کد خبر: ۷۰۵۵

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی و اردبیل

 

اولین واحد فرآوری، بسته بندی و تزریق گوشت به گوشت خاورمیانه در مشهد به بهره برداری رسید

 

با حضور معاون برنامه ریزی استاندار خراسان رضوی، مدیر کل دامپزشکی و نماینده ولی فقیه در دامپزشکی استان و رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اولین واحد فرآوری، بسته بندی و تزریق گوشت به گوشت خاورمیانه در مشهد به بهره برداری رسید.
در این مراسم، دکتر ناصر مرگان ازغدی، مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی، حوزه کاری دامپزشکی را در ابعاد مختلف و از جمله ابعاد اقتصاد و سلامت دانست و تاکید کرد: شهروندان همیشه بدنبال خرید فرآورده های دامی سالم برای سبد غذایی خانواده خود هستند و نقش دامپزشکی در این زمینه بسیار مهم و غیرقابل انکار است.
وی افتتاح واحدهایی مشابه واحد فوق را در راستای ارتقای سطح کیفی تولیدات دانست و افزود: چنین مجموعه هایی باعث خواهد شد تا زمینه سرمایه گذاری های خارجی فراهم شود و علاوه برآن با ورود تکنولوژی روز دنیا و ارتقا و تکمیل آن توسط متخصصان داخلی می توانیم بر تنوع محصولات غذایی سالم با عمر ماندگاری بالا دست یابیم.
دکتر ازغدی رشد صنایع مرتبط با غذا را سبب جلوگیری از افزایش تخلفات در این حوزه دانست و یادآور شد: صنایع غذایی مرتبط با فرآورده های خام دامی، در صورت وجود دام پابرجا هستند و وجود و سلامت دام نیز وابسته به خدمات بهداشتی دامپزشکی و دیگر نهادهای خدمتگزار است.
این گزارش در ادامه می افزاید: تولید انواع گوشت قرمز با طعم‌های مرغ، ماهی و سبزیجات از ویژگی‌های تولیدات اولین واحد فرآوری، بسته بندی و تزریق گوشت به گوشت خاورمیانه است.
خاطرنشان می شود، عملیات اجرایی واحد فوق با اعتباری بالغ بر 150 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی و بدون کمک گرفتن از اعتبارات بخش دولتی از سال 81 آغاز شده و برای 53 نفر اشتغال‎زایی شده است.

 

--------------------------------

 

سرپرست دامپزشکی اردبیل خبر داد:
نمونه‌برداری از ۳۶۰۰ مورد آب و ماهی در اردبیل


سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: بیش از سه هزار و 600 مورد نمونه‌برداری از آب و ماهی این استان انجام شد.
دکتر صادق صالحی اظهار داشت: از آب و ماهی این استان بیش از سه هزار و 600 مورد نمونه‌برداری انجام شده که بر روی بیش از دو هزار و 500 مورد از این تعداد، آزمایش‌های مختلف انجام گرفت که 20 مورد آنها به عنوان دارای بیماری تشخیص و درمان شدند.
وی تعداد کارگاه‌های زیر پوشش این اداره کل را 215 مورد استخر و کارگاه تولید ماهی اعلام کرد و بیان داشت: رشد جمعیت و تنوع غذایی مردم ایجاب می‌کند که ما در تمام حوزه‌ها به ویژه تامین گوشت سفید، قرمز و ماهی همت کنیم تا مردم سلامت خود را حفظ کنند.
این مسئول تامین غذا را در کنار امنیت غذایی، روحی و روانی با توجه به روز‌افزون شدن جمعیت دنیا دغدغه‌ای مهم و اساسی دانست و بیان داشت: نقش پروتئین به ویژه پروتئین حیوانی در تغذیه انسان بسیار مهم است و کمبود آن اثرات زیان‌بار زیادی را به دنبال دارد.
صالحی به وجود 831 بیماری مشترک میان انسان و دام اشاره و خاطرنشان کرد: کار هر دامپزشک در این حوزه بسیار با اهمیت و نقش او قابل انکار نیست.
وی گفت:‌ بیماری‌های دامی علاوه بر اینکه زیان‌های اقتصادی قابل توجهی را به همراه دارد گاه سلامت جامعه را نیز به شدت تهدید می‌کند و بر افزایش هزینه‌های درمان و تامین سلامتی می‌افزاید.
سرپرست دامپزشکی استان اردبیل جایگاه کلیدی و اساسی خدمات دامپزشکی را در تامین، حفظ و ارتقای بهداشت دام و بهداشت عمومی بیان کرد و افزود:‌ یکی از وظایف مهم دامپزشکی حفظ و حراست از سرمایه‌های بسیار بزرگ و ملی دام و طیور است که این سرمایه‌های عظیم با تهدیدات جدی از نظر بهداشتی و بیماری‌های دامی روبرو است.
صالحی اضافه کرد: اگر خدمات با ارزش دامپزشکی ارائه نشود بر اساس ارزیابی‌های کارشناسی خساراتی معادل 37 درصد به سرمایه ملی یک کشور وارد می‌شود.
وی گفت: اگر در نیم قرن گذشته سازمان جهانی بهداشت 100 بیماری مشترک انسان و دام را شناسایی کرده بود این تعداد هم اکنون به بیش از 800 نوع بیماری افزایش یافته که در این راستا دامپزشکی با برنامه‌ و فعالیت پیشگیرانه در خط مقدم مبارزه با بیماری‌ها قرار دارد.

 

 

نظر شما
ادامه