کد خبر: ۸۳۶۱

حکیم مهر - لاک‌پشت‌های مینیاتوری که توسط برخی از مردم پرورش داده می‌شود، سریع‌الرشد بوده و اگر در آب‌های آزاد رهاسازی شود، می‌تواند به‌عنوان یکی از 100 گونه مهاجم دنیا مخاطرات اکولوژیکی به‌وجود آورد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان با اعلام این مطلب گفت: مطابق برنامه هرساله برای جلوگیری از خطر بروز برخی از بیماری‌های ماهیان قرمز، این سازمان کلیه مراکز مجاز پروانه‌دار را تحت پوشش آزمایش‌های مختلف باکتریایی، انگلی، ویروسی و قارچی قرار داده است.

دکتر کاظم عبدی افزود: سیستم ثبت اطلاعات مراکز مجاز پرورش ماهیان زینتی و قرمز در اسفندماه هر سال فعال می‌شود و اگر مشکلی در مراکز وجود داشته باشد، اقدام به درمان و یا در صورت حاد بودن ریشه‌کنی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ بیماری خاصی که مشکل‌ساز بوده و مشترک بین انسان و آبزیان باشد، گزارش نشده است.

عبدی ادامه داد: از مردم تقاضا می‌شود که به توصیه‌های سازمان دامپزشکی توجه کرده و از مراکز مجاز اقدام به خرید کنند و پس از آن نیز ماهیان خود را در مکان‌های تعیین‌شده رهاسازی کنند تا از مخاطرات زیست‌محیطی جلوگیری شود.

نگهداری خزندگان، دوزیستان و حلزون‌ها توسط مردم جایز نیست

این مقام مسئول تصریح کرد: همچنین توصیه می‌شود که از نگهداری خزندگان، دوزیستان و حلزون‌ها به‌دلیل مشکلات اکولوژیکی جلوگیری شود.

وی یادآور شد: لاک‌پشت‌های مینیاتوری از مخازن اصلی سالمونلا محسوب می‌شوند که مخاطرات زیادی را به همراه خواهند داشت.

عبدی تأکید کرد: این لاک‌پشت‌ها به دلیل آنکه هم گیاه‌خوار بوده و هم گوشت‌خوار هستند، سرعت تکثیر بالایی داشته و در صورت رهاسازی در آب‌های آزاد می‌تواند جزو 100 گونه مهاجم دنیا محسوب شده و اقدام به از بین بردن لاک‌پشت‌های بومی کنند.

وی اظهار داشت: همچنین توصیه می‌شود از نگهداری ماهیان قرمز و لاک‌پشت‌های مینیاتوری در یک مکان خودداری شود. زیرا در این صورت بیماری‌های مشترک بین این دو موجب آلودگی آب شده و بدین ترتیب برای کودکان بسیار خطرناک است و احتمال ابتلا به بیماریهای معده‎ای و روده‎ای (گاستروانتریت) وجود دارد.

عبدی در پایان گفت: تاکنون هیچ بیماری مشترکی بین ماهیان قرمز و انسان گزارش نشده است، بنابراین نباید اجازه دهیم با نگهداری از سایر آبزیان سلامت انسان تهدید شود.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه