کد خبر: ۷۴۵۶

حکیم مهر - رئیس دامپزشکی گفت: چندین مرحله نظارت روی فرآورده‌های گوشت به ویژه گوشت وارداتی انجام می‌شود و از نظر بیماری‌ها و بهداشتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
دکتر سید محسن دستور در حاشیه سفر خود به گیلان با اشاره به نظارت دامپزشکی کشور بر مسئله بهداشت و سلامت آبزیان اظهار داشت: حوزه آبزیان کشور رشد خوبی داشته است.
این مسئول با بیان اینکه سال‌ها قبل شاهد بودیم که گاهی در یک منطقه با ظهور یک بیماری خسارتی به تولیدکنندگان دارد می‌شد، ابراز داشت: برخی مواقع اگر نتوانیم سیستم پایش را به خوبی انجام دهیم مسئله صادرات که به صورت سالانه انجام می‌شود خوب صورت نمی‌گیرد.
وی در ادامه نظارت بر امر واردات گوشت را یکی از مهم‌ترین وظایف دامپزشکی عنوان کرد و بیان داشت: در این زمینه اقدامات موثری صورت گرفته است.
دستور ادامه داد: چندین مرحله نظارت روی فرآورده‌های گوشت انجام می‌شود که از مبدا این کار صورت می‌گیرد و پس از آن بررسی و مطالعات روی آن انجام می‌شود که از نظر شرایط بهداشتی باید مورد تایید قرار گیرد.
وی یادآور شد: بنابراین از هر کشور که گوشتی وارد می‌شود از نظر بهداشتی و بیماری بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد.
رئیس دامپزشکی کشور، نظارت در زمان تولید گوشت را از دیگر موارد بازرسی این سازمان عنوان کرد و گفت: ناظران بهداشتی دامپزشکی در زمان تولید در کشتارگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند و ناظران ذبح شرعی نیز که از طرف نماینده ولی فقیه در جهاد معرفی می‌شوند در این کشتارگاه‌ها حضور دارند.
این مسئول مرحله سوم نظارتی را در زمان بارگیری و شرایط حمل و نقل گوشت عنوان کرد و بیان داشت: این امر هم توسط ناظران دامپزشکی کشور انجام می‌شود.
دستور مرحله چهارم نظارتی را در زمان تخلیه ذکر کرد و افزود: در بنادر کشور و مبدا ورودی نمونه‌برداری‌هایی انجام می‌گیرد و پس از نتایج آزمایشات و نمونه‌برداری‌ها اجازه ترخیص داده می‌شود.
وی با بیان اینکه مرحله بعدی نظارت در زمان عرضه در داخل است، خاطرنشان کرد: زمانی که گوشت می‌خواهد عرضه شود چندین مرحله نظارتی روی آن انجام می‌شود و از این بابت مشکلی وجود ندارد.
این مسئول با اشاره به برنامه‌های سازمان دامپزشکی ادامه داد: بخش مراکز تشخیص در حال تکمیل و آماده‌سازی است و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسانیم.
وی از فعالیت سیستم مراقبت از آبزیان خبر داد و متذکر شد: این مراکز تاکنون 15 نوع بیماری را زیرپوشش برده‌اند و دستورالعمل‌های جدید این بیماری‌ها نیز به‌روز می‌شود تا مراکز بتوانند نتایج بهتری داشته باشند.
دستور اجرای برنامه‌های آموزشی و مبارزه‌ای و نیز انجام طرح پایش درباره چند نوع از محصولات از جمله قزل‌آلا را از جمله برنامه‌های دامپزشکی کشور ذکر کرد.

 

 

نظر شما
ادامه