کد خبر: ۷۶۲۰

حکیم مهر - معاون سازمان شیلات ایران از اختصاص 250 میلیارد ریال تسهیلات یارانه‌ای برای تجهیز شیلات استان گیلان و همچنین صادرات 165 میلیون دلاری محصولات شیلاتی در سال جاری خبر داد.

حمزه رستم پور با اشاره به تولید 663 هزار تنی آبزیان در سال گذشته، گفت: طی سال گذشته 186 هزار نفر در بخش شیلات مشغول به کار شده‌اند.

وی صادرات محصولات شیلاتی در اول پیروزی انقلاب را 11 میلیون دلار و در سال جاری 165 میلیون دلار عنوان کرد.

رستم پور اظهار کرد: در شرایطی که صید و صیادی در جهان رو به کاهش است، در ایران بیش از 70 بندر صیادی ساخته شده که این امر، نشان دهنده رونق شیلات در کشور است.

معاون سازمان شیلات با اشاره به وجود حدود 800 هزار منبع آبی در کشور، گفت: تنها سه درصد این منابع آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی از اختصاص 250 میلیارد ریال اعتبار از محل تسهیلات یارانه ای طی سالجاری برای تجهیز شیلات استان گیلان خبر داد و گفت: این تسهیلات علاوه بر 62 میلیون دلار اعتباری است که برای سازمان شیلات ایران در نظر گرفته شده است.

رستم‌پور با بیان اینکه تاکنون 100 میلیارد ریال از مبلغ این اعتبار دریافت شده است، افزود: این مبلغ پس از برنامه‌ریزی در بخش‌های مختلف شیلات ایران توزیع می‌شود.

معاون سازمان شیلات با تأکید بر لزوم توسعه بیشتر شیلات گیلان ادامه داد: شیلات گیلان در گذشته در جایگاه بالایی قرار داشت و به رغم توجهاتی که از سوی مسوولان به این بخش شده، متأسفانه هم اکنون در جایگاه واقعی خود قرار ندارد.

وی با اشاره به موقعیت بالای گیلان در برخورداری از منابع آبی، تصریح کرد : برخورداری بیش از چهار هزار حلقه چاه، سد سپیدرود، بیش از 230 هکتار زمین کشاورزی، تالاب انزلی و امکان پرورش ماهیان خاویاری و ماهی در قفس از شرایط و امکانات خوب این استان در بخش شیلات است.

رستم‌پور بر ضرورت تلاش بیشتر برای حفظ ذخایر، مکانیزه کردن تولید، ساماندهی بازار، توسعه صادرات، ایجاد کارخانه‌های فرآوری بومی‌سازی فرهنگ آبزی مصرفی و ایجاد بازارهای جدید در گیلان تاکید کرد.

وی سرانه مصرف ماهی در کشور را هشت کیلو و پانصد گرم و در استان گیلان 14 کیلو و 200 گرم دانست و ادامه داد: در گیلان به دلیل عدم فرهنگ سازی برای مصرف ماهی، این میزان مصرف بین نسل‌های جدید رو به کاهش است.

معاون برنامه ریزی و توسعه مدیریت سازمان شیلات ایران افزود: این سازمان برای اعطای تسهیلات به منظور ایجاد و توسعه بازار عرضه ماهی در شهرستان‌های گیلان، توسعه پرورش ماهی در قفس، دومنظوره کردن پرورش ماهی و ایجاد مشاغل خانگی آمادگی دارد.

 

نظر شما
ادامه