کد خبر: ۷۹۷۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
خروس سپید از نشانه‌های روز بهمنگان است و این نشان از سال 1385 همه ساله به کوشاترین فرد و گروه فعال در زمینه حفظ و حمایت از حیوانات تعلق می‌گیرد / انجمن حمایت از حیوانات اصفهان در سال 1390 پایگاه خبری "دیده‌بان حقوق حیوانات" را به پاس تلاش بی‌وقفه برای اطلاع رسانی صحیح در خصوص وضعیت حیوانات ایران انتخاب کرده است...

حکیم مهر - همه ساله ایرانیان به مناسبت جشن باستانی بهمنگان، لباس‌های سفید می‌پوشیدند، غذاهای گیاهی مانند آش بهمنگان پخته، به کوه و در و دشت می‌رفتند و سعی می‌کردند از ریختن خون حیوانات بی‌گناه پرهیز کنند و در این روز به حقوق تمام زیست‌مندان به‌ویژه جانوارن توجه‌ ویژه می‌کردند.

10 سال پیش، روز بهمنگان که مصادف است با 26 دی ماه به عنوان روز حمایت از حیوانات از طرف انجمن‌های حمایت از حیوانات پیشنهاد شد و به رغم به رسمیت شناخته نشدن این روز توسط مراجع رسمی، طی سالهای گذشته انجمن ها، گروهها و حامیان حیوانات در سراسر ایران این روز را گرامی می‌دارند.

خروس سپید از نشانه‌های روز بهمنگان است و این نشان از سال 1385 همه ساله به کوشاترین فرد و گروه فعال در زمینه حفظ و حمایت از حیوانات تعلق می‌گیرد.

در این سالها به ترتیب این نشان به محیط بان شهید یحیی شاهکومحلی، انجمن یوزپلنگ ایرانی، بیژن فرهنگ دره شوری و ژاله فتوره چی تعلق گرفته است.

انجمن حمایت از حیوانات اصفهان در سال 1390 پایگاه خبری "دیده‌بان حقوق حیوانات" (arw.ir) را به پاس تلاش بی‌وقفه برای اطلاع رسانی صحیح در خصوص وضعیت حیوانات ایران به عنوان برنده جایزه ملی حمایت از حیوانات (خروس سپید) انتخاب کرده است.

پایگاه خبری دیده‌بان حقوق حیوانات ایران به عنوان نخستین پایگاه خبری ثبت شده با موضوع صرف حیوانات در یک سال گذشته کوشیده است اطلاع رسانی دقیق و جامعی نسبت به وضعیت حیوانات ایران و جهان داشته باشد به نحوی که در حال حاضر به مرجع خبری حامیان و دوستداران حیوانات برای فارسی زبانان سراسر جهان تبدیل شده است.

نخستین گروه امداد و نجات آموزش دیده حیوانات در کشور تشکیل می‌شود

شهرام امیری شریفی، فعال حقوق حیوانات و یکی از اعضای اصلی این پایگاه خبری گفت: پایگاه خبری دیده‌بان حقوق حیوانات ایران حدود یک سال پیش فعالیت خود را با هدف فرهنگ سازی در خصوص حمایت از حیوانات در میان جامعه آغاز کرده است.

وی اظهار کرد: در این مدت بیش از دو هزار و 500 خبر مرتبط با حیوانات در این پایگاه خبری منتشر شده است که 10 درصد از این اخبار در زمینه آزار حیوانات بوده است.

این عضو پایگاه خبری دیده‌بان حقوق حیوانات با بیان اینکه در مدت فعالیت این پایگاه خبری پروژه‌های قابل توجهی انجام شده است، افزود: خبررسانی و پیگیری در خصوص خرس‌های سمیرم که با واکنش بسیار مطلوب مردم روبه‌رو شد یکی از فعالیت‌های موفق این پایگاه خبری بوده است.

امیری شریفی ادامه داد: به دلیل پوشش بی‌سابقه خبری و واکنش‌های رسانه و مردم 15 روز پیش از آغاز فصل شکار با همکاری 24 سازمان مردم نهاد زیست محیطی روز 20 شهریور به عنوان روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات نامگذاری شد.

وی با اشاره به تشکیل اولین گروه امداد و نجات آموزش دیده حیوانات در کشور بیان کرد: متاسفانه برخورد سازمان‌های مرتبط در مواجه با حیوانات بسیار خشن است و تشکیل این گروه گام مثبتی در جهت اطلاع رسانی به این سازمان‌ها برای اصلاح شیوه‌های برخورد با حیوانات است.

امیری شریفی توضیحاتی درباره نحوه اخذ مجوز برای تشکیل این گروه ارائه نکرده است.

پس از یک سال از کشتن 14 شیر پارک ارم هیچ گزارشی ارایه نشده است

این فعال حقوق حیوانات با اشاره به معدوم کردن 14 قلاده شیر باغ وحش ارم تهران در سال گذشته تصریح کرد: پوشش تصویری و خبری این حادثه توسط پایگاه خبری دیده‌بان حقوق حیوانات بر خلاف مخالفت‌های بسیار انجام گرفت و موجب مصوبه مجلس شورای اسلامی و مقصر اعلام کردن سازمان‌های دامپزشکی، حفاظت محیط زیست و باغ وحش ارم شد.

امیری شریفی اضافه کرد: با وجود مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر عدم ارایه گزارش توسط سازمان‌های مذکور و با گذشت یک سال از این حادثه تاکنون هیچ گونه گزارشی از طرف این سازمان‌ها ارایه نشده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه سازمان‌های مذکور با مقصر شمردن یکدیگر از ارایه گزارش خوداری می‌کنند و با این روش سعی می‌کنند از پیگیری ماجرا توسط رسانه‌ها جلوگیری کنند.

شرایط نگهداری 9 قلاده شیر باغ وحش ارم نگران کننده است

این عضو پایگاه خبری دیده‌بان حقوق حیوانات گفت: در حال حاضر 9 قلاده شیر در همان مکان و با شرایط بهداشتی مشابه سال گذشته در باغ وحش ارم نگهداری می‌شوند که این وضعیت بسیار نگران کننده است.

سیرک‌های حیوانات از کشورهای اروپایی و آمریکایی اخراج شده‌اند

امیری شریفی با بیان اینکه شرایط نگهداری و آموزش حیوانات در سیرک‌ها بر خلاف حقوق حیوانات بسیار نامناسب است، ادامه داد: سیرک‌هایی مانند سیرک ملی ایران و ایتالیا طبق برآوردهای انجام شده در طول مدت 2.5 ماه هفت میلیارد تومان درآمد داشته‌اند و این درآمد زایی موجب ادامه  فعالیت این سیرک در کشور شده است.

وی با اشاره به حمایت های مسؤولان نیروی انتظامی و سازمان حفاظت محیط زیست از این سیرک اضافه کرد: رییس سازمان حفاظت محیط زیست چندی پیش اعلام کرد نگهداری از حیات وحش تنها در باغ وحش و سیرک مجاز است و این گفته به معنای حمایت از سیرک‌هایی است که شرایط نگهداری و آموزش حیوانات در آنها بسیار تاسف برانگیز است.

این فعال حقوق حیوانات ادامه داد: با وجود چنین حمایت‌هایی سازمان‌های حامی حقوق حیوانات و سازمان‌های زیست محیطی قدرت لازم برای برخورد با این سیرک و موارد مشابه را ندارند.

امیری شریفی با اشاره به اینکه فعالیت سیرک حیوانات در کشورهایی اروپایی و آمریکایی با توجه به نحوه آموزش حیوانات در این سیرک‌ها ممنوع اعلام شده است و این سیرک‌ها اخراج شده‌اند، خاطر نشان کرد: سیرک‌های حیوانات جایی ندارند جز کشورهای اروپای شرقی و کشورهای جهان سومی که قانونی در زمینه حقوق حیوانات در آنها تعریف نشده است.

طبق فتوای مراجع شیعه آزار حیوانات حرام است

وی با بیان اینکه پیگیری های این پایگاه خبری موجب شد تا 20 فتوا در خصوص آزار حیوانات از طرف مراجع شیعه صادر شود، افزود: برخی از این فتواها به حرام بودن آزار حیوانات اشاره دارد و آزار حیوانات در سیرک‌ها کاملا مستند و قابل اثبات است.

فعالیت گروهای زیست محیطی نوید بخش آینده‌ای روشن برای حیات وحش

این عضو پایگاه خبری دیده‌بان حقوق حیوانات با اشاره به اینکه وضعیت حیات وحش کشور همواره رو به افول بوده است، اظهار کرد: با توجه به شکارهای غیر قانونی و بی رویه، کشتار و تصادفات جاده‌ای دام‌ها، وضعیت حیات وحش کشور در تاریخ بی‌سابقه است.

امیری شریفی با اشاره به اینکه فعالیت گروهایی به صورت تخصصی در زمینه‌های علمی و فرهنگی در حوزه حیات وحش کشور بسیار امیدوار کننده است، گفت: این امید وجود دارد که در آینده جلوی کشتار و کاهش جمعیت حیات وحش در کشور گرفته شود.

وی اذعان کرد: حفاظت از حیات وحش را نباید تنها وظیفه سازمان محیط زیست دانست و این امر نیازمند همکاری تمام سازمان‌ها و گروه‌های زیست محیطی است تا این سازمان بتواند آنچه قانونا بر عهده دارد را انجام دهد.

حکیم مهر به نوبه خود از تلاش‎های مؤسسین و عوامل ارجمند این پایگاه خبری در راستای تبیین حقوق حیوانات سپاسگزاری می‎نماید و برای آنان دوام توفیقات آرزومند است.

 

خبر مرتبط :

حقوق حیوانات در اسلام - دکتر سید مصطفی محقق داماد
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۶
0
0
من هم تبریک میگم به شما و این عزیزان. ایده های این گروه غرور آفرینه
علی
|
-
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
0
0
با تشکر از شما و تبریک به دوستداران حقوق حیوانات به ویژه بچه های دیده بان حقوق حیوانات. درضمن امروز متوجه شدم که «یگان امداد و نجات حیوانات» و «کمیتۀ رهاسازی حیوانات» هم توسط دیده بان حقوق حیوانات راه اندازی شد
نظر شما
ادامه