کد خبر: ۷۰۷۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قزوین، فارس، کردستان، خراسان رضوی، کرمان، گلستان و کنگاور

 

کسب مقام قهرمانی توسط مدیر روابط عمومی اداره کل دامپزشکی قزوین در مسابقات شنای کارکنان دولت

 

یک دوره مسابقه شنا به تازگی بین سازمانها، ادارات کل ،بانکها وموسسات دولتی استان قزوین در استخر شهید رجایی این استان برگزار گردید.

در این مسابقه محمد فرحی مدیر روابط عمومی اداره کل دامپزشکی قزوین موفق به کسب 2عنوان قهرمانی در رشته کرال پشت وقورباغه گردید.

-----------------------------

 

برگزاری کلاس آموزشی مشمشه در استان قزوین

 

یک دوره کلاس آموزشی بیماری مشمشه از روز یکشنبه مورخ 1/8/ 90 به مدت 3روز در محل اداره کل دامپزشکی استان قزوین با حضور مدرسانی از سازمان دامپزشکی کشور و دامپزشکان از استانهای قزوین اردبیل ،زنجان وفارس در حال برگزاری است.

تدریس این دوره  بر عهده آقایان دکتر نیکخواه ودکتر برومند فر کارشناسان ارشد سازمان دامپزشکی کشور است که پس ازارائه توضیحات در خصوص بیماری، آخرین وضعیت آن را درکشور برای شرکت کنندگان بازگو خواهند نمود.

-----------------------------

 

دوره آموزشی آشنایی با قوانین و مقررات دامپزشکی کشور در استان فارس برگزار شد

 

دوره آموزشی آشنایی با قوانین و مقررات دامپزشکی در استان فارس برگزار شد.

این دوره 5 امتیاز باز آموزی برای شرکت کنندگان بهمراه داشته است.

تدریس دوره آشنایی با قوانین و مقررات دامپزشکی که به گفته وحید شریف زاده رابط خبری نظام دامپزشکی فارس 87 نفر از دامپزشکان و سایر رده های دامپزشکی در آن شرکت داشتند بعهده دکتر احمد رضا تابع بردبار رئیس نظام دامپزشکی استان فارس بوده است.

 

-----------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان بر تشکیل واحدهای فرآوری کود دامی در روستاهای استان تاکید کرد


مدیرکل دامپزشکی کردستان در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی در سنندج، اظهار داشت: در حال حاضر امکان فرآوری کودهای دامی و تبدیل آنها به کودهای آلی بسیار قوی فراهم شده است.


کامران زیباکردار با تاکید بر تشکیل واحدهای فرآوری کود دامی در روستاها، تصریح کرد: تجربه این کار در استان وجود دارد و با توجیه روستاییان می‌توان واحدهای فرآوری کود دامی را در روستاها نیز تاسیس کرد.
وی ادامه داد: در این روند علاوه بر تولید کود آلی امکان ایجاد سوختی به نام بیوگاز وجود دارد که هم اکنون در کشورهایی مانند هند و برزیل تولید آن بسیار معمول شده است.
مدیرکل دامپزشکی کردستان به راه‌اندازی واحد فرآوری کود مرغی در استان اشاره کرد و گفت: یک واحد فرآوری کود مرغی در شهرستان سقز در حال بهره‌برداری است که می‌توان ادعا کرد در سطح کشور نمونه خواهد بود.
زیباکردار در ادامه عنوان کرد: کود مرغی در حالت اولیه آلوده است ولی بعد از فرآوری به کود آلی بسیار غنی تبدیل خواهد شد.

-----------------------------

 

پنجاه و هشت میلیون کیلوگرم گوشت سفید در خراسان رضوی تولید شد


تولید گوشت مرغ در کشتارگاه های طیور خراسان رضوی با گذر از مرز 50 میلیون کیلوگرم به 58 میلیون و 450 هزار کیلوگرم رسید.


مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر اظهار داشت: این میزان تولید، حاصل ذبح 31 میلیون قطعه طیور است که در 15 کشتارگاه صنعتی طیور استان طی 6 ماهه ابتدای امسال کشتار شده اند.
دکتر ناصر مرگان ازغدی افزود: کشتار طیور در کشتارگاه های استان تحت نظارت بهداشتی کارشناسان دامپزشکی است و بر اثر اعمال نظارت های بهداشتی قبل و بعد از ذبح، طی مدت یادشده 219 هزار قطعه طیور به وزن 248 هزار کیلوگرم غیربهداشتی تشخیص داده شده و از چرخه مصرف حذف گردیده که غرامت این تعداد نیز به صاحبان آنها پرداخت شده است.
وی افزود علاوه بر مرغ، ماکیان دیگری از قبیل کبک، بلدرچین، بوقلمون و ... نیز به تعداد 89 هزار قطعه در کشتارگاه های طیور استان ذبح و در بازارهای مصرف به سبد غذایی خانوارها انتقال یافته است.
او با اشاره به نقش گوشت سفید در سبد غذایی زائرین و مجاورین حریم رضوی، تامین سلامت این فرآورده و نظارت بر کشتارگاه های طیور را از مهمترین اقدامات حوزه نظارت دامپزشکی استان دانست و افزود: در جهت تامین سلامت محصولات کشتارگاه های استان، علاوه بر کارشناسان دامپزشکی، ناظرین ذبح شرعی و نیز ذابحین آموزش دیده توسط دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان در کشتارگاه های طیور خراسان رضوی که همگی صنعتی هستند فعالیت دارند تا محصولی بهداشتی و حلال در سفره شهروندان مهیا گردد.

مدیر کل دامپزشکی این استان از شهروندان خواست تا ضمن خرید فرآورده های خام دامی از مراکز مجاز، از خرید هرگونه فرآورده از افراد دستفروش خودداری نموده و هنگام خرید گوشت قرمز به مهر دامپزشکی و هنگام تهیه دیگر فرآورده ها، از جمله فرآورده های بسته بندی شده به تاریخ تولید، انقضا و کد بهداشتی دامپزشکی توجه کنند.

دکتر ازغدی پی گیری تقلبات در عرضه مرغ را با توجه به بسته بندی گوشت مرغ و آلایش آن از جمله مزایایی دانست که به ارتقای بهداشت عمومی و ایجاد امنیت غذایی کمک شایانی خواهد کرد و تصریح نمود برابر دستورالعمل های دامپزشکی، کلیه مشخصات تولیدکننده و محصول، از قبیل؛ تاریخ تولید، انقضا، کد بهداشتی دامپزشکی، آدرس کشتارگاه تولید کننده و ... روی بسته ها درج شده است.

وی شماره تلفن های 1512 و 6233075  را در جهت دریافت شکایات و پیشنهادها در حوزه فرآورده های خام دامی اعلام و از شهروندان خراسان رضوی خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلفات در این زمینه، مراتب را از طریق شماره های یادشده و یا از طریق سامانه پیام کوتاه اداره کل به شماره 30001905 اعلام نمایند تا پی گیری های بعدی توسط دامپزشکی استان انجام شود.

 

--------------------------

 

برگزاری کلاس آموزشی مدیریت بهداشتی پیشگیری و کنترل بیماریهای تنفسی طیور در کرمان


رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمان از برگزاری یک دوره کلاس آموزشی با موضوع مدیریت بهداشتی پیشگیری و کنترل بیماریهای تنفسی طیور در محل اداره کل دامپزشکی استان خبر داد .

دکتر آمنه زینلی افزود : با عنایت به در پیش بودن فصل سرما و احتمال شیوع و انتشار بیماریهای تنفسی طیور در سطح استان اداره کل دامپزشکی استان کرمان اقدام به برگزاری کلاس آموزشی نمود.


وی ادامه داد : تدریس این کلاس بر عهده دکتر فرید صباغ کرمانی معاونت فنی اداره کل دامپزشکی استان بود که 50 نفر از مرغداران ، صاحبان و مسئولین فنی کشتارگاههای طیور و کارخانه های دان سازی شرکت داشتند که مطالبی همچون شرایط پرورش ، مدیریت بهداشتی و بیماریهای تنفسی طیور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در ادامه این کلاس دکتر آمنه زینلی هم مباحثی همچون لزوم اصلاح ساختار بهداشتی مرغداریها ، استاندارسازی سالنهای پرورش ، پرهیز از پروررش به شیوه سنتی تاکید نمود .
وی در پایان تاکید نمود: رعایت اصول قرنطینه ای و بهداشتی در کشتارگاهها  کارخانجات تولید خوراک طیور و مرغداریها ، اخذ مجوز لازم از جمله پروانه بهداشتی بهره برداری و تائیدیه دامپزشکی جهت پرورش ، مجوز جوجه ریزی و حمل و نقل را ضروری دانست .

--------------------------

 

صادرات اولین محموله میگوی پرورشی استان گلستان همزمان با روز ملی صادرات


مدیر کل دامپزشکی از صادرات اولین محموله میگوی وانامی عمل آوری شده در گلستان تحت نظارت کامل بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان خبر داد.
دکتر وفایی ضمن بازدید از شرکت فرآوری میگوی کیانیان شمال در گمیشان گفت: این شرکت با تجهیز مرکز عمل آوری خود و با برنامه ریزیهای صورت گرفته، اولین محموله عمل آوری شده خود را تحت نظارت کامل اداره کل دامپزشکی استان به کشور امارات صادر می کند.
مدیر کل دامپزشکی استان گلستان افزود: آزمایشات انجام شده حاکی از وضعیت مناسب محصول تولیدی به لحاظ بهداشتی بوده است و مشکلی از لحاظ بهداشتی جهت صادرات ندارد.
وی خاطرنشان کرد این مرکز نخستین مرکز عمل آوری در منظقه است و روزانه مقدار 10 تن میگو را فرآوری می کند.

-------------------------

 

واکسیناسیون بیش از 8 هزار گاو و گوساله در شهرستان کنگاور علیه بیماری تب برفکی


 سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان کنگاور گفت : بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته و طی فاز اول واکسیناسیون دام های شهرستان کنگاور 8 هزار و 769 رأس گاو و گوساله شامل 7 هزار و 301 رأس گاو و هزار و 468 رأس راپل ( تکرار گوساله ) علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.
رامین سمیعیان در پایان با اشاره به فعالیت اکیپ های نظارتی بهداشتی شهرستان کنگاور افزود : طی روزهای اخیر بیش از 22 دستگاه خونگیری و 7 دستگاه پرکن توسط اکیپ های نظارتی شهرستان کشف و با متخلفان برخورد قانونی صورت گرفت .

 

نظر شما
ادامه