کد خبر: ۷۷۸۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی و قزوین

 

رئیس سازمان دامپزشکی عنوان کرد :
حساسیت سرمایه‌گذاری و قاچاق دام؛ چالش‌ بخش دامپزشکی


رئیس سازمان دامپزشکی کشور، اعتبارات تملکی دامپزشکی کرمان را 680 میلیون تومان ذکر و تصریح کرد: این رقم باید افزایش یابد.

دکتر سید محسن دستور گفت: اعتبارات تملکی کرمان در مقایسه با سایر استان‌ها و با توجه به وسعت و پراکندگی آن، رقم خیلی کمی است و در حد خدماتی که دامپزشکی ارایه می‌کند، نیست و باید توسط مسوولین استانی افزایش یابد.
وی گفت: مباحث مربوط به اشتغال‌زایی، امنیت سرمایه‌گذاری در حوزه دام، فعالیت‌های مربوط به حوزه دام در مجموعه بخش کشاورزی، فعالیت‌های دامپزشکی در مسایل مربوط به بهداشت عمومی در دستور کار مدیران دامپزشکی استانهاست.
دستور همچنین توجه به ذبح شرعی و حلال را از جمله اقدامات دامپزشکی برشمرد و افزود: در کنار مسایل بهداشتی اقدامات موثری از نظر شرعی در سازمان دامپزشکی انجام شده است.
وی همچنین یکی از چالش‌های دامپزشکی را قاچاق دام ذکر و تصریح کرد: کرمان از جمله استانهای درگیر با این مساله است اما خوشبختانه مسوولان استانی در مقابله با این چالش خوب فعالیت کردند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور، یکی از چالش‌ها را حساسیت سرمایه‌گذاری در بخش دام ذکر و افزود: هر ناهنجاری و بحرانی می‌تواند در مرحله اول مسایل مربوط به دام را تحت تاثیر خود قرار دهد، اعم از حوادث غیر مترقبه و خشکسالی که به عنوان یک چالش مطرح است.
وی با بیان اینکه خشکسالی در برخی از استان‌ها تبدیل به یک بحران ثابت شده است، اظهار کرد: این چالش‌ها نشان می‌دهد که چقدر باید در این بخش تلاش کرد تا بتوان در مقابل این ناهنجاریها سرمایه‌گذاری استان و امنیت آن را در بحث دام تامین کرد.
گفتنی است به تازگی نشست هماهنگی مدیران کل دامپزشکی استان ها با حضور دکتر دستور در کرمان برگزار شده است.

 

------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی کرمان:
کانون‌های بیماری هاری در کرمان کاهش یافت


مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: کانون‌های بیماری هاری در کرمان در مقایسه با سال گذشته کاهش یافت.
دکتر غلامرضا زیدآبادی در جلسه شورای مدیران اداره کل دامپزشکی استان کرمان بر مبارزه جدی و همه‌جانبه با بیماری هاری تأکید کرد.
وی با اشاره به کاهش تعداد کانون‌های بیماری هاری در سال جاری نسبت به سال گذشته افزود: کاهش کانون‌های هاری در سطح استان بیانگر تلاش شبانه‌روزی تمام مجموعه دامپزشکی استان در دور افتاده‌ترین نقاط استان کرمان است.
زیدآبادی ابراز داشت: کاهش موارد بیماری هاری در سطح استان کرمان نباید موجب کم‌کاری در مبارزه با این بیماری شود و باید عزم مجموعه را برای پیگیری هرچه بیشتر مبارزه با این بیماری در تمام سطوح بیشتر کنیم.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان تصریح کرد: بحث حذف سگ‌های ولگرد یکی از حلقه‌های زنجیره مبارزه با این بیماری است که باید مورد توجه بیشتر شهرداری‌های سراسر استان کرمان قرار گیرد.
زیدآبادی در زمینه دو مورد کانون اخیر هاری در استان کرمان بیان داشت: اصل بر پیشگیری است، لذا تمام دام‌ها در حوزه کانون که احتمال کوچک‌ترین خطر در آنها وجود دارد، باید به صورت گسترده و با پوشش 100 درصد علیه این بیماری واکسینه شوند.
وی بر مستندسازی خدمات دامپزشکی در مناطق عشایری، صدور دفترچه بهداشتی مراکز پرورش آبزیان و نظارت دقیق بر نحوه توزیع واکسن طیور در سطح استان کرمان تأکید کرد.

 

-------------------------------------

 

توزیع رایگان موادضدعفونی کننده مزارع پرورش آبزیان در کهگیلویه وبویراحمد


 دکتر محسن صادقی ، مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه وبویراحمد گفت : به منظور حمایت از صنعت آبزی پروری استان و پیشگیری از بیماریهای آبزیان مواد ضدعفونی کننده هالامید ، سن اگز و کلرامین تی بصورت رایگان در مزارع تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی استان توزیع گردید.

به گفته وی در این طرح کارشناسان اداره کل  دامپزشکی استان با حضور در مزارع پرورش آبزیان ضمن آموزش و توجیح مسائل فنی و بهداشتی ، نحوه استفاده از این ضدعفونی کننده ها را برای پرورش دهندگان بازگو نمودند.
گفتنی است در کهگیلویه وبویراحمد تعداد 138 مزرعه تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی مشغول فعالیت می باشند.

 

-------------------------------------

 

رییس اداره بررسی بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان شمالی مطرح کرد :
عوامل غیرعفونی و مکانیکی عامل اصلی سقط جنین بین دام‌ها


رییس اداره بررسی بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان شمالی گفت: کمبود ویتامین به‌مدت طولانی منجر به سقط ، تولد نوزادان ضعیف و عقب‌ماندگی در دامهای سبک و سنگین می‌شود.
دکتر ابوالفضل احمدی افزود: درصورتی که مواد غذایی خورده شده مانند شبدر، چغندر و برگ کلم یخ‌زده و کپک باشد ممکن است موجب سقط جنین در دام‌ها شوند.
وی ادامه داد: در اقتصاد دامپروری که هدف تولید گوشت یا شیر است، این هدف درصورتی حاصل می‌شود که دام‌های بارور دوره آبستنی را بطور کامل به پایان رسانده و سالم ببار آورند به این ترتیب در هر سال تعداد دام‌های گله اضافه شده و در نتیجه گوشت و شیر بیشتری تولید می‌شود.
احمدی با اشاره به اینکه سقط جنین عبارت از قطع آبستنی قبل از موعد زایمان و خروج جنین کامل نشده، اظهار کرد: علل سقط را می‌توان به عوامل عفونی و غیر عفونی تقسیم کرد.
وی با بیان اینکه یکی از عوامل اصلی سقط جنین در بین دام‌های این استان، عوامل غیرعفونی و مکانیکی بوده است، توضیح داد: عدم توانایی رحم در نگهداری جنین، تغذیه و مسمومیت از عوامل غیرعفونی است که سبب این امر در دام‌ها می‌شود.
این مقام مسوول بیان کرد: حیوانات تک قلوزا(گاو، گوسفند و بز) که چند قلو آبستن می‌شوند به علت عدم کفایت تغذیه بوسیله مادر و کمبود جا در رحم معمولا در اثر کمترین استرس حیوانات، دچار عارضه سقط جنین می‌شوند.
وی تاکید کرد: نگهداری دام در جایگاه‌های سرد یا در معرض کوران هوای سرد قرار دادن و همچنین دواندن طولانی مدت دام در هوای بسیار گرم ممکن است سبب سقط جنین شود.

-------------------------------------

 

افتتاح اولین داروخانه دامپزشکی در شهرستان البرز

 

رئیس اداره دارو ،درمان و آزمایشگاههای اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت : با افتتاح اولین داروخانه دامپزشکی در شهرستان البرز ، بخش عمده ای از مشکلات دامداران و مرغداران بخش محمدیه و بخش مرکزی و روستا های این شهرستان در خصوص تامین داروهای مورد نیاز دام و طیور را مرتفع خواهدشد .

به گفته وی در حال حاضر ،شهرستان البرز با دارا بودن یک باب داروخانه دامپزشکی و یک باب مرکز مایه کوبی دام و طیور آماده خدمت رسانی به دامداران و مرغداران منطقه می باشد .

دکترعلی آقاجان نیا معلم افزود: برنامه نرم افزاری جامعی در اداره کل دامپزشکی استان در حال تدوین می باشد که با عملیاتی شدن این برنامه در شرکت های پخش داروئ استانی ، داروخانه های دامپزشکی  و مراکز مایه کوبی، کنترل و نظارت این اداره کل را دقیق تر می نماید .

شهرستان البرز  دارای 22 روستا ، بخش مرکزی و بخش محمدیه با جمعیت دامی تقریبی 7500 راس گاو و گوساله و 48000 راس گوسفند و بز و 250000 قطعه نیمچه گوشتی و 55000 قطعه طیور مادر گوشتی و 3000 قطعه طیور روستایی می باشد .

 

برگزاری دوره های آموزشی دردامپزشکی استان قزوین جهت آشنایی پرسنل با سیاستهای اجرایی کلان دولت

 

اداره کل دامپزشکی استان قزوین نسبت به برگزاری دوره های آموزشی با عناوین آشنایی با هدفمندی یارانه ها، قانون خدمات کشاورزی و سامانه دولت و مردم(سامد) از طریق دفتر آموزش و پژوهش استانداری برای کلیه مدیران و پرسنل خود اقدام نمود.

دکتر کشاورز سرپرست آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی با اعلام این خبر گفت : دوره های مزبور در راستای ادامه روند برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان دامپزشکی و با هدف آشنایی بیشتر کارکنان با ضوابط و قوانین مرتبط با امور اداری و اجرایی دولت محترم جمهوری اسلامی ایران و همچنین توسعه امر تکریم ارباب رجوع به عنوان یکی از اهداف مهم دامپزشکی در خدمات رسانی به بهره برداران اجراگردید.

به گفته وی دوره آشنایی با هدفمندی یارانه ها بصورت غیر حضوری و از طریق توزیع لوح فشرده آموزشی و برگزاری آزمون بصورت اینترنتی برگزار گردید که با استقبال همکاران مواجه گردید.

دکتر کشاورز در ادامه با اعلام اینکه دوره های آموزشی مرتبط با موضوع  وظایف کارکنان و همچنین سیاست های اجرایی کلان  دولت محترم بر اساس برنامه ریزی به عمل آمده در آینده نیز ادامه خواهد داشت عنوان نمود: که در سه ماه سوم سال1389 پنج دوره آموزشی تخصصی دامپزشکی نیز در این اداره کل برگزار گردیده است.

 

نظر شما
ادامه