کد خبر: ۹۵۵۵

حکیم مهر - سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در گزارشی اعلام کرد تقریبا 30 درصد از منابع ماهی مورد بررسی این نهاد بیش از حد مجاز مورد بهره برداری قرار گرفته‌اند که به نقش حیاتی پایدار شیلات در فراهم کردن غذا و شغل برای میلیون‌ها نفر لطمه می‌زند.

فائو در بیانیه‌ای به همراه گزارش سال 2012 خود از شیلات جهان اعلام کرد بسیاری از منابع ماهی دریایی مونیتور شده از سوی این سازمان تحت فشار زیادی باقی مانده اند و تقریبا 30 درصد از این منابع ماهی بیش از حد مجاز مورد بهره برداری قرار گرفته‌اند.

این سازمان ضمن فراخواندن دولت‌ها به تلاش برای حمایت از شیلات پایدار در سراسر جهان و بازسازی منابع بیش از حد مجاز بهره برداری شده، هشدار داد بهره‌برداری بیش از اندازه نه تنها موحب پیامدهای زیست محیطی می شود بلکه تولید ماهی را نیز کاهش می دهد که پیامدهای اجتماعی و اقتصادی منفی دارد.

صنعت شیلات از طریق صید که منبع درآمد 55 میلیون نفر است، رکورد 128 میلیون تن ماهی برای مصرف انسانی در سال 2012 تولید کرد اما این صنعت با مجموعه ای مشکلات شامل نظارت ضعیف، سیستمهای مدیریت صید ضعیف، اختلاف بر سر استفاده از منابع طبیعی و استفاده مداوم از روشهای صید و کشاورزی آبی ضعیف روبرو است.

 

 

نظر شما
ادامه