کد خبر: ۷۳۰۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی یزد، قاین، کرمان، هرمزگان و خراسان رضوی + تصاویر

 

توسط بازرسان دامپزشکی شهرستان یزد صورت گرفت: معدوم سازی 5370 کیلو گرم انواع آلایشات


طی بازرسی به عمل آمده توسط بازرسان دامپزشکی شهرستان یزد مقدار 5370 کیلو گرم انواع آلایشات مرغی تاریخ گذشته شامل جگر ، سنگدان و بال مرغ معدوم گردید.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان یزد گفت: این محموله توسط واحدهای غیر مجاز بسته بندی و به بازار عرضه می گردید که پرونده پس از ارجاع به مراجع قضائی حکم معدوم سازی گرفته شد و با حضور نماینده کلانتری این مقدار محموله معدوم گردید.
دکتر مطیعی گفت : دامپزشکی حافظ سلامت مردم و جامعه است و از مردم درخواست نمود در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی مراتب را جهت پیگیری به شبکه دامپزشکی شهرستان یزد واقع در بلوار دانشجو اطلاع دهند.

 

------------------------------------------

 

رئیس دامپزشکی قاین خبرداد:
واکسیناسیون 75 درصد دام شهرستان علیه انواع بیماری ها


از ابتدای سالجاری تاکنون 75 درصد کل دام های شهرستان قاین علیه بیماری های وااگیر دامی و مشترک بین انسان و حیوان واکسینه شدند.

رئیس دامپزشکی قاین گفت : در راستای پیشگیری و مبارزه بابیماری ها، طی سالجاری تعداد 528 هزار راس دام علیه بیماری های قابل انتقال از دام به انسان و تعداد 507 هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری های واگیر دامی واکسینه شده است.

دکترسیدحبیب حسینی با اشاره به نقش موثر دامپزشکی در مبارزه با بیماری های نوپدید افزود : در این راستا و به منظور مبارزه با انگل های خارجی بدن دام به خصوص ناقل بیماری  تب خونریزی دهنده  کریمه کنگو ، 2 هزار و 400 لیتر از انواع سموم مختلف دامی توزیع و تعداد 311 هزار راس دام تحت پوشش مبارزه با انگل های خارجی دام قرار گرفته و مساحتی بالغ بر یک میلیون و 140 هزارمتر مربع اماکن دامی سمپاشی شده است .

 

-------------------------------------------

 

سیر نزولی شیوع بیماری تب برفکی در استان کرمان طی سال جاری در مقایسه با سال گذشته


رئیس اداره بررسی و مراقبت از بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی کرمان از سیر نزولی شیوع بیماری تب برفکی استان در سال جاری در مقایسه با سال گذشته خبر داد .

 دکتر صدیقه کاظمی نیا گفت : در مقایسه کانونهای بیماری تب برفکی 7 ماهه اول سالجاری با موارد گزارش شده در زمان مشابه سال گذشته کاهش قابل ملاحظه ای مشاهده می گردد به نحوی که کانونهای سال گذشته تقریبا سه و نیم برابر کانونهای سالجاری بوده اند .
اداره بررسی و مراقبت از بیماریهای دامی اظهار داشت : از لحاظ نوع دام و دامداری درگیر الگوی مشابه ای در سیمای بیماری طی دو سال مشاهده می شود به طوریکه عمده کانونها گزارش شده طی دو سال از نوع گوسفند و بز بوده اند و اکثراً در روستاها رخداد بیماری گزارش شده است.
وی با اشاره به اینکه طی سال گذشته اکثر شهرستانهای استان گزارش درگیری به این بیماری را داشتند تصریح کرد: بیشترین درگیری در سال گذشته مربوط به شهرستانهایی مانند بردسیر،بافت و شهربابک بوده است که در مسیر کوچ عشایر می باشند.
کاظمی نیا عنوان کرد: در سالجاری از تعداد شهرستانهایی که گزارش بیماری داشته اند کاسته شده و اکثریت موارد مربوط به شهرستانهای بم و بردسیر بوده است.
وی ادامه داد: در مجموع می توان گفت به دلیل کاهش موارد ابتلا و مناطق درگیر به بیماری استراتژیک و مهم تب برفکی در سال جاری-علی رغم تردد دائمی دام در استان و تغییر جمعیت دامی- انجام اقدامات قرنطینه ای، بهداشتی و واکسیناسیون در کنترل بیماری موثر بوده است.
رئیس اداره بررسی و مراقبت از بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان با بر شمرد مواردی چون پراکندگی جغرافیایی و تنوع آب و هوا استان حجم قابل ملاحظه دامداریهای سنتی و دام عشایر، تردد دام و احتمال ورود سویه های جدید و پیش بینی نشده به استان تاکید کرد : دائماً خطر افزایش موارد ابتلا بیماری وجود دارد به همین دلیل بیماری می بایست دائما تحت مراقبت و رصد در نواحی مختلف استان قرار گیرد.
وی تاکید کرد: هر گونه گزارش بیماری مخاطی می بایست با دقت بررسی و نمونه برداری گردد و تدابیر لازم با سرعت اتخاذ و اجرا گردد.

-------------------------------------------

 

برگزاری دوره آموزشی HACCP با حضور آقای دکتر طلاکش در اداره کل دامپزشکی هرمزگان


دوره آموزشی اصول سیستم و مفاهیم اساسی نظارت بهداشتی (HACCP ) با حضور دکتر سید فرزاد طلاکش ، در محل سالن جلسات اداره کل دامپزشکی هرمزگان برگزار گردید.
در این دوره آموزشی که کارشناسان فنی اداره کل دامپزشکی و مسئولین فنی نظام دامپزشکی استان حضور داشتند، دکتر طلاکش به بیان مفاهیم کلی و اساسی نظارت بهداشتی پرداخت.

 

-----------------------------------------

 

تولیدات رسانه ای اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در عید قربان اعلام شد
 
روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اعلام کرد : همزمان با عید قربان سال جاری بیش از 70 دقیقه برنامه تلویزیونی و 65 دقیقه برنامه رادیویی در صدا و سیمای استان و گروه تلویزیونی جهاد این مرکز تولید و پخش شد.

روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اعلام کرد: موارد فوق شامل 2 برنامه تلویزیونی، 2 برنامه رادیویی و اخبار پخش شده از سیمای استانی بوده است.

در خبر ارسالی آمده است: با توجه به لزوم استفاده از ابزارهای مناسب در جهت اطلاع رسانی از فعالیت های قابل انجام توسط گروههای دامپزشکی در راستای کنترل و نظارت بر ذبح دام در عید قربان، این اداره کل در مناسبت یادشده در سال جاری علاوه بر تهیه برنامه توسط رادیو و تلویزیون استان، موارد دیگری را نیز به انجام رسانده که از جمله آنها؛ برگزاری نشست خبری در محل شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد، ارسال عناوین مختلف خبری تهیه شده توسط روابط عمومی اداره کل به رسانه های مکتوب، مجازی و ...، ارسال پیام کوتاه به مخاطبان و گروه های هدف، مدیران دستگاه های اجرایی استان و ... در روز عید و قبل از آن بوده است.

این روابط عمومی در ادامه تصریح کرده: تهیه بیش از 850 متر بنر با همکاری سازمان میادین شهرداری مشهد جهت اطلاع رسانی عمومی و نصب آن در سطح شهر مشهد و نیز تهیه 300 متر بنر برای دیگر شهرستان های استان جهت نصب در محل های مورد نظر شبکه های دامپزشکی و طراحی و چاپ 4000 برگ اطلاعیه بهداشتی ویژه عید قربان در جهت توزیع بین مساجد، خیریه ها و ادارات استان و نیز تهیه اطلاعیه بهداشتی مشترک در شهرستان های استان توسط شبکه های دامپزشکی و دفاتر ائمه محترم جمعه و توزیع آن بین نمازگزاران روز عید از دیگر موارد انجام شده در راستای اطلاع رسانی بوده است.

 

 

نظر شما
ادامه