کد خبر: ۹۳۷۵

حکیم مهر - معاون علمی و فناوری رییس‌‌جمهور از تولید انواع واکسن‌های آنفلوآنزا تا پایان دولت دهم با سرمایه‌گذاری معاونت خبر داد.

دکتر نسرین سلطانخواه در خصوص طرح کلان ملی فناوری «کسب دانش فنی تولید واکسن آنفلوآنزای نوع A و فصلی» گفت: قرارداد این طرح در سال 88 بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با محوریت انستیتو پاستور ایران منعقد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس این طرح کلان، تولید واکسن آنفلوآنزا به دو طریق موازی شامل کشت سلولی و تخم‌مرغ‌های SPF انجام می‌شود، تصریح کرد: در تولید واکسن آنفلوآنزا به روش تخم‌مرغ‌های SPF پیشرفت قابل ملاحظه‌ای صورت گرفته است و شرکتی که قرار است این واکسن‌ها را تولید کند در پارک فناوری پردیس مستقر شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که قبل از پایان دولت دهم واکسن‌های آنفلوآنزا تولید شود.

سلطانخواه با اشاره به ادعاهای فروان مطرح شده در جراید مبنی بر تولید واکسن آنفلوآنزای انسانی، تمامی آنهارا در فاز آزمایشگاهی دانست و تاکید کرد: این طرح زمانی به مرحله رونمایی خواهد رسید که حداقل به تولید نیمه صنعتی 400 هزار دوز رسیده باشد البته در قرارداد بر تولید دو میلیون دوز واکسن تاکید شده است.

به گفته دکتر سلطانخواه میزان اعتبار پیش‌بینی شده برای این طرح کلان ملی فناوری 60 میلیارد ریال است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: با اجرای طرح‌های کلان ملی فناوری، مدل صحیح چگونگی استفاده از توان و ظرفیت دانشی و مالی کشور ارائه شد؛ این در حالی است که در گذشته نیازها و توان‌های دانشی و مالی وجود داشته است اما معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مدلی را رائه داده که در قالب آن بتوان از توان داخلی و سرمایه‌های دانشی و مالی به نحو مطلوب استفاده کرد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور تصریح کرد: نگاه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این است که مراکزی مانند انستیتو پاستور نباید خود را تنها مسئول تولید واکسن بدانند بلکه باید خود را مسوول مدیریت، راهبری، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای تولید انواع واکسن‌های مورد نیاز در کشور با استفاده از توان و ظرفیت تخصصی و مالی کل کشور بدانند.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه