کد خبر: ۷۵۳۲
تعداد نظرات: ۸ نظر

حکیم مهر -  یادداشت : حقوق حیوانات مسئله ای فراموش شده – دکتر امید مرادی / دامپزشک و متخصص جراحی – کلینیک تخصصی کلبه حیوانات

 (دکتر امید مرادی)

 

در سال 1998 میلادی روز دهم دسامبر ، روز جهانی حقوق حیوانات نام گذاری شد و مردم حیوان دوست همه ساله در این روز با روشن کردن شمع در محل هایی که حیوانات در آنها رنج کشیده و یا میکشند (کشتارگاه ها ، آزمایشگاه ها و...) حاضر می‎شوند و این روز را گرامی می دارند. هر چند در تقویم رسمی کشور ما چنین روزی ثبت نشده ولی فعالان حقوق حیوانات هر کدام به نحوی، سهمی در گرامیداشت این روز ایفا می نمایند. از این رو بی مناسبت نیست در این فرصت مقتضی کمی در مورد مسئله فراموش شده حقوق حیوانات در کشورمان به گفتگو بپردازیم.

هر روزه شاهد بروز اتفاقات تأثربرانگیزی در ارتباط با حیوانات در کشورمان هستیم که پرداختن به هر کدام از آنها نه تنها در حوصله این مجال نیست بلکه موضوع بحث فعلی ما هم نمیباشد. با این حال یادآوری برخی از آنها مانند کشتن وحشیانه خرس های قهوه ای در سمیرم، اظهارات معاون شهردار تهران در ارتباط با صادرات گوشت گربههای تهران به کشورهای آسیای شرقی و اخیراً هم کشتار وحشیانه سگهای بدون صاحب در تبریز میتواند گریزی باشد به وضعیتی که حقوق حیوانات در کشور ما دارد. بی تردید اگر آزار و اذیت حیوانات را بزرگترین ستمگری انسانی ننامیم، می توانیم آنرا بزرگترین ظلمی که انسان از کنار آن بی تفاوت می گذرد بدانیم.

انسانها از آنجا که به لحاظ فکری از حیوانات توانمندترند همواره خواستهای خود را بر آنها تحمیل نموده و از اعمال ستم بر آنها ابایی ندارند ولی آنها فراموش کردهاند که تمامی مهرهداران به لحاظ احساس درد و رنج با یکدیگر مشابه هستند و تفاوتی بین درد و رنجی که یک انسان به دلیل سوء رفتار متحمل می شود با یک سگ یا گربه وجود ندارد. از آنجا که عموم انسانها تنها در ارتباط با یکدیگر معتقد به رشد معنوی و اخلاقی هستند این مورد را در مورد حیوانات به فراموشی سپرده و روابط خود را با حیوانات بر پایه قانون جنگل بنا نهاده اند. در این قانون، موجود قدرتمندتر، موجود ضعیف‌تر را مورد آسیب قرار می دهد، از این روست که استفاده ابزاری از حیوانات گسترش یافته و هر روزه نیز حقوق آنها بیش از گذشته پایمال می شود. به عنوان مثال سالانه 700 هزار حیوان در بریتانیا صرفاٌ جهت استفاده از پوست و خز برای ساخت وسایل لوکس کشته می‌شوند و در توجیه این رفتار وحشیانه گفته می‌شود که این حیوانات با روش انسانی معدوم می‌گردند. در هیچ آئین و مذهبی کشتن یک موجود زنده را عملی انسانی نمی‌دانند و ما برای توجیهه خودخواهی خود این واژه را ساخته ایم. عموماً حیواناتی که به این منظور به مسلخ برده می شوند هنوز کمتر از نیمی از عمر طبیعی خود را گذرانده و غالباٌ در عنفوان جوانی هستند و انسانها جهت رسیدن به تمتع مالی و بهره برداری اقتصادی آنها را بی رحمانه از بین میبرند.

مواردی که ذکر شد نمونه کوچکی از تضییع حقوق حیوانات است که بسیاری از آنها جنبه مادی داشت. در بسیاری موارد دیگر چنین انگیزه ای وجود ندارد و از آن جمله می توان به کشتار حیوانات ولگرد اشاره نمود که نمونه های بی‌شمار آن را در شهرهای مختلف کشورمان سراغ داریم. همیشه از جمعیت فزاینده حیوانات ولگرد گله میشود و آنها را ناقل بیماریها میخوانند و علت کشتار آنها را نیز همین امر می‌دانند. باید دانست اگر حیوانات ولگرد در خیابانها پرسه زده و دنبال غذا می‌گردند از آن روست که ما محل زندگی آنها را غصب نموده و تامین غذا را برای آنها دشوار نمودهایم، پس مقصر اصلی ما هستیم و لذا این وظیفه ماست که آنها را ساماندهی نمائیم. ما نمی توانیم از زیربار این مسئولیت شانه خالی نموده و آنها را به قتل برسانیم ضمن اینکه یاد آوری میگردد انسانها می‌توانند خیلی بیشتر از حیوانات ناقل بیماری باشند. همچنین برخورد قهری و حذف نمودن فیزیکی یک حیوان نه تنها باعث کنترل جمعیت آنها نمی‌شود، بلکه باعث بر هم خوردن تعادل اکوسیستم نیز میگردد. این روش سالهاست که با شکست روبه رو شده و در کشورهای پیشرفته بطور کامل منسوخ گردیده، ولی از آنجا که عادت به استفاده از تجربه دیگران نداریم هنوز بر انجام این روش اصرار می ورزیم.

علاوه بر این اظهار نظرهای غیر کارشناسی و سطحی برخی مسئولین، نظیر صادرات گوشت گربه به کشورهای آسیای جنوب شرقی و نظایر آن، از مواردی است که دل هر انسان دردمندی را میآزارد و این سوال را به ذهن متبادر می سازد که اگر بحث صادرات گوشت گربه و پرداخت هزینه های گزاف آن به لحاظ ناتوانی در کنترل جمعیت آن مطرح است، چرا با هزینه ای بسیار کمتر اقدام به عقیم سازی این حیوانات نمی‌شود؟

تضییع نمودن حقوق حیوانات محدود به افراد و یا نهادهای غیر علمی نظیر مواردی که به آن اشاره شد نیست. آزمایش روی حیوانات زبان بسته به عنوان امری کاملاً عرفی در دانشگاه ها انجام می‌پذیرد و تعداد قابل توجهی از حیوانات، قربانی دانش‌افزایی انسانها می‌شوند. اما باید دانست که همواره آزمایش روی حیوانات باعث پیشرفت نمی‌شود. به عنوان مثال تلاش برای انتقال خون در انسان به رغم موفقیت آن در حیوانات حدود 200  سال بعد به نتیجه رسید و یا پیوند قرنیه با تأخیری 90 ساله پس از انجام موفق آن در حیوان به موفقیت در انسان ختم شد یا بسیاری از داروها که بر روی حیوانات کاملاٌ سودمند و بی عارضه تشخیص داده شده در انسان اثراتی فاجعه بار ایجاد نموده است. هنوز معلولان ناشی از مصرف داروی Thalidomid  که مادرانشان طی دوران بارداری جهت کاهش علائم ویار از آن استفاده نموده بودند را می توان دید که هر ساله یک روز را گرد هم می آیند یا داروی معروف کلرامفنیکل با اینکه در حیوانات کم خطر است در انسان نوعی کم خونی کشنده ایجاد می نماید. عکس این قضیه نیز صادق است به عنوان مثال پنی سیلین در خوکچه هندی کشنده ولی در انسان حیاتبخش است.

لذا به خوبی می بینیم الزاماً آزمایش بر روی حیوانات که غالباً هم با مرگ آنها همراه است باعث تعمیم نتیجه آن نمی شود و از این رو بهتر است با مدل سازی آزمایشگاهی از آسیب ناخواسته به حیوانات جلوگیری نمائیم.

در این بین عده دیگری هم وجود دارند که برای لذت بردن خود به شکنجه و آزار حیوانات می‌پردازند. افرادی که از روی تفریح به شکار می پردازند و یا افرادی که جنایتشان در مورد خرسهای سمیرم به این زودی‌ها از اذهان پاک نخواهد شد جزو این دسته اند. این افراد مبتلا به بیماری Zoo sadism   هستند، از رنج بردن حیوانات احساس شعف می کنند و با تأسف باید اذعان داشت که جمعیت کمی هم ندارند. بی تردید همه ما در کوچه و خیابان‌ها با کودکانی مواجه شده ایم که هر کدام به نوعی به آزار حیوانات پرداخته و از انجام آن لذت می برند. جهت اصلاح این رخداد که می تواند عواقب بسیار خطرناکی داشته باشد نیاز به کاری بنیادین در بطن خانواده و جامعه احساس می‌شود که فرهنگ سازی مناسب می تواند نقش به سزایی در موفقیت آن داشته باشد.

از آنجا که معتقدم لازم نیست انسان سوء استفاده از حیوانات را بطور مستقیم تجربه کرده باشد و یا به چشم دیده باشد تا علیه آن مبارزه کند و آگاه بودن از وجود آن جهت اقدام کفایت می کند، بر خود لازم می دانم از کلیه دوستانی که به نحوی می‌توانند باعث بهبود وضعیت حقوق حیوانات در کشور شوند تقاضا نمایم در این مورد بی‌تفاوت نبوده و جهت افزایش فرهنگ یاری رسانی به حیوانات اقدامات مؤثری انجام دهند.

 

 خبر مرتبط :

حقوق حیوانات در اسلام - دکتر سید مصطفی محقق داماد
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
oveisi
|
-
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
0
0
salam va tashakor az matalebe zibaye dr moradi

mataleb besyar daghigh va rasa bod

ama dar marakeze daneshgahi khde ma ham motasefane hamin azare heyvanat tahte onvane barname haye omozeshi va tahghighi dide mishavad ke motasefane be kontrol dard va hata paygiri darman pas az azmayesh nemipardazand
pas entezare bishtari az avam nabayad dasht dar hali ke dar dele marakeze dampezeshki inchenin mavaredi dide mishavad

ba sepas

سیاوش
|
-
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
0
1
تا زمانی که حقوقی برای حیوان متصور نباشیم، دامپزشکی قدر و منزلت حقیقی خود را نخواهد یافت. وقتی خود اساتید دامپزشک در دانشکده های دامپزشکی به حیوان به چشم یک موجود بی ارزش نگاه می کنند، وقتی برای تدریس دروس آناتومی و کالبدگشایی و جراحی حیوانات سالم را به راحتی می کشند، و این فرهنگ غلط بی ارزشی نفس را در ذهن دانشجو ملکه می کنند، دیگر چه انتظاری از عموم جامعه می توان داشت؟ البته ناگفته نماند که حقیقتاً برخی از این افراد عامه، نسبت به ما احترام بسیار بسیار بیشتری برای حیوانات و حیات آنها قائلند. و جالب اینکه دکتر دندانپزشکی را می شناسم که چندین ماه است ضمن ارتباط با دانشگاه های خارج تلاش می کند گروه آناتومی دانشکده دامپزشکی تهران را متقاعد کند برای تدریس آناومی حیوان زنده را نکشند و مثل پزشکی از جسد حیواناتی که به دلایل دیگر مرده اند استفاده کنند. و تنها چیزی که عاید ایشان شده فقط خستگی و ناامیدی بوده است.
سمیرا عبادی
|
-
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
0
0
بسیار ممنون از نگاه جالبتان به قضیه حقوق حیوانات در کشور ما. جالب اینجاست، مسئولین ما که خود را مطیع قانون می دانند در مورد اجرای کنترل جمعیت سگهای ولگرد، مصوبه وزارت کشور که به تمام فرمانداریها هم ابلاغ شده را اجرا نمی نمایند.
دکتر محمدی
|
-
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
0
0
با تشکر از آقای دکتر مرادی عزیز که همیشه برای دوستداران حیوانات باعث دلگرمی هستند.به امید روزی که در کشورمان شاهد رعایت حقوق انسانها و حیوانات باشیم.
دامپزشک
|
-
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
0
0
ممنونم آقای دکتر از یادداشت بسیار خوبتون.کاملا موافقم با نظراتتون ولی حمایت از حیوانات در کشورما خییلی خیلی سخت و طاقت فرساست فکر کنم من بریده ام
دامپزشک
|
-
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
0
0
به نظر بنده موضوع حیوان آزاری و عدم رعایت حقوق حیوانات در کشورمان به دلیل کم کاری و فعالیت ضعیف روانشناسان و روانپزشکان است.در مورد ایجاد فرهنگ رفتار صحیح با حیوانات فقط تلاش همکاران دامپزشک ما به تنهایی کافی نیست ، بلکه انجام تحقیقات بیشتر و نگارش مقاله ها یی در این زمینه و درج در روزنامه ها ،نشریات و وب سایتها کمک بسیار برزگی به ایجاد فرهنگ سازی صحیح در این مورد می کند. هر چند نگارش این مطلب و مطالب مشابه نیز بسیار ارزشمند هستندو از نگارنده ی مطلب تشکر می کنم.
مجید
|
-
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
0
1
با عرض سلام و احترام خدمت دکتر مرادی عزیز ،

باید عرض کنم بسیار زیبا و کامل می نویسید و بسیار لذت بردم از دقت شما .تا زمانی که به دقت و ریشه ای به حقوق حیوانات نپردازیم و فرهنگ سازی را به طور کامل انجام ندهیم کار به جایی نخواهیم برد .اول از همه باید بدانیم که اولین حق یک حیوان ،حق حیات است ! نمی توانیم از حق حیات سگ و گربه دفاع کنیم اما چشممان را به روی حق حیات گاو و مرغ ببندیم ! اگر بخواهیم شاهد رعایت حقوق حیوانات باشیم و صحنه های ناراحت کننده نبینیم اول باید هر یک از ما از خود شروع کنیم و با نخوردن حیوانات ،به ساده ترین حق آن ها احترام بگذاریم (همچنین با استفاده نکردن از هیچ محصول حیوانی ، باعث کاهش 80 درصدی گرمایش جهانی خواهیم شد ! و احتمال سرطان و پوکی استخوان و آلزایمر و سایر بیماری ها را نیز در خود کاهش میدهیم.)بنابراین بنده هم با تک تک مواردی که در مقاله ی عالی و ارزشمند خود اشاره کردید ، موافقم و من هم سعی می کنم به عنوان عضو کوچکی از دوستداران حیوانات و به عنوان یک طرفدار حقوق حیوانات ، سهمی در این فرهنگ سازی داشته باشم . هر چند با دانشگاه هنوز نمی دانم چه کنم ! امیدوارم مشکلات دانشگاه هم هر چه زودتر و با تلاش همه ی دوستدارن حیوانات حل شود تا شاهد چنین آزمایشاتی آن هم در دانشگاهی مثل دانشگاه تهران نباشیم ! چون واقعا شایسته ی دانشگاه های دامپزشکی نیست ...
homa
|
-
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۶
0
0
ba tashakor az deghat nazaretoon .albate dar iran kamtar kasi be in masael ahamiat mide vali omidvaram salian dige intor nabashe ba tashakor
نظر شما
ادامه