کد خبر: ۵۲۱۸۴

سنگسار یک خرس، دار زدن یک سوسمار بزرگ، قتل پلنگ، کشتن روباه و ... تصاویر تلخی بودند که دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خراسان، مدتی است که فیلم‌های تکان دهنده از حیوان آزاری در فضای مجازی باعث ناراحتی عموم مردم شده است و قوه قضاییه نیز با قدرت با این پدیده زشت مقابله می‌کند. از همان روزهای نخست که فیلم‌هایی از حیوان آزاری دست به دست چرخید و بازتاب بسیاری داشت، دستگاه قضایی بدون اغماض وارد عمل شد و با مسببان این اقدامات غیرانسانی برخورد کرد.

سنگسار یک خرس، دار زدن یک سوسمار بزرگ، قتل پلنگ، کشتن روباه و ... تصاویر تلخی بودند که دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد. با انتشار هر کدام از این فیلم‌ها دستور بازداشت صادر می‌شد و عاملان حیوان آزاری بازداشت و مجازات شدند.

بریدن گوش یک الاغ در بهشهر آخرین فیلمی است که همه را رنجاند. در این فیلم دیده می‌شود یک جوان با بی رحمی و بی دلیل گوش‌های یک الاغ را با داس می‌برد و با تمسخر جلوی دوربین می‌خندد. بلافاصله جوان گوش بُر تحت تعقیب قرار گرفت و بازداشت شد. اما این سوال پررنگ پیش روی همه قرار گرفته است که حیوان آزاری ناشی از چه روحیاتی است و آیا حیوان آزارها برای انسان‌ها نیز خطر دارند؟

جنایات بیجه پاکدشت که ۲۲ کودک و پنج زن و مرد بزرگ سال را به طرز فجیعی کشته بود، یکی از تلخ‌ترین پرونده‌های جنایی ایران است. محمد معروف به بیجه در اعترافاتش گفت:، چون سرگرمی نداشتم بازی ام ولگردی در بیابان‌های اطراف خانه مان بود و با دیدن هر حیوانی برای تفریح شروع به کشتن انواع و اقسام آن‌ها کردم. از این رو وقتی دست به قتل کودکان و قربانیان بزرگ سال می‌زدم، چون قبلا حیوان کشی کرده بودم خیلی خونسرد و راحت بودم. همین نشان می‌دهد که عادت به کشتن یا شکنجه دادن حیوانات تاثیر زیادی در خلق و خوی انسان می‌گذارد به گونه‌ای که او را برای جامعه حتی خانواده خطرناک می‌کند!

منشأ روانی حیوان آزاری

دکتر فربد فدایی- روان پزشک

افرادی که حیوان آزاری می‌کنند قطعا درباره انسان‌های دیگر نیز همین رفتارهای زشت و ناپسند را خواهند داشت.

در بررسی زندگی برخی جنایتکاران اجتماعی در سال‌های اخیر مشخص شده است این افراد که مرتکب قتل و جنایت می‌شوند قطعا در دوران کودکی حیوانات را مورد آزار و اذیت‌های خشن قرار می‌داده اند.

پس این یک هشدار بزرگ است که افراد حیوان آزار قطعا در جامعه آزارشان به انسان‌ها خواهد رسید و خشونت‌های هولناکی از خود بروز خواهند داد. در مقابل افرادی که نسبت به حیوانات مهر و محبت از خود نشان می‌دهند، از نظر هوش، عواطف و اخلاقیات در سطح بالایی هستند و در ادیان مختلف بر رعایت حقوق جانوران نیز تاکید شده است.

باید دانست که محیط اجتماعی و پرورش نیز در این وضعیت موثر است یعنی اگر کودک و نوجوان مرتب با خشم و خشونت در جامعه رو به رو باشند و فیلم‌های اکشن و پلیسی مشاهده کنند یا در خیابان و کوچه شاهد ضرب و شتم افراد باشند قطعا پرخاشگری در آن‌ها تاثیر می‌گذارد و در مقابل افراد ضعیف‌تر خشم خود را بروز می‌دهند.

یکی از روش‌های داشتن جامعه‌ای سالم و دور از خشونت، ترویج مهر و محبت به حیوانات است. اما افرادی که خشم و کینه فروخورده‌ای دارند به محض یافتن اولین فرصت عقده‌های خود را روی موجودات و حیوانات بی پناه خالی می‌کنند و به دلیل داشتن اختلالات روانی از این کار لذت می‌برند. چنان چه درباره این افراد حیوان آزار مجازات‌های سنگین صادر شود و از تنبیه ترس داشته باشند، کمتر شاهد موارد دلخراشی، چون آزار دادن حیوانات خواهیم بود.

این مسائل را باید در کتاب‌های درسی کودکان از سن کم وارد کرد تا علاوه بر آموزش، رفتار محبت آمیزبا حیوانات را نیز بیاموزند. اگر مجازات‌ها توسط رسانه‌های گروهی اطلاع رسانی شود، حیوانات کمتر قربانی خشونت انسان‌ها می‌شوند و در جامعه شخصیت‌های ضداجتماعی رشد نمی‌کنند.

 

نظر شما
ادامه