کد خبر: ۶۰۶۲۸

سازمان جهانی بهداشت به دنبال مبتلا شدن بیش از ۲۰۰ نفر دانمارکی به کرونا که با راسوها در ارتباط بودند در حال بررسی مزارع پرورش گوشت این حیوان در سراسر جهان است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، یک روز پس از این که دولت دانمارک دستور کشتار ۱۷ میلیون جمعیت راسوهای این کشور را به دلیل جلوگیری از انتقال یک نوع جهش یافته کووید۱۹ از این حیوانات به انسان اعلام کرد، سازمان جهانی بهداشت اکنون بررسی مزارع پرورش گوشت راسو را در سراسر جهان درخصوص این نگرانی ها که این حیوان به احتمال زیاد گونه جدید و خطرناک این ویروس را به انسان ها منتقل می کنند، آغاز کرد.

این ویروس جهش یافته کارایی واکسن های کرونایی را که اکنون در دست ساخت قرار دارند، تهدید می کند.

دولت دانمارک پس از ناتوانی در مهار شیوع کووید۱۹ و آلوده شدن دست کم ۲۱۴ نفر به این ویروس که با راسوها در ارتباط بودند، دستور کشتار کل ۱۷ میلیون جمعیت راسوهای این کشور را صادر کرد.

پس از این دستور دانمارک، ماریا ون کرخوو سرپرست فنی کووید۱۹ سازمان جهانی بهداشت گفت: این سازمان بین المللی امنیت زیستی مزارع پرورش راسو را در سراسر جهان بررسی می کند تا از انتقال این بیماری از این حیوانات به انسان جلوگیری شود.

محققان می‌گویند: جهش یک ویروس، امری طبیعی است و تعیین این که آیا چنین جهشی مانع از کارایی واکسن مبارزه با ویروس شود، مساله پیچیده‌ای به شمار می‌رود. با این حال مقام ‌های بهداشت و درمان دانمارک معتقدند که انتقال ویروس کرونا از طریق راسوها ممکن است تغییرات هرچند کوچکی در پادتن تولید شده در بدن انسان بگذارد و به این ترتیب اثر واکسن یا واکسن‌ های در حال ساخت برای مبارزه با بیماری کووید۱۹ را تحت تاثیر قرار دهد.

کاره مولباک رییس ستاد مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانمارک با هشدار نسبت به وقوع چنین اتفاقی گفت: بدترین سناریو این است که ویروس این بار از دانمارک منتشر شود.  

وی به پژوهش‌ های محققان در این زمینه اشاره و تاکید کرد: تحقیقات نشان می ‌دهند که پادتن تولید شده برای واکنش به ویروس انتقال یافته از راسوها از پادتن ‌های عادی کم ‌اثرتر است و همین می‌ تواند باعث ناکارایی واکسن ‌های در حال ساخت برای مبارزه با کووید۱۹ شود.

دانمارک پیش از این و در فصل تابستان نیز برنامه کشتار گسترده راسوها را در مزارعی که مواردی از ابتلا به ویروس کرونا در آنها مشاهده شده بود، به اجرا گذاشت.

 مته فردیکسن نخست وزیر دانمارک هم تهدید این ویروس جهش یافته کرونا را «بسیار بسیار جدی» با توانایی «عواقب ویران کننده برای سراسر جهان»  توصیف کرد.

منبع: فوربیز
  

نظر شما
ادامه