کد خبر: ۹۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
فرآورده بیولوژیک در تمام دنیا یک موجود زنده تلقی می شود و در تمام واکسن‌سازی‌های دنیا دستورالعملی دارند که حدود پنج تا 10 درصد ضایعات مجاز است با این حال موسسه سال گذشته زیر یک درصد ضایعات واکسن داشته است. البته این در حالی است که کشورهای دیگر مشکلی ندارند، ولی ایران با مشکل تحریم برای تهیه تجهیزات و مواد اولیه مواجه است...
dalimi
حکیم مهربا گذشت حدود هشت ماه از بروز بیماری آنفلوانزای «آ» و وعده ورود قریب‌الوقوع نخستین محموله‌های واکسن وارداتی این بیماری به کشور، رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با بیان این که موسسه هیچ‌گونه تعللی در تهیه واکسن آنفلوانزای «آ» نداشته و طرح تولید این واکسن را با سرعتی بیش از انتظار دنبال کرده و در عین حال حتی در کشورهای پیشرفته اروپا و آمریکا هم که امکانات تولید واکسن آنفلوانزا را دارند، عرضه واکسن به بازار میسر نشده است، اظهار کرد: براساس موافقت نامه منعقد شده با سازمان بهداشت جهانی در صورت فراهم شدن مقدمات و تخصیص اعتبارات مورد نیاز، تولید واکسن آنفلوانزای آ در کشور به دو سال زمان نیاز خواهد داشت.

دکتر عبدالحسین دلیمی اصل  با اشاره به پروسه تهیه واکسن آنفلوانزای نوع «آ» اظهار کرد: در فروردین ماه سال جاری نامه‌ای از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کردیم مبنی بر این‌که واکسن آنفلوانزای نوع آ و نیز آنفلوانزای فصلی را که از نظر تکنیکی روش ساخت مشابهی دارند تولید کنیم.

وی ادامه داد: بر همین اساس برنامه‌ای در این موسسه تنظیم شد که طی آن تیم تخصصی تشکیل شد تا بر روی پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فکر کند و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد که نهایتا منجر به تهیه طرحی شد که آن برای سازمان بهداشت جهانی (WHO) فرستادیم و این طرح که پروژه تولید واکسن بود، در بین طرح‌ها و تقاضاهای متعددی از سوی این سازمان مورد قبول واقع شد.

دلیمی اصل تصریح کرد: مطابق این مساله، وزارت بهداشت نامه‌ای را به سازمان بهداشت جهانی نوشت و موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی را به عنوان موسسه‌ای که شایستگی لازم را برای تولید واکسن دارد، معرفی کرد.

قرارداد موسسه با سازمان بهداشت جهانی برای تولید 500 هزار تا دو میلیون دوز واکسن آنفلوانزای نوع آ

وی توضیح داد: با توجه به این که طرح تولید واکسن از سوی سازمان بهداشت جهانی نیز مورد قبول واقع شده بود، این سازمان از ما درخواست کرد که موافقت‌نامه‌ای را با آن منعقد کنیم که بر اساس این موافقتنامه، مقرر شد که بین 500 هزار تا دو میلیون دوز از واکسن آنفلوانزای نوع آ را تولید و 10 درصد آن را نیز در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار دهیم، به عبارتی به آنها بفروشیم که برای سایر کشورها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با بیان این که پیرو این موافقتنامه مقرر شد که سازمان بهداشت جهانی کمک‌های فنی و آموزشی لازم را داشته باشد، بیان کرد: برخی از این کمک‌ها به صورت خرید تجهیزات، بعضی آموزشی و بعضی نیز به صورت امکانات خاصی است که از نظر حمایت‌های بین‌المللی فراهم می‌کند.

کمک 500 هزار دلاری سازمان جهانی بهداشت برای تولید واکسن آنفلوانزای نوع آ در کشور

وی با اشاره به این که قرار شد سازمان بهداشت جهانی حدود 500 هزار دلار هم کمک مالی داشته باشد، خاطر نشان کرد: این در حالی است که پروژه تعریف شده تقریبا 10 میلیون دلار می‌باشد و این مبلغ سازمان بهداشت جهانی تنها یک بیستم آن مقدار مورد نیاز برای ساخت واکسن است، البته خوشبختانه از این 10 میلیون دلاری که پیش‌بینی کرده بودیم، یک ساختمان آماده را در اختیار داشتیم که حدودا 5/3 میلیون دلار برای آن هزینه شده بود که این ساختمان را به عنوان مکانی که می‌توانیم واکسن را در این محل تولید کنیم، انتخاب کردیم.

نیاز موسسه به 5/6 میلیون دلار بودجه برای خرید تجهیزات ساخت واکسن

دلیمی اصل اضافه کرد: بنابراین با توجه به این شرایط با کسر مبلغ ساختمان حدود 5/6 میلیون دلار باقی می‌ماند که آن هم برای خرید تجهیزات است، زیرا ساختمان مورد نظر آماده می باشد، لذا در این مرحله دولت می‌بایست کمک لازم را به عمل آورده و بودجه مناسب را در اختیار مرکز قرار دهد.

وی تصریح کرد: با توجه به این که درخواست برای تولید واکسن از فروردین ماه سال جاری شده بود، لذا در اعتبارات سال 88 برای این مساله اعتباری در نظر گرفته نشده بود.

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در ادامه خاطر نشان کرد: پروژه ای را که برای تولید واکسن تعریف کرده بودیم از طریق وزارت جهاد کشاورزی برای وزارت بهداشت، مجلس و تعدادی از نمایندگانی که مؤثر هستند و نیز برای ریاست جمهوری فرستادیم و درخواست کردیم که اعتبار مورد نظر را در اختیار ما قرار دهند و البته این نهادها همکاری بسیار خوبی را با موسسه داشتند کما این که پروژه به صورت روال عادی در حال پیشرفت است.

تولید واکسن آنفلوانزای آ در کشور به دو سال زمان نیاز دارد

وی با تاکید بر این که مدت زمانی که برای تولید واکسن آنفلوانزای نوع آ در نظر گرفته شده دو سال می‌باشد، اظهار داشت: در صورت فراهم شدن مقدمات امیدواریم که بتوانیم این واکسن را تولید کنیم، البته امکان پذیر نیست که به عنوان مثال در مدت شش ماه بتوانیم واکسن مورد نظر را تولید کنیم.

موسسه تعللی در ساخت واکسن آنفلوانزای نوع «آ» نداشته است

دلیمی اصل با بیان این که حتی در کشورهای پیشرفته مانند اروپا و یا آمریکا که امکانات تولید واکسن آنفلوانزا را دارند، امکان عرضه به بازار را ندارند،‌ اضافه کرد: تکنیک ساخت واکسن آنفلوانزا چه نوع فصلی و چه خوکی یکی است، بنابراین اگر ما تاسیساتی برای تولید آنفلوانزای فصلی داشته باشیم می‌توانیم از آن برای تولید آنفلوانزای خوکی استفاده کنیم. با این حال کشورهای آمریکایی و اروپایی‌ها و سایر کشورهای پیشرفته علیرغم این که موسسات بزرگ واکسن سازی آنها امکانات خوبی را دارند، اما هنوز هم نتوانسته‌اند واکسن را به بازار عرضه کنند و ما که در ایران هیچ کدام از این امکانات را نداریم، چطور می‌توانیم در مدت شش ماه این واکسن را تولید و به بازار عرضه کنیم، بنابراین موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تعللی در این زمینه نداشته و طبق روال طبیعی کار خود را انجام می‌دهد.

وی در گفت‌و‌گو با ایسنا خاطر نشان کرد: موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی حتی از مرحله‌ای هم که انتظار می‌رفت، جلوتر است، زیرا ساختمان مورد نیاز را در اختیار داشتیم و افرادی را برای دوره آموزشی تولید واکسن و کنترل کیفی به خارج از کشور فرستادیم تا پس از فراگیری دوره‌های آموزشی تکنولوژی تولید واکسن بتوانیم در داخل کشور این واکسن را تولید کنیم. بنابراین طبق آنچه که با سازمان بهداشت جهانی توافق انجام شده، مراحل تولید واکسن پیش می‌رود که امیدواریم بتوانیم با فراهم شدن مقدمات از جمله ساختمان، تجهیزات و سایر امکانات آن را تولید کنیم.

دلیمی اصل اظهار کرد: البته اصل کار این است که بتوانیم این واکسن را در داخل کشور تولید کنیم و حتی توان خود را تا جایی ارتقا دهیم که امکان صادرات به کشورهای همسایه را نیز داشته باشیم که این توان در ایران و در این موسسه نیز وجود دارد.

بودجه مورد نیاز برای تولید واکسن در داخل کمتر از یک سوم بودجه مورد نیاز برای واردات است

وی با اشاره به هزینه اقتصادی واردات واکسن تصریح کرد: اگر واکسن را به ما بفروشند این واکسن دوزی 12 دلار است، یعنی به عبارتی دو میلیون دوز آن 24 میلیون دلار می‌شود، در صورتی که کل اعتباری که مورد درخواست است 5/6 میلیون دلار است؛ بنابراین از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و اگر کشور و دولت بر روی این قضیه سرمایه‌گذاری‌ کنند و بتوانیم واکسن را در داخل کشور تولید کنیم، این افتخاری برای ما به شمار می‌رود که این کار را انجام دهیم.

بالا بودن آمار مبتلایان آنفلوانزای آ در کشور ناشی از سیستم مراقبت و ثبت دقیق است

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در پاسخ به این سوال که چرا آمار بیماری آنفلوانزای «آ» در برخی از کشورها که امکانات محدودتری نسبت به ایران دارند، پایین‌تر است، توضیح داد: این که آمار اعلامی بیماری در ایران بالاتر است به دلیل سیستم مراقبتی خوبی است که در کشورما وجود دارد، زیرا جمهوری اسلامی ایران یکی از بهترین سیستم‌های مراقبت را در منطقه را دارد که هر موردی از آنفلوانزا را ثبت می‌کند اما در برخی کشورها به دلیل فقدان سیستم مراقبتی مناسب، لذا آمارهایشان غیر واقعی و کمتر از میزان واقعی است. بنابراین باید محافظت و مراقبت‌های لازم را انجام دهیم و موظف هستیم اگر واکسن را در دسترس داریم از آن برای گروه‌های در خطر استفاده کنیم.

بودجه اختصاصی سازمان بهداشت جهانی هنوز به موسسه پرداخت نشده است

دلیمی اصل در ادامه در پاسخ به برخی انتقادهای مطرح شده مبنی بر این که چرا موسسه رازی با وجود دریافت امکانات از سازمان بهداشت جهانی برخلاف برخی موسسات مشابه خارجی که توانسته‌اند واکسن آنفلوانزای آ را - که البته هنوز اختلاف نظرهایی درباره عوارض جانبی آن وجود دارد - تولید کنند در ساخت واکسن این بیماری موفق نبوده است، اظهار کرد: امکاناتی که داده شده اصلا کافی نیست و تنها یک بیستم اعتباری است که مورد نیاز است و ما 10 میلیون دلار نیاز داریم که قرار شده سازمان بهداشت جهانی 500 هزار دلار در اختیار ما قرار دهد که البته هنوز هم تعلق نگرفته است.

وی خاطر نشان کرد: از دولتمردان، نمایندگان مجلس و کسانی که در این ارتباط هستند، خواهشمندیم که موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی را حمایت و مساعدت کنند تا بتوانیم این واکسن را هر چه سریع‌تر تولید و به بازار عرضه کنیم.

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ادامه داد: ما بر اساس تعهدی که به سازمان بهداشت جهانی دادیم، همین تعهد را به ملت و دولت می‌دهیم که این واکسن را تولید کنیم. البته تحقق این امر دو سال زمان نیاز دارد و همچنین نیازمند کمک سازمان بهداشت جهانی در دادن سوش ویروسی مورد استفاده در واکسن استفاده است که اگر آن را در اختیار ما قرار ندهد، عملا هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم و اینها مسایلی است که حمایت سازمان بهداشت جهانی را می طلبد.

90 درصد عمیلات ساختمانی و تاسیساتی ساخت واکسن در موسسه انجام شده است

وی در گفت‌و‌گو با ایسنا خاطرنشان کرد: برای ساخت واکسن نیاز به آزمایشگاهی داریم که در آن اتاق‌های تمیز نیز تعریف شده و هواساز‌های اختصاصی آماده باشد که در راستای پروژه تعریف شده، ساختمان، اتاق‌های تمیز، هواسازها نصب شده‌اند و در واقع می‌توان گفت 90 درصد کار ساختمانی و تاسیساتی انجام شده است.

دلیمی اصل در پاسخ به این سوال که مجلس چه حمایت‌هایی از این طرح انجام داده است، اظهار داشت: مجلس اعتباری ندارد که بخواهد مستقیما کمک کند، اما حمایت‌هایی که در بعضی جلسات و کمیسیون‌ها صورت گرفته و یا تذکراتی که به بعضی از دولتمردان داده می شود به خودی خود برای ما با ارزش است.

موسسه، صادرات واکسن انسانی ندارد

واکسن‌های دامی موسسه به اکوادور و چند کشور منطقه صادر می شود

وی در ادامه در پاسخ به انتقادات اخیر یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مبنی بر این که موسسه رازی هنوز نتوانسته مجوز صدور واکسن به خارج از کشور را اخذ کند گفت: با توجه به این که یک نهاد دولتی هستیم و بر اساس قرارداد محصول را صادر می‌کنیم برای صادرات به هر کشور خارجی باید در وهله اول درخواست از کشور مورد نظر داشته باشیم که البته در حال حاضر به کشورهای عراق، تاجیکستان، آذربایجان، سوریه و حتی اخیرا به اکوادور نیز صادرات داریم.

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی عنوان کرد: البته واکسن‌های انسانی را صادر نمی کنیم و تنها واکسن‌های دامی را آن هم بر حسب درخواست و بعد از تامین نیاز مملکت و در صورت وجود مازاد صادر می‌کنیم.

معدوم کردن واکسن‌های نامرغوب تولیدی، نقطه قوت موسسه است

وی در ادامه در پاسخ به برخی انتقادات مطرح شده در خصوص معدوم شدن مقدار زیادی از واکسن‌های تولیدی موسسه نیز گفت: اصولا هر جنسی که نامرغوب باشد را بایستی از رده خارج کرد و از آنجایی که موسسه سیستم کنترل کیفی بسیار خوب و مجهزی دارد این از امتیازات موسسه است که جنس نامرغوب را به بازار عرضه نمی‌کند.

دلیمی اصل با تاکید بر این که معدوم کردن برخی از واکسن‌ها نه تنها ضعف موسسه نیست، بلکه نقطه قوت نیز می‌باشد، اظهار داشت: این مساله نشان دهنده آن است که موسسه نسبت به محصولی که به جامعه ارائه می‌کند، حساسیت و تعهد لازم را دارد و هر واکسنی را که تولید می‌کنیم در وهله اول در بخش تولید و سپس در مرکز، کنترل کیفی شده و در صورت تضمین کیفیت محصول به مشتری ارائه می‌شود.

وی با بیان این که این کار قانونی و عادی است، توضیح داد: برخی از واکسن‌ها تاریخ مصرف دارند و واکسنی را که تاریخ مصرف آن گذشته باشد، نمی‌توان وارد بازار کرد و باید معدوم شود.

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، ادامه داد: این کار از نظر اقتصادی ضرری را متحمل نمی‌کند، لذا اعلام می‌کنیم که واکسن‌هایی را که تاریخ آنها گذشته و کیفیت خوبی نداشته و یا آلوده هستند باید معدوم شوند.

ضایعات واکسن موسسه رازی در سال گذشته زیر یک درصد بوده است

وی در گفت‌و‌گو با ایسنا خاطر نشان کرد: فرآورده بیولوژیک در تمام دنیا یک موجود زنده تلقی می شود و در تمام واکسن‌سازی‌های دنیا دستورالعملی دارند که حدود پنج تا 10 درصد ضایعات مجاز است با این حال موسسه سال گذشته زیر یک درصد ضایعات واکسن داشته است. البته این در حالی است که کشورهای دیگر مشکلی ندارند، ولی ایران با مشکل تحریم برای تهیه تجهیزات و مواد اولیه مواجه است.

آمادگی پذیرش انتقادات سازنده را داریم

وی در پایان تصریح کرد: ما به داشته‌های خود افتخار می‌کنیم و همه مسوولان کشور به یکدیگر کمک کنیم تا خود را پا بر جا نگهداریم، اما آمادگی پذیرش هر گونه انتقادی را نیز داریم و اگر بعضی از افراد انتقاد سازنده‌ای دارند، قبل از این که رسانه ای کنند با ما در جریان بگذارند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اکبری
|
-
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۷
0
0
واقعا جای بسی تاسف است که فردی در جایگاه ریاست بزرگترین مرکز واکسن سازی خاورمیانه هر روز مطالبی ضد و نقیض بیان می نماید من توجه دوستان را به بیانات این فرد در اردیبهشت ماه امسال در همین سایت جلب می نمایم:


بروزرسانی : شنبه 26 ارديبهشت 1388
منبع : فارس
رئیس مؤسسه واکسن و سرم سازی رازی: واکسن آنفلوانزای مرغی هم قابل استفاده برای انسان است!
رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: یک راه درمان مؤثر مبتلایان به آنفلوانزای خوکی استفاده از واکسن آنفلوانزای انسانی است...


رئیس مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: مشکلی از نظر آنفلوانزای خوکی متوجه ایران نیست زیرا پرورش خوک در کشور وجود ندارد.

عبدالحسین دلیمی در مورد واکسن آنفلونزای خوکی گفت:‌ هیچ کشوری واکسن آنفلوانزای خوکی تهیه نکرده و در کشورهایی که پرورش خوک وجود دارد، بیشتر سر و صدا وجود دارد ولی خوشبختانه ایران از پرورش خوک عاری بوده و خطری متوجه کشور نیست.
وی با بیان اینکه خطر آنفلوانزا بیشتر سر و صدا است تا واقعیت، گفت: موارد مبتلا در آمریکای لاتین فراوان نیست.
رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: یک راه درمان مؤثر مبتلایان به آنفلوانزای خوکی استفاده از واکسن آنفلوانزای انسانی است.
وی گفت: مسئله‌ای که احتمال درگیری آنفلوانزای خوکی را افزایش می‌دهد، پرورش این حیوان است که باتوجه به ممنوعیت شرع، پرورش آن در کشور اسلامی ما وجود ندارد، فقط تنها خطر از تردد مسافران خارجی وجود دارد که با مراقبت‌های فعال مرزی از مسافران خارجی می‌توان از خطر ورود بیماری جلوگیری کرد.
رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در مورد تولید واکسن آنفلوانزا گفت: فعلا این گونه واکسنها در کشور تولید نمی‌شود، ولی برنامه‌هایی در دست است که بتوان در داخل تولید کرد.
وی افزود: تفاهم هایی در این زمینه با سازمان بهداشت جهانی WHO بسته شده که در این زمینه اجلاسی از 29 اردیبهشت ماه در ژنو سوئیس برگزار می‌شود و بنده هم به نمایندگی از ایران در اجلاس حضور خواهم یافت.
دلیمی افزود: واکسن آنفلوانزای مرغی هم قابل استفاده برای انسان است، با پروژه مشترک با سازمان جهانی بهداشت پروژه ساخت واکسن آنفلوانزای انسانی در ایران اجرا می‌شود.


در ادامه بیانات شیوای دیگر از نامبرده که در آن وعده ساخت واکسن را در طی شش ماه به شرط نیاز 500 هزار دوز واکسن را در مرداد ماه امسال می دهد ولی در مصاحبه کنونی منکر ساخت واکسن در طی این مدت میشود:

توليد واکسن آنفلونزاي خوکي در ايران
آمادگي ايران از نظر نيروي کارشناسي و تجربه کافي در توليد انواع واکسن ها وجود دارد و اين امر براي سازمان بهداشت جهاني شناخته شده است. عبدالحسين دليمي رئيس موسسه واکسن و سرم سازي رازي با عنوان اين مطلب گفت: واکسن انساني بيماري آنفلونزاي فراگير مانند آنفلونزاي خوکي و پرندگان به پيشنهاد سازمان بهداشت جهاني در ايران ساخته مي شود. ايران طبق قراردادي با سازمان بهداشت جهاني قرار است به عنوان مرکز توليد واکسن آنفلوانزاي پاندميک يا فراگير جهاني مانند آنفلونزاي خوکي و پرندگان انتخاب شود و سايت توليد آن به زودي در ايران راه اندازي مي شود. ايران و چين به عنوان دو کشور توليدکننده واکسن براي سازمان بهداشت جهاني و ديگر کشورهاي دنيا شناخته شده است. در مورد اينکه چه زمان سايت توليد واکسن در ايران راه اندازي مي شود، افزود: بستگي به وضعيت کشور دارد که اگر ميزان نياز اين واکسن از سوي وزارت بهداشت حدود 500 هزار دز اعلام شود، تجهيزات زودتر نصب مي شود، اما اگر ميزان نياز بيش از 2 ميليون دز اعلام شود، تجهيزات آن براي نصب نياز به زمان بيشتري خواهد داشت. آمادگي ايران از نظر نيروي کارشناسي و تجربه کافي در توليد انواع واکسن ها وجود دارد و اين امر براي سازمان بهداشت جهاني شناخته شده است. طبق قرارداد 10 درصد از واکسن هاي توليد شده در ايران به سازمان ياد شده ارسال مي شود، تا براي استفاده در ساير کشورها توزيع شود. ايران به عنوان يک کشور واکسن ساز در دنيا معروف است و امکانات واکسن سازي در ايران قابل توجه است که در منطقه غرب آسيا و خاورميانه هيچ کشوري مانند ايران امکانات توليد واکسن را ندارد، لذا موسسه واکسن و سرم سازي رازي توسط سازمان بهداشت جهاني براي توليد واکسن جديد آنفلوانزاي فراگير انتخاب شده است. بدون هيچ ترديدي اين واکسن در ايران توليد خواهد شد، در حالي که تاکنون از اين رقم واکسن در دنيا توليد نشده است، اما با اطمينان به توان دانشمندان کشور و متخصصان واکسن اگر نياز تا 500 هزار دز باشد ظرف 6 ماه تا يک سال اين ميزان به مرحله توليد خواهد رسيد. ايران به عنوان پايگاهي براي سازمان بهداشت جهاني شناخته شده است و وزارت بهداشت در صورتي که ميزان نياز داخلي را اعلام کند به زودي سايت توليد راه اندازي مي شود. پيش بيني مي شود بين 5 تا 10 ميليون دلار سرمايه مورد نياز باشد که سازمان بهداشت جهاني از نظر علمي و پشتيباني فني حمايت مي کند و مقدار ناچيزي در حد 500 هزار دلار نيز کمک خواهد کرد، اما بيشتر از نظر آموزشي و فني اين طرح را مورد حمايت قرار خواهد داد.

الان ماه آذر میباشد و درخواست پول از اردیبهشت و مرداد وجود داشته و هنوز که هنوزه نامبرده از قرار معلوم نتونسته پولی بگیره.
خدا رحم کنه به همه مون
نظر شما
ادامه