کد خبر: ۸۶۲۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قم، اردبیل و خراسان جنوبی

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قم:
واکسیناسیون رایگان بیش از 2 هزار رأس دام در شهرستان قم


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قم گفت: 2 هزار و 676 رأس دام همزمان با آغاز سال جدید مورد معاینه و واکسیناسیون رایگان قرار گرفتند.
محمدمهدی اسفیجانیان با اشاره به جوجه‌ریزی مرغداری‌های این استان اظهار داشت: از ابتدای فروردین ماه سال جاری تاکنون 246 هزار و 800 قطعه جوجه‌ریزی در هشت مرغداری دارای مجوز بهداشتی انجام شده است.

وی افزود: طرح مبارزه با بیماری‌های واگیردار دامی نیز در 13 واحد دامداری واقع در روستاهای بخش قمرود انجام گرفته است.

اسفیجانیان ادامه داد:‌ تعداد هزار و 260 رأس گوسفند علیه بیماری آبله گوسفندی، تعداد 440 رأس بز علیه بیماری آبله بزی، تعداد 950 رأس گوسفند و بز علیه بیماری شاربن و تعداد 26 قلاده سگ علیه بیماری هاری به طور رایگان واکسینه شده‌اند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قم اظهار داشت: در همین راستا دو گواهی بهداشتی دامداری شامل گوسفند داشتی و پرواری، گاو شیری و پرواری به روش سیستم جدید آنلاین با همکاری دفاتر پیشخوان دولت صادر شده است.

 

-------------------------

 

در طرح نظارت نوروزی در اردبیل: 5/2 تن فرآورده های خام دامی آلوده و غیر بهداشتی معدوم شد


سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل از کشف و ضبط بیش از 5/2 تن فرآورده های خام دامی آلوده و غیر بهداشتی و تعطیلی یک واحد عرضه در طرح تشدید نظارت بهداشتی در ایام نوروز در استان خبر داد.

دکتر صادق صالحی گفت : در این ایام بیش از 6 هزار و 800 مورد بازدید از مراکز تولید ، توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی از قبیل فروشگاههای عرضه ، قصابیها ، مرغ فروشیها ، سالن های غذاخوری ، سردخانه های نگهداری و کارگاههای فرآوری و بسته بندی ، کشتارگاههای دام و طیور و ... انجام شده است.

وی افزود : در این ایام از فعالیت 60 واحد عرضه فرآورده های دامی غیرمجاز و برخلاف موازین بهداشتی دامپزشکی در سطح استان جلوگیری بعمل آمد و متخلفین با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

این مقام مسئول همچنین از برخورد با 9 متخلف که با خودروهای غیرمجاز اقدام به حمل و توزیع فرآورده های خام دامی به صورت غیربهداشتی می نمودند خبر داد و خاطر نشان کرد: براساس قانون حمل و نقل هرگونه فرآورده های خام دامی بایستی با مجوز وگواهی حمل بهداشتی دامپزشکی انجام گیرد.

دکتر صالحی از عموم مصرف کنندگان خواست : فرآورد ه های خام دامی مورد نیاز خود را ترجیحاً بصورت بسته بندی و از مراکز معتبر مورد تایید دامپزشکی تهیه نموده و به هنگام خرید به تاریخ تولید ، تاریخ انقضاء و مهر بهداشتی دامپزشکی بر روی لاشه ها دقت کافی داشته باشند.

وی همچنین گفت: بر این اساس لازم است هم استانی ها با مشاهده هرگونه موارد مشکوک ، مراتب را با شماره تلفن 2-3355990 به دامپزشکی استان گزارش داده تا در اسرع وقت به آنها رسیدگی شود.

 

--------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی خبر داد :
هزینه‌کرد 4 میلیارد ریالی برای خرید نهاده‌های دامی در خراسان‌جنوبی


مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: به منظور مقابله با عوارض سوء‌خشکسالی مبلغ 4 میلیارد ریال اعتبار برای خرید نهاده‌های دامی و عملیات اجرایی هزینه شده است.
محمدعلی رضایی اظهار داشت: این مبلغ از محل اعتبارات خشکسالی تامین و صرف خرید انواع اقلام دارویی، سموم، واکسن و عملیات مقابله با بیماری‌های ناشی از خشکسالی شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های دامپزشکی در پیشگیری و مبارزه با آثار سوء ناشی از خشکسالی سالیان متمادی افزود: مبارزه با انگل‌های داخلی و خارجی بدن دام و پیشگیری از بیماری‌های دامی از اهم برنامه‌های دامپزشکی در سال جاری است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی در مورد اقلام خریداری شده گفت: پنج قلم کالا شامل انواع سموم، شربت و قرص ضدانگل، مکمل درمانی و واکسن دامی خریداری شده و همزمان با اجرای برنامه‌های واکسیناسیون دام‌ها توسط اکیپ‌های سیار دامپزشکی در محل روستاها بین دامداران استان توزیع خواهد شد.

رضایی همچنین از آغاز طرح واکسیناسیون دام‌های سبک علیه بیماری‌های آبله و شاربن خبر داد و تصریح کرد: طبق سنوات گذشته از ابتدای فصل بهار فاز مبارزه با بیماری‌های مذکور آغاز و تا اواخر تابستان ادامه دارد.

وی یادآور شد: در این طرح پیش‌بینی می‌شود 90 درصد جمعیت دام سبک استان زیرپوشش واکسن قرار بگیرند.

 

نظر شما
ادامه