کد خبر: ۲۰۲۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

مطرح شدن احتمال استفاده از اجزای بدن حیوان در تهیه«ژلاتین» و این موضوع که ممکن است حیوان حرام گوشت باشد و یا ذبح شرعی نشده باشد، به طور قطع بسیاری از مصرف کنندگان را نگران می‌کند و این سوال را در ذهن آن‌ها به وجود می‌آورد که آیا این فرآورده‌ها نجس و خوردن آن‌ها حرام خواهد بود؟! «تبیان» با این مقدمه به سراغ یافتن پاسخی برای این سوال رفته است.

ژلاتین پروتئینی است که در پوست و استخوان حیوانات موجود است. برای تهیه‌ ژلاتین از جوشاندن استخوان‌های اسفنجی و تمیز حیوانات استفاده می‌کنند، بنابراین حلال یا حرام بودن آن بستگی به حلال یا حرام بودن اجزایی دارد که در تهیه ژلاتین از آن استفاده می‌شود. اگر از اجزای خوک و یا حیوانی که ذبح شرعی نشده باشد؛ ژلاتین به دست آمده نجس و خوردن آن حرام خواهد بود. اگر ژلاتین را از اجزای حیوان حلال گوشتی که ذبح شرعی شده باشد تهیه کنند؛ ژلاتین به دست آمده پاک و خوردن آن حلال خواهد بود. برخی از کارخانجات تولید این محصولات به جای ژلاتین از پکتین یا همان ژلاتین گیاهی استفاده می‌کنند. سیب، به، گوجه فرنگی، انگور، پرتقال و سایر مرکبات حاوی مقادیر زیادی پکتین هستند. از آن‌جایی که پکتین از محصولات گیاهی به دست می‌آید و دارای خاصیت مست کنندگی هم نیست؛ بنابراین استفاده از آن در خوراکی‌ها منعی ندارد و خوردن محصول به دست آمده از آن نیز جایز خواهد بود.

یک سوال مهم

اگر ندانیم این پودر یا محصول آماده از ژلاتین (از نوع نجس) است و یا پکتین (که پاک است) وظیفه چیست؟ در این باره از آیت‌ا... سیستانی این طور سوال شده است: ما از سفر خارج مقدار زیادى پاستیل آورده‌ایم که نمى‌دانیم از ژله خوک است یا نه اکنون خوردن آن چه حکمى دارد؟

ایشان پاسخ داده‌اند: چنانچه معلوم نباشد که از ژله حیوانى است مانعى ندارد.

و نیز در پاسخ به سوال دیگری فرموده‌اند: اگر شک داشته باشیم که آن، از گیاه برگرفته شده یا از حیوان، خوردن آن جایز است ولی بنابر احتیاط اگر بدانیم که از حیوان گرفته شده و تزکیه شرعی آن محرز نباشد، خوردن آن جایز نیست.

حضرت آیت‌ا... مکارم شیرازی نیز در همین رابطه می‌فرمایند:

اولاً در موارد مشکوک که نمی‌دانید از چه ماده‌ای گرفته شده، حکم، حلّیت و طهارت است و جست‌و‌جو لازم نیست. ثانیاً اگر یقین داشته باشید از حیوان حرام گوشت یا حیواناتی که ذبح شرعی نشده‌اند گرفته شده، هرگاه تغییرات زیادی روی آن داده می‌شود تا به صورت فعلی درآید، حکم استحاله را دارد و پاک و حلال است، در غیر این صورت خوردن آن حرام است؛ مگر در موارد ضرورت.

 

 

برچسب ها: ژلاتین،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
0
0
خدایاتوشاهدی ...
ازیه سوپرگوشتی که کلی تبلیغ کرده بودچرخ کرده سالم وارزان قیمت ،مقداری گوشت گرفتم ،موقع سرخ کردن انواع واقسام بوهاازجمله مدفوع حیوانات متصاعدمیشدالا بوی گوشت،وقتی به باقی گوشت دقت کردم متوجه شدم همه اعضای حیون رو چرخ کردن وازقسمت اصلی وحلال یعنی همون گوشت،خبری نیست.توی همین شهر!درجوارامام رضاعلیه السلام،خیلی ازگوشت فروشیهاویارستورانهاهیچ توجه ای به سلامت وبهداشت مردم ندارن،چه برسه به حلال وحروم!!متحیرم که چرا؟
مردم دنبال فتواهستن که خارج ازکشورچی بخورن!!!
ژله!!!!!!
نظر شما
ادامه