کد خبر: ۱۱۱۷۰

حکیم مهر - مدیرکل دفتر توسعه منابع آبزی‌پروری و ماهیان آب شیرین وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال بالغ بر 285 هزار تن ماهی در بخش آبزی‌پروری تولید شد که این مقدار نسبت به سال گذشته رشدی 17 درصد داشته است.

مرتضی افراسیابی با اشاره به ضرورت توجه کیفی به تولیدات این بخش تصریح کرد: افزایش کیفیت و بهره‌وری از برنامه‌ها و فعالیت‌هایی است که در راستای برنامه پنجم پیگیری خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تولید آبزی‌پروری در آینده به یک میلیون تن در سال افزایش یابد.

افراسیابی افزود: در مجموع بالغ بر 60 هزار تن صادرات در بخش منابع آبزی‌پروری کشور صورت گرفته و در بخش ماهیان گرمابی عمده صادرات به کشور عراق ، آذربایجان و ارمنستان بوده است.

مدیرکل دفتر توسعه منابع آبزی‌پروری و ماهیان آب شیرین وزارت جهاد کشاورزی از تولید 8000 تنی میگو در سال گذشته خبر داد و پیش‌بینی کرد: امسال بالغ بر 12 هزار تن میگو در کشور تولید شود.

وی در پاسخ به اینکه با وجود کم آبی در استان سمنان، توسعه آبزی پروری در این استان چه توجیهی دارد؟ افزود: استان سمنان از استان‌های کم آب کشور و در حاشیه کویر قرار گرفته لذا پرورش ماهی "تیلاپیا" که ماهی مقاوم در شرایط کم آبی، بی آبی و شوری است در برنامه کار این استان قرار دارد و مقدمات و رایزنی‌ها صورت گرفته است.

افراسیابی افزود: با توجه به اینکه این ماهی نوع غیر بومی است که اگر به درستی مدیریت شود نه تنها در استان سمنان بلکه در کل کشور در زمینه آبزی‌پروری می‌تواند تحول ایجاد کند.

مدیرکل دفتر توسعه منابع آبزی‌پروری و ماهیان آب شیرین وزارت جهاد کشاورزی عمده‌ترین مشکل بخش شیلات را بحث اصلاح ژنتیک عنوان و خاطر نشان کرد: اصلاح ژنتیک در بخش ماهیان سرد آبی و گرمابی بسیار هزینه بر و زمان‌بر است.

 

نظر شما
ادامه