مهدی غضنفری با اشاره به اینکه از دو ماه قبل از شروع بحران مرغی در کشور گزارشهای نگرانکنندهای به دست ما میرسید افزود: این گزارشها بسیار ما را نگران و عصبی کرده بود اما مردم اطلاعی از آن نداشتند.
او با اشاره به اینکه هر کس برای حل بحران مرغ یک راه به ما نشان میداد گفت: ما نیاز داشتیم که روزی 2000 کامیون از بندر امام خمینی (ره) به سراسر کشور منتقل تا نهادههای مورد نیاز مرغداریها به موقع تامین شود اما این اتفاق رخ نداد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیح داد: تحریمها در زمستان پارسال باعث شد موجودی نهادههای دامی در بازار به حداقل برسد و قیمت آن نیز به شدت افزایش پیدا کند.
غضنفری گفت: بندر امام خمینی (ره) دارای امکانات زیادی از جمله انبارها، مخازن نفتی، مخازن ذخیره سازی روغن خوراکی، سیلو، اسکله و ترمینال است، اما با این وجود به دلیل فقدان یک سیستم لجستیکی مناسب بحران مرغی بوجود آمد و ظرفیتهای بندر امام خمینی (ره) نیز نتوانست جلوی این بحران را بگیرد.
وی با بیان اینکه در جریان بحران کمبود مرغ در بازار هر کس مشکل را به دوش کس دیگری می انداخت اظهار کرد: در بخش ترانزیت بار از کشورهای آسیای میانه به سمت ایران نیز به دلیل نبود یک سیستم لجستیکی دارای معضل پیچیدهای هستیم.
غضنفری با اشاره به اینکه کشتیرانی ایران زود تحریم شد، افزود: شرکت کشتیرانی هم اکنون سهمی معادل کمتر از پنج درصد در حمل و نقل کالاهای اساسی به کشور دارد. 40 درصد از حمل و نقل کانتینری نیز توسط کشتیرانی انجام میشود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به اینکه در نهایت با وجود همه کارهای انجام شده بحران مرغ در کشور بوجود آمد، گفت: از متخصصان لجستیک انتظار دارم تا کاری کنند که ماه رمضان سال بعد این اشتباه تکرار نشود.