کد خبر: ۹۶۴۶

حکیم مهر - چهارمین نمایشگاه و جشنواره محصولات غذایی طبیعی، سالم، ارگانیک و فراسودمند که از روز شنبه آغاز به کار کرده، با استقبال خوب شهروندان مواجه شده است.

مسئول فنی و اجرایی این جشنواره با اعلام این مطلب گفت: هدف از برگزاری منظم و دوره‌ای این جشنواره، آشنایی شهروندان با محصولات ارگانیک، طبیعی و سالم و تفاوت آن با دیگر محصولات کشاورزی است.

محمد شریف‌مقدم افزود: بیشتر مردم محصولات سالم، ارگانیک و طبیعی را یکی می‌دانند. در حالی که محصول سالم به محصول استانداردی گفته می‌شود که فاقد یا حداکثر دارای حد مجاز باقیمانده سم، عناصر و فلزات سنگین، نیترات، مایکوتکوکسین‌ها، آنتی‌بیوتیک، هورمون و... است.

وی خاطرنشان کرد: کیفیت و ایمنی محصولات تحت کنترل حداقل سه استاندارد پایه اجباری در کشاورزی، تضمین و گواهی شده است. این محصولات حاصل اجرای عملیات مشخصی در مزارع و برنامه مدیریت تلفیقی آفات هستند.

مجری طرح IPM/FFS در زمینه تعریف محصولات طبیعی ادامه داد: این محصولات با طعم و کیفیت خوب و عاری از بقایای مواد شیمیایی مصنوعی هستند که تحت پایش ضوابط و استانداردهای مشخصی مانند استاندارد موقعیت جغرافیایی گواهی می‌شوند.

شریف‌مقدم تصریح کرد: محصولات طبیعی محصولاتی هستند که در مناطق خاص مانند مراتع، جنگل، مناطق وحشی و بکر و دیمزار تولید می‌شوند.

وی درباره استاندارد کشاورزی یادآور شد: این استاندارد عبارت از موافقت‌نامه‌های مستندی است که شامل مشخصات فنی یا سایر ضوابط دقیق فرآیند یا محصول می‌شود که باید به‌عنوان مقررات، راهنمایی یا تعاریف به‌کار گرفته شود تا اطمینان حاصل شود مواد، محصولات، فرآیندها و خدمات با مقاصد موردنظر تناسب دارند.

به گفته این کارشناس، کشاورزی ارگانیک تحت 16 عنوان در کشورهای مختلف وجود دارد، مانند کشاورزی بیولوژیک، کشاورزی پایدار و کشاورزی زاینده.

شریف‌مقدم تأکید کرد: بر خلاف کشاورزی معمولی و کشاورزی ارگانیک، از هیچ ماده شیمیایی صنعتی استفاده نمی‌شود و این‌گونه محصولات کاملاً سالم و فاقد هرگونه باقیمانده سم، عناصر سنگین، نیترات و... هستند.

وی در پایان اظهار داشت: شهروندان برای تشخیص محصول سالم از محصولات معمولی تنها برچسب و لوگوهای معتبری که توسط مراجع ذی‌صلاح که در بخش تولید و تجارت محصولات نفعی ندارند را معتبر می‌دانند.

گفتنی است، این جشنواره که در بوستان گفتگو (محل دائمی نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری تهران) برپا شده است، از ساعت 9 تا 20 پذیرای علاقمندان است.

لازم به ذکر است، چهارمین نمایشگاه و جشنواره محصولات غذایی طبیعی، سالم، ارگانیک و فراسودمند 30 تیرماه به کار خود پایان خواهد داد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه