مروری بر مستندات قانونی برخورد با دخالت اشخاص غیرمجاز در امور دامپزشکی
دکتر محسن مشکوة
دخالت روز افزون اشخاص غيرمجاز در امور تشخیص، درمان و واکسیناسیون دامپزشکی مانند تكنسين های تلقيح مصنوعي، كارشناسان دامپروری يا علوم دامی، صاحبان و متصدیان پت شاپ ها و مورد اخیر کارشناس زیست شناسی با تبلیغ:
- سونوگرافی و تلقیح مصنوعی نوین
- تشخیص و درمان بیماری های تولید مثلی
- تشخیص آبستنی
نيازمند برخورد و پیگیری جدی است و نمی توان بی تفاوت از کنار آن ها گذشت.
- به استناد ماده (11) قانون سازمان دامپزشكی كشور مبنی بر «در صورتی كه اشخاصي بدون اخذ پروانه از سازمان به مايه كوبی و درمان اشتغال ورزند، به تقاضای سازمان مورد تعقيب قرارگرفته و به سه تا شش ماه حبس تاديبی محكوم خواهند شد».
- به استناد ماده (12) قانون سازمان دامپزشكي كشور «در صورتی كه اشخاصی اعم از حقيقی يا حقوقی وظايف تعيين شده در مواد (4 و 6 و 8 و 9 و 10) اين قانون را رعايت ننمايند، ماموران انتظامی مكلفند به تقاضای سازمان به منظور اجرای مقررات مواد مذكور اقدام لازم معمول دارند و در صورت تقاضای سازمان، از ادامه كار آن ها جلوگيری كنند».
- به استناد بند 8 ماده (3) قانون تاسيس سازمان نظام دامپزشكی جمهوری اسلامی ايران، رسيدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلان حرفه دامپزشكی كه عنوان جرايم عمومی را نداشته باشند از طريق هيئت بدوی انتظامی نظام دامپزشکی استان طبق مقررات مربوطه است.
اکنون که به استناد بند ج ماده (2) قانون افزايش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی، صدور مجوز تاسيس درمانگاه ها، مجتمع های درمانی، آزمايشگاهها، داروخانه ها، بيمارستان ها و مراكز مايه كوبی و شركت های مهندسی و خدمات مشاوره فنی، اجرايی، مديريتی، مالی و بيمه، اقتصادی، بازرگانی و كشاورزی در قالب سياست ها و ضوابط حاكميتی اعلامی سازمان دامپزشكي كشور به عهده سازمان نظام دامپزشكی جمهوری اسلامی ایران نهاده شده است، شایسته است موضوع از طریق تعامل و همكاری مشترک سازمان دامپزشکی کشور و سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران و واحدهای تابعه استانی آن ها مورد رسیدگی و پیگیری قرار گیرد.
احسنت و همچنین ماده 688 قانون مجازات اسلامی مبنی بر اینکه هر کس که در امور دامپزشکی بدون مجوز دخالت کند به جرم تهدید بالقوه و یا بالفعل بهداشت و سلامت عمومی قابل پیگرد قانونی از طرف سازمان دامپزشکی و حتی وزارت بهداشت است، قانون بسیار محکمی است که تجربه نشان داده است از ضمانت اجرایی بالاتری برخوردار است و دادستان های محترم به جهت مسئولیت خطیرشان در حفظ منافع عامه مردم به عنوان مدعی العموم، نسبت به اجرای آن کاملا حساس و پیگیرند!
باید با واکسیناتور های درمانگر برخورد شه
مشکل در این است که موارد و نکات به ظاهر قانونی یاد شده در متن ، دقیقا" مشخص نکرده اند که کدام نهاد بالاخره مسئول اصلی پیگیری چنین مواردی هست. حتی در قوانین قدیمی اشاره شده که عملا" با آمدن قانون نظام دامپزشکی پا در هوا مانده اند و معلوم نیست که قابل استناد هستند یا نه !!؟؟ ، چنان سست و بی تفاوت تنظیم شده اند که عملا" کسی از آنها استفاده نمیکند و کلمه جالب در همه آنها " به تقاضای سازمان " و " در صورت تقاضای سازمان " است که نشان می دهد این به اصطلاح مواد قانونی آن چنان قطعی و لازم الاجرا نیستند و اجرای آنها منوط به تقاضای سازمان است و تا سازمان نخواهد ،لازم نیست مراجع مجری قانون دست به اقدامی بزنند!! و معمولا" هم هیچکدام از سازمانهای دو گانه محترم دامپزشکی هم برایشان مهم نیست به هیچکدام از این نوع موارد توجه نمایند و انرژی و وقتی برای پیگیری آنها بگذارند !!؟؟ که اگر پیگیر چنین مواردی بودند و نسبت به چنین مواردی حساسیت داشتند ، کسی جسارت نمیکرد دست به چنین مداخلاتی بزند !!
بله ضرورت به روز شدن قوانین قضایی بهداشتی و حوزه سلامت دامپزشکی کاملا احساس می شود!
با سلام
دامپزشکی باضافه نظام دامپزشکی از قانون کم ندارن. بلکه از مدافع قانونشان مشکل دران.
سلام.
وقتی شورا نظام از بخش خصوصی و درمانگاه نباشد همین میشه باید از درمانگاه باشد در مورد تعرفه ها کار کند در دفاع از حقوق آنها کار کند و اگر درمانگاهی تخلف کند بر خورد کند اگر در درمان قصور داشت برخورد کند نه آن حقوق بگیر دولت که دغدغه ایی ندارد