بازرسی بهداشتی دامپزشکی در سطح استان تعداد 5 هزار و 889 واحد تولید و عرضه مواد خام دامی را در طول ماه مبارک رمضان مورد بازرسی بهداشتی قرار دادند که تعداد موارد بازدید این واحدها به 9 هزار و 26  مورد رسید و طی این تعداد بازدید 17 هزار و 635 کیلوگرم فرآورده های مختلف دامی شامل گوشت قرمز و سفید، ماهی و فرآورده های مانند جگر ، مرغ ، سنگدان و .... ضبط شد که پس از انجام آزمایشات تکمیلی مقدار 13 هزار و 502 کیلوگرم از آن ضبط و معدوم گردید.
دکتر کریمی در قسمت دیگر گزارش خود گفت: در این طرح 11 واحد متخلف تعطیل و 1 واحد به مراجع قضائی معرفی شدند که امیدوار هستیم با مسئولیت پذیری متصدیان و آموزش های مختلف  این موارد را به حداقل برسانیم.
مدیر کل دامپزشکی استان همدان در ادامه تصریح کرد:  اطلاع رسانی از طریق صدا و سیمای مرکز استان و همچنین از طریق مطبوعات  و با ارسال پیامک و نصب  بنر و پلاکارد اطلاع رسانی  به شهروندان صورت گرفت.

---------------------------------

 

جلوگیری از فعالیت دو واحد پرورش غیر مجاز اردک در استان قم


 در پی مشاهده کارشناسان طیور اداره کل دامپزشکی استان قم در خصوص وجود دو واحد پرورش غیر مجاز ادرک از ادامه فعالیت آنان جلوگیری به عمل آمد.
بر اساس گزارش رسیده از اداره طیور دامپزشکی استان قم، کارشناسان این اداره حین بازدیدهای فعال در هفته گذشته با دو واحد پرورش غیرمجاز اردک مواجه گردیدند. در همین راستا ضمن جلوگیری از فعالیت این دو واحد، مقرر گردید دراسرع وقت نسبت به ارسال اردکها به کشتارگاه اقدام و متصدیان نیز متعهد گردیدند نسبت به هماهنگی و اخذمجوزهای لازم در آینده اقدام قانونی را به عمل آورند.
اهم فعالیتهای اداره طیور دامپزشکی استان قم طی هفته گذشته به شرح ذیل اعلام گردیده است: بازدید فعال و غیرفعال 137 مورد، بازدید از زیستگاه پرندگان 2 مورد، بازدید از مراکز فروش پرندگان زینتی 2 مورد، بازدید از مراکز مایه کوبی در حین کار یک مورد، بازدید از واحد پرورش زنبورعسل یک مورد و بازدید از مراکز عمده فروشی واکسن یک مورد.

-----------------------------------

 

برگزاری مصاحبه تخصصی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی استانداری سهمیه اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان


 مصاحبه تخصصی پذیرفته شدگان مرحله اول آزمون استخدامی استانداری سهمیه اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان روز دوشنبه مورخ 14/6/1390 در جیرفت برگزار شد.


این آزمون به مدت یک روز کاری در ساختمان اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان با شرکت 2نفر دکتر دامپزشک و 3نفر کاردان دامپزشکی جهت احراز یک پست دکترای دامپزشکی و یک پست کاردان دامپزشکی برگزار گردید.            

 

-----------------------------------

 

به همت دامپزشکی؛
بیماری اسیدوز در ریگان کنترل شد


مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: با اطلاع‌رسانی شبکه دامپزشکی بیماری اسیدوز در شهرستان ریگان امسال کاهش یافت.
 حجت‌الله جعفری با اشاره به فعالیت‌های بخش خصوصی در برنامه‌های دامپزشکی اظهار داشت: بخش مهمی از کنترل، پیشگیری و درمان در دامپزشکی توسط مراکز بخش خصوصی انجام می‌پذیرد.
وی ادامه داد: شهرستان ریگان با دارا بودن یک مرکز درمانی و مایه‌کوبی، دو داروخانه دامپزشکی و یک شرکت خدمات ممیزی بهداشتی به دامداران و شهروندان خدمات‌رسانی می‌کند.
جعفری افزود: علاوه بر اقدامات فنی تعیین شده، مراکز نام برده در برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی را برای دامداران و عشایر سرلوحه کار خود قرار داده‌اند.
وی بیان داشت: مرکز مایه‌کوبی این شهرستان اقدامات خوبی در زمینه بیماری تب برفکی و بیماری کلسترید بومی برداشته و این مرکز از ابتدای سال جاری اقدام به واکسیناسیون 9 هزار و 110 راس گاو بر علیه بیماری تب برفکی، 11 هزار و 745 راس گوسفند و بز علیه بیماری آنتروتوکسی و 5 هزار و 695 راس گوسفند و بز علیه بیماری قانقاریا انجام داده است.
جعفری گفت: با توجه به اینکه همه ساله با شروع فصل برداشت خرما خطر بیماری اسیدوز افزایش می‌یابد، اما در سال جاری با توجه به افزایش آگاهی دامداران توسط شبکه دامپزشکی شهرستان و مرکز بخش خصوصی در مورد ارتباط مصرف بی‌رویه مواد قندی و بیماری اسیدوز این بیماری در شهرستان ریگان کنترل و کاهش یافته است.
وی از دامداران و عشایر شهرستان خواست در مورد افزایش آگاهی از بیماری‌های دامی و کسب اطلاعات به منظور مبارزه با بیماری‌های با شبکه دامپزشکی این شهرستان همکاری لازم را داشته باشند و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک در هنگام دریافت فرآورده‌ای خام دامی از مراکز عرضه این شهرستان به شبکه دامپزشکی اطلاع‌رسانی کنند.
در شهرستان ریگان بیش از 300 هزار رأس دام نگهداری می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه