کد خبر: ۶۴۲۱۸
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با رئيس انجمن صنفی مسئولین فنی بهداشتی استان کرمان:
«دکتر فاطمه میرزایی» افزود: عدم رعایت امتیازبندی‌ها و همین‌طور قدرت حق انتخاب بی چون و چرای کارفرمایان در خصوص تعیین مسئول فنی و یا عدم رضایت برای عقد قرارداد، بزرگترین معضل برای ما بود ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: چندی پیش، نخستین دوره انتخابات هیات مدیره انجمن صنفی مسئولین فنی دامپزشکی و دستیاران استان کرمان برگزار و «دکتر فاطمه میرزایی» به‌عنوان رئیس هیات مدیره انجمن انتخاب شد. این اتفاق بهانه‌ای شد تا به سراغ ایشان برویم و آخرین وضعیت‌ مراحل تشکیل انجمن را جویا شویم.

 «دکتر فاطمه میرزایی» در گفت‌وگو با حکیم مهر معتقد است که پیش از این قراردادها تا حدودی، آن هم با تلاش و پشتکار جدی رئیس محترم شورای نظام استان طبق تعرفه و مصوبه ماده ۱۸ منعقد می‌شد ولی حقوقی که از سوی کارفرما به حساب مسئولین فنی و دستیاران واریز می‌شد، حدود یک‌سوم مبلغ نوشته روی کاغذ بود: «در خصوص ماده ۱۹ و اهمیت قطع ارتباط مالی مسئولین فنی دامپزشکی و دستیاران با کارفرما، با اینکه شورای نظام پیگیری‌های لازم را انجام می دادند و اداره کل دامپزشکی استان با تشکیل جلساتی پیگیر اجرایی شدن ماده ۱۹ بودند ولی این ماده علی‌رغم تلاش‌های زیاد و غیرقابل انکار اداره‌کل دامپزشکی استان و شورای نظام دامپزشکی استان همچنان بلاتکلیف مانده بود.»

وی تصریح می‌کند: «مسئولین فنی یک‌سری موانع دارند که این موانع از جنس اشخاص هستند؛ همکاران خودمان که مدرک اجاره می‌دهند و سرکار نمی‌روند. اینکه کارفرما بخواهد مسئول فنی در کار حضور نداشته باشد و مسئول فنی بپذیرد که مثلا ۲ میلیون تومان بگیرد و در خانه بنشیند، از نظر شخص من یک مساله غیرقابل قبول بود که به همه همکاران لطمه می‌زد. در واقع یک حق‌الناس به گردن همه همکاران بود.»

حکیم مهر: خانم دکتر، چه نیازی در استان احساس کردید که تصمیم گرفتید انجمن را تشکیل دهید؟

استان کرمان در زمینه کاری مسئولین فنی با وجود جدیت اداره کل و شورای نظام دامپزشکی استان در خصوص حضور به موقع و نظارت موثر و رعایت کلیه مقررات آیین‌نامه نظارت بهداشتی، متاسفانه شاهد نقض آشکار قوانین در تعداد زیادی از واحدهای فعال تحت نظارت دامپزشکی بودیم، مانند عدم حضور و حتی دادن مدرک به اجاره کارفرما و کم کردن حضور به ازای دریافت حقوق کمتر و کم شدن ساعت حضور توسط توافق غیرقانونی دو طرفه فی‌مابین کارفرما و مسئول فنی. از طرفی عدم رعایت صلاحیت‌ها و امتیازبندی‌ها و اشتغال افراد بی‌تجربه و یا کم‌تجربه بدون گذراندن دوره‌های آموزشی پیش از صدور پروانه با توجه به تلاش‌های زیادی که شورای نظام در این زمینه می‌کرد، همچنان ادامه داشت و تکرار این موارد برای من سنگین تمام شد و از خود پرسیدم که چه زمانی قرار است شرایط ما عوض شود؟

از قبل با جناب آقای دکتر تشکری رئیس محترم انجمن صنفی کارگری مسئولین فنی دامپزشکی و دستیاران کل کشور صحبت کرده بودم و موضوع را با ایشان در میان گذاشته بودم. ایشان گفتند که شما نیاز به صنف دارید و توضیحاتی را در این‌خصوص ارائه دادند و چراغ راه تشکیل انجمن در استان کرمان شدند. البته جا دارد همین‌جا هم از جناب آقای دکتر تشکری و هم از جناب آقای دکتر نورایی رئیس محترم انجمن صنفی استان فارس نهایت قدردانی و سپاس را به عمل بیاورم.

حکیم مهر: وضعیت قرارداد مسئولین فنی استان چگونه بود؟

با تحقیقی که بین همکاران کردم، متوجه شدم که با وجود تلاش‌های نظام دامپزشکی، اکثرن قرارداد معتبر ندارند و یا چندین سال است که قرارداد تمدید نشده و اکثر قراردادها داخلی است. بیمه بسیاری از مسئولین فنی در استان ما رد نمی‌شود و اگر هم رد شود، به شکل کارگری یعنی حداقل حق بیمه است، حتی برای همکارانی که شامل سخت‌کاری می‌شوند و در کشتارگاه طیور و دام مشغول به فعالیت هستند.

آن‌قدر اوضاع اسفناک بود که جناب آقای دکتر احمدی بزرگوار رئیس محترم شورای نظام با اولین اعتراض بنده به شرایط موجود پیشنهاد تشکیل انجمن صنفی مسئولین فنی را مطرح کردند و درست از همان روز تا به امروز و به امید خدا تا پایان راه از ما حمایت کردند و خواهند کرد. برای تمامی مسئولین فنی استان کرمان باعث افتخار است که رئیس شورای نظام دامپزشکی استان همچون پدری دلسوز تمامی تلاش خود را برای تحقق حقوق ضایع شده و جایگاه متزلزل و دور از شأن کلیه دامپزشکان بخش خصوصی استان به کار می‌گیرد و از هیچ قدرت غیرقانونی ترس و ابایی ندارند؛ حتی برای تشکیل انجمن، ما فاقد مکان مشخصی برای دفتر انجمن بودیم و پولی نداشتیم که هزینه کنیم؛ ایشان یکی از اتاق‌های دفتر نظام را در اختیار انجمن مسئولین فنی قرار دادند که آنجا مستقر شویم و مشکلی برای دفتر مناسب نداشته باشیم.

همچنین از طرف اداره‌کل دامپزشکی برای تشکیل انجمن و برگزاری انتخابات شفاف خیلی مورد استقبال قرار گرفتیم و جناب آقای دکتر رشیدی مدیرکل محترم دامپزشکی استان تا روز انتخابات حمایت خودشان را از ما دریغ نکردند و در روزهای پیش رو با تشکیل جلسه در راستای اجرای ماده ۱۹ و اجرای دقیق ماده ۱۸ جلسه‌ای پیش رو خواهیم داشت.

همچنین ما در استان انسان‌هایی والا و شایسته همچون سرکار خانم دکتر کاظمی‌نیا معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان و سرکار خانم دکتر زینعلی ریاست محترم شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان را داریم که هر دو این عزیزان با پیش‌آگاهی که از وضعیت نابسامان مسئولین فنی و دستیاران داشتند، تمام تلاش خود برای تشویق و تشکیل انجمن صتفی به کار گرفتند و از خداوند برای تمامی عزیزان سلامتی و عاقبت به خیری می‌طلبم و اطمینان دارم پاداش این نیکی را هزاران برابر در زندگی خود خواهند دید.

حکیم مهر: آیا هیچیک از قراردادها مطابق ماده ۱۹ نبود؟

به هیج عنوان. ماده ۱۹ با وجود پیگیری‌های فراوان اداره کل دامپزشکی استان و نظام دامپزشکی استان هنوز در استان کرمان عملی نشده، ولی روزهای انگشت‌شماری برای اجرایی شدن آن باقی مانده است زیرا هم‌اکنون استان کرمان در کنار اداره کل دامپزشکی و شورای نظام، دارای انجمن صنفی کارگری مسئولین فنی دامپزشکی است که با همکاری هر ۳ واحد، ماده ۱۹ خیلی زود به اجرا خواهد آمد.

حکیم مهر: به غیر از بحث حقوق پایین، مسئولین فنی استان با چه مشکلات دیگری روبرو بودند؟

متاسفانه عدم رعایت امتیازبندی‌ها بزرگترین معضل برای ما بود و همین‌طور قدرت حق انتخاب بی چون و چرای کارفرمایان در خصوص تعیین مسئول فنی و یا عدم رضایت برای عقد قرارداد.

حکیم مهر: آیا زور نظام استان به مقابله با این وضعیت نمی‌رسید؟

در دوره ریاست کنونی نظام اوضاع خیلی بهتر از دوره‌های قبل بود و رئیس نظام شخصا خیلی از موارد را رفع و رجوع می‌کردند تا گره‌ای از کار مسئولین فنی استان باز شود ولی متاسفانه همین‌طور که مطلع هستید، در تمامی استان‌ها قدرت کارفرماها همیشه دست و پا گیر بوده است و استفاده نابجا از این قدرت همواره حقوق مسئولین فنی را ضایع کرده است. البته این موضوع شامل همه‌ی کارفرمایان نمی‌شود در استان بسیاری از کارفرمایان دارای انسانیت و وجدان کاری و اخلاقی هستند.

حکیم مهر: هم‌اکنون فرایند تشکیل انجمن صنفی مسئولین فنی دامپزشکی و دستیاران استان کرمان در چه مرحله‌ای است؟

اعتبارنامه انجمن به زودی صادر می‌شود. ما جلسات هیات مدیره را با اعضای هیات مدیره حضور بازرسین و اعضای علی‌البدل شروع کردیم. جلسات فعلا می‌بایست فشرده باشد چون ما چندین سال از استان‌های دیگر عقب هستیم.

حکیم مهر: فکر می‌کنید با تشکیل انجمن صنفی، آینده مسئولین فنی بهداشتی استان چطور می‌شود؟

حدودا یک ماه تا یک ماه و نیم آینده، تمامی مسئولین فنی استان کرمان قرارداد کاری معتبر دارند. انجمن در کنار اداره‌کل دامپزشکی استان و شورای نظام دامپزشکی استان کلیه موانع را از سر راه اجرای قانون و تحقق حقوق ضایع شده و همچنین اجرایی شدن هر چه سریع‌تر ماده ۱۹ خواهد برداشت.

حکیم مهر: آیا انجمن به مسئولین فنی بهداشتی تمام استان خدمات ارائه می‌دهد یا بحث جنوب کرمان جداست؟

با اینکه در تقسیمات کشوری شهرستان‌های جیرفت که در جنوب کرمان واقع هستند، هنوز متعلق به استان کرمان هست اما دارای اداره کل دامپزشکی مستقل و نظام دامپزشکی مستقل هستند و با تماسی که به عنوان نماینده هیات موسس با رئیس محترم شورای نظام شهرستان جیرفت داشتم، تمایلی به شرکت کردن مسئولین فنی جنوب استان در انتخابات انجمن صنفی کارگری مسئولین فنی دامپزشکی و دستیاران استان کرمان نداشتند و فرمودند انجمن صنفی مستقلی برای جنوب در حال شکل‌گیری است؛ در این‌خصوص نمی‌توانستیم اجباری برای هیچ فردی یا افرادی بگذاریم و به تمام نظرات احترام گذاشتیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
دکتر راغب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
4
12
.................
یکی از همکاران بازنشسته تعریف میکرد اوایل انقلاب چندتا مسئول از اداره کل اومدند و ایراداتی اساسی و ماورایی به شبکه گرفتند و گفتند که باید چنین و چنان شود!(البته حسابی پول نیاز داشت که نبود)
یکی از همکاران که چند سالی است در بین ما نیستند بهشون گفته بود:
آقاجان! قبل از شما آدمهایی اومدند و مسئول بودند و کاربلد و توانمند که کراواتشون تا روی زمین می رسید ولی نتونستند اینجا را سر و سامان بدهند حالا تو تازه از راه رسیدی چه خبرته!!!!!!چه خبرتونه!!!
به این خواهر بزرگوار عرض میکنم ضمن آرزوی موفقیت برای احقاق حقوق مسئولین فنی خیلی باید صبور و دقیق و زرنگ و انواع و اقسام آشنا تو همه جاهای لازم داشته باشید خیلی کارها را باید روابطی حل کرد مثل همین تسری باید پاپیچ مجلس و نوبخت و .... شد حتی یه دیدار با مقام رهبری ترتیب بدی تا فرجی بشه
تو بحث حقوق مسئول فنی خیلی باید کار کرد با دانشگاه و قوه قضاییه و مجلس باید حسابی جفت و جور باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
زنده باشید
مسئول فنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
3
12
کنترل بود و نبود مسئول فنی در محل کار به عهده شبکه دامپزشکی هر استانی هست.اگه گزارشی نمی شه یا شبکه رو دور می زنن یا هماهنگی و سازشی بین شبکه و کارفرما صورت گرفته!قبل از اینکه نظام دامپزشکی قسمتی از مسئولیت صدور پروانه رو به عهده بگیره خیلی از جاهایی که باید مسئول فنی بگیرن اصلا مسئول فنی نداشتن و به بهانه های مختلف از گرفتن مسئول فنی طفره می رفتند،شبکه دامپزشکی هم زیاد سخت نمی گرفت و در بعضی جاها هم سازش های خوبی بین یه نفر از اعضا شبکه دامپزشکی و کارفرما صورت می گرفت.بعد اینکه نظام اومد و مسئله پول به میان اومد الان این کارها یه کم سخت شده و سازش به راحتی صورت نمی گیره.نظام هم از دوره ها خوب درآمد داره هم وقتی تعداد مسئول فنی زیادتر بشه،درآمد بهتر می شه،دیگه اجازه خالی بودن خیلی جاها از مسئول فنی رو نمی ده.پول کمی هم که به مسئول فنی داده می شد به خاطر بعضی خصایص بشری عادی اعضا شبکه بود که چرا این طرف بیاد و از من که کارمند هستم بیشتر بگیره که اخیرا این قضیه در حکیم مهر رونمایی شد.
ساسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
2
4
درود بر بانوان کرمان خیلی جالبه در کرمان اکثر مسئولین در دامپزشکی خانوم ها هستند خیلی هم عالی امیدوارم موفق باشند و به پست های بالاتر برسند دمتون گرم
عجب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
1
1
عجبا همه کاره فرماندار و دادستان اون منطقه هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
1
5
اگراینو میگین حق الناس پس حقوق های نجومی که بقیه میگیرن اسمشو چی میتونین بزارین!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
در ایران اگه تاکسی یه هزاری یا پونصد تومن زیاد بگیره،صدای خیلی ها درمیاد و همه هم می گن باید حققمو بگیرم!حالا به راحتی در این کشور میلیاردها پول ملت اصلا معلوم نیست کجا خرج می شه کسی کاری نداره!و نگران حقش نیست!
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
2
1
تا اداره درست نشه ماده ۱۹ یعنی .........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
1
1
حالا این همه مملکت دزدی میشه حالا یه دامپزشک بدبخت این همه درس خونده با این حقوق مسخره یه مدرکم یه جا بزاره پولش بگیره زمین و زمان بهم ریخت
جمال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
0
0
حق الناس ما به گردن اونهاست که اداره هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
0
0
نظام کارش فقط گرفتن پول عضویته حتی برای سالهایی که کار دامپزشکی نمیکردین و اصلا پروانه ای نداشتین هم باید پول بدین و باید پول سال بعد رو هم بصورت اجباری بدین، هزینه عجیب و غریب کلاس ها و اخیرا وبینارها که هیچ هزینه ای ندارند با شرکت ده ها و صدها نفر و با اخذ 120 تا 150 تومان هزینه شرکت در کلاس فقط گوشه ای از خدمات نظام محترم است.حالا پولی که برای صدور پروانه ها و بازدید میگیرن هم بماند هر پروانه ای هم بخواهید بزور باید صد تا کلاس نامربوط رو شرکت کنید و پول بدید. اگر هم از مسئولیت هاشون بپرسید سریع میگن هیچ کاره ایم و ارجاع می دهند به اداره...تا کی میخواد این وضع باشه؟یعنی هیچ راهی نیست؟
تهمینه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
0
0
جاتون گرمه خوش به حالتون
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
0
0
چرا همه نظرات رو نمیذارید
چه کاریه
نظر شما
ادامه