کد خبر: ۹۱۹۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی تهران، قزوین، اصفهان، روانسر، خراسان شمالی، اردبیل، خراسان رضوی و ابرکوه

 

اقدامات اداره مبارزه با بیماریهای دامی دامپزشکی استان تهران در رابطه با بیماری تب کریمه کنگو 

اداره مبارزه با بیماریهای دامی دامپزشکی استان تهران در راستای پیشگیری و کنترل هدفمند و موثر از تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و با همکاری شبکه های دامپزشکی شهرستان های تابعه استان تهران ضمن استمرار،تشدید و تقویت برنامه سمپاشی دام و جایگاههای دامی به منظور قطع زنجیره انتقال احتمالی ویروس توسط  بند پایان،اقدام به برگزاری کلاسهای آموزشی توجیهی و اطلاع رسانی گروههای در معرض خطر بویژه دامداران در روستاهای استان ،کارکنان کشتارگاهها و صنایع بسته بندی گوشت نموده است.

اقدامات سم پاشی انجام شده دردامداری های استان :

سم پاشی  12371422  متر مربع جایگاه دام

حمام ضد کنه گوسفند وبز398632راس

سم پاشی بدن 53497راس گاو وگوساله

 

-------------------------------------

 

ساماندهی عرضه تخم مرغ خوراکی توسط دامپزشکی قزوین


دامپزشکی به کلیه مصرف کنندگان توصیه می کند: تخم مرغهای بسته بندی شده واجد پروانه بهداشتی دامپزشکی ودارای تاریخ تولید را خریداری کرده و آنرا در دمای یخچال نگهداری نمایند.
رئیس شبکه دامپزشکی قزوین اعلام کرد: شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین در حال اجرای طرحی است که در راستای آن عرضه تخم مرغ خوراکی مناسب و سالم جهت مصرف شهروندان و جلوگیری از فعالیت واحدهای بسته بندی فاقد مجوز بهداشتی دامپزشکی که نسبت به انجام بسته بندی های غیر مجاز اقدام می نمایند در دستور کار می باشد.
دکتر علی رضا اکبرشاهی ضمن بیان مطلب فوق عنوان کرد: این اداره در مرحله اول نسبت به شناسایی واحدهای متخلف در امر بسته بندی و ارائه اخطارهای قانونی مبنی بر ممنوعیت بسته بندی تخم مرغ توسط این واحد ها اقدام و متقاضیان را پس از فراهم آوردن شرایط بهداشتی جهت دریافت پروانه معتبر هدایت خواهد نمود.
وی در پایان یاد آور شد: پس از پایان مهلت ارائه شده به اینگونه واحدها و در صورت تکرار تخلف ، واحدهای غیر مجاز به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

 

-------------------------------------

 

تولید مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک در استان اصفهان به بیش از 470 تن رسید


درجلسه شورای سلامت و امنیت غذائی اصفهان که با حضور دکتر اسماعیلی، معاون سیاسی امنیتی استاندار ودیگر اعضای شورا در ساختمان استانداری برگزارشد،طرح تولیدمرغ بدون آنتی بیوتیک (محصولات ارگانیک)درسال 91 در استان مطرح شد.

دکتر کیمیایی،مسئول طرح تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک در اداره کل دامپزشکی استان اصفهان طی گزارشی اعلام کرد: بهبود کیفیت فرآورده های خام دامی و تولید غذای سالم در راستای تأمین امنیت غذایی یکی از اهداف استراتژیک سازمان دامپزشکی کشور است بدین منظور با نظارت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان از ابتدای سالجاری تا اواسط خرداد ماه بیش از 470 تن مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک در استان تولید وبه بازار عرضه گردیده است.

وی خاطر نشان کرد: تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک دراستان توسط اداره کل دامپزشکی از سال 86 تاکنون مطرح و امسال نیز از اولویت های انجام شده وموفق این اداره کل در استان بوده است.

کیمیایی افزود: امیدواریم با مساعدت مسوولین وهمچنین استقبال مرغداران از این طرح در استان به شعار سازمان دامپزشکی کشورکه؛دام سالم ،غذای سالم،انسان سالم است جامه عمل بپوشیم.

 

---------------------------------------


جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام در مسیر جاده روانسر- پاوه

دکتر عدنان غلامی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان روانسر اعلام کرد : در راستای نظارت و کنترل بهداشتی بر عرضه فرآورده های خام دامی و مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام ؛ با اخذ دستور قضایی دادستانی و با همکاری فرماندهی نیروی انتظامی و اداره راه و ترابری شهرستان روانسر اقدام به جمع آوری کشتار غیرمجاز دام در مسیر جاده روانسر-پاوه نموده است.
وی همچنین گفت : تا کنون میزان 450 کیلوگرم گوشت و مقادیری کله پاچه ، دل و جگر ضبط و معدوم گردیده است.

 

----------------------------------------

 

برگزاری کارگاه آموزشی ترویجی بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان خراسان شمالی

 

کارگاه آموزشی بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با حضور 13 نفر از قصابان و ذابحان و پرسنل کشتارگاه در شهرستان مانه و سملقان استان خراسان شمالی در محل شبکه دامپزشکی این شهرستان برگزار گردید.

رئیس اداره آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی ضمن اعلام این خبر رعایت اصول ایمنی و بهداشتی در کشتارگاه ها و خرید گوشت ممهور به مهر دامپزشکی و نگهداری گوشت به مدت 24 ساعت در دمای یخچال قبل از مصرف را از مهمترین راه های پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو برشمرد.
وی افزود : تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از بیماریهای مشترک بین انسان و دام است که دام مبتلا هیچ گونه علائمی را از بیماری نشان نمی دهد و فرد به دنبال تماس با خون و ترشحات لاشه آلوده و یا گزش کنه آلوده، ذبح غیر مجاز و غیر بهداشتی دام آلوده مبتلا می شود.
در این کارگاه حدود 100 عدد اطلاعیه و پمفلت بهداشتی جهت اطلاع رسانی و نصب در مراکز عرضه گوشت قرمز بین شرکت کنندگان توزیع گردید.
در این راستا شرکت کنندگان با راههای انتقال و علائم این بیماری، روشهای مبارزه، پیشگیری در دامداریها و رعایت بهداشت حین ذبح آموزشهای لازم را فرا گرفتند.

 

-----------------------------------------

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی:
نقش دامپزشکی در کار های موثر و پژوهشی صورت گرفته در جهت تولید و اشتغالزایی در استان مشهود است


جلسه ای به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی در دفتر ریاست سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی برگزار شد.

دکتر شریفی مدیر کل دامپزشکی این استان در ابتدای نشست ضمن تبریک هفته جهاد کشاورزی به مهندس یاوری رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از تعامل مطلوب دو دستگاه که عضوی از خانواده بزرگ وزارت جهاد کشاورزی می باشند ابراز خرسندی نمود.


وی همچنین به تخصصی و علمی بودن مجموعه دامپزشکی استان خراسان شمالی اشاره و اظهار داشت : از این توانمندی ها در جهت پژوهش و تحقیقات در تولید و سلامت ، اقتصاد و اشتغال زایی  استفاده خواهد شد.


در ادامه مهندس یاوری رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از مدیر کل دامپزشکی استان خراسان شمالی به لحاظ دیدگاه عالی نسبت به پژوهش و تحقیقات و کارهای موثر و پژوهشی صورت گرفته در جهت تولید و اشتغالزایی در استان از جمله پرورش میگوی ارگانیک برای اولین بار در کشور در آبهای شور داخلی  در سال جاری تشکر نمود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین نقش دامپزشکی در کنترل بیماری های  مشترک بین انسان ودام ، تولیدونظارت بر فرآوردهای پروتئینی  و بسیار حائز اهمیت دانست.

 

---------------------------------------

 

یک میلیون رأس دام سبک در مناطق شمالی استان اردبیل علیه تب برفکی واکسینه شدند


 سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل از واکسیناسیون نزدیک به یک میلیون رأس دام سبک عشایری در مناطق قشلاقی استان بر علیه بیماری تب برفکی خبر داد.
دکتر صادق صالحی گفت :   با تمهیدات انجام یافته و با استفاده از توان بخش دولتی دامپزشکی جمعیت دامی سبک مناطق عشایری قبل از شروع کوچ به مناطق ییلاقی در مدت یک و نیم ماه تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفت.
این مقام مسئول هدف از اجرای این طرح را ایمن سازی جمعیت دامی عشایری قبل از کوچ به مناطق ییلاقی پیشگیری از بروز بیماری پس از کوچ در مناطق ییلاقی و کاهش قابل توجه میزان تلفات و خسارات این بیماری در جمعیت گوسفندی عشایر استان عنوان کرد.
شایان ذکر است بیماری تب برفکی یکی از بیماریهای بسیار عفونی و بشدت واگیر دام می باشد که به لحاظ شدت خسارت اقتصادی یکی از موانع اصلی در تأمین بهداشت دام و فرآورد ه های دامی و از عوامل محدود کننده تولید محسوب می گردد  این بیماری در تجارت جهانی دام و فرآورده های دامی نقش اساسی دارد و تقریباً کلیه دامهای زوج سم از جمله نشخوارکنندگان اهلی و وحشی به این بیماری مبتلا می شوند.

--------------------------------------

 

در آیین گشایش کارگاه آموزشی تب برفکی در مشهد بیان شد:

تب برفکی، فقط با واکسیناسیون کنترل نمی شود


معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اعلام داشت: طی سالیان گذشته ثابت شده است که فقط با اتکای به واکسیناسیون نمی توان از تهدید تب برفکی در امان بود.

دکتر جواد اعلمی که در آیین گشایش کارگاه آموزشی تب برفکی در سالن اجتماعات اداره کل دامپزشکی استان سخن می گفت، اظهار داشت: اجرای فازهای مختلف مایه کوبی تب برفکی نشان داد که علاوه بر پوشش مناسب جمعیت دامی از طریق مایه کوبی، اقدامات دیگری نیز همگام با این موضوع لازم است.

وی رعایت دستورالعمل های بهداشتی و قرنطینه ای توسط دامداران، اجرای دقیق این دستورالعمل ها توسط همکاران دامپزشکی بخش های دولتی و خصوصی، جلوگیری از تردد غیرمجاز دام و ... را از جمله  مواردی دانست که در کنار هم کنترل بیماری تب برفکی را ممکن خواهند ساخت.

دکتر اعلمی با توجه به سویه های مختلف تب برفکی که هر از چندگاهی در برخی نواحی کشور مشاهده می شود و نیز وضعیت جغرافیایی و بهداشت دام کشورهای همسایه را از جمله مواردی دانست که بر حساسیت موضوع مبارزه با بیماری های دامی در کشور افزوده و لزوم حضور موثرتر سایر دستگاه ها از جمله نیروی انتظامی در برخورد با موارد غیرمجاز حمل و نقل دام را بیش از پیش نشان می دهد.

در ادامه این جلسه نیز دکتر رسولی از کارشناسان سازمان دامپزشکی کشور و از مدیران اجرای پروژه مقابله با تب برفکی اظهار داشت: این دومین کارگاه آموزشی است که در کشور برگزار می شود و کارگاه قبلی در ارومیه برگزار شد که ثمره آن تغییر استراتژی مقابله با بیماری در برخی قسمت ها بود و امیدورایم نتایج مطلوبی نیز در این کارگاه در جهت بهبود روش های مقابله با تب برفکی کسب کنیم.

یادآور می گردد در این کارگاه آموزشی، دکتر کریس بارتلس از کارشناسان دفتر خوار و بار و کشاورزی ملل متحد(فائو)، کارشناسانی از استان های آذربایجان غربی، قم، خراسان شمالی و جنوبی و روسای شهرستان های خراسان رضوی حضور دارند و در انتهای این کارگاه سه روزه مواردی نظیر؛ بررسی نتایج مراقبت های سرمی آذربایجان غربی، چگونگی اجرای سیستم مراقبت و مدیریت بیماری ها در فارم های هلند و نتیجه گیری و جمع بندی توسط کارشناس دفتر فائو انجام خواهد شد.

تب برفکی از جمله بیماری های مسری دامی است که در صورت بروز و عدم کنترل، لطمات و خسارات جبران ناپذیری را بر پیکره دامداری وارد می کند.

راست به چپ: دکتر رسولی از سازمان دامپزشکی و دکتر کریس بارتلس از فائو

----------------------------------------

 

توسط شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه برگزار گردید:
کارگاه آموزشی کنترل بیماری ها و روش صحیح واکسیناسیون طیور


 به منظور ارتقا و بهبود عملکرد مرغداران در راستای واکسیناسیون و کنترل بیماری ها در طول دوره جوجه ریزی کارگاه آموزشی در سالن اجتماعات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه از توابع استان یزد با حضور دکتر سعید حکیمی رئیس اداره مبارزه با بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان یزد و جمعی از مرغداران و فعالین صنعت طیور شهرستان برگزار گردید.
دکتر حکیمی در این نشست پیرامون واکسیناسیون طیور و کنترل بیماری ها و توصیه های بهداشتی سالن های مرغداری، همچنین در مورد روند جمع آوری و عمل آوری کود و حفر چاه تلفات متناسب با ظرفیت مرغداری در پیشگیری از اشاعه   بیماری ها در منطقه مطالبی را ایراد نمود.
 سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان از حضور فعال مرغداران در این کارگاه آموزشی تقدیر و تشکر بعمل آورد و به رعایت فاصله مناسب بین دو دوره جوجه ریزی و لزوم واکسیناسیون طبق برنامه پیشنهادی تاکید کرد.
دکتر فاتحی نیا در ادامه افزود: صدور مجوز جوجه ریزی منوط به رعایت کامل توصیه های بهداشتی به ویژه حفر چاه تلفات متناسب با ظرفیت مزارع پرورش و همچنین جمع آوری و عمل آوری کود به روش مناسب می باشد.
وی در انتها اظهار امیدواری کرد و افزود: امید است در اینده نزدیک با همکاری بیشتر مرغداران شهرستان شاهد کاهش تلفات و الودگی در منطقه باشیم.

 

نظر شما
ادامه