کد خبر: ۲۸۳۵۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
انتقاد شدید رئیس سازمان نظام دامپزشکی از دانشگاه آزاد اسلامی:
«دکتر محمدرضا صفری» تصریح کرد: جوان‌های مردم 6 تا 7 سال در دانشگاه‌ها معطل می‌شوند تا برای گرداندن دانشگاه درآمد ایجاد شود ...
 
 

حکیم مهر - رئیس سازمان نظام دامپزشکی گفت: دانشگاه آزاد به صورت لجام گسیخته و بدون اینکه برخی واحدهایش صلاحیت پذیرش دانشجو در دکتری تخصصی دامپزشکی را داشته باشد، اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر محمدرضا صفری» در حاشیه پنجمین کنگره بین المللی دامپزشکی طیور، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جای خوشبختی است که در حوزه‌های دامپزشکی سمینارهایی به این شکل توسط بخش خصوصی انجام می‌شود که این امر نشان‌دهنده مدیریت مناسب بر این بخش است.

وی افزود: محور این کنگره، بیماری‌های ویروسی پرندگان از جمله آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، نیوکاسل، برونشیت، گامبورو و بیماری‌های نوظهور و مدیریت آنها در جهنده‌ها است.

بیماری‌های ویروسی دامی سال‌های اخیر، همه از بیرون کشور به ایران آمده‌اند

رئیس سازمان نظام دامپزشکی ادامه داد: اکنون در شرایطی قرار گرفتیم که تهدید بیماری‌های واگیر پرندگان از کشورهای پیرامون که درگیر مسائل تروریستی و امنیتی هستند، به وجود آمده و طبیعی است که سطح دامپزشکی آنها افت کند.

صفری اضافه کرد: بیماری‌های ویروسی که در سال‌های اخیر با آن مواجه شده‌ایم، همه از بیرون کشور به ایران آمده‌اند.

وی با اشاره به شرایط پساتحریم تصریح کرد: در این شرایط امکان انتقال تکنولوژی از خارج از کشور به ایران فراهم می‌شود و بخش دام و طیور ما ظرفیت مناسبی برای صادرات پیدا می‌کند که در این شرایط نقش دامپزشکی برجسته‌تر می‌شود.

تلفیق بیماری‌های پرندگان مشکل‌ساز است

رئیس سازمان نظام دامپزشکی در پاسخ به این سوال که با چه بیماری‌هایی در بخش پرندگان مواجه هستیم و بیشترین خسارت را به بخش کشاورزی کشور وارد می‌کنند، گفت: بیماری‌هایی مانند نیوکاسل، برونشیت، بیماری‌های تنفسی و گامبورو همیشه با آنها درگیر هستیم که این بیماری‌ها زمینه‌ساز بیماری‌های دیگری هستند و معضل آنها با هم رخدادن آنها است.

وی یادآور شد: تلفیق این بیماری‌ها مشکل‌ساز است و اینکه در تلفیق این بیماری‌ها بتوانیم بگوییم که کدام یک بیشترین خسارت را به بخش صنعت طیور وارد کرده است، موضوع مهمی است.

صفری در خصوص بیماری آنفلوآنزای پرندگان گفت: بیماری آنفلوآنزا به دلیل رویدادهایی که در کشور داشته‌ایم، در سال جاری مهم شده و چند بار در کشور مشاهده شده است.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی در پاسخ به این سوال که چند بار گرفتار بیماری آنفلوآنزا در سال جاری بوده‌ایم، گفت: اطلاعات آن در اختیار من نیست، اما سازمان دامپزشکی در صورت لزوم اطلاعات آن را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد.

اعلام پذیرش 400 نفر دانشجوی دامپزشکی به وزارت علوم

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که سالانه چه تعداد دانشجوی دکترای عمومی دامپزشکی و دکترای تخصصی دامپزشکی در کشور جذب می‌شود، گفت: در حوزه دامپزشکی دو نهاد داریم که باید در مورد پذیرش دانشجو در حوزه دامپزشکی نظر دهند که یکی از آنها وزارت علوم و دیگری گروه دامپزشکی شورای برنامه‌ریزی و گسترش است که رئیس آن دکتر پیغمبری و بنده نیز عضو آن هستم؛ این گروه باید نظر دهند که یک دانشگاه صلاحیت لازم، علمی و تشکیلاتی برای پذیرش دانشجو در رشته‌های دامپزشکی را دارد یا خیر.

صفری گفت: تعداد اساتید و امکانات دانشگاه‌ها قبل از پذیرش دانشجو باید مورد تایید یا عدم تایید این شورا قرار گیرد.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی تاکید کرد: همچنین بر اساس ماده 21 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، اشاره شده است که وزارت جهاد کشاورزی مکلف است که تعداد مورد نیاز دانشجوی خود را در رشته‌های مرتبط با بخش کشاورزی از جمله دامپزشکی از لحاظ تعداد و جنسیت تعیین و اعلام کند.

وی بیان داشت: سازمان نظام دامپزشکی علاوه بر اینکه راجع به تعداد و جنسیت پذیرش شوندگان بررسی‌های خود را اعلام می‌کند، باید اشتغال و مسائل مختلف حرفه دامپزشکی را در نظر گرفته و به استناد قانون تاسیس سازمان نظام دامپزشکی باید از این دو بعد اعلام نظر داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: برای سال جاری پذیرش 400 نفر دانشجوی دامپزشکی به وزارت علوم اعلام شد و این وزارتخانه نیز این تعداد را اعلام کرد که به صورت 50-50 از لحاظ جنسیتی تعیین شد که این رقم ممکن است در سال آینده بصورت 60-40 به نفع آقایان تغییر کند.

صفری تاکید کرد: ما از لحاظ تعداد دانشجوی مورد نیاز در حفظ شأن منزلت حرفه برای پذیرش دانشجو اعمال نظر می‌کنیم.

از پذیرش دانشجویانی که مورد تایید وزارت علوم نیستند، معذوریم

رئیس سازمان نظام دامپزشکی ادامه داد: در دستورالعمل عضویت سازمان نظام دامپزشکی تاکید شده است که فارغ‌التحصیلانی می‌توانند عضو سازمان نظام دامپزشکی کشور شوند که دانشگاه آنها مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد و اگر دانشگاه مورد پذیرش دانشجو تعریف نشود، نمی‌توان فارغ‌التحصیل دامپزشکی را به عضویت سازمان نظام دامپزشکی پذیرفت و ما از پذیرش دانشجویانی که مورد تایید وزارت علوم نیستند، معذوریم.

وی گفت: در یک سال و چند ماه اخیر، مکاتبات فراوانی با وزارت علوم، ریاست جمهوری، رئیس مجلس، کمیسیون‌های کشاورزی، بهداشت و آموزش مجلس، وزیر علوم و رئیس دانشگاه آزاد انجام شد و از نحوه پذیرش دانشجوی دامپزشکی در دانشگاه آزاد انتقاد شد و به آنها اعلام کردیم که پذیرش دانشجو در این دانشگاه تابع اصول و قواعد خاصی نیست.

صفری تصریح کرد: متاسفانه علیرغم تمامی تلاش‌ها باخبر شدیم که برای اولین بار در ایران، دانشگاهی که دکترای عمومی دامپزشکی ندارد، در حال گرفتن دانشجوی تخصصی دامپزشکی است که این دانشگاه شرایط لازم را برای پذیرش نداشت.

پذیرش دانشجوی دکتری دامپزشکی در دانشگاه آزاد، لجام‌ گسیخته است

صفری تصریح کرد: پذیرش دانشجوی دکتری دامپزشکی در دانشگاه آزاد از نظر تعداد به صورت لجام‌ گسیخته است به طوری که این دانشگاه اعلام کرده که بالغ بر 500 نفر دکتری تخصصی دامپزشکی جذب می‌کند.

وی با بیان اینکه طبق سند علمی کشور در دوره‌های پایین دست دوره تکمیلی باید دانشجو جذب شود، اظهار داشت: دانشگاه آزاد علاوه بر اینکه ظرفیت بسیار زیادی را برای پذیرش در دکتری تخصصی دامپزشکی اعلام کرده، این پذیرش را در دانشگاه‌هایی که اصلا صلاحیت ندارد، انجام می‌دهد.

جوان های مردم 6 تا 7 سال در دانشگاه ها معطل می شوند تا برای گرداندن دانشگاه درآمد ایجاد شود

رئیس سازمان نظام دامپزشکی بیان داشت: در سال جاری وزارت علوم تاکید کرده که باید از اول دی ماه سال جاری گروه دامپزشکی شورای گسترش دانشگاه پذیرنده دانشجوی دامپزشکی را تائید صلاحیت کند و عدم صلاحیت تعدادی از این دانشگاه ها را هم به دانشگاه آزاد اعلام کرده است.

صفری گفت: ما به تفکر توسعه علم و دانش احترام قائل هستیم، زیرا موجبات نشر شکوفایی در هر جامعه می‌شود و ما هم به دنبال آن هستیم، اما به آن معنی نیست که بدون تفکر و نیاز واقعی و حرفه‌ای و بدون شرایط لازم در واحدها دانشجو پذیرش کنیم؛ این کارها نه تنها به ترویج علم و دانش کمک نمی‌کند، بلکه ضد دانش است.

وی خاطرنشان کرد: جوانهای مردم 6 تا 7 سال در دانشگاه‌ها معطل می‌شوند تا برای گرداندن دانشگاه درآمد ایجاد شود، اما وقتی به بازار کار می‌روند بازار کفایت لازم برای جذب آنها را ندارد.

صفری تاکید کرد: به زودی جلسه‌ای با رئیس دانشگاه آزاد در این خصوص برگزار می‌شود و این موضوع اعلام می‌شود که ادامه این روند به صلاح دانشگاه آزاد و جامعه نیست.

اعداد و ارقام پذیرش دانشجوی دامپزشکی در دانشگاه‌ها از دست ما در رفته است!

رئیس سازمان نظام دامپزشکی تصریح کرد: امسال برای پذیرش دانشجو در رشته دکتری تخصصی 120 تا 150 نفر اعلام شده بود، ولی دانشگاه آزاد به تنهایی برای جذب 510 نفر دکتری تخصصی اعلام ظرفیت کرده است.

صفری همچنین اظهار داشت: شورای راهبری ماده 21 ظرفیت 400 نفر را برای پذیرش دانشجو در رشته دامپزشکی در سال جاری به وزارت علوم پیشنهاد کرده بود که ظاهرا وزارت علوم پذیرش 700 نفر را اعلام کرده و آنچه که مشاهده می‌شود حاکی از آن است که بیش از 1500 دانشجوی دامپزشکی در دانشگاه‌ها جذب شده است و اعداد و ارقام آن از دست ما در رفته است.

وی همچنین اظهار داشت: رشته دامپزشکی یکی از 20 رشته پردرآمد دنیا به شمار می‌رود.

تعرفه‌های دامپزشکی باید متناسب با تورم افزایش یابد

رئیس سازمان نظام دامپزشکی در مورد تعرفه‌های دامپزشکی اعلام داشت: طبق تبصره ماده 2 قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی تعرفه خدمات مشمولین این ماده هر سال توسط نظام دامپزشکی و با کمک تشکل‌ها و اتحادیه‌ها تعیین و در سه ماه ابتدای هر سال توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ می‌شود.

وی بیان داشت: در ابتدای امسال ابلاغ تعرفه همزمان شد با مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها و به همین دلیل تعرفه دامپزشکی ابلاغ نشد.

صفری تصریح کرد: البته مطابق نظر سازمان نظام دامپزشکی کشور تعرفه دامپزشکی باید تابع عرضه و تقاضا باشد و بر این اساس حداکثر افزایشی را که برای تعرفه‌ها در نظر گرفته شد اعلام کردیم تا مطابق تورم باشد.

وی گفت: خدمات دامپزشکی از جنس بهداشت و درمان است اما هیچ گونه خدمات یارانه‌ای جذب نمی‌کند. پس لازم است حداقل تعرفه در این بخش متناسب با افزایش تورم باشد در حالی که حداکثر افزایش تعرفه در سال جاری برای این بخش 6 درصد در نظر گرفته شده که آن هم منوط به تائید ستاد هدفمندی یارانه‌ها است و هنوز ابلاغ نشده است.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی بیان داشت:‌ در حال حاضر تعرفه‌های بخش دامپزشکی بر اساس تعرفه‌های سال قبل اعمال می‌شود.
 
 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر حیدری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
0
2
امیدواریم این محدودیتا علاوه بر رشته های تخصصی در خود دانشکده های دامپزشکی و دکترای عمومی هم اعمال بشه . و البته در حد امکان حتی با ایجاد کمپین دکتران دامپزشک و تببیین ساختار باعث تثبیت جامعه دامپزشکی و حفظ شان رشته شویم. حق دامپزشک و دامپزشکی بعنوان حلقه مفقوده ای زیر نظر جهاد کشاورزی نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
0
2
لطفا نظارت را برای دکترای عمومی هم اعمال کنید، با یک آپارتمان اجاره ای، دو نفر حق التدریس و بدون کلینیک و آزمایشگاه، دارن پذیرش دکترای عمومی میکنن، فاجعه است..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
1
1
پیشنهاد میکنم دانشکده های دامپزشکی تیپ بندی بشوند و به سه سطح کیفی تقسیم بندی شده و ظرفیت آنها تعیین گردد. مثلا نظام دامپزشکی بگوید تنها میتواند به n تعداد از ورودی های تیپ A، تیپ B و تیپ C خدمات نظام بعد از فارغ التحصیلی ارائه کند. در آنصورت واحدهای تازه تاسیس دیگر نمی توانند 100 نفر بگیرند. کما اینکه واحدهای قدیمی نیز ننخواهند توانست افزایش ظرفیت بدهند.
خوزستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
0
3
قبل از فعالیت های شما مخصوصا راجع به دانشگاه آزاد اصلا امیدی به درست شدن اوضاع نابه سامان دامپزشکی نداشتیم. الان از شما خواهش میکنم برخورد جدی با واکسیناتورها و افرادی که به صورت غیر مجاز مشغول به درمان هستند را در برنامه خود بگنجانید. این افراد گستاخ به دلیل ضعف مدیریتی سازمان دامپزشکی استان ها به صورت آزادانه در دامداریها مشغول به درمان و هورمون تراپی هستند. من در عجب هستم چطور این افراد به دامهای شیرده هورمون تزریق میکنند و ما، شما و بچه های ما از این شیر میخورند!! آیا این جنایت نیست؟!
بي طرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
0
0
ساده لوحانه است كه اين مانور تبليغاتي و اين موج سواري رسانه اي را باور كنيم
سازمان نظام از كسب درآمد از قِبل مسئولين فني به بهانه حمايت از انها نمي گذرد
تكسين هاي شش ماهه را برخلاف قانون به عضويت در سازمان نظام پذيرفته
اگر بتواند از همياران دامپزشكي نيز پولي در بياورد شماره عضويت مي دهد
حالا بياد از شمار قابل توجه ي ( بيش از پنجاه درصدي) فارغ التحصيلات دانشگاه هاي آزاد صرف نظر كند
زهي خيال باطل
سورخاي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
0
0
حتما رييس بزرگوار مزاح مي فرمايند.نظام هنوز سر سال نشده پيامك فرستاده كه بياييد حق عضويت خود را پرداخت كنيد.شك نكنيد اگه با نظام باشد كل ايرانيان را جهت اخذ حق عضويت،عضو نظام مي كند.وظيفه رييس نظام ......................... پيگيري مطالبات همكاران است نه ..................... صرفا شعار
نظر شما
ادامه