کد خبر: ۸۵۹۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمان، خراسان جنوبی و رضوی

 

سامانه پایش و مراقبت از بیماریهای طیور دامپزشکی استان کرمان در ردیف سامانه‎های برتر کشور در سال 1390


رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای طیور و آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان کرمان از برتری این اداره کل در بکارگیری و مدیریت سیستم پایش و مراقبت از بیماریهای طیور (GIS طیور) در سطح کشورخبر داد.

دکتر آمنه زینلی گفت : به منظور ساماندهی جوجه ریزی و کنترل بیماریها در صنعت طیور سازمان دامپزشکی کشور با راه اندازی سامانه پایش و مراقبت از بیماری پرندگان امکان ثبت دقیق و کامل تمامی مراحل پرورش طیور از صدور مجوز جوجه ریزی تا صدور مجوز کشتار و حمل طیور به مقصد کشتارگاه را فراهم نموده است .
وی افزود : با استفاده از سامانه پایش و مراقبت از بیماریهای طیور امکان جمع آوری اطلاعات جوجه ریزی استان، بررسی روند شیوع و گسترش بیماریها، تلفات موجود، نحوه واکسیناسیون ، کانونهای معدوم شده و ... جهت تصمیم گیریهای کلان در اسرع وقت در اختیار مسئولین دامپزشکی استان و کشور قرار می گیرد.
این دامپزشک با تاکید بر اهمیت ایجاد سیستم هشدار سریع نسبت به شروع و شیوع بیماریها جهت کنترل و پیشگیری از گسترش احتمالی آنها گفت: این سیستم امکان پایش، مراقبت و کنترل بیماریهای طیور در سریعترین زمان ممکن را محیا می نماید.
دکتر زینلی اظهار داشت : اداره کل دامپزشکی استان کرمان جزء اولین استانها در راه اندازی سیستم پایش بیماریهای طیور (GIS طیور) بوده و از ابتدای راه اندازی این سیستم تا کنون در گروه برترین استانهای کشور در بهره برداری بهینه از این سیستم می باشد.

 

---------------------------

 

واکسیناسیون بیش از6 میلیون نوبت سر دام در خراسان جنوبی


در سال گذشته تعداد 6 میلیون و 144 هزار نوبت سر دام سبک و سنگین استان تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اعلام این خبر گفت :تعداد 5 میلیون و 574 هزار نوبت سر دام علیه بیماری های دامی نظیر آبله،تب برفکی،آنتروتوکسمی،PPR و تعداد 569 هزار و 635 نوبت سر دام علیه بیماری های قابل انتقال از دام به انسان نظیر شاربن،تب مالت واکسینه شده است.

دکتر محمد علی رضائی افزود : سیاست های دامپزشکی استان در حوزه مبارزه با بیماری های دام و طیور در سال 91 برنامه ریزی و جهت پیشبرد اهداف سازمانی به شهرستان ها جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.

وی با اشاره به ورود دام عشایر از استان های همجوار به خصوص از استان سیستان و بلوچستان به خراسان جنوبی تصریح کرد: به منظور پیشگیری از بروز بیماری ها ،همزمان برنامه های بهداشتی دامپزشکی از قبیل مبارزه با بیماری های دامی و مبارزه با بیماری های انگلی بر روی دام های عشایر نیز اجرا خواهد شد.

 

---------------------------

 

در پی اجرای طرح نوروزی؛ 7300 کیلوگرم فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف در خراسان رضوی معدوم شد

 

در جریان اجرای طرح نوروزی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، بیش از 7300 کیلوگرم انواع فرآورده خام دامی به عنوان فرآورده غیرقابل مصرف، شناسایی و معدوم شد.
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی در این زمینه اظهار داشت: از ابتدای این طرح در اسفندماه سال گذشته و تا پایان تعطیلات نوروز، 104 اکیپ نظارتی دامپزشکی موفق به بازدید از 7200 مرکز تهیه، تولید و عرضه فرآورده های خام دامی شده اند.
دکتر ناصر مرگان ازغدی افزود: در پی آماده باش اکیپ های دامپزشکی جهت اجرای طرح یادشده، گروه های نظارتی اداره کل دامپزشکی استان، 174 متخلف را به مراجع قضایی معرفی کردند.
وی گفت: در کشتارگاه های طیور استان نیز بیش از 3 میلیون و 600 هزار قطعه طیور تحت نظر کارشناسان فنی دامپزشکی درایام نوروز ذبح شده و از این تعداد 26 هزار لاشه غیرقابل مصرف تشخیص داده و معدوم شده است.
دکتر ازغدی افزود: در  کشتارگاه های دام استان بیش از 86 هزار دام سبک و سنگین به وزن بیش از 3 میلیون و 300 هزار کیلوگرم طی مدت اجرای طرح نوروزی دامپزشکی ذبح شده است که از این میان نیز 81 لاشه دام به دلایل مختلف ضبط و معدوم شده است.
 دکتر ناصر مرگان ازغدی، با توجه به خطر انتقال بیماری‌های مختلف در اثر عرضه غیر بهداشتی فرآورده‌های خام دامی توسط دستفروشان، اظهار داشت: با کلیه افرادی که به صورت دست فروش و بدون هویت در حاشیه جاده‌ها، سطح شهر مشهد و بویژه اطراف حرم مطهر اقدام به عرضه غیر مجاز مواد پروتئینی از قبیل گوشت سفید و قرمز، ماهی، کله پاچه، جگر و ... نمایند بطور جدی برخورد شده و پس از تشکیل پرونده برای متهمان، مراتب جهت رسیدگی به دستگاه قضایی تسلیم خواهد شد.
 وی با اشاره به پاسخگویی به 360 مورد شکایات مردمی طی روزهای اجرای طرح نوروزی دامپزشکی، از کلیه شهروندان و زائران خواست از خرید  گوشت مرغ یا قطعات ران و سینه فاقد بسته بندی، گوشت قرمز فاقد مهر دامپزشکی،گوشت از پیش چرخ شده، آلایش مرغ بدون بسته‌بندی و یا فرآورده‌های خام دامی دارای بسته‌بندی با برچسب مخدوش خودداری نموده و هنگام خرید موارد بسته‌بندی به تاریخ تولید، انقضا و کد بهداشتی دامپزشکی توجه نمایند.

وی ضمن تاکید بر اهمیت گزارش‌های مردمی در کشف و ضبط موارد غیر مجاز و نیز ارتقای سطح بهداشت عمومی، از کلیه شهروندان درخواست نمود، در صورت مشاهده موارد یادشده و یا سایر تخلفات در عرضه فرآورده‌های  خام دامی، مراتب را در
مشهد، با شماره تلفن‌های 7250025و 7250035(شبکه دامپزشکی مشهد)، 1512(مرکز پیام اداره کل) و در شهرستان‌ها با شبکه دامپزشکی شهرستان در میان گذارند.

 

نظر شما
ادامه