کد خبر: ۷۶۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی اردبیل و خوزستان

 

واکسیناسیون 5 میلیون نوبت سر دام در استان اردبیل


سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل از واکسیناسیون نزدیک به 5 میلیون نوبت سر دام سبک و سنگین از ابتدای سالجاری در اردبیل خبر داد.

دکتر صادق صالحی گفت : این میزان واکسیناسیون در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی اردبیل گفت : مایه کوبی دامهای منطقه به منظور پیشگیری از شیوع بیماریهای واگیر دامی و براساس شاخصهای توسعه بهداشتی استان و طبق جدول زمانبندی صورت گرفته و عمده این واکسیناسیون بر علیه بیماریهای مسری در دامها، نظیر شاربن ، آبله ، تب برفکی و غیره در دام انجام شده است .

دکتر صالحی با اشاره به اینکه واکسیناسیون دامها فقط محدود به این بیماریها نبوده بلکه بر علیه بیماریهای دیگر دامی نظیر آنتروتوکسمی ، لپتوسپیروز ، آگالاکسی ، قانقاریا و بروسلوز نیز عملیات مایه کوبی انجام شده است ، خاطر نشان کرد : سرمایه دامی کشور بعد از نفت دومین سرمایه بزرگ ملی بوده و شیوع بیماریهای خطرناک دامی که ازسرعت انتشارو درصد واگیر بالائی برخوردارند از قبیل تب برفکی ، شاربن و..... می توانند ضررهای اقتصادی جبران ناپذیری را به اقتصاد کشور وارد نماید.

این مقام مسئول اظهار داشت ؛ پیشگیری همیشه مقدم بر درمان بوده و هزینه کنترل و پیشگیری از بیماریهای دامی به مراتب پایین تر از هزینه های درمان آنهاست . لذا پیشگیری از بیماریهای دامی ضمن تأمین بخشی از بهداشت عمومی و سلامت جامعه ، افزایش تولیدات دامی و فرآورده های دامی را به دنبال دارد .

دکتر صالحی در ادامه سخنانش به وجود بیش از 800  نوع بیماری مشترک بین انسان و دام اشاره کرد و افزود مبارزه با این بیماریها و تأمین بهداشت عمومی جامعه طبق قانون به عهده دامپزشکی است ، رسالتی بس مهم وخطیر که ارتباط با سلامتی و بهداشت جوامع انسانی داشته و دامپزشکی با برنامه ها و فعالیت های پیشگیرانه در خط مقدم مبارزه با  این بیماریها قرار دارد .

این مقام مسئول بیماریهایی نظیر سل ، بروسلوز ، هاری ، کیست هیداتید ، شاربن و ..... را از مهمترین بیماریهای مشترک بین انسان و دام عنوان کرد و افزود : در جهت مبارزه با بیماریهای سل و بروسلوز نزدیک به 17 هزار رأس دام سنگین مورد تست سل قرار گرفته و بیش از 14 هزار رأس دام جهت تشخیص بیماری بروسلوز خونگیری بعمل آمده است .

دکترصالحی در عین حال از واکسیناسیون بیش از 5  هزار قلاده سگ صاحبدار بر علیه بیماری مشترک  و مهلک هاری در سطح استان در این مدت خبر داد .

سـرپـرسـت اداره کـل دامپـزشکی بابیان اینکه در حال حاضر هیچگونه بیماری حاد دامی در سطح استان وجود ندارد،تصریح کرد :  با تلاش مستمر ، کلیه واحدهای  اپیدمیولوژیک اعم از روستاها و دامداریها و دامپروریهای سطح استـان در سیستــم GIS ایــن اداره کل ثبــت گردیده و به طور کامل وقوع احتمالی هر گونه بیماری دامی رصد می شود و با اقدام سریع و واکنش به موقع در راستای مبارزه با بیماری اقدامات لازم بعمل می آید .

وی به کلیه دامداران و دامپروران استان توصیه نمود با اکیپ های سیار مایه کوبی دامپزشکی همکاری نموده و هر گونه بیماری احتمالی در دامهای خود را فوراً به نزدیکترین مرکز دامپزشکی اطلاع دهند.

 

---------------------------

 

3 هزار کیلوگرم مرغ منجمد غیرقابل مصرف در دزفول معدوم شد


رییس شبکه دامپزشکی دزفول اعلام کرد : پیرو بازدید کارشناسان این شبکه از سردخانه های سطح شهر میزان 3هزار کیلوگرم مرغ منجمد بسته بندی شده تاریخ مصرف گذشته کشف و ضبط گردید .

دکتر کرمی زاده گفت : آزمایشات لازم توسط آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی خوزستان انجام گردید و مجوز قضایی جهت معدوم سازی این محصولات اخذ گردید و معدوم سازی صورت گرفت.

 

----------------------------

 

انهدام بیش از 100 کیلوگرم مرغ کشتار روز غیرقابل مصرف در مسجد سلیمان


رییس شبکه دامپزشکی مسجد سلیمان اعلام کرد : طی آذر ماه سال جاری پیرو بازدید بازرسان بهداشتی شبکه از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی در این شهرستان ، مقدار 110 کیلوگرم مرغ کشتار روز غیرقابل مصرف و فاسد کشف و معدوم شد . دکتر کاوش گفت : معدوم سازی پس از انجام مراحل قانونی و اخذ حکم قضایی ، با حضور نمایندگان نیروی انتظامی و  کارشناسان این شبکه صورت گرفت.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
س.خ.
|
-
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
0
0
جناب آقای دکتر صالحی سرپرست محترم اداره کل دامپزشکی استان اردبیل
ما کاردانهای دامپزشکی که در صف اول مبارزه با بیماریهای مشترک و انواع خطرهایی که جنابعالی بهتر از بنده میدانید هستیم آیا انصاف است بعد از درگیری با انواع بیماریهایی که سراغمان در مدت طرح نیروی انسانی میآید از اداره ترد شویم و دکترهای ......... مثل آقای دکتر ....جایگزین سهمیه استخدام ما در اداره کل شوند از جنابعالی به عنوان مقام ارشد در اداره کل دامپزشکی درخواست رسیدگی به مشکلات بخش کاردانهای اخراجی طرح نیروی هستیم
نظر شما
ادامه