کد خبر: ۷۰۴۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی، هرمزگان، قم، دشتستان و خراسان جنوبی

 

کشف 96هزار کیلو فرآورده خام دامی غیربهداشتی در خراسان رضوی

 

طی شش ماهه ابتدای سال جاری 96 هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی غیربهداشتی در استان خراسان رضوی کشف شده است.

معاون فنی اداره دامپزشکی خراسان رضوی گفت: نظارت بر سلامت فرآورده‌های خام دامی در تمامی مراحل تولید، توزیع و عرضه آنها در کشتارگاه‌های دام و طیور، رستوران‌ها، هتل‌ها، مراکز فروش مرغ و ماهی و گوشت قرمز از جمله وظایف سازمانی دامپزشکی در جهت گسترش امنیت غذایی و تامین غذای سالم و پیشگیری از بروز بیماری‌های قابل انتقال است و علاوه بر این موارد در زندگی صنعتی امروزه نیز، کنترل فراورده های خام دامی حاصل از دست کاری‌های ژنتیکی، مواد شیمیایی به کار رفته برای افزایش تولیدات دام وطیور، بقایای سموم و آلاینده‌های زیست محیطی در خوراک دام و طیور و محصولات حاصل از آنها، روز به روز بار مسئولیت سنگین تری بر دوش دامپزشکی می‌گذارد.

دکتر جواد اعلمی با اشاره به خطر باقیمانده‌های آنتی بیوتیکی که عمدتا منجر به ایجاد مقاومت های دارویی در جمعیت انسانی و دامی می‌گردند و بعضا می‌توانند با حضور بیش از حد مجاز در انواع گوشت و دیگر فراورده‌های دام و طیور، اثرات مخربی بر سلامت انسان برجای گذارند، گفت: این موارد از دیگر نگرانی های رو به گسترش جامعه جهانی است و تمامی این عوامل موجب گردیده که رویکرد تازه ای به نقش دامپزشکی در زمینه سلامت اجتماعی و رشد و شکوفایی اقتصادی، به وجود آید.

وی از نظارت‌های بهداشتی انجام شده توسط کارشناسان نظارت این اداره کل به عنوان یکی از مهم ترین ارکان فعالیت های دامپزشکی یاد کرد و افزود: طی 6ماهه ابتدای سال جاری بیش از 74 هزار بازدید از اماکن یادشده صورت گرفت و 96 هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی غیربهداشتی کشف شده است.

--------------------------------

 

صعود کوهنوردان کارکنان دامپزشکی هرمزگان به قله هماگ


به مناسبت فرا رسیدن هفته تربیت بدنی و ورزش گروه کوهنوردی کارکنان دامپزشکی هرمزگان موفق به صعود بلندترین قله هرمزگان، قله هماگ (تش گر) به ارتفاع 3267 متر گردیدند.


این گروه پس از طی نمودن مسافت 120 کیلومتر از شهرستان بندرعباس به روستای هماگ رسیده و از آنجا بعد از استراحت کوتاهی به سمت قله هماگ حرکت نمودند که پس از چند ساعت پیاده روی شب را در باغی  بنام بارزی طی نموده و فردای آن روز قله هماگ را با یاری خداوند متعال در کمال سلامتی و شادابی فتح نمودند. 

 

---------------------------------

 

کشف و ضبط 5/3 تن خمیرمرغ غیربهداشتی در استان قم


 توسط اکیپهای بهداشت اداره کل دامپزشکی استان قم 5/3 تن خمیرمرغ غیربهداشتی کشف و ضبط گردید.
اکیپهای بهداشت اداره کل دامپزشکی استان قم در راستای تداوم امنیت بهداشتی و جلوگیری از عرضه فرآورده های خام دامی غیربهداشتی در سطح استان  در مورخه 24/7/90 حین بازرسی از یکی از کشتارگاههای طیور استان قم موفق به کشف و ضبط 5/3 تن خمیرمرغ غیربهداشتی شدند.

در همین رابطه 250 کیلوگرم از انواع محصولات بسته بندی شده طیو رغیربهداشتی نیز کشف و طبق مقررات نسبت به معدوم نمودن فرآورده های مذکور اقدام لازم توسط کارشناسان بهداشت این اداره کل صورت گرفته است.

 

---------------------------------

 

حضور فعال شبکه دامپزشکی دشتستان در نمایشگاه تجهیزات و توانمندی های کارگروه امداد و نجات


 در نمایشگاه تجهیزات و توانمندی های کارگروه امداد و نجات شهرستان دشتستان که به مناسبت هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی از مورخه 23/7/1390 در محل جمعیت هلال احمر شهرستان برقرار شده است ، شبکه دامپزشکی دشتستان حضور فعال دارد .


این شبکه جهت آشنایی هر چه بیشترعموم مردم با خدمات بهداشتی دامپزشکی در مناطق بحران زده ، تجهیزات و توانمندی های خود در زمینه طب پیشگیری،ضد عفونی،سمپاشی،ایجاد قرنطینه و مایه کوبی دام ها علیه بیماری های واگیر دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام را در معرض نمایش گذاشته است.

----------------------------------

 

طی 6 ماهه نخست امسال: کاهش 92 درصدی شیوع بیماری تب برفکی در خراسان جنوبی


 معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی همزمان با آغاز دومین مرحله واکسیناسیون سراسری تب برفکی در خراسان جنوبی از کاهش92 درصدی گزارش این بیماری نسبت به مدت مشابه در سال قبل خبرداد.
دکتر محمود قربان زاده با ابراز خرسندی از کاهش کانون های این بیماری گفت: طی سالجاری سویه جدیدی از این بیماری در استان گزارش نشده است.
وی همچنین از آغاز مرحله دوم واکسیناسیون دام های سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی خبرداد و خاطرنشان کرد: بر اساس دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور واکسناسیون دام های سنگین فقط در گاوداری های صنعتی اجرا خواهد شد.
وی افزود: در این طرح پیش بینی می شود حدود هشتاد درصد دام های سبک و نود درصد دام های سنگین گاوداری های صنعتی استان تحت پوشش واکسیناسیون تب برفکی قرار گیرند.
دکتر قربان زاده افزود: این مرحله از طرح مذکور با استفاده از توان اکیپ های واکسیناسیون بخش دولتی در هشت شهرستان اجرا خواهد شد.
وی گفت: به منظور پیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی در جمعیت دامی استان ،رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه نقش مهمی در کنترل این بیماری دارد.معاون فنی دامپزشکی استان همکاری دهیاری ها و شوراهای اسلامی روستاها و بویژه دامداران را در اجرای کامل و دقیق عملیات واکسیناسیون حائز اهمیت دانست.

 

 

نظر شما
ادامه