کد خبر: ۱۲۱۱

حکیم مهر -  خبرهایی از دامپزشکی آذربایجان شرقی

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی:
پیشرفت 33 درصدی آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی آذربایجان شرقی

 

بهرداد زندیه امروز در دیدار با معاون عمرانی استانداری آذربایجان شرقی اظهار داشت: آزمایشگاه منطقه‌ای کنترل کیفی مواد غذایی در استان از پیشرفت 33 درصدی مواجه است.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و فعال خود با تمام توان در راستای تحقق اهداف سازمان دامپزشکی کشور که همانا حفظ و حراست از سرمایه‌های کشور و ارتقا بهداشت عمومی جامعه است، فعالیت می‌‌کند.
رئیس ستاد ساماندهی کشتارگاه‌های دام استان آذربایجان شرقی نیز در این نشست، با مهم و خطیر ارزیابی کردن وظایف اداره کل دامپزشکی استان در مبارزه و ریشه‌کنی بیماری مشترک بین انسان و دام همچنین تأمین سلامت عمومی جامعه با نظارت مستمر بر کلیه مراحل تولید، توزیع و عرضه بهداشتی فرآورده‌های خام دامی قول مساعد در راستای رفع کردن مشکلات و مسائل عمرانی برای تکمیل آزمایشگاه منطقه‌ای کنترل کیفی مواد غذایی داد.
محمد اشرف‌نیا در ادامه رفع موانع پیشروی طرح ساماندهی کشتارگاه‌های منطقه‌ای دام استان را در جلسه‌ای مشترک با اعضای این ستاد در آینده‌ای نزدیک از اولویت‌های اصلی این ستاد برشمرد.
وی در پایان وظایف دامپزشکی در تأمین سلامت عمومی جامعه را تاثیرگذار دانست و از تلاش‌های مجموعه دامپزشکی در برآورده شدن این مهم قدردانی کرد.

--------------------------------------

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:
رسالت بزرگ دامپزشکی نظارت شرعی و بهداشتی بر محصولات دامی است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی نظارت شرعی و بهداشتی بر ذبح دام‌ها را از رسالت‌های بزرگ ادارات دامپزشکی دانست. 
آیت‌الله محسن مجتهد شبستری امروز در جمع کارکنان این اداره کل با مهم خواندن جایگاه دامپزشکی از لحاظ شرعی و بهداشتی گفت: مسائل مربوط به دام از جمله مواردی است که در دین مبین اسلام مورد تاکید قرار گرفته و قوانین و توصیه‌های فراوانی در زمینه حفظ حقوق دام‌ها و همچنین مسائل بهداشتی مربوط به ذبح آنها ارائه شده است.
وی خاطر نشان کرد: در مسئله طهارت و نجاست اسلام سهل‌گیر بوده و طبق قوانین اسلام، اگر در طهارت و یا نجس بودن چیزی شک دارید حکم بر پاک بودن آن است ولی اگر در منطبق بودن ذبح دام با شرایط شرعی شک دارید حکم بر ناپاک بودن آن گوشت (لاشه) است و این نشان می‌دهد در ذبح دام شک جایز نیست.
امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه طبق دستور اسلام اگر در تغذیه و نگهداری دام کوتاهی به عمل آید شخص مرتکب فعل حرام شده است، افزود: قوانین و توصیه‌های حمایت از حقوق دام‌ها باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
مجتهدشبستری اظهار داشت: فعالیت روحانیون با عنوان ناظران شرعی در کشتارگاه‌ها، موجبات اطمینان ملت مسلمان از پاک بودن گوشت مصرفی شده است.
نماینده ولی فقیه در استان، تلاش همکاران اداره کل دامپزشکی را کاری خداپسندانه دانست و گفت: ‌تلاش برای پیشگیری و درمان بیماری‌های وی‍ژه دام و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مسئولیتی خطیر بوده و امیدواریم زحمات کارکنان دامپزشکی مورد قبول درگاه الهی باشد.
بهراد زندیه مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی نیز در این دیدار راهنمایی‌ها و توصیه‌های نماینده ولی فقیه در استان را راهگشای بسیاری از مشکلات موجود در بخش دامپزشکی دانست و خاطرنشان کرد: اداره کل دامپزشکی استان تمام تلاش خود را در راستای اجرای احکام و دستورات اسلام در زمینه تولید و محصولات دامی و همچنین گسترش بهداشت و تامین سلامت دام‌ها و افراد جامعه به کار می‌بندد. 

 

 

 

نظر شما
ادامه