حکیم مهر - «مهندس یعقوب منیری»، کارشناس شیلات و اکولوژیست، در مطلبی با عنوان «ماهی حلال خود را حرام نکنیم» در «جوان پرس» نوشت:
«ماهی نیز همانند سایر حیوانات حلال گوشت یکی از منابع تأمین پروتئین انسانی است. پروتئین گوشت این ماهی با سایر گوشتها کاملاً به دلیل وجود امگا ۳ و اسیدهای چرب بسیار متفاوت میباشد.
همانگونه که برای کشتن حیواناتی از قبیل پستانداران و پرندگان جهت مصرف خوراکی قانون و قاعده وجود دارد، برای کشتن ماهی نیز چنین قواعدی منظور گردیده است. در بین تمام قواعد حاکم بر این امور، قواعد وضع شده در دین اسلام کاملترین و پویاترین آنها تشخیص داده شده است، چرا که بعد از گذشت بیش از ۱۴۰۰ سال از بدو اسلام اکنون دانشمندان ثابت کرده اند که تمامی قواعد وضع شده در اسلام پایه و اساس علمی داشته و بر اصول علمی استوار بوده است.
اسلام بر ذبح جانوران تاکید کرده و تنها حلالیت گوشت مصرفی را منوط بر ذبح شرعی دانسته است. اکنون پس از گذشت چندین صد سال دانشمندان طی تحقیقات بعمل آمده به این نتیجه رسیده اند که با بریدن شاهرگ حیوانات در ذبح، کلیه خون حیوان از بدن آن خارج میشود و حتی در مویرگهای آن نیز هیچ خونی باقی نمیماند، چون خون حاوی انگلهای مضر حیوان بوده و در صورت بقا در بافت عضلانی آن، موجب ایجاد بیماریهایی در انسان میشود.
شاید تا بحال کسی در باره نحوه صحیح کشتن ماهی همانند سایر جانوران هیچ تفکری نداشته و اگر هم داشته نتوانسته به نتیجه ای برسد و آن را در مقایسه با ذبح حیوانات برای خود تفسیر کند و یا تاکنون هیچ صاحبنظری در این مورد مشروحاً اظهار نظر ننموده است.
شاید به نظر بعید برسد که ماهی نیز جهت مصرف دارای عملیاتی همانند ذبح میباشد. همانگونه که اشاره شد اسلام نیز تاکید مینماید که ماهی موقعی حلال است که در خارج از آب بمیرد. دلیل این امر آن است که هنگامی که ماهی از آب بیرون میآید چون قادر به نفس کشیدن در هوای اتمسفر نبوده و سازگار بر اکسیژن محلول در آب میباشد، لذا جهت نجات خود شروع به تقلا نموده و این عمل موجب میگردد تا کلیه خون آن از رگهای اصلی بدن و مویرگها به طرف حفره های قلب سرازیر شده و در هنگام مرگ هیچ خونی در بدن و حتی مویرگها باقی نمانده و همگی در قلب آن جمع میشود، پس نهایتاً خون او نیز همانند پستانداران از بافتهای عضلانی خارج میشود. اگر ماهی در آب مرده باشد چون بدون هیچ تقلائی میباشد نهایتاً خون در مویرگها و رگهای بدن باقی میماند و چون ممکن است حاوی انگلهای خونی باشد، بنابراین برای انسان ضررآور است و به همین دلیل نیز اسلام اینگونه ماهیان را حرام اعلام نموده است.
با توضیحات مختصر در متن بالا که بر خود وظیفه دانسته و جهت آگاهی بیشتر نگاشتم، میخواهم مشکلی را که هم اکنون جامعه ما گریبانگیر آن است را مطرح نمایم و آن این است که ما ماهی حلال خود را با دستهای خودمان حرام میکنیم.
شاید گذرتان به ماهی فروشی هایی در سطح شهر افتاده باشد که ماهی را بصورت زنده میفروشند (زنده فروشی). این ماهی فروشان زحمت کش بدلیل عدم آگاهی و تسریع در ارائه ماهی اقدام به ضربه زدن به مغز ماهی میکنند و این عمل باعث مرگ مغزی ماهی میگردد که در ظاهر ماهی بیحرکت بوده و از دید عوام مرده بنظر میرسد، ولی در اصل این ماهی مرگ مغزی را تجربه کرده و کلیه اعضاء بدن آن غیر از مغز، زنده بوده و فعال میباشند، از جمله سیستم گردش خون آن که مرتب خون را در قسمتهای مختلف به جریان می اندازد. بنابراین خون این چنین ماهیانی هنگام مرگ مغزی از رگها و مویرگها خارج نمیگردد و همان حکم ماهی در آب مرده را دارد و خوردن آن عین خوردن ماهی مرده در آب است.
در اینجا ضمن درخواست از ماهی فروشان عزیز جهت رعایت موارد اشاره شده، از مصرف کنندگان عزیز نیز در خواست مینمایم به این موضوع اهمیت داده و حلال خود را حرام ننمایند.
بهترین و اصولی ترین روش در این مورد این است که ماهی به حال خود رها شده و بصورت طبیعی در خارج از آب بمیرد و یا بوسیله برش دادن برانشهای آن مردن در خارج از آب را بر آن تسریع نمائیم.»
______________________________________________________________________________________________
حکیم مهر - هر چند که کلیه احکام اسلامی دارای حکمت علمی و یا معنوی بوده و رعایت آنها برای هر مسلمانی واجب است، ولی ارائه تفاسیر عجیب و غیر علمی برای این احکام به هیچ عنوان صحیح نمی باشد؛ اصولاً دانش بشری قادر به درک حکمت بسیاری از این احکام نبوده و نبایستی بدون داشتن مستندات کافی نسبت به ارائه چنین تفاسیر غیرعلمی و بی پایه اقدام نمود.