کد خبر: ۱۱۴۳۰
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: کشف ویروس پاراپاکس در گوساله گاومیش برای نخستین بار در جهان با تشخیص قطعی و آزمایشگاهی دامپزشکی خوزستان و دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران انجام و ثبت جهانی شد.

دکتر مصطفی کنارکوهی در نشست خبری اظهار کرد: پس از آزمایش و بررسی نمونه‌های اولیه، مشخص شد که این ویروس نوع جدیدی است و در هیچ نقطه‌ای از دنیا گزارش نشده است.

وی افزود: نام ژن این بیماری بوفالو بی تو ال پاراپاکس است که بیماری پوستی در دام ایجاد می‌کند و بیماری عفونی و مشترک بین انسان و دام است.

کنارکوهی گفت: این بیماری در گوساله‌های جوان دو هفته تا دو ساله با علائم دانه‌های قرمز و ریز بر روی پوزه حیوان و محوطه‌های دهان بروز می‌یابد. ویروس P.P.V ازخانواده آبله است که اگر به صورت ثانویه درمان نشود، در انسان و دام شدیدا کشنده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: با توجه به شیوع بیماری B.P.S در بین گوساله‌های گاومیش، ویروس این بیماری در یکی از گاومیش‌داری‌های اهواز با نمونه‌برداری از ضایعات کشف و شناسایی شد.

وی افزود: شیوع این بیماری در گاومیش‌ها بیشتر است و تا 100 درصد نیز شیوع می‌یابد. بی‌اشتهایی زودگذر، کاهش وزن دام، تب تا 39.5 درجه و ایجاد دانه‌های گرد قهوه‌ای تیره بر پوزه و دهان دام از علائم آن است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: این بیماری بیشتر در فصل‌های سرد سال شیوع و 25 درصد کشندگی دارد و انتقال آن نیز از طریق تلقیح و ایجاد خراش بر پوست دام رخ می‌دهد.

وی ادامه داد:‌ ویروس کشف شده با تضعیف سیستم ایمنی بدن دام، شرایط را برای بروز بیماری‌های ثانویه از قبیل تب برفکی که شایع‌ترین بیماری در دام است، به وجود می‌آورد.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر احمد روحی زاده
|
-
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
0
0
باعث افتخار است که اعلام کنم آزمایش های انجام شده روی نمونه های ارسالی از دام بیمار و کشف این ویروس توسط استاد ارجمند جناب آقای دکتر مسعود رضا صیفی آبادشاپوری انجام گرفته شده است.- دکتر احمد روحی زاده
همکار، هیات علمی شیراز
|
-
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
0
0
با سلام و درود
ضمن تبریک خدمت استاد ارجمند جناب آقای دکتر مسعود رضا صیفی آبادشاپوری و همکاران ایشان، ارزوی موفقیت و سربلندی برای همکاران محترم در دانشگاه شهید چمران اهواز را دارم.
دانشیار دانشکده دامپزشکی شیراز
از دانشجوهای دکتر صیفی
|
-
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
0
0
سلام
دکتر صیفی از اساتید خوب دانشکده هستند.
مزدک
|
-
|
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
0
0
با عرض تبریک وابراز خوشحالی از اینکه هنوز امیدی به رشد و بومی شدن علم دامپزشکی در کشورمان هست.با تایید و تشخیص بیماری ها توسط مراکز علمی و ثبت علائم بالینی آن توسط دامپزشکان هر منطقه بانک اطلاعاتی مهم و معتبری از بیماری ها ایجاد خواهد شد که به رشد وشکوفایی دامپزشکی می انجامد.
نظر شما
ادامه