کد خبر: ۴۴۱۵۶
تعداد نظرات: ۲ نظر



استادیار گروه علوم دامی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه تراکم پایین مزارع Free range باعث کاهش اپیدمی‌هایی مانند آنفلوانزا می‌شود، گفت: بیشترین راه انتقال آنفلوانزای طیور از طریق هواست و در تراکم بالا، احتمال شیوع آن افزایش می‌یابد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اگنا، «علیرضا احسانی» درباره مزرعه پرورش مرغ Free range دانشگاه تربیت مدرس گفت: از سال ۹۲ کار روی طرح اصلاح نژاد مرغ‌های بومی و لاین آرین برای پرورش در فضای باز و روستایی را آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه تمام مزارع ارگانیک، Free range) )مزرعه باز هستند اما تمام مزارعFree range، ارگانیک نیستند، افزود: لازمه گسترش مزارع پرورش طیور ارگانیک در کشور، توسعه مزارع باز است.

استفاده از نژادهای بومی در طرح پرورش طیور Free range

این استادیار علوم دامی نژادهای پرورش یافته در این طرح را از ذخایر ژنتیکی بومی کشور اعلام و اظهار کرد: این نژادهای بومی که شامل نژاد آرین در بابلکنار هم می‌شود، از سرتاسر کشور انتخاب شده‌اند.

وی افزود: در پروسه انتخاب، سهم برخی از این نژادها مانند توده بومی ارومیه، فارس، اصفهان، یزد، مشهد، ساری و مازندران در این طرح بیشتر است.

احسانی با بیان اینکه این طرح، یک پایلوت عملیاتی و تجاری برای ترویج هدفمند و مدیریت شده پرورش مرغ در فضای باز و روستایی است، گفت: ظرفیت اسمی این مزرعه دو هزار قطعه مرغ است، اما با هزار قطعه مرغ هم صرفه اقتصادی دارد.

خوراک، تنها مانع پرورش طیور ارگانیک در کشور

استادیار گروه علوم دامی دانشکده کشاورزی درباره تنها عامل ارگانیک محسوب نشدن مزرعه Free range دانشگاه تربیت مدرس گفت: تنها عاملی که این مزرعه را در فهرست مزارع ارگانیک قرار نمی‌دهد، خوراک است.

او با اشاره به اینکه خوراک طیور وارداتی است، تصریح کرد: در کشور ذرت و سویا به اندازه کافی تولید نمی‌شود و اگر هم تولید شود، ارگانیک نیست.

وی ادامه داد: برای تولید ذرت و سویای ارگانیک باید تقاضا ایجاد شود تا کشاورز این محصول را کشت کند.

مرغ Free range از سال گذشته در اختیار پرورش‌دهندگان سنتی قرار گرفت

احسانی با اشاره به اینکه پرورش مرغ های بومی این طرح با سایر مرغ های بومی مدیریت نشده در کشور تفاوت دارد، افزود: مرغ های این مزرعه بعد از واکسیناسیون در اختیار روستاییان قرار می‌گیرند.

این پرورش دهنده مرغ Free range، از آغاز تحویل طیور به روستایی ها از سال گذشته خبر داد و گفت: با وجود شمار زیاد متقاضیان و پایین بودن ظرفیت مزرعه، سعی کردیم پاسخگوی نیاز مراجعه کنندگان باشیم.

استادیار گروه علوم دامی دانشکده کشاورزی گفت: علاوه بر فارم گوشتی، در حال اصلاح یک سویه تخم گذار هستیم که به موفقیت های خوبی در این زمینه دست پیدا کردیم.

وی ادامه داد: متقاضیان می توانند با مراجعه به دانشگاه تربیت مدرس، هم مرغ و هم تخم مرغ Free range دریافت کنند.

توسعه طرح مزارع باز، نیازمند همکاری سازمان‌های دولتی

احسانی با بیان اینکه چند سرمایه‌گذار برای ترویج و تجاری کردن این طرح اعلام آمادگی کرده اند، گفت: امیدوارم طی دو، سه سال آینده بخش قابل توجهی از پرورش طیور در روستاها از طریق این طرح انجام شود.

استادیار گروه علوم دامی دانشکده کشاورزی گفت: توسعه این طرح بدون کمک سازمان‌های دولتی مانند سازمان دامپزشکی، معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری و سرمایه‌گذارانی که در این زمینه فعال هستند، امکانپذیر نیست.

وی ادامه داد: دانشگاه بخش تحقیقاتی این طرح را انجام داد، اما برای توسعه آن به همکاری بخش های مختلف نیاز داریم.

مرغ Free range بدون آنتی‌بیوتیک است

استادیار گروه علوم دامی دانشکده کشاورزی، مرغ موجود در بازار را با مرغ پرورش یافته در این طرح کاملا متفاوت دانست و تصریح کرد: دوره پرورش این طیور دو برابر طیور موجود در بازار و بدون آنتی‌بیوتیک هستند.

وی ادامه داد: از این رو، قیمت تمام شده تولید طیور Free range بیشتر اما سالم‌تر است و امکان ابتلا به بیماری‌های عفونی کاهش می‌یابد.

احسانی با اشاره به کیفیت بالای گوشت طیور Free range گفت: چربی‌های بطنی در این نوع طیور وجود ندارد و تمام قسمت‌های مرغ حتی پوست آن هم قابل استفاده است.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
1
0
بچه های ما زیر نظر ودرکلاس درس این اساتید آموزش میبینند؟
جناب استادیار یک کم مطالعه بد نیست !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
0
0
شما که دامپزشک نیستید که در مورد بیماری و آنتی بیوتیک ها نظر می دهید!!!
نظر شما
ادامه