کد خبر: ۶۷۹۱

حکیم مهر - آغاز جلوگیری از آبیاری مزارع با فاضلاب، کمبود نیروی انسانی به عنوان چالش اصلی بخش درمان و اعلام نشدن تعرفه حق فنی داروخانه‌ها از جمله مباحثی بود که در نشست معاونین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با خبرنگاران مطرح شد.

دکتر فرسار، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این نشست با اشاره به فرارسیدن فصل پاییز گفت: در فصل پاییز به دلیل تغییرات آب و هوایی، عفونت‌های تنفسی شایع می‌شود که لازم است اطلاع‌رسانی‌های کافی در این زمینه انجام و اقدامات درمانی مربوطه صورت گیرد.

وی با اشاره به گستره فعالیت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ارائه خدمات بهداشتی درمانی، گفت: بیش از یک هفتم جمعیت کشور تحت پوشش خدمات بهداشتی - درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار دارند. در مجموع بیش از  10  میلیون نفر جمعیت تحت پوشش این دانشگاه قرار دارند که بیش از  9 میلیون نفر آنها را جمعیت شهری و مابقی را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهند.

بازدید از رستوران‌های بین‌راهی در دستور کار

دکتر فرسار با اشاره به بازدیدهای صورت گرفته از مراکز تهیه و عرضه غذا و رستوران‌ها، گفت: به منظور بهبود وضعیت اماکن تهیه و عرضه مواد غذایی، برخورد پلیسی با این مکان‌ها نداریم بلکه سعی می‌شود آنها به سمت اصلاح وضعیت تشویق شوند و مردم به سوی مراکز مورد تایید هدایت شوند.

وی در این باره ادامه داد: بیش از 60 رستوران در این زمینه مورد بازدید قرار گرفتند. این رستوران‌ها چک لیست‌های دانشگاه را رعایت و براساس آن برای بازدید اعلام آمادگی کردند. پس از بازدید از این رستوران‌ها، رستوران‌های بین راهی در دستور کار قرار می‌گیرند.

فرسار در  ادامه درباره چگونگی کنترل بیماری‌های واگیر به ویژه بیماری‌هایی که از طریق دهان منتقل می‌شوند‌، گفت: مهمترین عامل در پیشگیری از این بیماری‌ها، آموزش و رعایت بهداشت فردی است. در حال حاضر به دلیل بیماری وبا، در هیچ رستورانی سالاد و سبزیجات خام سرو نمی‌شود. در صورتی که مردم تخلفی در این زمینه مشاهده کردند مراتب را با شماره تلفن 09678 در میان گذارند. این شماره تلفن به صورت 24ساعته پاسخگوی مردم خواهد بود. بازرسی‌های دانشگاه ازمراکز تحت پوشش به صورت مستمر انجام می‌شود، اما تعداد نیروهای دانشگاه متناسب با گستردگی جمعیت نیست و طبیعتا پاسخگو نخواهد بود. بر این اساس لازم است مردم همکاری‌های لازم را داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات انجام شده برای جلوگیری از آبیاری مزارع با فاضلاب، گفت: استانداری و فرمانداری‌های مربوطه فعال و جلوگیری از این آبیاری‌ها آغاز شده است. تلاش شده این آبیاری‌ها از دسترس کشاورزان خارج و به صورت سرپوشیده شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

ارتقای کیفی اورژانس‌های بیمارستانی را از اولویت‌های دانشگاه

دکتر یاوری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز با اشاره به ادغام مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این دانشگاه در آبان ماه سال گذشته گفت: به این ترتیب قسمتی از بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی واگذار شد. بر این اساس گستردگی وسعت این دانشگاه دربخش‌های درمانی افزایش یافت.

وی ارتقای کیفی اورژانس‌های بیمارستانی را از اولویت‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد و گفت: در این زمینه نامه‌ای به تمام بیمارستان‌ها نوشته شده تا به این ترتیب اعتبارات عمرانی بیمارستان‌ها تا زمانی که اورژانس‌ها به کیفیت لازم نرسیده‌اند نباید در جای دیگر هزینه شود.

یاوری با تاکید بر لزوم انجام اقدامات لازم برای افزایش رضایتمندی مردم، گفت: در این زمینه اردیبهشت ماه سال جاری سنجشی در بیمارستان‌ها صورت گرفت. این سنجش در بهمن ماه امسال نیز انجام می‌شود تا مشخص شود با اقدامات انجام شده به اهدافمان رسیده‌ایم یا خیر.

وی با اشاره به نظارت کامل بر نحوه عملکرد بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان‌های خصوصی و عملکرد مالی آنها گفت: واحد نظارت بر درمان دانشگاه این موارد را پیگیری می‌کند.

صدور پروانه‌های موسسات پزشکی طی دو هفته

یاوری درباره زمان صدور پروانه‌های موسسات پزشکی گفت: از سال گذشته صدور پروانه‌های بسیاری از موسسات پزشکی به دانشگاه‌ علوم پزشکی شهید بهشتی واگذار شد. صدور پروانه‌ها در کمترین زمان و در صورت کامل بودن مدارک حداکثر طی دو هفته تحویل متقاضی می‌شود.

یاوری با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه ارزشیابی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی افزود: همچنین اقدامات لازم برای استقرار حاکمیت بالینی در بیمارستان‌ها صورت گرفته است. یکی از کمبودها و چالش‌های اصلی بخش درمان، کمبود نیروی انسانی به ویژه نیروی پرستاری است. از 23 هزار نیرویی که سال گذشته مجوز آن داده شد، هزار و 30 پرستار سهم دانشگاه شهید بهشتی شد که تا امروز حدود 380 نفر از آنها جذب شده‌اند و پروسه جذب مابقی نیروها ادامه دارد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای افزایش 20 درصدی پرداختی به پرسنلی که در بخش‌های سخت مانند اورژانس‌ها فعال هستند، ادامه داد: در طی این مدت حدود 100 نفر از نیروهای پرستاری و پیراپزشکی تحت این پروسه قرار گرفتند.

یاوری افزود: ICU اورژانس‌های بیمارستان‌های امام حسین (ع) و شهدای تجریش مدتی بود که تجهیز شده بود اما به دلیل کمبود نیروی پرستاری به بهره‌برداری نرسیده بود. طی این مدت به همت رییس دانشگاه و همچنین روسای این بیمارستان‌ها، نیروهای لازم برای این ICUها فراهم شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

مجوز تاسیس 150 داروخانه در تهران صادر شد 

در ادامه دکتر سلام زاده، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به فعالیت یک هزار و 450 داروخانه در سطح استان تهران گفت: اخیرا مجوز تاسیس 150 داروخانه را نیز صادر کرده‌ایم که طی شش ماه آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی افزود: حدود 900 کارخانه تولید مواد غذایی و آشامیدنی و همچنین 90 کارخانه مواد آرایشی بهداشتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار دارند. نظارت‌های لازم نیز بر فعالیت‌ شرکت‌های تولیدکننده و صادرکننده مواد غذایی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به فعالیت مرکز اطلاع رسانی دارو در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: مرکز اطلاع رسانی دارو طی 14 ماه گذشته یک هزار و 60 تماس را پاسخگو بود. بیش از 50 کارشناس داروسازی نیز در این زمینه به صورت 24 ساعته پاسخگو هستند. اما این کارشناسان تنها قادر به پاسخگویی به 30 درصد تماس‌ها هستند. در صورت تامین اعتبار از سوی سازمان غذا و دارو کارشناسان مربوطه به منظور افزایش پاسخ‌دهی، افزایش می‌یابند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه در مورد تعرفه حق فنی داروخانه‌ها نیز گفت: برای امسال هنوز تعرفه حق فنی مشخص نشده است و همان تعرفه 550 تومانی سال گذشته اجرا می‌شود.

 

نظر شما
ادامه