کد خبر: ۶۲۳۹۵

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: گزارشی از تلفات در حیات وحش، طیور بومی واحدهای صنعتی استان طی یک ماهه گذشته نداشتیم که می‌توانیم در حال حاضر استان مازندران را ازنظر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، استانی سبز اعلام کنیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، آغاز فصل سرما در استان مازندران با دردسرها و نگرانی‌هایی همراه است، از جمله اینکه با مهمانی و حضور پرندگان مهاجر در طبیعت سرسبز استان احتمال شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این فصل شدت می‌گیرد.

امسال در کنار مشکلات کرونایی، خبر ورود ویروس آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان و تایید آن در دو کانون استان نگرانی‌هایی بسیاری به دنبال داشت که باتوجه به ادامه فصل سرما و تداوم حضور پرندگان مهاجر در استان باید توصیه‌ها و هشدارها را بیشتر جدی گرفت.

آذر ماه امسال بود که استان مازندران به‌عنوان یکی از کانون‌های ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور معرفی شد و همین موضوع هشدارها در ارتباط با پرهیز از خرید و فروش پرندگان و همچنین خودداری از شکار را حساس‌تر کرد.

«دکتر سیدبهمن نقیبی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در ارتباط با آخرین وضعیت ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مازندران، اظهار کرد: استان مازندران بعد از تایید دو مورد در فریدونکنار و محمودآباد و گذشت نزدیک به یک ماه از آخرین وقوع تلفات از لحاظ آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان استانی پاک محسوب می‌شود.

وی افزود: طی این مدت با تلاش و کوشش همکاران دامپزشکی و محیط زیست در رصد و پایش‌ها در تالاب‌های مازندران، تلفات غیرمتعارفی نه در پرندگان وحش و نه در طیور بومی نداشتیم.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: موضوع مهم‌تر اینکه خوشبختانه گزارشی از تلفات در واحدهای صنعتی استان نداشتیم که می‌توانیم در حال حاضر استان مازندران را ازنظر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، استانی سبز اعلام کنیم.

نقیبی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا احتمال ابتلا به این ویروس در استان وجود دارد، تصریح کرد: اینکه در شرایط خاص برخی از پرندگان مهاجر و آزادپرواز به‌عنوان نمونه اردک‌ها ویروس را در دستگاه گوارش داشته باشند و بدون اینکه خودشان علائمی از خود نشان دهند دفع آن ازطریق فضولات می‌تواند حاوی موارد قابل توجهی از ویروس باشد که اگر راهی پیدا کند طیور بومی ما در مجاورت آنها قرار بگیرند و یا خدای ناکرده واحدهای صنعتی به نوعی به سبب سهل‌انگاری اتفاق بیفتد وارد شود این اتفاق ممکن است بیفتد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد دانش و آگاهی مرغداران هم در حدی است که اقدامات لازم را به گونه‌ای طراحی کردند تا این اتفاق نیفتد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اعلام اینکه امیدواریم دست‌کم در استان مازندران سال کم مخاطره‌ای را پشت سر بگذاریم، اظهار کرد: استان مازندران به این دلیل  خیلی با اهمیت است که دارای واحدهای مرغ مادر که تامین‌کننده جوجه یک روزه کشور بوده و هرگونه اتفاق در ارتباط در این زمینه ممکن است این زنجیره را دچار مشکل کند.

نقیبی خاطرنشان کرد: به‌دلیل شرایط و بافت اجتماعی و روستایی استان امکان مواجهه طیور بومی با پرندگان آزادپرواز زیاد است که باید مردم به این مهم باید توجه کنند که قطع ارتباط صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه مرغ بومی در مکان سربسته نگهداری شود و بحث ضدعفونی محل نگهداری نیز در دستور کار قرار گیرد، یادآور شد: اگر تلفات غیرعادی اتفاق بیفتد لازم است افراد در سریع‌ترین زمان ممکن به ادارات دامپزشکی اطلاع دهند تا مورد پیگیری قرار گیرد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در پایان هشدار داد: دوره گردی و خرید و فروش طیور در چنین شرایطی مخاطرات را در سطح بالاتری ایجاد خواهد کرد که لازم است به این مهم توجه شود.


نظر شما
ادامه