کد خبر: ۷۹۲۷۳
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر امید مرادی» افزود: با این ظرفیت تولید و محدودیت‌های تولید داروهای دام‌های کوچک در کشور، هرگز نمی‌توانیم از داروهای انسانی بی‌نیاز شویم ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران معتقد است زمانی که برای مسئولان شهری توضیح می‌دهیم که مراکز درمانی دامپزشکی با انجام واکسیناسیون علیه هاری در سگ‌ها، چطور می‌توانند هاری در انسان‌ها را کنترل کنند، تصویری که از دامپزشکان در ذهن آنها نقش می‌بندد، انواع و اقسام حرکات نامناسب برخی همکاران در فضای مجازی است؛ صحنه‌هایی که خیلی از افراد، حتی آنها که فاقد حیوان هستند هم آن را دیده‌اند.

از نظر «دکتر امید مرادی» بسیاری از رفتارهای این همکاران باعث وهن دامپزشکی و گرفتار کردن دامپزشکان دیگری است که در مراکز مختلف، کار درست و علمی انجام می‌دهند.

وی در گفت‌وگو با حکیم مهر تصریح می‌کند: «وقتی دارو را از داروخانه می‌خریم، در واقع خرید خود را به قیمت درج شده روی جعبه دارو انجام می‌دهیم. داروخانه فعال در هر بیمارستان دامپزشکی هزینه دارد، مسئول فنی دارد و فضایی را اختصاص داده که بابت آن پول صرف کرده است. بنابراین باید مقداری به قیمت پشت جلد دارو اضافه کند و این اولین نقطه تعارض ما با تعزیرات است.»

حکیم مهر: آقای دکتر، ارزیابی شما از معضل پلمپ بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دامپزشکی از سوی شهرداری‌ها چیست و چه راهکاری به ذهن شما می‌رسد؟

متاسفانه از آنجا که دامپزشکی یک حرفه یا یک رشته تقویت شده در کشور ما نیست، خیلی از اوقات می‌بینیم که حذف آن از محیط‌های مختلف، به راحتی انجام می‌گیرد و این معضل کم و بیش در تمام دنیا وجود دارد. سازمان جهانی بهداشت حیوانات (WOAH) در یک مقوله تحت عنوان «تقویت ساز و کارهای سرویس‌های دامپزشکی» توضیح می‌دهد که در حوزه دامپزشکی چطور می‌توان فعالیت کرد؛ به عبارتی در حوزه همکاری‌های بین‌رشته‌ای برای دستیابی به سلامت واحد و در حوزه پیشگیری از بیماری‌های مشترک و غیرمشترک، چه کارهایی می‌توان انجام داد که حذف دامپزشکی راحت نباشد. متاسفانه این موضوع در کشور ما اصلا مورد توجه نیست و این همان نقطه‌ای است که باعث می‌شود شهرداری‌ها به این جمع‌بندی برسند که برای استانداردنویسی محل استقرار مراکز دامپزشکی نیازی به نظرخواهی از خود دامپزشکان ندارند؛ یا تصور می‌کنند که اگر دامپزشکی را از سطح شهر حذف کنند، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

حکیم مهر: آیا خود دامپزشکان هم مقصر هستند؟

شاید بیشتر از این که بخواهیم ایراد را به گردن شهرداری‌ها بیندازیم، باید در خودمان جستجو کنیم که چرا فعالیت‌های ما آن اندازه که باید جلوه ندارد یا جدی گرفته نمی‌شود. لذا راهکار ریشه‌ای این است که دامپزشکی در محاسبات کشور مهم تلقی شود و اینطور نباشد که بتوان به راحتی آن را حذف کرد.

حکیم مهر: از نظر شما آیا برای فعالیت دامپزشکان در پلتفرم‌هایی نظیر اینستاگرام باید خطوط قرمز تعیین کرد؟ کمااینکه گاهی شاهد رفتارهایی از سوی بعضی همکاران هستیم که به دور از شأن دامپزشکی است.

از زمانی که حاشیه‌های مربوط به شهرداری در خصوص تعطیلی کلینیک‌ها پیش آمده، بنده در جلسات خیلی زیاد در ارگان‌های متعدد شرکت کردم. تقریبا نقطه اشتراک همه بحث‌ها، دیدگاه متفاوت آنها نسبت به جایگاه دامپزشکان بود. مثلا هر جا که من تلاش می‌کردم به نقش دامپزشکان در بهداشت اشاره کنم، آنها فعالیت دامپزشکی و به‌خصوص حوزه حیوانات خانگی را یک فعالیت فانتزی یا غیرجدی می‌دانستند که عمدتا با اقشار خاص جامعه مواجه است، در صورتی که واقعیت این نیست.

زمانی هم که توضیح می‌دهیم که مراکز درمانی دامپزشکی با انجام واکسیناسیون علیه هاری در سگ‌ها، چطور می‌توانند هاری در انسان‌ها را کنترل کنند، این نقش دامپزشکان در ذهن آنها غریبه است، در حالی که انواع و اقسام حرکات نامناسب برخی همکاران در فضای مجازی در ذهن آنها وجود دارند. صحنه‌هایی که خیلی از افراد، حتی آنها که فاقد حیوان هستند هم آن را دیده‌اند. به نظر من بسیاری از رفتارهای این همکاران باعث وهن دامپزشکی و گرفتار کردن دامپزشکان دیگری است که در مراکز مختلف، کار درست و علمی انجام می‌دهند.

حکیم مهر: ارزیابی شما از بخشنامه اخیر سازمان دامپزشکی کشور در خصوص ممنوعیت استفاده از داروهای انسانی در دامپزشکی چیست؟ نیاز بیمارستان‌ها به داروهای انسانی چقدر است؟

این مسئله جزو موارد خیلی جدی است که به نظر من نیاز به کار کارشناسی دارد. واقعیت این است که در تمام دنیا در حوزه طب حیوانات خانگی بسیاری از داروها بین انسان و حیوان به صورت مشترک استفاده می‌شود. از طرفی با این ظرفیت تولید و محدودیت‌های تولید داروهای دام‌های کوچک در کشور، هرگز نمی توانیم از داروهای انسانی بی‌نیاز شویم، بنابراین باید راهکارهایی بیندیشیم که مصرف داروهای انسانی در طب حیوانات کوچک به بازار داروهای انسانی صدمه نزند؛ حیوانات هم گناهی ندارند که بخواهیم داروهایی را که وجود خارجی ندارد، جایگزین داروهای آنها کنیم و از این طریق سلامت آنها را به خطر بیندازیم.

حکیم مهر: به نظر شما چه راهکاری برای حل این مشکل وجود دارد؟

به نظر من اختصاص سهمیه خاص به داروهای انسانی که مصرف دامپزشکی دارند و همچنین همکاری با شرکت‌های پخش، بهترین راهکار هستند. اینکه ما نمی‌توانیم داروهای انسانی را از شرکت‌های پخش بخریم و باید آنها را از داروخانه تهیه کنیم، یک مسئله است، چرا که وقتی دارو را از داروخانه می‌خریم، در واقع خرید خود را به قیمت پشت جلد دارو انجام می‌دهیم. داروخانه‌ی فعال در هر بیمارستان دامپزشکی هزینه دارد، مسئول فنی دارد و فضایی را اختصاص داده که بابت آن پول صرف کرده است، بنابراین باید مقداری به قیمت پشت جلد دارو اضافه کند و این اولین نقطه تعارض ما با تعزیرات است. بنابراین شاید اختصاص سهمیه به داروهای انسانی با مصرف دامپزشکی حتی با قیمت متفاوت بتواند مشکل را حل کند و باعث کسری دارو در قسمت انسانی نشود و بازار سیاه هم به وجود نیاید.

حکیم مهر: آیا میان هزینه و درآمد بیمارستان‌های دامپزشکی تعادل وجود دارد؟

بیمارستان‌ها در چند تیپ فعالیت دارند؛ بعضی از بیمارستان‌های ما درمان‌محور هستند. در حال حاضر عمده بیمارستان‌های درمان‌محور به لحاظ هزینه و سرمایه دارای صرفه اقتصادی هستند، اما اگر تغییری در شرایط کنونی آنها ایجاد شود، مثلا مجبور باشند از ملک مسکونی به ملک تجاری بروند یا اگر تغییرات یکباره‌ای ایجاد شود، این توازن به هم می‌خورد. برخی از بیمارستان‌های ما هم درمان‌محور نیستند، بلکه فروشگاه‌محور هستند و عمده فعالیت‌های آنها در حوزه پت‌شاپ، آرایش و... است. بعد از بحث ممنوعیت واردات مواد غذایی، توازن درآمد و هزینه این بیمارستان‌ها تا حد زیادی تغییر کرده و تقریبا از دامنه سود پایین‌تری برخوردار هستند. در مورد این بیمارستان‌ها نیز هر تغییری که در هزینه‌ها ایجاد کنیم، به سمت تعطیلی حرکت می‌کنند.

اگر بخواهیم مقایسه‌ای انجام دهیم، خدمات دامپزشکی با توجه به بالا بودن تعرفه مالیات و اجاره‌ها، در مقایسه با خدمات مشابه در رشته‌های پزشکی، کاملا لبه مرزی هستند و اگر تغییرات خاصی در این شرایط ایجاد شود، ممکن است به سمت زیان‌ده شدن حرکت کنند که این خیلی خطرناک است.

حکیم مهر: به عنوان حرف آخر ...

امیدوارم برنامه‌های دورهمی و همفکری اعضای صنف بیشتر شود تا شاهد هم‌افزایی بالاتری در حرفه باشیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
رزیدنت اخراجی دانشگاه تهران
|
United States of America
|
۰۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
1
12
یک ضربالمثل فارسی هست که می‌گه “تا وقتی یک فیل در اتاق هست پشه یا مگس روی دیوار چه اهمیتی دارد؟” نپرداختن و طفره رفتن از مشکلات اصلی یا همان فیل در اتاق و بزرگ جلوه دادن چند پشه بی اهمیت روی دیوار (یا همان پست‌های اینستاگرام و شبکه اجتماعی که فرمودید)به عنوان مشکل دامپزشکی کار پسندیده‌ای نیست هرچند که می‌دانم انتقاد کردن برای شما بهای سنگینی خواهد داشت. می‌دانید فیل در اتاق چیست یا کیست؟ کسانی که نگهداری حیوان خانگی را غربگرایی و مانع فرزندآوری می‌دانند و مشکل شرعی برای حیوانات می‌تراشند. فیل دوم می‌دانید چیست؟ ناکارامدی و و مدیریت شلغمی در‌ تولید، توزیع، واردات دارو وگرنه بقیه دنیا هم پت هست پس چرا مشکل دارو‌ نیست؟. حالا شما فرض کن چندتا پست بی‌اهمیت اینستاگرامی منتشر نشود، چی می‌شه؟ مشکل دارو حل می‌شه؟ مشکل تعطیلی کلینیکها حل می‌شه؟ درآمد دامپزشکان و مشکل بیمه آنها حل می‌شه؟ اینها فقط بهانه برای نپرداختن به مشکلات اصلی است بوسیله بزرگ‌کردن چند چیز بی اهمیت مثل اینستاگرام و غیره است.

یا حق
کلینیسین دام کوچک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
1
1
کاملا درست و منطقی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
0
0
منظورشون کدوم رفتارها هست؟
پاسخ ها
دامپزشک بخش دولتی
| Germany |
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
دلقک بازی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
1
5
................ داروی انسانی اسمش روی اون هست. با ارز کالای اساسی وارد این کشور می شه تا مردم استفاده کنند. شما اصرار دارین به صورت اکسترا لیبل ازش استفاده کنید اون هم در کشوری که همینطوری کمبود دارو داره.
ناشناس
|
Sweden
|
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
2
1
کاملا دقیق فرمودید آقای دکتر مرادی. و متاسفانه از ماست که بر کاست
فن کامنت رزیدنت اخراجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
1
2
بنده از اینستاگرام و سوشال مدیا برای معرفی کارم استفاده نمی‌کنم ولی ایشون باید بدونن که ما دامپزشکان بسیار حاذقی داریم که در سوشال مدیا فعالیت می‌کند و مشکلی هم پیش نمیاد باید ببینیم مشکل جناب دکتر با این افراد چی هست. بقیه ش رو هم با کامنت اول بسیار موافق هستم
مجازاتگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
0
1
........... اولا در تمام دنیا شبکه های اجتماعی جهت معرفی حرفه و کار بسیار با اهمیت است شما محتوا سازی بعضی به ظاهر دوستدار حیوانات و دیدین مشکل ریشه ای دامپزشکی رو اینیستاگرام میدونین ........
.....................
ضمناً اضافه کردن قیمت دارو پشت لیبل تخلف است ............ هزینه مسئول فنی و فضای داروخانه و.. نباید بردوش مردم گذاشته شود ..............
حامد
|
United States of America
|
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
0
0
خوب درست نیست عملکرد عده قلیلی به پای همه گذاشته بشه.مگه بقیه اصناف این مشکلات رو ندارن؟
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
دوست عزیز همون عده قلیل و‌کم‌سواد هر کدام درصد بسيار زیادی از مراجعه کنندگان را در سیطره گرفته اند،دلقک بازی ،درمان های پیش پا افتاده و کاهش جایگاه دامپزشکی توسط ایشان نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشور ها دیده شده ،در امر طبابت قداست و پرستیژ قطعا نقش مهمی داره که متاسفانه توسط بسیاری از همکاران لگد مال شده .اینگونه چه انتظاری داریم که جامعه ای که به کوچکترین مسایل صنفی واکنش میده به این همه بی اخلافی و دلقک بازی و کاهش جایگاه که توسط این افراد بی توجه باشه، چه ما دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
0
0
شهرداری چه حقی دارد؟!?‍♀️ که در امور بهداشتی و ‌تخصصی دخالت کند !!!! چرا این حق به شهر داری داده شده است؟?
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
0
1
به نظر من حمایت کردن از حمایتی ها دامپزشکی رو به این روز انداخت
نظر شما
ادامه