کد خبر: ۷۴۶۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قم، خراسان جنوبی و شمالی، ریگان و قاینات

 

اطلاعیه بهداشتی اداره کل دامپزشکی قم به مناسبت تاسوعا و عاشورا

 

اداره کل دامپزشکی استان قم درراستای پیشگیری ازانتقال بیماریهای مشترک اطلاعیه بهداشتی راجهت آگاهی شهروندان ، دستجات وهیآت مذهبی صادرنمود.

دراین اطلاعیه آمده است: باتوجه به انتقال بیماریهای مشترک بین انسان ودام ازجمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ازطریق ترشحات خونی لازم است نسبت به رعایت بهداشت درزمان ذبح دقت لازم صورت گیرد. - لاشه دامهای ذبح شده قبل ازمصرف حتمآ موردبازرسی بهداشتی دامپزشکی قرارگیرد. اداره کل دامپزشکی استان قم توسط کارشناسان خودکه درمیادین شهرواداره کل مربوطه مستقرمیباشند آمادگی لازم رادارندجهت اعزام ونظارت بردام ولاشه های استحصالی وآلایشهای آن درخدمت دستجات عزادارحسینی ، هیآت مذهبی ومساجداستان باشند.شهروندان وهیآت مذهبی میتوانند جهت هماهنگی باشماره تلفن 1512  اداره کل دامپزشکی استان تماس حاصل نمایند.

 

------------------------

 

مدیرکل دفتر دارو و درمان و آزمایشگاه های سازمان دامپزشکی کشور خبر داد :
صدور مجوز پروانه تاسیس کارخانه تولید مکمل درمانی در خراسان جنوبی


 مدیرکل دفتر دارو و درمان و آزمایشگاه های سازمان دامپزشکی کشور از صدور مجوز پروانه تاسیس کارخانه تولید مکمل درمانی در آینده نزدیک در استان خبر داد.
دکتر عزیزیان در جریان بازدید از اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: امیدواریم روند تاسیس این کارخانه هرچه سریعتر در استان انجام شود.
وی با ابراز رضایت از عملکرد دامپزشکی خراسان جنوبی در حوزه دارو،درمان و آزمایشگاه افزود: باتوجه به اینکه خراسان جنوبی یکی استان های محروم کشور است ولی برخی از آزمایشات نظیر سم شناسی در اینجا انجام می شود که برخی از استان های دیگر تجهیزات انجام آن را ندارند.

-------------------------

 

مایه کوبی ۱۴۰ هزار دام عشایر در خراسان شمالی


مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: 140 هزار دام عشایر کوچ‌رو این استان توسط اکیپ‌های دامپزشکی علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی شدند.
دکتر علی‌اصغر شریفی با بیان اینکه بقیه دام‌های عشایر این استان با هماهنگی دامپزشکی گلستان در مراوه تپه علیه تب برفکی مایه کوبی خواهند شد، شمار دام‌های عشایر این استان را 400 هزار راس عنوان کرد.
وی عمده دام‌های عشایر این استان را گوسفند و بخشی را نیز بز عنوان کرد و افزود: البته در صورت نیاز به حضور اکیپ‌های دامپزشکی خراسان شمالی، این اکیپ‌ها پشتیبانی لازم را برای مایه کوبی دام‌های عشایر در مراوه تپه گلستان انجام خواهند داد.
شریفی در بخش دیگری با اشاره به فعالیت های دامپزشکی این استان طی هفت ماه امسال اظهار داشت: بر همین اساس طی همین مدت 35 هزار و 479 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی از واحدهای عرضه کشف و ضبط شد.
وی همچنین میزان ضبطی گوشت در کشتارگاه های دام این استان را 13 هزار و 204 کیلوگرم عنوان کرد و گفت:‌ بیش از 17 هزار کیلوگرم گوشت سفید نیز در کشتارگاه‌های طیور این استان توسط عوامل دامپزشکی ضبط شده است.
به گفته مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی، مجموع موارد غیر بهداشتی کشف شده در همین مدت 523 مورد بوده که 71 مورد با تشکیل پرونده به مراجع قضایی استان تحویل شد.
وی میزان جریمه نقدی واحدهای متخلف را در همین مدت 21 میلیارد و 738 میلیون ریال عنوان کرد و افزود: پنج مورد پلمب مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی نیز در همین مدت صورت گرفته است.
شریفی تعداد بازدیدها از این مراکز را 35 هزار و 950 مورد عنوان کرد و گفت:‌ طی این مدت 584 مورد نیز نمونه برداری شده است.
وی شمار کشتار دام سبک در کشتارگاه‌های این استان که با نظارت دامپزشکی انجام شده است را 37 هزار و 85 مورد عنوان کرد و گفت: 5 هزار و 764 راس دام سنگین نیز در کشتارگاه‌های این استان کشتار شده است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی شمار کشتار طیور طی این مدت در کشتارگاه‌های استان را دو میلیون و 195 هزار و 990 قطعه عنوان کرد و افزود: کارشناسان دامپزشکی در تمام مراحل کشتار این دام‌ها و طیورها نظارت بهداشتی داشته‌اند.
به گفته وی، تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های دام طی این مدت هزار و 778 تن و گوشت مرغ سه هزار و 556 تن بوده است.
شریفی تاییدیه بهداشتی صادره توسط شرکت ممیزی را 147 مورد عنوان کرد و اظهار داشت: 442 دستگاه خودروی دارای دفترچه اشتغال به حمل دام و فرآورده‌های آن در این استان تحت نظارت دامپزشکی فعالیت دارند.

--------------------------

 

رئیس دامپزشکی ریگان خبر داد:
تشدید نظارت بر ذبح بهداشتی دام‌ در ریگان


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: سه اکیپ بر ذبح بهداشتی دام‌های قربانی در ایام تاسوعا و عاشورا در ریگان نظارت دارند.
 حجت‌الله جعفری اظهار داشت: با توجه به فرا رسیدن ایام محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی نظارت بهداشتی بر دام و فرآوردهای خام دامی برای ارائه فرآورده‌ای خام دامی با کیفیت و بهداشتی به شهروندان از جمله وظایف حرفه دامپزشکی در این ایام تلقی می‌شود. 
وی افزود: اکیپ‌های دامپزشکی با بازرسی قبل از کشتار از صحت و سلامت دام‌ها اطمینان لازم را کسب می‌کنند و با نظارت بر ذبح شرعی و بهداشتی دام اقدامات مربوطه را انجام می‌دهند.
جعفری تصریح کرد: همچنین بازرسی بعد از کشتار و اقدامات نظارتی و بهداشتی انجام می‌شود.
مدیر شبکه دامپزشکی ریگان بیان کرد: این شبکه در قالب دو اکیپ سیار دو نفره و یک اکیپ ثابت یک نفره مستقر در شبکه دامپزشکی به همشهریان خدمات‌رسانی می‌‌کند.
جعفری عنوان کرد: این شبکه اطلاعیه‌های بهداشتی را در مورد این ایام به همشهریان ارائه می‌‌کند.
وی گفت: شهروندان در صورت برخورد با موارد مشکوک با شبکه دامپزشکی این شهرستان هماهنگی لازم را به عمل می‌آورند.

 

--------------------------

 

رئیس دامپزشکی قاینات تأکید کرد:
ذبح دام‌های نذری در کشتارگاه‌ها صورت گیرد


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قاینات گفت: مسئولان هیئت‌های مذهبی توجه داشته باشند تا در این ایام ذبح دام‌های نذری فقط در کشتارگاه‌ها انجام شود.
سید حبیب حسینی در جمع مسئولان هیئت‌های مذهبی قاینات اظهار داشت: این جلسه به منظور آشنایی هرچه بیشتر مسئولان هیئت‌های مذهبی با مخاطرات ذبح دام در معابر و خیابان‌ها تشکیل شده است.
وی ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم تصریح کرد: در ایام عاشورا و تاسوعای حسینی برخی از خیران اقدام به ذبح دام نذری در مسیر حرکت هیئت‌های مذهبی می‌کنند که توصیه می‌شود دام را به کشتارگاه‌ها انتقال دهند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قاینات با بیان مخاطرات انتقال برخی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نظیر تب کریمه کنگو، تب مالت و سل از طریق مصرف گوشت غیربهداشتی از مسئولان هیئت‌های شهرستان خواست تا با انتقال دام‌های قربانی به کشتارگاه‌های دام از انتشار اینگونه بیماری‌ها جلوگیری کنند.
حسینی ادامه داد: اکیپ‌های نظارت بهداشتی نیز به منظور بازرسی دام‌های نذری هیئت‌های عزاداری در ایام عاشورا و تاسوعای حسینی تشکیل شده است.
وی از مسئولان هیئت‌های مذهبی خواست تا به منظور حفظ بهداشت عمومی، سلامت عزاداران حسینی و پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از کشتار غیر‌مجاز دام در معابر عمومی خودداری کرده و دام‌های نذری را در محل‌های بهداشتی و مورد تأکید دامپزشکی ذبح کنند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قاینات تصریح کرد: در ایام عاشورا و تاسوعای حسینی بازرسان بهداشتی شبکه دامپزشکی شهرستان در قالب اکیپ‌های ثابت و سیار به صورت رایگان و در محل کشتارگاه برای معاینات قبل از کشتار و معاینات پس از کشتار دام آماده خدمات‌رسانی به عزاداران و شهروندان هستند.
حسینی گفت: تجهیزات مناسب شامل روپوش سفید، گوشی معاینه، ترمومتر، وسایل لازم برای بازرسی بهداشتی گوشت، چکمه، کلاه، پیشبند، ماسک و دستکش سفید برای پرسنل مزبور تدارک دیده شده و لازم است همه مکان‌های مناسب برای استقرار اکیپ‌ها از قبل شناسایی و تعیین شوند تا اکیپ‌های ثابت و سیار در این محل‌ها استقرار یابند.

 

 

نظر شما
ادامه