کد خبر: ۱۱۸۲۷

حکیم مهر - عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش وزارت صنعت معدن و تجارت برای مسکوت گذاشتن طرح انتزاع به مدت چهار ماه گفت: روزگذشته کلیات این طرح علی رغم تلاش وزارت صنعت برای مسکوت گذاشتن آن و جمع امضای مخفیانه با رای 82 درصدی نمایندگان مجلس به تصویب رسید.

دکتر علی ایران پور با بیان اینکه طرح انتزاع از معدود طرح هایی است که با اتحاد اکثریت نمایندگان به تصویب رسیده است، افزود: طرح انتزاع یکی از طرح هایی است که در چندین ماه گذشته وقت مجلس را به خود اختصاص داده بود و با توجه به اینکه در کمیسیون کشاورزی و کمیسیون مشترک به تصویب رسیده بود در هفته های اخیردر صحن علنی مجلس به دلیل کثرت طرح ها و لوایح مورد بررسی قرار نگرفت که در نهایت روزگذشته به دلیل اهمیت این طرح و همچنین با مخالفت نمایندگان، پیشنهاد وزارت صنعت برای مسکوت گذاشتن چهار ماهه آن ،مورد بررسی قرار گرفت که کلیات آن به تصویب رسید.

نماینده مردم مبارکه اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره بر اینکه انتزاع می تواند در مرتفع شدن بسیاری از مشکلات بخش کشاورزی و دامداری کشور موثر واقع شود، تصریح کرد: در ماه های اخیر شاهد گرانی مرغ و یا برنج بوده ایم که صرف نظر از این برخی بدون انجام کار کارشناسی اقدام به واردات محصولات کشاورزی می کردند که در نهایت این تولید کننده داخلی بود که تحت فشار قرار می گرفت و متضرر می شد.

این دامپزشک ادامه داد: همان طور که در برخی موارد که همانند کنجاله سویا نیاز به واردات بود از این امر جلوگیری می کردند و در نتیجه در ماه های اخیر به دلیل گرانی و کمبود دانه های خوراکی شاهد گرانی مرغ بوده ایم.

عضو فراکسیون قهرمان ولایت یادآور شد: علی رغم واردات 900 هزار تنی برنج ولی این محصول 2 برابر نرخی که وزارت صنعت, معدن و تجارت اعلام کرده بود به فروش می رسید که البته در مواردی هم احتکار می شد.

وی تاکید کرد: این مشکلات موجب شد تا نمایندگان بیشتر برای تصویب این طرح مصمم شوند تا با اجرای آن تا حدودی از مشکلات بخش کشاورزی حل شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بر اساس این طرح امر واردات و صادرات محصولات کشاورزی به وزارت کشاورزی واگذار می شود، شرکت پشتیبانی امور دام زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار می گیرد و همچنین به دلیل تخصصی بودن بانک کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی به سمت رییس مجمع بانک کشاورزی منتصب می شوند.

ایران پور در پایان خاطر نشان کرد: امید می رود طرح انتزاع از جهت یک طرح زیربنایی بودن بتواند کمکی برای توسعه بخش کشاورزی باشد که بر این اساس کشور از بیگانگان بی نیاز شود چرا که حضرت امام نیز بارها بر اهمیت بخش کشاورزی و لزوم حمایت از آن تاکید کرده اند.

 

نظر شما
ادامه