کد خبر: ۱۱۵۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: بار میکروبی در دامداری‌های مازندران از حداقل ممکن بالاتر است.
دکتر مجید مختاری اظهار داشت: در سطح استان 76 واحد سکوی جمع‌آوری شیر موجود است که 46 واحد دارای مجوز و 2 واحد پلمپ و 3 واحد غیر فعال و 22 واحد با فعالیت کم و بدون پروانه که تذکر داده شده تا فاکتور لازم برای پروانه را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه فاکتورهای کیفیت شیر متنوع است افزود: یک کار مشترک تحقیقاتی با دانشگاه علوم پزشکی و انجمن مهندسی کیفیت و دامپزشکی صورت گرفته که مشخص شد بار میکروبی در دامداری‌ها از حداقل ممکن بالاتر است.

مختاری با عنوان اینکه هر 20 دقیقه بار میکروبی شیر افزایش می‌یابد تصریح کرد: شیر باید قبل از جوشش در پلیت کولر قرار گیرد و در برودت 4 درجه سانتی‌گراد نگهداری شود تا از افزایش تصاعدی میکروب و بارمیکروبی شیر جلوگیری شود.

مدیرکل دامپزشکی خاطر نشان کرد: عاملان جمع‌آوری شیر در 2 الی 3 ساعت شیر را در سطح روستاها جمع‌آوری می‌کنند و تحویل سکوی جمع‌آوری شیر می‌دهند و سکوی جمع‌آوری شیر چند ساعت نگه می‌دارد و به کارخانه تحویل می‌دهد.

وی بیان داشت: شیر در ابتدا که تحویل گرفته می‌شود یک میلیون بار میکروبی دارد و بعد از 2 ساعت به 32 میلیون و با 20 دقیقه بیشتر به بار میکروبی 64 میلیون می‌رسد.

مختاری گفت: سرد کردن شیر و نگهداری شیر و تانکر شیر استاندارد از جمله اقداماتی است که هر کدام رعایت نشود بار میکروبی شیر بالا می‌رود البته با جوشاندن شیر بار میکروبی آن کاهش می‌یابد اما توصیه ما این است که شیر پاستوریزه به کارخانه تحویل داده شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران به فروش فله‌ای شیر در استان اشاره و خاطر نشان کرد: در هیچ جای قانون گفته نشده که مردم نمی‌توانند از شیر خام استفاده نکنند و با جوشاندن شیر در گرمای بالای 70 درجه سانتی‌گراد می‌توان میکروب‌ها را از بین برد هر چند لاشه شیر باقی می‌ماند که موجب بروز بعضی از حساسیت‌ها می‌شود.

وی در رابطه با تجهیز سکوهای جمع‌آوری شیر بیان داشت: طرحی در 4 هفته آینده با همکاری دستگاه‌های مختلف آماده می‌شود و با مطرح شدن در کارگروه سلامت با تامین اعتبار آن تمامی سکوها و عاملان جمع‌آوری شیر تجهیز می‌شود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
0
0
تاکید دادستان تهران بر نقش دامپزشکی در تامین بهداشت عمومی
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13911004000752
نظر شما
ادامه