کد خبر: ۹۲۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی البرز، قم، اراک، اصفهان، اردبیل، بم و میبد + تصاویر

 

برگزاری نشست خبری در خصوص تب کریمه کنگو در اداره کل دامپزشکی استان البرز


28 خرداد ماه سالجاری نشست خبری با حضور مدیر کل دامپزشکی استان البرز و اصحاب رسانه درمحل سالن جلسات آن اداره کل برگزار گردید.


در ابتدای جلسه دکتر سید اصغر برایی نژاد، مدیر کل دامپزشکی البرز در مورد راههای انتقال و روشهای پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو توضیحاتی ارائه نمود.
در ادامه اقدامات انجام شده توسط دامپزشکی برای جلوگیری از ورود این بیماری در سطح دامداریهای استان از قبیل اقدامات قرنطینه ای، نظارتی و سمپاشی دامها شرح داده شد.


همچنین دکتر برایی نژاد در مورد آموزشهای انجام شده توسط واحد آموزش و ترویج اداره کل  به گروههای در معرض خطر از جمله دامداران، کارکنان کشتارگاهها، سلاخان و قصابان با برگزاری کلاسهای آموزشی و توزیع بروشور و پوسترهایی با موضوع تب کریمه کنگو توضیحاتی ارائه نمود.
وی در پایان پاسخگوی سوالات خبرنگاران در خصوص مسائل مرتبط با دامپزشکی بود.

----------------------------

 

برگزاری کلاس آموزش بیماری تب کریمه کنگو دراستان قم


 یک دوره کلاس آموزشی ترویجی بیماری تب کریمه کنگو توسط اداره بهداشت دامپزشکی استان قم برگزارشد.
این کلاس آموزشی به مدت پنج روز با حضور سلاخان ، قصابان وچوبداران وکلیه شاعلین کشتارگاه دام برگزارگردید.

دراین دوره آموزشی یکی ازکارشناسان دامپزشکی توضیحات مفصلی دررابطه با بیماری تب کریمه کنگو و چگونگی انتقال این بیماری ازدام وفرآورده خام دامی به انسان ورعایت نکات بهداشتی اشخاص درجهت پیشگیری ارائه نمود.

 

-----------------------------

 

تولید مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک در طی دوره پرورش باعث بهره وری تولید با کیفیت بالا


رییس دامپزشکی شهرستان اراک گفت: درحال حاضر تعداد پنج واحد مرغداری گوشتی دراراک با ظرفیت 69000 قطعه کارتولید مرغ بدون آنتی بیوتیک را برعهده گرفته اند.

دکتر سیروس سلمان نژاد گفت :تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک یکی از برنامه ها  وسیاست های سازمان دامپزشکی درجهت بهبود کیفیت فرآورده های خام دامی وتولید غذای سالم درراستای تامین امنیت غذایی است .

وی افزود:دراین راستا برای اولین بار درسطح شهرستان اراک ازتاریخ 20/2/91 تعداد پنج واحد مرغداری گوشتی بطور غیرهمزمان ،به ظرفیت 69200 قطعه با نظارت کارشناسان این شبکه اقدام به پرورش مرغ بدون آنتی بیوتیک نموده اند .طول دوره پرورش این واحد ها 43 تا 45 روز می باشد .

درطول دوره پرورشی هیچ نوع آنتی بیوتیک چه بصورت تزریقی ،آشامیدنی ویا در دان مصرفی استفاده نمی شود و درصورت اطمینان از عدم مصرف و عدم وجود باقیمانده آنتی بیوتیک در گوشت مرغ،آب ودان مصرفی با آزمایشات لازم ، اجازه استفاده ازلیبل تولید مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک با نام مرغ سبزبه مرغدار داده می شود.

رییس دامپزشکی اراک گفت: استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در پرورش، ساختار مناسب واحدها ،رعایت شرایط قرنطینه ای و بهداشتی، مدیریت هوشمند و بموقع در واحد و استفاده از نهاده های سالم و با نظارت دامپزشکی می تواند کمک مؤثری در پیشگیری از بروز بیماری بدون مصرف آنتی بیوتیک را به همراه داشته باشد.لذا واحد هایی دراین طرح شرکت نمودند که دارای شرایط لازم بهداشتی قرنطینه ای وساختاری مناسب بودند وامیدواریم مابقی واحدها با فراهم نمودن شرایط پرورش تا پایان سال ،تعداد واحدهای  تولیدکننده مرغ بدون آنتی بیوتیک بیشتری داشته باشیم.

سلمان نژاد در ادامه گفت: ازمزایای این طرح می توان به جلوگیری از بروز مقاومت آنتی بیوتیکی درطیور وانسان،کاهش طول دوره پرورش ، افزایش کیفیت گوشت،افزایش تعداد دوره پرورش درطول سال،افزایش تعدادجوجه ریزی درواحد ،جلوگیری از بروز بیماریهای طیور وافزایش درآمد ملی اشاره نمود.

 

-------------------------------

 

برگزاری کارگاه آموزشی دو روزه تست F.P.T در اداره کل دامپزشکی استان اصفهان


کارگاه آموزشی تشخیص آنتی بیوتیک در گوشت مرغ بدون آنتی بیوتیک با حضور کارشناسان آزمایشگاه از 5 استان کشور در اصفهان برگزار شد
در این کارگاه آموزشی تعداد 13 نفر ازکارشناسان مسوولین وکارشناسان آزمایشگاههای ادارات کل دامپزشکی استان های چهارمحال وبختیاری،لرستان،کهکیلویه وبویر احمد،مرکزی وخوزستان حضور داشتند.


درابتدای کارگاه آموزشی  دکتر ایمانی تبار؛مسوول آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان با ارایه گزارشی از نحوه ومقدار تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک درسال جاری در استان اشاره کرد و گفت : با عنایت خداوند وتوجه ویژه مدیر کل دامپزشکی استان در تشخیص وجود آنتی بیوتیک ونبود آن در گوشت مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک و به تبع آن تولید بالای آن با عنوان مرغ ویژه ، پیشرفتهای خوبی در این زمینه دست پیدا کردیم.

وی در ادامه آخرین اطلاعات و تجربیات کارشناسان آزمایشگاه این اداره کل را به سمع و نظر حاضران رساند.

همچنین در ادامه این کارگاه توسط  دکتر شریف نیا و علی‌عسگریان مباحث تئوری وعملی آزمایشگاهی ازجمله ارسال نمونه، گردش کار تولید ونحوه تهیه کشت و قرائت نتایج بیان شد.


دراین کارگاه مسوولین فنی دو آزمایشگاه دامپزشکی استان اصفهان از جمله آزمایشگاه نقش جهان و دکتر گماران حضور داشتند .

--------------------------------

 

احراز رتبه اول یک مسئول اداره کل دامپزشکی اردبیل در همایش استانی معرفی مقالات برتر فرهنگ و مدیریت جهادی


یکی از مسئولین اداره کل دامپزشکی استان اردبیل در همایش استانی معرفی مقالات برتر فرهنگ و مدیریت جهادی در سال تولید ملی حائز رتبه اول شد.


مظاهر محمدی معاون اداری و پشتیبانی این اداره کل در همایش استانی مقالات برتر فرهنگ و مدیریت جهادی در سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی حائز رتبه اول و مؤفق به اخذ لوح تقدیر از حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان جهاد کشاورزی استان گردید.
در قسمتی از لوح تقدیر اهدائی آمده است :
براساس ارزیابی به عمل آمده و به جهت احراز رتبه اول مقاله ارائه شده جنابعالی در پنجمین همایش استانی ، از جنابعالی تقدیر نموده و توفیق روز افزون شما را در گسترش فرهنگ جهادی از پروردگار متعال مسئلت دارم.
شایان ذکر است مقاله نامبرده در راستای بهره برداری سایر همکاران در مجموعه مقالات حوزه نمایندگی ولی فقیه چاپ خواهد شد.

---------------------------------

 

توسط اداره کل دامپزشکی استان اردبیل برگزار شد:
دوره آموزشی تشخیص بیماری تب کریمه کنگو و راههای پیشگیری و کنترل آن


 دوره آموزشی با موضوع بیماری تب کریمه کنگو و راههای پیشگیری و کنترل این بیماری با حضور 18 نفر از کارشناسان و مسئولین فنی و بهداشتی کشتارگاههای دام استان در سالن اجتماعات اداره کل دامپزشکی استان اردبیل برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اردبیل ؛  این دوره آموزشی با هدف ارتقاء توان علمی و بروز رسانی سطح دانش و انتقال آخرین یافته های علمی در ارتباط با بیماری به کارشناسان و هشدار آنان به جمعیت در معرض خطر نظیر افراد شاغل در میادین دام ، کارگران کشتارگاهها، سلاخان ، قصابان ، چوبداران و افرادی که به نحوی با دام و فرآورده های دامی سروکار دارند برگزار شد.


بیماری تب کریمه کنگو، تاریخچة بیماری ، نحوه بیماریزائی، علائم بیماری در دام و انسان ، نحوه تشخیص و راههای انتقال، پیشگیری و نکات بهداشتی در ارتباط با آن و تأکید به کارشناسان در خصوص هشدار به جمعیت در معرض خطر در کشتارگاهها و میادین دام از جمله مهمترین عنوانها و سر فصلهایی بود  که در این دوره آموزشی و بازآموزی ، آموزش داده شد.

----------------------------------

 

مسئول دامپزشکی بم خبر داد :
آغاز واکسیناسیون رایگان علیه تب‌مالت در بم


مسئول شبکه دامپزشکی بم گفت: واکسیناسیون رایگان علیه تب‌مالت در بم آغاز شد.
مسعود اسدی‌پور اظهار داشت: در راستای مقابله و پیشگیری از ابتلای دام‌ها به تب‌مالت یا بروسلوز بیش از 70 هزار رأس دام سبک در بم علیه این بیماری مایه‌کوبی می‌شوند.

وی بیان داشت: در این طرح که با همکاری بخش خصوصی و به صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود، بیش از 70 هزار رأس دام سبک علیه بیماری بروسلوز واکسینه می‌شوند.

موسوی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون 42 هزار و 100 رأس دام سبک و 11 هزار و 420 رأس دام سنگین علیه این بیماری طی سال گذشته صورت گرفت.

وی ابراز داشت: با انجام عملیات خونگیری در مقاطع زمانی مختلف و انجام تست‌های غربالگری در آزمایشگاه بیماری بروسلوز و یا همان تب‌مالت در جمعیت دامی هیچ موردی از این بیماری در بم مشاهده نشده است.

شهرستان بم با دارا بودن 12 هزار رأس دام سنگین و 250 هزار رأس دام سبک از قطب‌های دامداری استان کرمان به شمار می‌آید.

 

----------------------------------

 

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان میبد:
امنیت سلامت غذا یکی از دغدغه های اصلی دامپزشکی است


در راستای حفظ سلامت شهروندان و تامین غذای سالم و بهداشتی بازرسی از سطح فروشگاه ها ومراکز عرضه و بسته بندی مرغ وماهی ، واحدهای عرضه گوشت قرمز، شیر و کشتارگاه های دام وطیور با تمام توان در 2ماهه اول سال جاری توسط بازرسین شبکه دامپزشکی میبد به اجرا درآمد.

بنابراعلام شبکه دامپزشکی شهرستان میبد از توابع استان یزد در این مدت تعداد 423 مورد بازرسی از واحدهای مذکورصورت پذیرفته است. شایان ذکر است که مقدارمواد ضبطی در مقایسه با 2ماهه اول سال قبل به دلیل افزایش تعداد موارد بازرسی وهمچنین اطلاع رسانی مناسب توسط بازرسین این شبکه و رعایت مسایل بهداشتی توسط عرضه کنندگان، کاهش چشم گیری داشته است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان میبد با بیان اینکه امنیت غذایی شهروندان یکی از اصلی ترین اهداف شبکه دامپزشکی می باشد، اظهار نمود: با توجه به شروع فصل گرما واحتمال فساد بیشتر مواد پروتئینی شهروندان، هنگام تهیه مواد پروتئینی با حساسیت بیشتری اقدام به خرید نمایند و مواد غذایی خود را از مراکز عرضه معتبر و بهداشتی تهیه نمایند.
دکتر کریم زنگیلی از همشهریان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی سریعاٌ شبکه دامپزشکی را در جریان امر قرارداده تا اقدامات لازم و مقتضی صورت پذیرد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
بي نام
|
-
|
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
0
0
چرادام زنده رابصورت كالاي قاچاق بايد ازپاكستان وارد كرد
نظر شما
ادامه