کد خبر: ۹۷۷۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی یزد، فومن، کرمان، دشتستان و جنوب کرمان

 

اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی فرآورده‌های خام دامی ویژه ماه مبارک رمضان در استان یزد


به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان و به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان و ضرورت تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر تولید، توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی، طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی ویژه این ماه مبارک در استان یزد اجرایی شد.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد با اعلام این خبر افزود : در ماه مبارک رمضان با سازماندهی اکیپ های نظارت و بازرسی ثابت و سیار در دوشیفت عملیاتی از ساعت 8 صبح لغایت 20 عملیات نظارت و بازرسی مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی در سطح استان را انجام می دهند.
دکتر محمد رضا صادقپور از مردم خواست در هنگام تهیه فرآورده های خام دامی به نکات بهداشتی توجه نموده و از خرید محصولاتی که فاقد برچسب مشخصات و کد بهداشتی دامپزشکی می‌باشد خودداری نموده و در صورت برخورد با موارد تخلف مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان مربوطه اطلاع دهند.

---------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی فومن خبر داد
واکسیناسیون 46 هزار راس دام در فومن :


رئیس شبکه دامپزشکی فومن گفت: از ابتدای امسال تا‌کنون 46 هزار و 262 راس دام علیه انواع بیماری‌های دامی در فومن واکسینه شدند.
محمدرضا موسی‌طالشی با بیان اینکه امنیت غذایی یکی از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه در هر کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: شبکه دامپزشکی به لحاظ کیفی و کمی با اعمال سیاست‌ها و برنامه‌‌ بهداشتی تلاش می‌کند به نتیجه مناسبی از تولید و تامین بهداشت عمومی دست یابد.

وی تصریح کرد: با توجه به گستردگی حوزه فعالیت دامپزشکی در دو بخش تولید و بهداشت عمومی، شبکه دامپزشکی فومن با اجرای برنامه‌های پیشگیری، کنترل بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک انسان و حیوان و نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی از محور تولید تا عرضه تلاش می‌کند شعار «دام سالم، غذای سالم، انسان سالم، جامعه سالم و پویا» تحقق یابد.

وی دام را شامل گاو، گوسفند، بز، اسب و ... که انسان به نوعی از آن استفاده می‌کند، نامید و ادامه داد: تحقق شعار مذکور بدون همکاری تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و مشارکت همگانی امکان پذیر نمی‌شود.

رئیس شبکه بهداشت فومن به وضعیت دام در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در فومن 39 واحد مرغداری گوشتی و 4 واحد مزرعه مرغ مادر فعالیت می‌کنند و بیش از 35 هزار راس گاو و گوساله، بالغ بر 65 هزار راس گوسفند و بز و 7 هزار کلنی زنبور عسل وجود دارد.

وی افزود: در راستای اقدام‌های پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی از ابتدای سال جاری تاکنون 46 هزار و 262 راس دام علیه انواع بیماری‌های دامی نظیر سیاه‌زخم یا شاربن، تب برفکی، شاربن علامتی و غیره واکسینه شدند.

موسی‌طالشی، با بیان اینکه شبکه دامپزشکی فومن با انجام آزمایشات سرمی تعدادی از دام‌های مبتلا به تب مالت را شناسایی کرده است، گفت: این شبکه در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک انسان و حیوان از یک هزار و 350 راس دام خون‌گیری کرد و آزمایشات سرمی را انجام داد که 9 راس دام مبتلا به تب مالت شناسایی و از جمعیت دامی شهرستان خارج شدند.

وی خاطرنشان کرد: طبق قوانین و مقررات بهداشتی تمام دام‌های مبتلا به تب مالت برای کشتار به کشتارگاه صنعتی استان انتقال یافتند.

رئیس شبکه دامپزشکی فومن از اعزام گروه‌های بازرسی کنترل بهداشتی فرآورده‌های خام دامی در مراکز عرضه این شهر خبر داد و گفت: در راستای کنترل و نظارت بهداشتی مواد غذایی با منشأ دامی نظیر گوشت قرمز، مرغ و غیره و نیز با توجه به فرارسیدن فصل تابستان و افزایش تقاضای مردم در ماه مبارک رمضان به این مواد غذایی، در شبکه دامپزشکی فومن همگام با دستگاه‌های عضو شورای بهداشت این شهرستان گروه‌های بازرسی را به مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی اعزام می‌کنیم که بازرسی‌های دوره‌ای جدا از اجرای این طرح به صورت مستقل از مراکز عرضه کل شهرستان نظارت و بازرسی به عمل می‌آورند.

به گفته وی، از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر 437 مورد بازدید از تمام مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی صورت گرفته که بیش از 33 مورد نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کردند و بالغ بر 296 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی ضبط و معدوم و یک مورد نیز به مراجع قضایی معرفی شده است.

موسی‌طالشی، از مردم خواست تا از خرید مواد غذایی دامی بدون مهر دامپزشکی خودداری کنند و تصریح کرد: با توجه به اینکه امکان بروز تخلفات بهداشتی توسط برخی متصدیان متخلف وجود دارد شهروندان هنگام خرید مواد غذایی دامی به مهر دامپزشکی که روی لاشه نقش می‌بندد و همچنین تاریخ تولید و انقضای محصولات بسته‌بندی شده مرتبط توجه کافی داشته باشند.

وی، یکی از مهم‌ترین ارکان موثر در تضمین بهداشت عمومی را افزایش سطح آگاهی مردم و مشارکت همگانی دانست و خاطرنشان کرد: از تمام عرضه کنندگان فرآورده‌های خام دامی مانند قصابی‌ها، مرغ فروشی‌ها و غیره انتظار می‌رود نسبت به رعایت مسائل بهداشتی هنگام عرضه و نگهداری مواد غذایی مذکور توجه لازم را به عمل آورند که در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی با متخلفان حسب مقررات برخورد می‌شود.

 

----------------------------------

 

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامپزشکی کرمان خبر داد :
مایه‌کوبی 90 درصد دام‌ها توسط بخش خصوصی در کرمان


رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: بیش از 90 درصد عملیات اجرایی طرح واکسیناسیون دام‌‌ها علیه بروسلوز در استان کرمان توسط بخش خصوصی صورت می‌پذیرد.
الهام پورمحسنی‌نسب با بیان اینکه بیماری بروسلوز یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب می‌شود، اظهار داشت: مهم‌ترین راه‌های انتقال بیماری تب مالت به انسان مصرف لبنیات و محصولات حاصل از شیر خام است.

وی افزود: این بیماری در دام‌های سبک شامل گوسفند و بز به دلیل تماس بیشتر دام با محیط زندگی دامداران و مصرف شیر این دام به صورت خام از اهمیت خاصی برخوردار است.

پورمحسنی‌نسب خاطرنشان کرد: مبارزه با بیماری‌های مشترک و پیشگیری از ورود این بیماری‌ها از جمعیت دامی به جمعیت انسانی یکی از وظایف خطیر مجموعه دامپزشکی استان است.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد عملیات اجرایی این طرح توسط بخش خصوصی صورت می‌پذیرد، افزود: پیش‌بینی می‌شود در این طرح بیش از یک میلیون رأس دام سبک واکسینه شوند.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان هزینه اجرای این طرح را بیش از یک‌ میلیارد و 200 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: سال گذشته بیش از 900 هزار رأس دام علیه بیماری بروسلوز در استان کرمان واکسینه شدند.

 

-------------------------------

 

سرپرست اداره دامپزشکی دشتستان خبر داد‌ :
کشتار روزانه 30 هزار قطعه مرغ در دشتستان


سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان دشتستان از کشتار روزانه 30 هزار قطعه مرغ در کشتارگاه‌های دشتستان خبر داد.
رضا شمسی‌زاده در نشست شورای بهداشتی دشتستان اظهار داشت: توجه به زیرساخت‌های بهداشتی در جامعه اهمیت زیادی دارد که همه دستگاه‌ها باید اهتمام داشته باشند.

وی افزود: نظارت بر فروشگاه‌ها و تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان مواد غذایی باید با جدیت توسط شبکه بهداشت و شبکه دامپزشکی انجام شود و هیچ گونه کوتاهی نباید انجام شود.

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان دشتستان با اشاره به وضعیت مرغ در دشتستان اذعان داشت: سه کشتارگاه مرغ در این شهرستان فعال هستند که به طور متوسط روزانه 30 هزار قطعه مرغ در آنها کشتار و در شهرستان و دیگر شهرستان‌های استان بوشهر توزیع می‌شود.

شمسی‌زاده با اشاره به فعالیت‌های اصناف در توزیع مرغ در شهرستان، تصریج کرد: 60 صنف مرغداری در شهرستان دشتستان وجود دارد که کار فروش مرغ را برعهده دارند.

وی با تاکید بر لزوم نصب کد ویژه حمل و توزیع مرغ توسط خودروها اضافه کرد: اگر خودرویی کد ویژه حمل و توزیع مرغ نداشته باشد به هیچ وجه مجوز حمل مرغ به این خودرو داده نمی‌شود و با هماهنگی نیروهای انتظامی و قضایی خودرو توقیف خواهد شد.

این مسئول یادآور شد: دشتستان دارای بیشترین جمعیت و وسعت در استان بوشهر است و باید نظارت ویژه‌ای بر روی تولیدکنندگان و کشتارگاه‌ها داشته باشیم و باید به گونه‌ای عمل کنیم که مواد گوشتی با کیفیت بالا و سالم و بهداشتی و به راحتی در دسترس مردم باشد.

 

----------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان:
نظارت بر فرآورده‌های دامی سلامت جامعه را تضمین می‌کند


مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: نظارت بر فرآورده‌های خام دامی سلامت جامعه را تضمین می‌کند.
ابراهیم توکلی در دیدار با فرماندار شهرستان رودبار جنوب با اشاره به حرکت دامپزشکی در راستای خدمت‌رسانی بهتر در شهرستان رودبار اظهارداشت: هرنوع اقدامی در هر شهرستان با هماهنگی فرمانداران صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اهمیت خدمات دامپزشکی ابراز داشت: خدمات مجموعه دامپزشکی از لحاظ بهداشت و سلامت جامعه بسیار حائز اهمیت است.

توکلی تصریح کرد: نظارت بر فرآورده‌های خام دامی سلامت جامعه را تضمین می‌کند.

وی نگاه فرمانداران جنوب را نسبت به دامپزشکی مثبت خواند و ابراز داشت: دامداری در جنوب کرمان از لحاظ اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار است.

توکلی با بیان اینکه امرار و معاش بخشی از مردم این منطقه از طریق دامداری صورت می‌گیرد، عنوان کرد: پویایی اقتصاد یک کشور به دامداری و کشاورزی وابسته است.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان وارد شدن یک بیماری مشترک میان انسان و دام را به کشور بسیار خطرناک خواند و گفت: اگر یک بیماری مشترک وارد یک کشور شود، موجب قطع شدن ارتباط‌های سیاسی و اقتصادی آن کشور می‌شود.

توکلی با مهم خواندن رسالت دامپزشکی بیان داشت: امکانات دامپزشکی جنوب کرمان بسیار ناچیز است.

وی کمک فرمانداران را به دستگاه‌های اجرایی بسیار مهم خواند و اذعان داشت: ما در مجموعه دامپزشکی با تمام وجود برای خدمات‌رسانی تلاش می‌کنیم.

توکلی با اشاره به کاهش بیماری‌ها در جنوب کرمان خاطرنشان کرد: اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان با توجه به کمبود امکانات عملکرد خوبی داشته است.

وی با توجه به استعداد و ظرفیت‌های شهرستان رودبار برای پرورش دام اظهار داشت: این شهرستان می‌تواند به عنوان یک قطب دامپروری مطرح شود.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یک همکار
|
-
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
0
0
با سلام وخسته نباشید.
نمیدونم چه برداشتهایی ممکنه بشه از این اظهار نظر بنده : ولی بعنوان دامپزشک با تجربه ای که کسب کردم(قبلا خصوصی و الانم سالهاست تو سیستم دولتی سازمان) ، جدیدا وقتی اخبار دامپزشکی کرمان را میخونم ناخوداگاه به این فکر میکنم که مگر تو این استان از لحاظ دامپزشک اصطلاحا قحط الرجال هست که چند مسئول شبکه و اداره مثل مبارزه بر عهده خانمی با 2-3 سال سابقه قرار داده میشه. امیدوارم خدای ناکرده صحبت من به خانمهای همکار بر نخوره . ولی از جنسیت که بگذریم تجربه که دیگه مهمه!؟ با وضع موجود مدیریتهای استانی نیاز به سالها (بیش از 10-15 سال) تجربه و کار در سطح شبکه ها و لمس کار و مشکلات مخصوصا در مورد مبارزه با بیماریها داره.! به هرحال انتخاب با مدیرکل محترم بوده ولی صرفا از سر دلسوزی عرض کردم. به عنوان یک جوان مطمئنا شعار جوانگرایی را هم دوست دارم. ولی نباید شعارزده بشیم، بلکه احساس مسئولیت مهم تر است.
ناشناس
|
-
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
0
0
پس آقایون تو کرمان چه کاره اند؟
نظر شما
ادامه