کد خبر: ۳۶۰۲۴
تعداد نظرات: ۹ نظر
در گفت‌وگوی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با حکیم مهر مطرح شد:
«دکتر محمدنعیم امینی‌فرد» افزود: بین ماموریت‌های محوله سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی بعضاً عدم سنخیت وجود دارد/ سازمان دامپزشکی عمکلرد قابل قبولی داشته است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: ماه گذشته بود که انتشار یک اظهار نظر از سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خبرگزاری مهر، واکنش‌های منفی جامعه دامپزشکی را برانگیخت (اینجا). ماجرا به دوران اوج شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور مربوط می‌شود که «دکتر محمدنعیم امینی‌فرد» با بیان اینکه ضعف نظارتی مسئولان دامپزشکی علت شیوع تب کریمه کنگو است، خواستار این شد که وزارت بهداشت هشدارهای لازم را به سازمان دامپزشکی بدهد. حالا دکتر امینی‌فرد به حکیم مهر می‌گوید که چنین منظوری نداشته و در واقع تنها از وضعیت کشتارگاه‌های دام گلایه کرده است.

حکیم مهر: آقای دکتر، طرح انتقال سازمان دامپزشکی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت بهداشت بحث داغ این روزهاست. آیا شما با این انتقال موافق هستید؟

این مدل در خیلی از کشورها تجربه شده است. ماموریت‌های سازمان دامپزشکی سنخیت زیادی با وظایف متولیان نظام سلامت کشور دارد و لذا به نظر من اگر این جابه جایی صورت بگیرد، در مجموع اتفاق مبارکی خواهد بود. البته شرایطی دارد که حتماً باید لحاظ شود.

حکیم مهر: چه شرایطی؟

اینکه هویت حقوقی سازمان دامپزشکی باید حفظ شود، نه اینکه در نهایت دامپزشکی به یک زیر مجموعه غیرمستقل تبدیل شود. این انتقال اگر با این پیش‌شرط صورت گیرد، اقدامی در جهت ارتقای شاخص‌های بهداشت عمومی خواهد بود.

حکیم مهر:‌ موضوع مورد بحث دیگر، انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت است. برخی منقتدان می‌گویند حتی آموزش پزشکی هم نباید به وزارت بهداشت می‌رفت. نظر شما چیست؟

انتقال آموزش عالی پزشکی به وزارت بهداشت در واقع مربوط به همان قانون تشکیل وزارت بهداشت بود. ما دچار تنگناهای شدید در مساله تربیت نیروهای انسانی پزشکی بودیم که عملاً با این انتقال توانستیم گام‌های بلندی هم از جهت توسعه کمی و هم توسعه کیفی برداریم. چرا که وزارت علوم دسترسی محدودی به بیمارستان‌های آموزشی داشت و وزارت بهداشت توانست با دسترسی مناسب‌تری که به بیمارستان‌‌های آموزشی دارد، این مساله را سامان بخشد. علاوه‌بر آن این تجربه در کشورهای دیگر هم مطالعه و انجام شده بود و آنها هم نتایج مثبت گرفتند. الان به دلیل درهم تنیدگی شدیدی که خدمات آموزش پزشکی با بحث بهداشت و درمان ممکلت دارد، وضعیت به گونه‌ای نیست که امکان جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت فراهم باشد.

حکیم مهر: اگر سازمان دامپزشکی منتقل شود، آیا باید نگران بودجه آن باشیم؟

اگر انتقال صورت گیرد، ردیف‌های بودجه‌ای سازمان دامپزشکی باید به صورت تمام و کمال در اختیار خود سازمان قرار گیرد. من پیش از این هم تاکید کردم که سازمان دامپزشکی باید با هویت حقوقی مستقل منتقل شود نه به‌عنوان یک اداره ذیل یکی از ادارات کل وزارت بهداشت. وقتی با هویت حقوقی مستقل منتقل شود، تمامی ردیف‌های اعتباری که الان سازمان دامپزشکی دریافت می‌کند، کماکان آنها را در سازمان برنامه و بودجه حفظ و منتقل خواهد کرد.

حکیم مهر: به طور کلی آیا شما از عملکرد سازمان دامپزشکی راضی هستید؟

سازمان دامپزشکی با توجه به نیروها و امکاناتی که در اختیار دارد، تلاش خوبی برای پیشبرد اهداف خود می‌کند. اما به نظر بنده تولیت سلامت باید یک تولیت یکپارچه باشد که اگر این تولیت یکپارچه اتفاق بیفتد، ارتقای خوبی خواهیم داشت. بسیاری از وظایف سازمان دامپزشکی در ارتباط با تامین سلامت دام، ارتقای سلامت مواد غذایی و نهایتا سلامت عمومی مردم است. این سازمان تا الان در حد و حدود امکاناتی که در اختیار دارد، عمکلرد قابل قبولی داشته است. اما به دلیل اینکه بین ماموریت‌های محوله سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی بعضاً عدم سنخیت وجود دارد، این مساله باعث شده که عملا انتظاری را که از سازمان دامپزشکی داریم، برآورده نشود. به اضافه اینکه دامپزشکی شاخه‌ای از علوم پزشکی است و بسیاری از کارکردهایی که در داروسازی، تهیه سرم‌ها، آموزش دامپزشکی و.... دارد، دارای همبستگی با ماموریت‌های محوله وزارت بهداشت است.

حکیم مهر: اما شما قبلا در بحث بیماری تب کریمه کنگو، به نحوی تمام تقصیرها را به گردن دامپزشکی انداختید و از عملکرد سازمان انتقال کردید؛ این انتقاد تا مرز هشدار هم پیش رفت.

در مورد آن موضوع یک مقدار انعکاس خبری اشتباه بود. کمااینکه سخن من به این شکل نبود. من گفتم مراکز عرضه دام که الان در شهرهای مختلف هستند، خود به اماکنی برای انتقال بیماری‌های دام به دام و بیماری‌های مشترک انسان و دام تبدیل شده‌اند. بنده از این انتقاد کرده بودم. البته این هم تنها وظیفه سازمان دامپزشکی نیست و وزارت کشور هم در این خصوص وظایف جدی دارد که باید این اماکن را به سامان برساند.

 

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکتر سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
0
4
این انتقال مبارک نقطه ی عطفی در تاریخ سلامت وطن مان ایران خواهد بود. خدا خیرتان بدهد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
0
2
احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
0
1
بعد دکتر تاجبخش بفرمایند در وزارت بهداشت تحقیر میشویم...سخنان این خبر را مقایسه کنید با سخنان معاونت امور دام وزارت سیب زمینی ببینید پزشکان چقدر درک بالاتری درمورد دامپزشکی دارند نسبت به مهندسان کشاورزي
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
دلیل اش این است که استاد سال هاست که از مباحث عملی و اجرایی دامپزشکی بی خبرند.

ایشان ............................ وارد فیلد نمی شدند تا عملاً با مشکلات گاوداری ها و روستاییان و کلینیسین های بخش خصوصی که هیچ گونه امنیت شغلی در وزارت جهاد کشاورزی ندارند، مواجه شوند و پای درد دل آنها بنشینند.
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
1
0
دوستان ما نباید قربانی دعواها و بازی های مختلف موجود بین گروه های مختلف در وزارت بهداشت شویم. این راه غلط و نشد است. حتی با انتقال بخش آموزش به وزارت علوم هم تبعیض و زورگویی های جماعت پزشک بر سایر اقشار آن وزارت حل نمی شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
لطفا دست بردارید.
از این روشن تر. وقتی خود آنها هم فهمیده اند که سازمان دامپزشکی بایستی با هویت کامل حقوقی خود به وزارت بهداشت انتقال پیدا کند و نبایستی یک اداره زیر دست باشد، ذیگر چه بهانه ای دارید؟؟؟

هر روز یک بهانه. بعضی واقعاٌ مشکل دارند.
پزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
0
1
انتقال سازمان دامپزشکی با هویت مستقل به وزارت بهداشت می بایست هر چه سریعتر در جهت ارتقای بهداشت و سلامت عمومی جامعه ،پیشگیری و کنترل بیماری های مشترک ، بهداشت مواد غذایی و جلوگیری از انتقال بیماری از راه غذا انجام گردد. دامپزشکی در حقیقت زیر بنای علوم پزشکی در تحقیقات و آموزش و پژوهش و .... می باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
احسنت بر این پزشک ارجمند و فرهیخته.

سخن این پزشک عزیز نشان می دهد که اگر دکتران دامپزشک آن توان و سواد علمی و عملی بالای خود را در جهت حفظ سلامت و بهداشت دام ها و تولیدات آنها نشان دهند، نخستین کسانی که با توجه به ذات حرفه خود که تشخیص مخاطرات سلامت انسان است، اهمیت و ارزش آن را درک می کنند پزشکان عزیز هستند نه مهندسان دامپروری که هر روز به یک شکلی در پی غصب جایگاه وزین دامپزشکی به عنوان "مسئول بهداشتی" هستند.

به طوری که آنها اخیراً با بازی با کلمات، ترفند جدید و شومی را در وزارت جهاد کشاورزی شروع کرده اند.
بدین ترتیب که در نامه اخیر خود دامپزشک را "مسئول فنی بهداشتی" و نه "مسئول بهداشتی"!!؟ معرفی کرده اند و می گویند مهندسان کشاورزی که بویی از آناتومی و فیزیولوژی کامپراتیو، میکروبیولوژی، پارازیتولوژی، مایکولوژی، پاتولوژی، فارماکولوژی، کلینیکال پاتولوژی، سمیولوژی، ایپدمیولوژی، بهداشت و بازرسی علمی گوشت و فراورده های دامی و دروس انترنی بالینی نبرده اند از این پس به منظور ایجاد فرصت های شغلی؟!!، برای مهندسان کشاورزی و دامپروری، آنها به عنوان "مسئول بهداشتی"؟!! در نظر گرفته شوند و این ضربه ای بزرگ به نظام سلامت کشور و آحاد جامعه 80 میلیونی است و همه بایستی با تأکید بر انتقال هر چه سریع تر سازمان دامپزشکی با حفظ هویت حقوقی مستقل آن زیر نظر مستقیم شخص وزیر محترم بهداشت به طوری که هیچ گونه تداخلی با سایر بخش های وزارت بهداشت نداشته باشد، همت نماییم.
حسام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
0
0
واقعا اين انتقال نياز هست
هرچه سريع تر بهتر
نظر شما
ادامه