کد خبر: ۸۹۵۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی نیشابور، ریگان و فردوس

 

رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور خبر داد :
آغاز طرح سراسری واکسیناسیون تب برفکی در نیشابور


رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور از آغاز طرح واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در تمام گاوداری‌های صنعتی، نیمه صنعتی و روستایی شهرستان خبر داد.
علی سلیمانی اظهار داشت: واکسیناسیون 66 هزار رأس دام‌های سنگین علیه این بیماری با کمک واکسیناتورهای بخش دولتی و خصوصی به صورت رایگان در حال اجرا است.

رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور ادامه داد: بیماری تب برفکی از بیماری‌های واگیردار و خطرناک بوده که در صورت ابتلا به این بیماری، بروز تب، کاهش شیر، زخم دهان و لنگش دام‌های بالغ و تلفات دام‌های جوان را در پی دارد.

وی گفت: نیشابور دارای بیش‌ترین تعداد دام سنگین (گاو ـ گوساله) در سطح استان است و با تولید روزانه 650 تن شیر، قطب مهم دامپروری در شرق کشور محسوب می‌شود و فرآورده‌های لبنی آن به سایر شهرستان‌ها و استان‌ها صادر می‌شود.

سلیمانی از گاوداران خواست: برای ایمن‌سازی دام‌های خود با اکیپ‌های اعزامی دامپزشکی شهرستان همکاری کنند.

 

---------------------------

 

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان خبر داد :
آغاز واکسیناسیون دام‌های شتر در ریگان ‌علیه بیماری شاربن


مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: واکسیناسیون دام‌های شتر این شهرستان ‌علیه بیماری شاربن ‌توسط دو تیم عملیاتی آغاز و تا پایان سال ادامه دارد.
حجت‌الله جعفری با بیان اینکه واکسیناسیون دام‌های شتر شهرستان ریگان ‌علیه بیماری شاربن ‌توسط دو تیم عملیاتی در این شهرستان آغاز و تا پایان سال ادامه دارد، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود در این طرح تمام‌ دام‌های شتر شهرستان ‌علیه این بیماری واکسینه شوند.

وی با اشاره به واکسیناسیون بیش از 2 هزار نفر شتر در شهرستان ریگان افزود: شهرستان ریگان با توجه به شرایط آب و هوایی خاص و وجود یونجه و علف‌های سر‌سبز یکی از مهم‌ترین مناطق پرورش شتر در استان کرمان تلقی می‌شود.

جعفری عنوان کرد: پرورش شتر در این شهرستان با توجه به راندمان مطلوب گوشت و شیر اهمیت مهمی دارد به همین منظور شبکه دامپزشکی ریگان در سال جاری وظایف دامپزشکی را در مورد این دام در قالب مبارزه با بیماری‌های دام کنترل، ورود و خروج، آموزش و ترویج دامداری و مدیریت بهداشتی دامداری‌ها انجام می‌دهد.

وی عنوان کرد: سمپاشی شترها در شهرستان همزمان با واکسیناسیون آغاز شده و تا پایان سال جاری ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود در این طرح 30 هزار متر مربع جایگاه دام و 2 هزار نفر شتر ‌علیه ‌‌بیماری شاربن سمپاشی شوند.

جعفری ابراز داشت: در سال جاری پنج کلاس آموزشی ویژه مدیریت بهداشتی و بیماری‌های شتر برای دامداران و عشایر برگزار می‌شود.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان از دامداران و عشایر شهرستان خواست در زمینه واکسیناسیون شتر ‌علیه بیماری شاربن و سمپاشی‌ دام با شبکه دامپزشکی همکاری و در مورد ورود و خروج‌ دام‌ها حتما با شبکه دامپزشکی هماهنگی به عمل آید تا برابر مقررات و اصول حمل بهداشتی دام اقدامات لازم انجام ‌پذیرد.

 

---------------------------------

 

رئیس دامپزشکی فردوس خبر داد :
افزایش بیماری‌های تنفسی طیور بومی فردوس


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس از افزایش بیماری‌های تنفسی در جمعیت طیور بومی شهرستان فردوس خبر داد.
جواد اسماعیلی اظهار داشت: طی یک ماه گذشته میزان بروز بیماری‌های تنفسی در جمعیت طیور بومی شهرستان فردوس افزایش چشمگیری داشته است.

وی گفت: افزایش دما، کم شدن رطوبت و ایجاد استرس دمایی و همچنین اقدام عده‌ای افراد سودجو در ارتباط با فروش غیرمجاز طیور زنده در حاشیه روستاها و بازارهای روزانه سبب افزایش بیماری‌های تنفسی در جمعیت طیور شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی فردوس عدم رعایت برنامه‌های بهداشتی و واکسیناسیون توسط عده‌ای از پرورش‌دهندگان طیور بومی را از دیگر عوامل افزایش بیماری‌های تنفسی در طیور بومی شهرستان فردوس عنوان کرد.

اسماعیلی دست‌فروشی طیور زنده به صورت غیرمجاز در حاشیه روستاها و بازارهای روزانه را علاوه بر تهدید سلامت عمومی جامعه، خطری جدی برای صنعت پرورش طیور صنعتی شهرستان و استان دانست.

وی با اشاره به اینکه هیچ‌گونه مجوزی از سوی سازمان دامپزشکی برای دست‌فروشی و خرده‌فروشی ماکیان و طیور زنده صادر نمی‌شود خواستار همکاری ارگان‌های مربوطه در برخورد جدی با فروشندگان غیرمجاز طیور شد.

رئیس شبکه دامپزشکی فردوس از شهروندان خواست که به منظور حفظ سلامت خود و جامعه و همچنین پیشگیری از انواع بیماری‌ها از خرید هرگونه طیور بومی و رنگی از دست‌فروشان خودداری کنند.

 

نظر شما
ادامه