کد خبر: ۸۳۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خوزستان، اردبیل، نیشابور، بابل، لرستان و کوهبنان

 

گردهمایی مدیران طرح وبرنامه ادارات کل دامپزشکی کشور در اهواز به کارخود پایان داد


 رییس اداره طرح وبرنامه دامپزشکی خوزستان اعلام کرد: گردهمایی مدیران طرح وبرنامه ادارات کل دامپزشکی کشور با حضور تمامی مدیران طرح وبرنامه ادارات کل دامپزشکی سراسر کشور به مدت 3 روز در اهواز برگزار شد.

نیارشید هدف از تشکیل این گردهایی را ارائه" گزارش بودجه ریزی عملیاتی و چگونگی قیمت تمام شده فعالیتها و خدمات" ، "گزارش عملکرد برنامه های در دست اقدام دفتر برنامه و بودجه سازمان دامپزشکی کشور" ،" گزارش عملکرد بودجه سال 90 و یارانه و طرح توسعه و لایحه بودجه سال 91 و گزارش بودجه استانها و مصوبات سفرهای استانی هیئت دولت"  اعلام کرد . 

 

-------------------------------

 

131 مرکز خدمات بهداشتی درمانی بخش خصوصی دامپزشکی دراستان اردبیل فعالیت می کنند


سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل از فعالیت 131 مرکز خدمات بهداشتی درمانی بخش خصوصی دامپزشکی اعم از آزمایشگاه تشخیص ، داروخانه ، مرکز پخش و فروش داروهای دامی ، واکسن و مواد بیولوژیک ، کارخانه مکمل سازی ، کلینیک و مراکز مایه کوبی دامپزشکی تحت نظارت اداره کل دامپزشکی در این استان خبر داد.
دکتر صادق صالحی افزود : با افزایش این مراکز امکانات بیشتری در جهت مبارزه و پیشگیری از بیماریهای دامی فراهم آمده و سطح ایمنی در واحدهای مختلف دامی روز به روز افزایش می یابد.
این مقام مسئول ضمن استقبال از فعالیت فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی در مناطق محروم استان گفت: این مراکز در راستای اصل 44 قانون اساسی  مبنی بر واگذاری امور به بخش خصوصی ، مشغول فعالیت و خدمات رسانی به دامداران و روستائیان منطقه می باشند.
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان هدف از صدور مجوز و توسعه مراکز خدمات رسانی در بخش خصوصی دامپزشکی را ، اجرای سیاست های سازمان دامپزشکی کشور در جهت ایجاد هماهنگی و نظارتهای لازم بر فعالیتهای مربوط به بهداشت و درمان دام به منظور حفظ سرمایه دامی و بالابردن سطح بهداشت عمومی جامعه ، اشتغالزایی در بخش خصوصی دامپزشکی ، کم کردن تصدی نیروی انسانی در بخش ستادی و فنی و کیفیت بخشی به فعالیتهای دامپزشکی عنوان کرد.

 

--------------------------------

 

ضد عفونی بیش از 400 دستگاه کامیون و وانت در میدان دام نیشابور


 طی هفته جاری برای پیشگیری از بیماری تب برفکی , تعداد 400 دستگاه کامیون و وانت که برای نقل و انتقال دام به میدان دام نیشابور وارد و خارج شده اند به روش اسپری با استفاده از مواد ضد عفونی ویروس کش گندزدایی و ضد عفونی گردید .

در این مرحله اکیپ های دامپزشکی با استقرار در میدان دام ضمن عملیات فوق کلیه دام های سنگین موجود در میدان دام را برعلیه بیماری تب برفکی مایه کوبی نمودند .

 دکتر سلیمانی رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور یکی از مهمترین دلایل انتقال بیماری تب برفکی را نقل وانمتقال غیر مجاز دام ذکر نمود و از دامداران خواست که از ورود دامهای بدون هویت بهداشتی به دامداری خود جدا جلوگیری نمایند.

 

--------------------------------

 

معدوم سازی بیش از 11 تن مرغ منجمد تاریخ منقضی در شهرستان بابل


 مدیر کل دامپزشکی استان مازندران از شناسایی و معدوم سازی یک محموله مرغ منجمد به وزن 11595 کیلوگرم در یکی از سردخانه های مواد پروتئینی در شهرستان بابل خبر داد .

دکتر مجید مختاری گفت : در پی بازرسی کارشناسان و بازرسین بهداشتی دامپزشکی با همکاری بازرگانی و نیروی انتظامی شهرستان بابل از سردخانه یک واحد کارگاه بسته بندی گوشت در شهرستان بابل مقدار 11595 کیلوگرم مرغ بسته بندی شده تاریخ منقضی کشف و ضبط گردید که پس از بررسی ارگانولپتیکی ، محموله یاد شده غیر قابل مصرف انسانی تشخیص و با حضور نمایندگان دستگاههای اجرایی جهت معدوم سازی به یک واحد بازیافت انتقال و طی تنظیم صورتجلسه معدوم گردید . مدیر کل دامپزشکی استان مازندران در پایان ضمن تقدیر از همکاری صمیمانه دستگاه قضا و نیروی انتظامی این شهرستان بجهت همکاری از شهروندان مازنی خواست تا با مشاهده موارد عرضه غیر بهداشتی انواع فرآورده های خام دامی در مراکز عرضه ، موارد را به نزدیکترین شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند تا اقدامات قانونی لازم معمول گردد . وی از هم استانیهای عزیز خواست تا بمنظور اطمینان از سلامت محصول در موقع خرید انواع مواد پروتئینی به لیبل و یا برچسب آن دقت لازم را داشته باشند . بدیهی است برچسب هر محصول شامل شماره پروانه بهره برداری بهداشتی دامپزشکی ، تاریخ تولید ، تاریخ انقضاء ، نوع محصول و اطلاعاتی نظیر آن می باشد.

 

--------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی لرستان:
هیچ واحدی برای تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک اعلام آمادگی نکرده است

 

مدیرکل دامپزشکی لرستان با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در مرغداری‌های استان گفت: دو واحد بلدرچین شهرستان‌های "الشتر" و "دورود" با تولید سالانه بیش از 105هزار قطعه با مصرف حدمجاز آنتی‌بیوتیک شرایط لازم را برای تولید مرغ سبز دارند.

"جواد گودرزی" درخصوص تولید مرغ سبز در استان گفت: تاکنون هیچ واحدی در استان اعلام آمادگی برای تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک نکرده و در صورت وجود متقاضی سازمان از آنها استقبال و حمایت می‌کند.

وی درخصوص مصرف مجاز آنتی‌بیوتیک طیور سبز استان گفت: تولید طیور سبز در استان شرایط خاصی را اعم از تجهیزات هوادهی سالن‌ها می‌طلبد که البته در دستور کار قرار دارد واحدهایی که شرایط لازم را برای تولید طیور بدون آنتی‌بیوتیک دارند تحت‌پوشش سازمان قرار خواهیم داد.

مدیرکل دامپزشکی لرستان در توضیح طیور سبز گفت: طیور سبز به انواعی از طیور گفته می‌شود که در تولید و پرورش آنها از انواع واکسن و آنتی‌بیوتیک در حد استاندارد استفاده می‌شود.

گودرزی با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی بومی در همه استانهاست، افزود: بیماری تب برفکی از راه‌های مختلف اعم از تردد دام‌ها و عدم واکسیناسیون قابل انتقال است.

وی با اشاره به نقش تردد دام‌های قاچاق در انتقال بیماری تب برفکی ادامه داد: برخی دام‌ها خارج از محدوده کنترل و بدون رعایت استانداردهای دامپزشکی قاچاق شده و ایجاد خطر می‌کنند.

مدیر کل دامپزشکی لرستان با تأکید بر کمبود قرنطینه دام در استان یادآور شد: وجود قرنطینه و خودروی مناسب برای جابجایی و رفت و آمد دام بسیار ضروری و نیازمند اقدام جدی در استان است.

گودرزی با تأکید بر اینکه لرستان در سال‌های اخیر با پوشش ایمنی مناسب، مشکل حادی در زمینه بیماری‌های دامی نداشته است، ادامه داد: امسال تنها یک کانون ابتلا به بیماری تب برفکی در لرستان شناسایی شد که علت آن خودسر بودن دامدار در تزریق واکسیناسیون خارج از برنامه سازمان گزارش شده است.

وی تصریح کرد: در این گله50 رأسی دامدار تا به امروز 4 دام تلف‌شده داشته و بقیه آنها توسط سازمان در حال درمان هستند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با بیان اینکه لرستان جزو محدود استان‌هایی است که در حال واکسیناسیون دام‌های عشایر است، افزود: واکسیناسیون دام‌های عشایر استان در کاهش سطح بیماری‌ها نقش بسزایی داشته است.

به گفته گودرزی، تردد دام‌های قاچاق، انتقال بیماری تب برفکی را به همراه دارد.

 

---------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی کوهبنان اعلام کرد :
اجرای فاز سوم واکسیناسیون تب برفکی در کوهبنان


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان گفت: فاز سوم واکسیناسیون تب برفکی با عقد قرارداد با بخش خصوصی از پنجم اسفند ماه جاری در شهرستان کوهبنان آغاز شده است.
محمود زین‌الدینی اظهار داشت: در ‌ فاز سوم واکسیناسیون تب برفکی که همزمان با سایر نقاط استان کرمان آغاز شده است به مدت 15 روز کاری تمام‌ جمعیت گاو شهرستان علیه بیماری تب برفکی واکسینه می‌شوند.

وی بیان داشت: بیماری تب برفکی با نام محلی "طبقه" بااهمیت‌ترین بیماری دامی در کشور و از مسری‌ترین و زیان‌بارترین ‌بیماری‌های دامی تلقی می‌شود که علاوه بر تلفات دام‌های جوان سبب افت تولید شیر و گوشت و تحلیل رفتن دام‌ها می‌شود و خسارت اقتصادی زیادی متوجه دامدارها می‌کند.

زین‌الدینی با اشاره به لزوم همکاری دامداران همانند گذشته با انجام هر چه بهتر واکسیناسیون تصریح کرد: با انجام واکسیناسیون به موقع و کنترل حمل و نقل دام می‌توان از ورود بیماری به شهرستان جلوگیری کرد.

وی از عدم مشاهده بیماری تب برفکی طی سال جاری در شهرستان کوهبنان خبر داد و گفت: در امر پیشگیری از ورود بیماری به شهرستان واکسیناسیون دقیق توسط مأمورین دامپزشکی‌، همکاری نیروی انتظامی شهرستان و همکاری دامداران دخیل بوده است.

زین‌الدینی همچنین از اجرای طرح پایش کنترل کیفی شیر خام در شهرستان خبر داد و افزود: این طرح از 23 بهمن ماه سال جاری آغاز و به مدت 25 روز ادامه دارد.

وی بیان داشت: در این طرح تمام‌ مراحل تولید شیر از گاوداری تا بازار مصرف، پایش و با نمونه‌برداری از همه مراحل بر کیفیت شیر نظارت می‌شود.

‌‌زین‌الدینی عنوان کرد: امیدواریم با انجام این طرح بتوان کیفیت شیر خام شهرستان را تا حد زیادی ارتقا داد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
م
|
-
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۸
0
0
http://www.savadkoohconference.com/2food1391/
نظر شما
ادامه