کد خبر: ۷۲۳۲۷
تعداد نظرات: ۲۹ نظر
با ارسال یادداشتی به حکیم مهر:
در بخشی از این یادداشت آمده است: یکی از وظایف ما دانشگاهیان پاسداری از حریم علم و دانش و ارائه تذکرات لازم در زمانی است که احساس می‌کنیم از ساحت علم و دانش سوء استفاده می‌شود ...

حکیم مهر: در پی انتشار جوابیه روابط عمومی پژوهشگاه فناوریهای نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی (ابنسینا) در پاسخ به یادداشت «دکتر امیر نیاسری» استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران (اینجا و اینجا)، دکتر نیاسری مجدداً با ارسال یادداشتی به حکیم مهر، به ارائه توضیحاتی در این خصوص پرداخت.

به گزارش حکیم مهر، متن این یادداشت به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین (قرآن کریم، سوره توبه: آیه 119)

ای کسانیکه ایمان آوردهاید، پرهیزگار باشید و در صف راستگویان قرار بگیرید

با سلام و عرض ادب و احترام مجدد خدمت تمامی همکاران و عزیزانی که با ارائه نقطه نظرات صادقانه، منصفانه و عالمانه خود بر غنای پیشنهادات اینجانب بر اصلاح حرکتی که در کشور در زمینه تولید رویان شکل گرفته است افزودند. به واقع قصد طولانی نمودن مباحثاتیکه در برخی موارد سبب دلخوری و سوء برداشت شده است را نداشتم. ولی برخی از دوستان مطالب، ابهامات و سوالاتی را مطرح نمودند که به حسب وظیفه معلمی لازم دانستم توضیحات دیگری را بر آنچه عرض شده بود تقدیم حضور نمایم. البته من معلمی ساده هستم و در بیان حقایقی که به مصلحت کشورم باشم، از هیچ کوششی فروگذار نخواهم بود. تنها از پروردگار می ترسم و اینکه در محضر او روسپید باشم و توجهی به حواشی ندارم.     

سعدیا گر بکند سیل فنا خانه عمر

دل قوی دار که بنیاد بقا محکم ازوست

در انتقاد خویش به خبر ابتدایی پژوهشگاه فناوریهای نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی (ابنسینا)  پیرامون تولد اولین گوساله گاومیش با استفاده از فناوری استحصال تخمک با سونوگرافی و تولید رویان در آزمایشگاه، به دو نکته اساسی اشاره کردم؛ نخست اینکه «اولین بودن»، اگر اصالت داشته باشد، آفرین دارد. ولی در شرایطی که کار رونوشتبرداری باشد، و به قول دوستان جهت بومیسازی دانش صورت پذیرفته باشد، تنها خسته نباشید دارد، که البته اینجانب به سهم خویش تبریک عرض نمودم. ولی آنچه اهمیت شگرفی دارد و سبب خیر و برکت برای کشور و مردم میشود، «بر شرایط اولین بودن ماندن است» و «موجبات توسعه کشور را فراهم کردن است». در همانجا هم عرض کردم و اکنون بر آن نوشتار می افزایم که حتی در آینده اگر این دوستان بتوانند یک گله پانصد راسی از گاومیشهای ایتالیایی ایجاد کنند، باز هم تاثیری در نجات جمعیت گاومیش کشور که روبه زوال و نابودی است نداشته و افزایش بهره وری در این دام را در مقیاس ملی متاثر نخواهد ساخت.

به نظر می رسد که بنیادهایی نظیر این پژوهشگاه که شاید از بنیادهای ملی محسوب شوند، به جای حساس شدن و ترس و واهمه از واقعیات و پاک کردن صورتمسالهها، خوب است که از ما کارشناسان بخواهند که به آنها انتقاد کنیم تا فعالیتهایشان را اصلاح نموده و در جهت توسعه کشور گام بردارند.براستی همین اختلاف نظرهای علمی و سازنده است که در محیطی امن و بدون تنش و بدور از اتهام و ستیزهجویی می تواند سبب رشد و تعالی جامعه و توسعه کشور و حرکت رو به جلو گردد. البته اعتقاد دارم که اساسا این پژوهشگاهها، با توجه به زیرساختهای آنها، بنیادهای پژوهشی و سپس آموزشی بوده و هستند و امور توسعه ای در کشور باید به صاحبان آن سپرده شود که در نوشتار قبلی هم به آن اشاره نمودم.

در راستای توجه دادن این پژوهشگاه به رویکرد استراتژیک در توسعه و پرورش گاومیش کشور، یکی از بهترینهای کشور که بالغ بر 35 سال در این عرصه فعالیت  داشتند و دارای ارتباطات بین المللی نظیر عضویت در جامعه جهانی پرورش گاومیش بودند را برای جامعیت بخشیدن به فعالیتهای پژوهشگاه به آنها معرفی کردم. ولی متاسفانه از وجود ایشان نیز بهره نبردند.

آگاهی از این موضوع که ما در کجا قرار داریم، به کجا می خواهیم برسیم و برنامهریزی و نقشه راه ما برای رسیدن به آن اهداف چگونه است، اهمیت دارد. از اوایل دهه 1340تا کنون، سرانه مصرف شیر و گوشت در کشورهای در حال توسعه، به ترتیب دو و سه برابر شده است. بر این اساس، در حال حاضر میانگین مصرف سرانه گوشت قرمز و شیر در جهان به ترتیب 25 و 150 کیلوگرم است. در حالیکه این شاخصها در ایران به ترتیب 4 و 50 کیلوگرم است! اینکه برنامهریزیهای وزارت جهاد کشاورزی در جهت بهبود این وضعیت در اکثر مواقع با نتیجه مطلوب و منطبق بر پیشبینیها نبوده است نیز قابل تامل است. بر اساس مستندات علمی عدم تامین پروتئین با منشاء حیوانی در رژیم غذایی روزانه می تواند در سلامت و هوش جامعه تاثیرگذار باشد. اگر تامین پروتئین با منشاء حیوانی در نقشه راه ما برای رسیدن به یک جامعه سالم مطرح است، آنگاه تمامی فعالیتهای دولتمردان، دانشمندان و سرمایه ها در کشور باید در این راستا قرار گیرد. اختصاص بودجه های کشور برای امور نمایشی و رونوشتبرداری شده چیزی جز زیان و هدر دادن زمان و سرمایه کشور نیست. بنابر این اگر بپذیریم که برای هر گونه فعالیت و صرف هزینه، نیازمند مشخص نمودن جایگاه برنامه خویش در نقشه راه کلی کشور هستیم، در راستای فعالیت انجام شده در پژوهشگاه، در ابتدا باید وضعیت پرورش گاومیش در کشور و جایگاه این دام در چرخه تولید مواد پروتئینی در کشور مشخص میشد. آنگاه اینکه تولید گوساله گاومیش گرانقیمت در آزمایشگاه چه توجیه علمی و اقتصادی می تواند داشته باشد، معنی پیدا میکرد.

 در این مختصر تا حدودی از فعالیتهای اخیر تولید رویان در کشور، تا جاییکه اطلاع دارم، به استحضار دوستان می رسانم. در ابتدا به عرض می رساند که تولید رویان در دنیا بر پایه دو روش کلی استوار است؛ تولید رویان به «روش درونتنی» که روشی قدیمی و مطمئن از حیث کیفیت رویان به شمار می رود و «روش برونتنی» که مبتنی بر تولید رویان در آزمایشگاه است. به علاوه روش درونتنی ارزانتر است و استفاده از آن وابستگی کمتری را به مواد و تجهیزات خارج از کشور را به همراه دارد. در طول سه سال گذشته و بر اساس تولید رویان به روش درونتنی، در حدود 200 راس گوساله زنده و سالم هولشتاین، جرزی و سیمنتال توسط ما در استانهای تهران، البرز و قزوین به دنیا آمده است.

کیفیت رویانهای تولیدی به روش برونتنی، با انتقاداتی روبرو است و علاوه بر اینکه نرخ آبستنی در حد رویانهای تولیدی به روش درونتنی ندارد، به دلیل اختلالات اپیژنتیکی پدید آمده در فرآیند تولید رویان، بروز عوارضی در گوساله ها از جمله تولید گوساله های بزرگجثه اجتناب ناپذیر است، که وقوع آن به نوبه خود می تواند سبب سختزایی و مرگ گوساله و احتمالا ماده گاو گردد. از طرف دیگر، استحصال تخمک بوسیله سونوگراف می تواند در بر دارنده مخاطراتی برای دام دهنده باشد و تداوم در سوراخ سوراخ کردن تخمدان آنهم در فواصل کوتاه سبب چسیندگیها و کاهش استحصال تخمک گردیده و سبب حذف دام دهنده از چرخه استحصال تخمک گردد.

اگر کشوری نظیر برزیل در تولید رویان به روش برونتنی مبتنی بر استحصال تخمک با سونوگراف سرآمد جهان است، دلایل بسیاری دارد که از آن جمله می توان به جمعیت بسیار زیاد گاو در آن کشور به ویژه گاوهای زبو (نلور) که ظرفیت تخمدانی بالایی داشته و در هر بار استحصال تخمک  تعداد زیادی تخمک استحصال می شود، اشاره نمود. در چنین شرایطی دام دهنده در فواصل منطقی و محدود مورد هدف تهاجمی سوزن استحصال تخمک قرار می گیرد و تخمدان در فواصل ایجاد شده توانای ترمیم خویش را پیدا می کند. ولی اینکه ماده گاو هولشتاین، جرزی و یا گاومیشی را که ظرفیت تخمدانی کم دارد بیاوریم و به دلیل کمبود دام دهنده و تعجیل در ارائه گزارشات بطور مرتب تحت هدف تهاجمی سوزن استحصال تخمک قرار دهیم، به طور قطع و یقین سبب خونریزی و چسبندگیهای شدید و کاهش استحصال تخمک در تداوم عملیات هفتگی خواهدشد. شاید کیفیت پائین رویانها (تولید گوساله های بزرگجثه) و نرخ آبستنی پائین (در حدود 30-10 درصد) سبب تعطیلی موقت بخش تولید رویان گاو هولشتاین و سیمنتال در پژوهشگاه مذکور شده باشد. در چنین شرایطی بیان و اصرار به اینکه چند هزار رویان گاو در تانک ازت موجود است، چه اهمیتی می تواند داشته باشد!

در ادامه این دوستان مبادرت به واردات گاو جرزی از کشور دانمارک نمودند. کشوری که به حسب شنیده ها از گاوهای جرزی خیلی خوبی هم برخوردار نیست. به دلیل افزایش قیمت گاو جرزی در شرایط فعلی کشور، تا حدود یکصد میلیون تومان برای هر راس، شاید امیدوار هستند که با تاسیس فارم جرزی بتواند سود سرشاری را برای مجموعه رقم بزنند! در مورد گاومیش هم وارداتی داشته اند و حاصل آن تولد چند گوساله است. ولی اینکه گاومیشهای وارداتی تا چه زمانی تاب و توان سیستم تهاجمی استحصال تخمک را داشته و چه زمانی در اثر چسبندگیها دچار مشکلات باروری شوند، قصه ای شناخته شده است که به تفصیل بیان گردید.

اینکه چنین گوساله گاومیشی با چه هزینه ای می خواهد به دست دامپرور برسد نیز بسیار اهمیت دارد. اگر با توجه به مسایلی که در نوع گاو عرض شد و نرخ آبستنی پایین انتقال رویانهای برونتنی، که در نوع گاومیش این مشکلات تشدید می شود، قرار باشد تولید یک گوساله گاومیش برای دامپرور قریب به حدود پانزده میلیون تومان هزینه داشته باشد، بطور قطع چنین فناوری نخواهد توانست جایگاه توسعه ای در صنعت گاومیشداری ایران پیدا کند. طبق استعلامی که از یکی از متخصصین امر در ایتالیا داشتم، عملیات تولید رویان به روش برون‌تنی و استحصال تخمک توسط سونوگرافی توسط برخی مجموعه های حرفه ای در کشور ایتالیا که مهد این فناوری بوده است، به دلیل هزینههای بالا و عدم تمایل گاومیشداران به پرداخت این هزینه ها متوقف شده است! ظاهرا دوستان در پژوهشگاه در نظر دارند تا با در اختیار داشتن فناوری تولید رویان به روش برونتنی مبتنی بر استحصال تخمک با سونوگراف، هر مشکلی در توسعه گاوداری، گاومیشداری، گوسفنداری، شترداری و اسبداری کشور را با نسخه تولید رویان به روش برونتنی حل و فصل کنند!

در اینجا لازم است به استحضار علاقمندان برسانم که همانطوریکه در قبل اشاره شد، تمامی این فناوریها در جهان مواد، لوازم و شیوهنامههای در دسترس و قابل استفاده دارند. هر مجموعه ای در داخل کشور که فکر می کند استفاده از فناوری تولید رویان به روش برونتنی در سری دامهای حلالگوشت می تواند برایش مفید باشد، اینجانب تعهد می نمایم با حداقل هزینه در ظرف یکسال سیستم تولید رویان برونتنی را گاو، گوسفند، بز و گاومیش را برایشان راه اندازی، آموزش و تحویل دهم. در کشور برزیل دهها و شاید صدها تیم عملیاتی در این زمینه فعالند و این فناوری در انحصار هیچ کس نیست. تنها در این میان برخی عالمانه تر عمل کرده و نتایج بهتری را ارائه می دهند.

در خصوص شرکت ما با نام «فناوریهای دام نیانیک» که توسط اینجانب و دوست عزیز و بزرگوارم جناب آقای دکتر نیکجو تاسیس گردیده است و دوستان می توانند با پتانسیل فعالیتهای شرکت در سایت www.nianik.com آشنا شوند، به استحضار می رساند که انگیزه ما برای تاسیس شرکت محدودیت شرکتهای دولتی در کار با افراد تنها در چهارچوب شرکت بود. تاسیس شرکت ما در پاسخ به درخواست آنها برای عقد قرارداد بود. ولی به دلایل بسیار تاکنون حتی یک قرارداد نیز در قالب شرکت انجام نداده ایم.

اینجانب به عنوان عضو کوچکی از گروه مامایی و بیماریهای تولید مثل دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران صریحا و بدون مبالغه اعلام می دارم که اکثر قریب به اتفاق همکارانی که از دیرباز تاکنون در عرصه مدیریت تولید مثل گله های بزرگ گاو شیری کشور و نیز فناوریهای تولید دام فعالیت داشته اند، به طور مستقیم و یا به واسطه از کلاسهای درس، سخنرانیها، کتابها و جزوات پیشکسوتان و اعضا هیات علمی فعلی این گروه بهره مند شده اند. البته بطور قطع و یقین اختلاف سلیقههایی وجود دارد و حتی در مواقعی نیز تنش و ناخواسته تضییع حقوقی هم شاید محقق شده باشد که اگر چنین بوده، این حقیر به سهم خویش از آن عزیزان پوزش می طلبم. همواره  اعضای گروه مامایی و بیماریهای تولید مثل دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در تعالی و توسعه این علم در کشور صادقانه فعالیت داشته اند. حتی جناب آقای دکتر شیرازی، دکترای تخصص خویش در این رشته را در نزد ما گذرانده اند. آقای دکتر نادری که البته ایشان تخصص داخلی دامهای کوچک از دانشکده ما را دارند و مسئولیت برخی پروژه های اصلی در تولید رویان گاو در پژوهشگاه مذکور را بر عهده دارند، در کلاسهای تولید و انتقال رویان اینجانب شرکت داشته و از مطالب اینجانب جهت تاسیس شرکتشان بهره برده اند. هماکنون نیز یکی از پرسنل آن پژوهشگاه دانشجوی مستقیم اینجانب است و یکی از دانشجویان دیگر نیز که دانشجوی آقای دکتر شیرازی بوده اند، هماکنون دانشجوی گروه ما هستند و با پژوهشگاه پروژه مشترک دارند.

البته من به یاد ندارم که ما دانشجویی را برای کارآموزی به آزمایشگاه جنینشناسی ابنسینا فرستاده باشیم! که البته اگر هم چنین بوده، شاید برای بازدید علمی بوده است و هیچگونه منتی، نه از طرف ما و نه عوامل گروه جنینشناسی پژوهشگاه ابن سینا، که دانشجویان ما بوده اند، بر سر یکدیگر نداریم. اینجانب برای راه اندازی فعالیت تولید و انتقال رویان با پژوهشگاه همکاری داشتم. برای این منظور در ابتدا شرکتی را در پژوهشگاه تاسیس کردند. اینجانب وسایل اصلی نظیر سونوگراف و پروب مخصوص و سوزنهای لازم برای استحصال تخمک با سونوگراف را از امارات برایشان آوردم و نحوه استحصال تخمک با سونوگرافی را به ایشان آموزش دادم. ارتباطات با بنیاد مستضعفان و اتحادیه دامپروران را برایشان هموار کردم.

و اما مساله دیگر که در جوابیه پژوهشگاه فناوریهای نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی (ابنسینا) نظر مرا به خود جلب کرد، فعالیتهای اینجانب در کشورهای حوزه خلیج فارس و به ویژه امارات متحده عربی بود که در واقع مصداق بارزی از نشر اکاذیب است. نخست اینکه طرح این موضوع اساسا ربطی به این پژوهشگاه نداشته است و خارج از موضوع مورد بحث است. عدم پختگی و تعجیل در نگارش این جوابیه مستقیما توانایی مدیریت کلان آن مجموعه در مواجهه با بحرانها را زیر سوال می برد. اینجانب پس از بیش از 25 سال آموزش آمار، روش تحقیق و نقد و نگارش مقالات علمی به دانشجویان و آگاهی نسبی از مسایل حقوقی و نشر اکاذیب بر خود لازم دانستم توضیحاتی در این خصوص داشته باشم. روش قلم زدن اینجانب اینگونه است که برای تهیه متنی در این سطح حداقل چندین روز روی موضوع فکر میکنم.  دهها بار نوشتار خویش را ویراستاری می کنم. سپس آنرا برای مطالعه و انتقاد برای چند نفر از دوستان می فرستم و از همفکری آنها استفاده بهره می برم. همه این محافظهکاریها در امر نگارش به این خاطر است تا مبادا سخنی غیر علمی، اهانت آمیز و در بر دارنده بار حقوقی در نوشتارم باشد. در انتقاد سازنده ای که در ابتدا داشتم، انتظار هیچگونه جوابیه ای را نداشتم. برعکس توقع داشتم که پژوهشگاه از نقطه نظرات سازنده اینجانب که بطور رایگان در اختیارشان قرار گرفته بود تشکر کنند و در اطاقهای فکر پژوهشگاه آنرا مورد بررسی قرار دهند. حداقل برای بیان اظهاراتشان تحقیق کنند تا خود در زمره مصادیق نشر اکاذیب که به آن اعتراض دارند قرار نگیرند.

خوشبختانه تمامی فعالیتهای علمی اینجانب در اینستاگرام: amirniasarinaslaji قابل ردیابی و رصد است. در همین سایت فعالیتهای اینجانب در کشور امارات متحده عربی به تصویر کشیده شده است. اینجانب بالغ بر 20 سال است که بر روی تولید مثل شتر تحقیق می کنم. فعالیتهای علمی ما در انتقال بینگونهای رویان، ساخت ماکت اسپرمگیری شتر، انجماد اسپرم شتر دوکوهانه، ابداع دو رقیقکننده در سطح جهانی برای نگهداری اسپرم شتر یک کوهانه و دوکوهانه و تدوین روش همزمانی چرخه فولیکولی و استحصال رویان شتر یک و دو کوهانه بر کسی در عالم پوشیده نیست. همین تلاشها و ابداعات، اینجانب را جزو چند دانشمند برتر جهان در عرصه فناوریهای تولید مثل شتر قرار داده است. بیان این توفیقات الهی تنها در پاسخ به این شبهه بود که پژوهشگاه در بیاینه خویش خواسته بود که عرض کنم تا کنون چه کردهام! البته در این مجال فقط به ذکر تلاشهایم در عرضه شتر پرداختم. خدمات ما در عرصه گاو شیری، گاومیش و گوسفند در رزومه اینجانب موجود است و قابل ردیابی است.

در مورد بخصوص پروژه کشور امارات به استحضار می رساند که اینجانب به دعوت دولت دبی و در پاسخ به دعوتنامه ارسالی آنها به دانشگاه تهران و در راستای عقد تفاهم نامه بین دولت دبی و دانشگاه تهران، به آن کشور رفتم. اینجانب از طرف دانشگاه تهران ماموریت پیدا کردم تا مرکز تحقیقات پیشرفته تولید مثل شتر را برای دولت دبی که در زیرمجموعه شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، امیر دبی، بود احداث نمایم. این تفاهم نامه به شرطی مورد موافقت دانشگاه تهران قرار گرفت که دانشجویان اینجانب بتوانند پایان نامه تخصصی خویش را در مرکز احداث شده به انجام برسانند. در واقع قرار شد که اینجانب مرکزی را در امارات تاسیس نمایم که هم به اماراتیها سرویس تخصصی دهد و هم هزینه دانشجویان تخصصی ما را تامین نماید. در همان زمان، با پیشنهاد اینجانب، به دانشجویانمان از طرف دولت دبی حقوق هم پرداخت میشد و از پوشش بیمه درمانی برخوردار بودند و در سال یکبار بلیط رفت و برگشت به ایران داشتند! گمان کنم این هم پاسخی دیگر به سوال بدون تحقیق پژوهشگاه است که در طول بیست سال من چه کردم. اگر اینجانب به زعم شما فرد بیسواد و منشا اثری نبودهام، چرا باید دولت دوبی از اینجانب برای همکاری دعوت به میان آورد. من ساخت، تجهیز و راه اندازی آن مرکز را در طی دو سال به پایان رساندم و دو نفر از دانشجویان ما نیز پایان نامه دکترای تخصصی فناوری تولید مثل دام را در آنجا به پایان رساندند. آیا براستی شما هم چنین دستاورد ناچیزی در رزومه خویش دارید؟ خوشحال می شوم با آن آشنا شوم.

در پایان به عرض شما می رساند که اینجانب از جمله دانشجویانی بودم که در سال 1369 در امتحان دستیاری مامایی و بیماریهای تولید مثل دام در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شدم. همزمان در امتحان اعزام دانشجو به خارج از کشور شرکت نموده و قبول شده و با توصیه اساتیدم در گروه مامایی و بیماریهای تولید مثل دانشکده برای ادامه تحصیل در کشور استرالیا تشویق شدم. پس از اتمام تحصیلات در استرالیا، در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی استرالیا و دانشگاه کوئینزلند استرالیا مدتی را برای کسب تجربه بیشتر شاغل بودم و اگر تمایل به ماندن داشتم، به راحتی در آن سالها می توانستم بمانم. در بازگشت به کشور تا کنون نیز بیشتر بر روی حفظ ذخایر دامهای بومی ایران شامل گاو سیستانی، شتر، گاومیش و گوسفندان بومی فعالیت داشته ام.

یکی از وظایف ما دانشگاهیان پاسداری از حریم علم و دانش  و ارائه تذکرات لازم در زمانی است که احساس می کنیم از ساحت علم و دانش سوء استفاده می شود که سعی کرده ام این مهم را در حد توان و برای مصالح کشور به انجام برسانم. در پایان از دست اندرکاران جهاد دانشگاهی و به ویژه پژوهشگاه مذکور درخواست می کنم به امور بنیادی و کاربردی خود در امر پژوهش کما فیالسابق ادامه دهند و در جهت تولید علم و بومیسازی فناوریها اقدام نمایند. ولی امور توسعه ای کشور را به وزارتخانه ها و بنیانهای اقتصادی خصوصی کشور بسپارند تا آنها با در دست داشتن افراد و زیرساختارهای لازم و با رویکرد استراتژیک در توسعه کشور اقدام نمایند. بیتردید آلوده نمودن پژوهشگاهها به امور اقتصادی، سبب خسران و اضمحلال انها در آینده نه چندان دور خواهد شد.

حسبنا الله و نعم الوکیل، نعم المولی و نعم النصیر

 

انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۹
ص ب
|
United States of America
|
۰۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
9
3
جناب دکتر نیاسری
جدای از مطالبی که مرقوم فرمودید و وقت ارزشمند خود را برای تبیین موضوعات به این مهمی صرف نمودید به خاطر داشته باشید که تلاش برخی همکاران به منظور خدشه دار شدن چهره خدمتگزاران و پیشروان علم و اخلاق این کشور تاکنون به جایی نرسیده و اینها همه ناشی از نقص یادگیری آموزه های است که در کلاسها نتوانستند یاد بگیرند البته اگر بگوییم نخواستند بهتر است چرا که خود را بی نیاز از آن می‌دانستند و اکنون با چنین پدیده هایی مواجهیم که برای این جهل فرهیخته ای که به آن مبتلا شده اند دست به تخریب دارایی های کشور در ابعاد مادی و معنوی و مفاخر آن بزنند
قاطبه همکاران موضوع را میدانند حتی اگر مرقومه های شما و ایشان نبود ولی اکنون که مکتوب شد آیندگان مستند خواهند خواند که در را تعالی علمی و اخلاقی یک کشور چه مخاطراتی خواهد بود تا برای رفع آن از قبل برنامه بریزند
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
دقیقا
قاطبه همکاران موضوع را میدانند حتی اگر مرقومه های شما و ایشان نبود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
آن چیزی که قاطبه همکاران باید بدانند اینست که دانشگاه تهران علی رغم راه اندازی آزمایشگاه تولید جنین در ۱۰ سال گذشته موفق به تولید آزمایشگاهی جنین نشده و اگر کسی هم رفته و موفق به انجام این کار شده، نمی تواند قبول کند!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
8
7
با سلام و تشکر از توضیحات اقای دکتر نیاسری

سو استفاده از عنوان دانش بنیان ، هر روز داره بیشتر میشه و موضوعات عادی و بدیهی را بنام دانش بنیان طرح می کنند و بودجه می گیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
جهت اطلاع باید عرض کنم که کار تولید درون تنی جنین یک کار عادی است که هر تکنسینی می تواند یاد بگیرد و انجام دهد.......

اما تولید آزمایشگاهی جنین یک کار پیچیده و دانش بنیان است، کما اینکه حتی دانشگاه تهران هم تا کنون نتوانسته یک جنین آزمایشگاهی تولید کند که همه می دانند این موضوع را......
ناشناس
| Germany |
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
کدام تکنسین در دنیا کار in vivo flushing انجام داده؟ تکنسین جراحی هر روز عمل های مختلف میبینه ولی میتونه انجام بده؟! اگر ملاک فقط دیدن و انجام دادن است که IVEP هم میشه!!! دانشگاه تهران جنین گاو تولید کرده شما اطلاع نداری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
بله
خیلی جالبه که ظاهرا بعضی توجه به این نکته ندارند که اون چیزی که باعث رشد جهشی کشورها میشه، وجود پروژه ها و شرکت های دانش بنیانه.....

در همه دنیا از هر ۱۰۰ شرکت دانش بنیان (که بر پایه علوم کاربردی روز و فعالیت های تحقیق و توسعه) ایجاد میشه نهایتا ۵_ ۶ تاشون موفق میشن و میمونن در صنعت که یک آمار طبیعیه.....

منتها از دل این ۵-۶ درصد موفق ها، شرکت های غولی مثل stgenetics ایجاد میشه که با یک پتنت "تولید اسپرم سکس" سال ها بر جهان حکومت میکنه و پول ۴ تا ابرشرکت رو یکجا درمیاره...

شرکت های دانش بنیانی مثل "دیجی کالا" بر پایه IT، شرکت های دارویی مثل "سیناژن" بر پایه زیست فناوری و یا پروژه تولید موشک بالستیک بر پایه علوم هوا فضا که کسی این علوم را نمیفروشه و با آزمون و خطا و با هزینه های بالا باید بهش دست یافت تا کشوری مقتدر داشت نه وابسته....

همه کشورهای پیشرفته درصدی از بودجه شان را برای اینگونه فعالیت های دانش بنیان اختصاص می دهند کما اینکه "معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری" اساسا در حمایت از همین ایده ایجاد شده!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
این نوع جدیدی از ........ علمی محسوب میشه
طرف تمام امکانات و بودجه های موجود در کشور رو به خودش اختصاص داده و در یک فضای غیر رقابتی یک کار معمولی رو بیست سال طول کشیده تا انجام بده الان اومده نشسته میگه پس چرا دانشگاه تهران نتوانسته چنین کاری رو انجام بده مثل اینکه بری تو سوپر مارکت به فروشنده بگی خوب شما هم مغازه داری چرا تعویض روغن نمیکنی
در تمام دنیا اون شرکتها که موفق میشن با هم رقابت میکنن نه اینکه یه فضای انحصاری رانتی در اختیارشان قرار بدن و بعد بیست سال انحصار بیان بگن من آنم که رستم بود پهلوان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
بله...
واقعا در تمام کشورهای صنعتی که دائما در حال صدور ایده و فناوری خود به کشورهای ضعیف هستند، بخش عمده سرمایه گذاری شان برای محصولات و شرکت های دانش بنیان است... تا همیشه حرف اول را بزنند و خدایی کنند در جهان...
بعد ما نشستیم خودمان ریشه دانش بنیان را می خواهیم بزنیم.... ....................
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
1
10
ضمن تشکر از توضیحات دکتر نیاسری عزیز

البته اگر پژوهشگاه گوساله جرزی 100 میلیون تومانی را که باید بخری با انتقال جنین با هزینه 15 میلیون تومان تحویل می دهد که بسیار عالی است و باید از آنها در این خصوص قدردانی کرد...

چون گاوهای نژاد جرزی واقعا جزء نژادهای اقتصادی و کم هزینه هستند و واقعا ارزش دارد که کسی 100 میلیون برایش پرداخت کند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
بله، به نظر من هم این کار پژوهشگاه باعث میشه تک قطبی فروش بعضی نژادهای ارزشمند که در انحصار چند نفر است و به هر قیمتی بخواهند میفروشند دامشان را، شکسته شود.....
واقعا این گونه فعالیت های پژوهشگاه ابن سینا فقط جای تقدیر دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
8
3
من دارم به جال صنعت دامپروری کشور گریه می کنم. اگر مملکت صحاب داشت یک کمیته تحقیق و تفحص روی منابعی که به این ...........ها داده شده بود بررسی می کرد اون وقت معلوم میشد که چه ................ صورت نگرفته است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
5
11
سلام و عرض ادب

نکته ای که توجه بنده را جلب کرده اینست که اگر بحث تولید جنین از گاوهای برتر (جدا از روش آن که برون تنی باشد یا درون تنی)، اینقدر فعالیت موثر و معقولی در صنعت دامپروری محسوب می شود که فردی برایش برود شرکت خصوصی بزند و تبلیغات در وب سایت و اینستاگرامش داشته باشد... پس چطور است که اگر جایی مثل پژوهشگاه ابن سینا برود این کار را انجام دهد، اسمش سو استفاده از بودجه دولتی است و کاری غیر معقول؟! با این تناقض چه باید کرد؟!

ممنون از حکیم مهر عزیز بابت بی طرفانه بودنش در انتشار مطالب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
با این تناقض که شما کامنت بنویسید و خودتان هم لایک کنید چه کار باید کرد
در حالت اول آن فرد بودجه دولتی نگرفته ولی شما گرفته آید شما حتی امکانات تحقیقاتی دانشجویان را هم در اختیار گرفته آید و آنها برای یک تحقیق ساده باید آواره این سو و آنسو باشند علت معقول و غیر معقولش همین است این سینا جان
نورحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
4
2
پروژه که زیاد برداشتین دستاورد چی داشتن؟ همون پروژه شتر دو کوهانه چند تا جنین تولید شد، چندتا کاشتین؟ چندتا متولد شد؟ ........ اینو جواب بدین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
........................
تازه چند ماه است که پروژه تولید جنین شتر از سوی FAO به پژوهشگاه داده شده است (احتمالا بر اساس توانمندیهایشان)، زود است برای پاسخگویی آنها...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
راست میگه یه بیست و دو سال بهشون وقت بدین به نتیجه میرسونن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
2
5
جناب دکتر مگر این بنگاه تحقیقاتی مسئول انقراض نسل گاومیش در ایران است که میفرمایید:
" حتی در آینده اگر این دوستان بتوانند یک گله پانصد راسی از گاومیش‌های ایتالیایی ایجاد کنند باز هم تاثیری در نجات جمعیت گاومیش کشور که روبه زوال و نابودی است نداشته و افزایش بهره وری در این دام را در مقیاس ملی متاثر نخواهد ساخت"
شاید دولت اصلا قصد توسعه گاومیش را نداشته باشد و بخواهد این آمبریو ها را بفروشد. کار این موسسه تولید این آمبریو ها است اگر از نظر علمی اینکار را درست انجام نمیدهند شما حق دارید نظر علمی خودرا بیان کنید . بله آن بچه ای هم که در شکم مادرش است میداند که کسی در مملکت ما در قید تولید نمیباشد. بار دیگر میگویم دستور کاراین آقایون تولید آمبریوی گاومیش است نه جلوگیر از انقراض آن.متاسفم که اینقدر وقت و انرژی سر هیچ دارد صرف میشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
وقت و انرژی صرف جوابگو کردن شما میشود اگر فکر میکنید که جوابگو کردن شما بابت بودجه هایتان هیچ است که خوب دیگر حرفی برای گفتن نمانده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
2
6
واقعا من متوجه نمی‌شوم منظور دکتر نیاسری اینه که هر کس بودجه دولتی بگیره یا شرکت بزنه اگه برای اولین بار در جهان چیزی رو اختراع نکنه، خیلی هم کار بزرگی نکرده؟ خدا وکیلی ما چطور نیوتن و ادیسون و انیشتن و رافائل و .............. برای تاسیس شرکت دانش بنیان پیدا کرده و استخدام کنیم؟
استاد دانشگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
1
7
چرا کسی نمیاد بگه اینهمه بودجه میلیاردی دولتی که دانشگاه تهران برای راه اندازی و تجهیز آزمایشگاه تولید جنین گرفت، چرا آزمایشگاه راه نیفتاده و داره خاک میخوره؟!!
احتمالا بخاطر سهولت کار تولید آزمایشگاهی جنین است!D:
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
عجب...
در شرایط برابر هر دو بودجه گرفتند، پژوهشگاه به نتیجه رساند اما دانشگاه خیر... بعد از موفقیت دیگران شاکی هم هستند!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
1
6
چرا دکتر نیاسری نمی فرمایند این دانشجویان مشترکی که با پژوهشگاه ابن سینا دارند، چرا همه صفر تا صد کارشان را دارند میروند در ابن سینا انجام می دهند؟!

احتمالا بخاطر امکانات وافر و توانمندی های بالای دانشگاه تهرانه دیگه!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
جالبه!
من فکر می کردم دانشگاه داره دانشجویان پژوهشگاه را راهبری میکنه، درحالی که عکس اینه ظاهرا...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
1
2
باز هم به اساتید خورم عرض میکنم:
راه اشتباهی در پیش گرفته شده که با دعواهای رسانه ای بخواهید مسایل فنی و حوزه تخصصی را هموار نمایید!
قطعا آثار مخرب این رویکرد را هر دو طرف در آینده خواهند دید!
پاسخ ها
محمد زارع بیرمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
........................
ابن سینا بودجه گرفته جنین تولید کنه که تولید کرده. شما اگر تونستین برید بودجه بگیرید اگر حرفی برای گفتن دارید. .......................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
2
6
ضمن عرض سلام و ادب، بنده به عنوان یک مسئول مطلع باید عرض کنم اصولا کسی دیگران را نقد می کند که خودش چند پله بالاتر ایستاده باشد، مگر نه با دست خالی که چه جای نقد است.....

لذا استاد ارجمند، جناب آقای دکتر نیاسری باید بفرمایند بودجه هایی که برای پروژه انجماد اسپرم ایستگاه ترود گرفتند چه شد؟ چرا اسپرم های منجمد آنجا که از پول بیت المال برای آنها هزینه شد، به درد نمی خورد؟!

چرا همان طور که یکی از دوستان اشاره کردند شما که تمام تجهیزات تولید آزمایشگاهی جنین را با بودجه دولتی خریدید، چرا نمی توانید جنین تولید کنید؟ چرا هنوز نمی توانید یک جنین را منجمد کنید و فقط به صورت غیر منجمد جنین را انتقال می دهید؟ بنده به شما عرض می کنم، همه چیز که بودجه نیست... کمی همت و پشتکار و تلاش شبانه روزی هم برای رسیدن به موفقیت لازم است.
..........................
واقعا جایی مثل پژوهشگاه فاخر ابن سینا که هم در حوزه درمان ناباروری انسانی زبانزد است و هم در حوزه تولید آزمایشگاهی جنین گونه های مختلف، اگر همچنین مرکزی در کشور نبود، امروز من و شما برای دیدن مرکز تولید آزمایشگاهی جنین از گونه های مختلف حیوانات مزرعه ای باید با صرف هزینه بسیار به خارج سفر می کردیم تا همچنین مرکزی را ببینیم

باز هم جای قدردانی از این پایگاه خبری دارد که محملی شده است جهت تبیین امور...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
به عنوان شهروندی که از خدمات ناباروری ابن سینا استفاده کردم باید عرض کنم از خدمات ناباروری دور افتاده ترین کلینیک های شخصی برای این هدف مهم استفاده کنید ولی پایتان را اینجا نگذارید فقط کافی است به اتاق عمل IVF انسانی آنجا مراجعه کنید تا متوجه شوید چه عرض میکنم خدمتتان شده بودیم موش آزمایشگاهی آقایان و خانمها تا با آزمون و خطا علم را گسترش دهند فقط میتوان بگویم متاسفم
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
3
4
قدردانی از مسئول مطلع.....
واقعا احسنت بابت اطلاع رسانی....
نظر شما
ادامه