کد خبر: ۱۲۳۵۲
تعداد نظرات: ۵۵ نظر

حکیم مهر - در حالی که هجمه‎های متعدد و غالباً توأم با اجحاف نسبت به رشته دامپزشکی از سوی مسئولین و نهادهای مختلف وارد می‎شود به تازگی دکتر سید مهدی قمصری ، دامپزشک متخصص جراحی دامپزشکی اظهاراتی داشته که کام را تلخ می‎کند.

وی متأسفانه بدون توجه به تعداد واحدها صرفاً به مقایسه زمان آنهم به اشتباه پرداخته و دکتری دامپزشکی را معادل کارشناسی ارشد دانسته است.

این در شرایطی است که حتی اگر اظهارات ایشان درست باشد، اکنون در بسیاری از دانشکده‎های کشورمان دانشجویان کارشناسی ارشد سه ترم (و نه چهار ترم) می‎گذرانند و از سویی اختلاف واحد کارشناسی ارشد با دکتری دامپزشکی به اندازه یک دوره دو ساله (کاردانی) است!

این اظهارات دکتر سید مهدی قمصری رئیس سابق دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و عضو شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی است :

"مدیر گروه دامپزشکی وزارت علوم در واکنش به تغییر شرایط پذیرش داوطلبان کنکور سراسری در رشته دامپزشکی اظهار کرد: از تغییر شرط معدل خبر ندارم. 
مدیر گروه دامپزشکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در واکنش به تغییرات لحاظ شده رشته دامپزشکی در دفترچه آزمون سراسری امسال اظهار کرد: معادل شمردن مدرک دکترای دامپزشکی با مقطع فوق لیسانس تنها مختص به رشته دامپزشکی نبوده و در آزمون های استخدامی یا معادل سازی مدرک تحصیلی تمامی رشته های دارای دکتری حرفه ای معادل مقطع فوق لیسانس به شمار می آیند.
مهدی قمصری با اشاره به تعداد واحدهای درسی فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی افزود: طول مدت تحصیل دانش آموختگان دکتری حرفه ای تنها یک نیم سال تحصیلی بیشتر از دانشجویان فوق لیسانس است و صاحبان مدرک دکتری حرفه ای دامپزشکی شش سال و نیم زمان برای اخذ مدرک تحصیلی خود صرف می کنند بنابراین معادل سازی مدرک تحصیلی آنها با دانش آموختگان دوره کارشناسی ارشد هیچگونه اجحافی در حق آنها به شمار نمی رود و در مورد تمامی دارندگان مدرک دکتری حرفه ای صادق است.
وی همچنین ادامه داد: این موضوع نیز بیشتر در موارد استخدامی و مزایای شغلی لحاظ می شود.
مدیر گروه دامپزشکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیرامون بند شرط معدل دفترچه کنکور سراسری سال 91 نیز ابراز کرد: از قید معدل 15 برای ادامه تحصیل در رشته های پزشکی و کاهش آن به نمره 14 در مورد رشته های دامپزشکی نیز خبر ندارم و نمی دانم علت این تصمیم گیری چه بوده است.
گفتنی است که همزمان با انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری سال 91 شماری از دانشجویان دامپزشکی به تغییرات شرایط پذیرش داوطلبان ادامه تحصیل در رشته دامپزشکی معترض شده و آن را دلیل دیگری بر کم اهمیت تلقی کردن رشته دامپزشکی دانستند."

 

خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۵۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
-
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
8
16
راست گفته دیگه چرا ناراحت شدین
خسرو ن.
|
-
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
9
27
ایشان حرف عجیبی نزدند. نه تنها دامپزشکی بلکه مدارک دوره عمومی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هم از نظر درجه بندی علمی معادل کارشناسی ارشد حساب می شوند که در کشور ما به آنها لقب دکتری حرفه ای داده اند. دکتری حرفه ای به معنی دکتری نیست، بلکه صرفاً یک لقب است (مثل اینکه در نظام به یک ستوان سه هم لقب «جناب سروان» می دهند؛ در حالیکه از نظر درجه بندی نظامی چهار درجه از سروان پایینتر است). باید توجه داشت که طول دوره تعیین کننده نوع مدرک نیست و عوامل بسیار دیگری در این زمینه نقش دارند. بعضی دوره ها به دلیل کار عملی طول دوره بیشتری دارند ولی این به معنی بالاتر بودن درجه مدرک آنها نیست. در بسیاری از کشورها حتی لقب دکتری حرفه ای هم وجود ندارد. مثلاً در استرالیا مدرک لیسانس دامپزشکی می دهند و چنین فردی دکتر نامیده نمی شود. و با همین مدرک لیسانس (BSc) می تواند کار بالینی کند. در برخی کشورهای دیگر هم القاب دیگری دارند که ذکر آنها خارج از حوصله این بحث است. مدرک دکتری حقیقی که در واقع بالاترین سطح درجات تحصیلی در همه کشورهای جهان است، با عناوین PhD یا Doctor of .... Science ) به ترتیب مربوط به دوره های دکتری مبتنی بر تحقیق و دکتری مبتنی بر coursework و/یا تحقیق نامیده می شود. و مستلزم حدود 4-2 سال تحصیل اضافه بر مقطع کارشناسی ارشد است. هرچند در برخی کشورها نیز مدرک دکتری حقیقی به نامهای یاد شده گفته نمی شود و مثلاً با القاب Specialization و ... نامیده می شود. که البته درهنگام ارزشیابی مثلاً در وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران، با مدرک دکتری معادل دانسته می شود.
ضمناً باید توجه داشت که در هیچ کشور معتبر دنیا فردی نمی تواند مستقیماً از دیپلم به مدرک دکتری نائل شود و این موضوع مستلزم لااقل گذراندن یک دوره undergraduate در هر مقطعی (در حد لیسانس، یا فوق لیسانس پیوسته) است.
بابک
|
-
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
8
9
من از بیگانگان هرگز ننالم که با من هرچه کرد آن آشنا کرد!!!
ناشناس
|
-
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
8
14
با نظرات دکتر قمصری موافقم. امیر
ناشناس
|
-
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
2
8
با سلام
در خصوص نظر دوست گرامیخسرو ن برای روشن شدن افکار عمومی به استحضار می رساند در بسیاری از کشورها مدرک DVM برای دوره دکترای حرفه ای دامپزشکی وجود دارد که فرد مستقیما پس از تحصیلات دبیرستان وارد این دوره می شود. در رابطه با لفظ دکتر نیز در کشورهایی نظیر ایتالیا حتی برای فرد دارای مدرک سطح دو تحصیلات دانشگاهی (معادل فوق لیسانس) نیز بکار می رود و از پیشوندهایی نظیر Dottore (مذکر) یا Dottoressa (مونث) استفاده می شود.
دامپزشک
|
-
|
۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
7
7
فکر کنم کسانی که نظر گذاشتند خودشون از این فوق دیپلمه های پر مدعای دامپزشکی تشریف دارند! خواستند عقده دلی خالی کنند.که اصلا اهمیتی نداره.شان و منزلت یه دکتر دامپزشک به حرف این و آن نیست آقا! بیخیال
ناصر
|
-
|
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
13
6
توجه !! توجه!! تا آخر بخونید!!
دکترای حرفه ای چیست؟ مدرک تحصیلی در برخی رشته های بالینی که پس از فارغ التحصیلی به صورت پیوسته در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی یا نا پیوسته در رشته فیزیوتراپی پس از کارشناسی ارشد اعطا می شود.
حداقل طول مدت تحصیل برای دکترای حرفه ای چقدر است؟ علاوه بر چندین دوره تابستانی پزشکی 7سال و دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی 6 سال و در فیزیوتراپی 6 سال تا ارشد و 2 سال تا دکترای حرفه ای(مجموعا 8 سال ناپیوسته)
در دکترای حرفه ای حدودا چه تعداد واحد گذرانده می شود؟ پزشکی 290 واحد دندانپزشکی 220 واحد داروسازی 210 واحد دامپزشکی 230 واحد
کارشناسی ارشد رشته های پزشکی و غیر پزشکی چند واحد است؟ کارشناسی حدود 130 واحد و ارشد حدود 30 واحد جمعا 160 واحد!!!!

نتیجه 1 تا اینجا== دکترای حرفه ای در پزشکی بیش از 100 واحد و برای بقیه حدود 60 واحد بالاتر از کارشناسی ارشد است(یعنی معادل دکترای پی اچ دی بیشتر رشته ها)

برای رسیدن به دکترای حرفه ای و کارشناسی ارشد چند امتحان سراسری را باید پشت سر گذاشت؟ برای دکترای حرفه ای 1- کنکور سراسری با رتبه عالی(مخصوصا دندانپزشکی و پزشکی) 2- امتحان جامع علوم پایه(حداقل پاسخ به سئوالات 50 درصد) 3- امتحان پیش کاروزی 4- امتحان دوره انترنی (مردودی با تعداد مشخص از هر دوره= اخراج)
برای کارشناسی ارشد 1- کنکور سراسری 2- کنکور ارشد(ظرفیت اکثر رشته ها خیلی بالا مخصوصا شبانه، آزاد ، پیام نور ، غیر انتفاعی و ..)
رقابت چگونه است؟ در سراسری علوم تجربی با 400 هزار نفر شرکت کننده ظرفیت پزشکی 2500 نفر (در آزاد 7 یا 8 دانشکده 1000 نفر) دندانپزشکی 800 نفر(در آزاد 3 دانشکده 150 نفر) دارو سازی 700 نفر (در آزاد یک دانشکده 70 نفر) شبانه و غیر انتفاعی و پیام نور هم ندارد. ولی برای دامپزشکی ظرفیت دولتی و شبانه و آزاد کمی بالاست. (کلا در تمامی رشته ای علوم پزشکی 5 درصد کل دانشجوهای کشور را تشکیل می دهند که از این 5 درصد شاید 0.25 درصد متعلق به دکترای حرفه ای باشد)

نتیجه 2== هم تعداد واحد دکترای حرفه ای نسبت به کارشناسی ارشد خیلی بالاست هم رقابت برای پذیرفته شدن پس اگر قرار است معادل بگیم معادل دکترای پی اچ دی بیشتر رشته ها است نه کارشناسی ارشد

نتیجه پایانی=== در صفحه 4 یا 5 (یادم نیست) دفترچه ثبت نام کنکور 92 در معرفی مقاطع تحصیلی که به صورت پیوسته پذیرش می شود اینگونه نوشته است: دکترای تخصصی(پیوسته که همان PHD برای رشته های ریاضی، فیزیک و بیوتکنولوژی است == البته این مدرک با تخصصهای رزیدنتی(دستیاری) پزشکی و دندانپزشکی و دامپزشکی از نظر قبول شدن و خوندن و بورد تخصصی گرفتن و امتحانات هر سالش پس از فارغ التحصیلی خیلی تفاوت دارد)، دکترای عمومی(پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی)، فوق لیسانس(دکترای دامپزشکی و سایر کارشناسی ارشدها)
ناشناس
|
-
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
8
21
با سلام
به نظر اول: چرا ناراحت می شید؟ ترسیدین لقب دکتر رو بردارن؟
من شما رو دعوت می کنم که یک ترم تو دانشکده برق درس بخونی تا ببینی چرا نباید خیلی ناراحت باشی
1) تو رشته های مهندسی (دست کم مهندسی برق) تو لیسانس 140 واحد و تو فوق لیسانس 32 واحد پاس می شه
2) اینکه این رشته به اندازه ای گسترده شده که نمی شه تمام محتوا رو در لیسانس و فوق لیسانس ارائه کرد، به همین خاطر دروس ارشد اغلب انتخابی و بسیار تخصصی ارائه می شه و تاکید بر انجام یک پژوهش و پایان نامه قوی است که عمدتا بین یک سال تا یک سال و نیم و دو سال (بدون در نظر گرفتن واحدهای درسی) طول می کشه. من تو گرایش خودم اغلب بچه ها فوق لیسانس را نه دوسال بلکه در 2 سال و نیم و بعضا تا 3 سال و نیم به اتمام می رسانن اتمام دوره هم منوط به اجازه دفاع از استاد راهنما است که اغلب اجازه نمی دن دو ساله ارشدت را تموم کنی.
درسته رشته های پزشکی حجم زیادی مطلب خواندنی دارند و بنابر این باید تعداد واحد های زیادی را پاس کنند اما در رشته های فنی (دست کم مهندسی برق) فشردگی و سختی درسها بسیار زیاد است و بیشتر مطالعات به خود دانشجو سپرده می شه و در هر درس کلی پروژه، تحقیق و ... مطرح می شود. در نتیجه مقایسه تعداد واحد ها چندان درست نیست.
محمد ش
|
-
|
۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
16
5
سلام
من به عنوان یک دانشجوی دکتری حرفه ای دامپزشکی برای دوستی که فوق لیسانس رو از دانشکده ی برق خودشون گرفتن متاسفم که با این طرز تفکر وارد نظرسنجی که بهشون مربوط نیست شدن و اظهار نظر کردن و دیگر هیچ ، چون دوستان خودشون هم با سند حرف زدن هم مقایسه های خوبی انجام دادن
ممنون از پاسخ همه ی شاغلین در این حرفه ی مقدس
پاسخ ها
حیدری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
سلام آیا دکتری پیوسته با دکتری ناپیوسته که بعد ارشد وارد میشیم برا دامپزشکی فرق داره؟؟
دکتر ش
|
-
|
۰۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
5
13
خدمت دوستانی که کارشناسی ارشد و دکتری حرفه ای دامپزشکی را از نظر تعداد واحد مقایسه میکنند باید بگویم که سخت در اشتباهند. دوره کارشناسی ارشد در کل 30 واحد است ولی این 30 واحد سختی 80 واحد دکتری حرفه ای دامپزشکی را دارد به همین خاطر در دوره کارشناسی ارشد به جای ترمی 20 واحد حداکثر ترمی 8 واحد ارائه می شود.پس کسانی که میگویند دکتری حرفه ای 60 واحد بیشتر است حرف بی ربطی میزنند. اگر بخواهیم اینگونه مقایسه کنیم تعداد واحد دوره ی دکتری تخصصی از تعداد واحد مقطع کاردانی کمتر است. آیا می شودگفت که دوره کاردانی سخت تر و ارزش بالاتری دارد؟
باید بدانید که دوره مستر یک مقطع post graduate میباشد و دوره دکتری حرفه ای under graduate در تمام دنیا شناخته می شود.
عزیزان دکتری حرفه ای از خدایشان هم باشد که معادل فوق لیسانس حسابشان کنند. درست است درکشور اسماً بنام دکتر آنها را میخوانند ولی اگر مدرکشان ترجمه شود معادل لیسانس هم نیستند در ضمن همه پزشکان و دامپزشکان خودشان قبول دارند معادل کارشناسی ارشده چه تلخ شدن کامی؟
بابک
|
-
|
۰۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
2
16
متاسفانه در کشورهای جهان سوم صرفا فرد دچار برداشت نا صحیحی بدون مطالعه از شراط خود دارد در کشور ایران هم همینگونه است که شنیدن واقعیت به مزاج برخی ها خوش نمی اید , نه تنها مدرک پزشکی معادل با ارشد مهندسی نیست بلکه از نظر علمی در بسیاری از کشورها آن را معادل لیسانس رشته های مهندسی می دانند , نام دکتر به مفهوم دکتری تخصصی و علمی نیست و فقط لقبی است برخی از رشته ها ,برای روشن شدن موضوع اصلاح دکتری DBA در مدیریت بازاریابی که معنی دکتر را دارد و معادل دکتری نیست و معنی PHD نمی دهد تعداد واحد گذرانده شده در رشته های مختلف با توجه به نیاز رشته و هم سان سازی صورت گرفته برای مثال لیسانس پیوسته بین 148 تا 168 و ناپیوسته بین 182 تا 190 واحد درسی را می گذرانند و طول تحصیل در ناپیوسته حدود 5-6 سال می باشد در پزشکی نیز بخاطر بالا بودن واحدهای عملی و بیمارستانی و کلینیکی بخاطر ارج نهادن و همچنین مهم بودن این واحدها میزان واحدهای عملی بیشتر شده و دانشجوی پزشکی موظف بگذراندن 210 تا 240 واحد می شود که دلیلی بر زیاد یا سخت بودن یا اسان بودن ان نیست
در نهایت بحالت علمی
دکترا (معمولا.Ph.D) که حدودا یکسال یا بیشتر به طول می انجامد و فرد علاوه بر تحصیل باید به تدریس و انجام پایان نامه نیز مبادرت ورزد.
همچنین در بعضی از رشته ها که کار عملی در آنها ضرورت دارد (مانند حقوق، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و… ) نوع دیگری از درجات علمی به نام First Professional Degree وجود دارد که خود در دو رده Graduate و Undergraduate (قبل از لیسانس یا بعد از لیسانس) اهدا می شود. در صورتی که فرد در رده Graduate موفق به اخذ First Professional Degree شود به آن دکترای حرفه ای (Professional Doctorate) می گویند. این نوع مدرک معمولا در آمریکا رایج است ( و البته در ایران). در بیشتر کشورهای جهان برای دکترای حرفه ای معادل لیسانس یا فوق لیسانس آن را به فرد اهدا می کنند( در این کشورها، واژه دکتر به معنی کسی است که در اثر تحقیق و پژوهش و با طی دوره های ویژه به آن نایل گشته است).
ناشناس
|
-
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
2
17
چرا ناراحت شدید از حرف ایشون برای من بسیار جای سواله! الحق که اینجا یک کشور جهان سومه! فکر میکنین فوق لیسانس خیلی مدرک پایینیه به نظرتون؟؟؟؟ جان من؟؟ شما برید مدرک اصلا پزشکی عمومیتون رو برای کشوری مثل دانمارک بدید معادل سازی بکنند مدرک فوق لیسانس در زمینه health sience بهتون میدن!عجب توقعاتی داریدا میخواین بهتون عنوان دانشمندی چیزی هم بدن اگه کمه! والا! دوست عزیزی که در جواب تعداد واحد آوردنو پشت هم نتیجه گیری کردن خدمت ایشون عرض کنم که شما تا اکسترنی اطلاعاتتون راجع به رشتتون واقعا در حد لیسانس هستش و در انترنیه که یکم اطلاعاتتون راجع به رشتتون تکمیل میشه اونم در حد پزشک عمومی.که معادل فوق لیسانس دقیقا.شما هر ماه وارد یه بخش میشید،نمرات بخش هاتون که همه 19،20 هستش امتحاناتتونم که تستیه اکثرا! بین اکسترنی و انترنی شما یک امتحان تستی دارید درست مثل لیسانس و فوق لیسانس. در طول 6-7 سالی که تا اتمام پزشکیه عمومی زمان میبره که ممکنه بیشتر هم بشه بسته به درس خوندن طرف،چند تا کتاب دارید که کلا اون کتاب ها رو میخونید مثل اورتوپدی،چشم، عفونی و... که اعدادی که داخلشون نوشته (میزان داروها و اسمشونو...) عملی توی بخش آموزش میبینین، یه کتاب guide line هم دارید که همه چیو به صورت مختصر و مفید داخلش نوشته که همونو اکثا برا امتحاناتون مطالعه میکنین. والبته بگم که زحمت زیادی داره پزشکی وگرنه از نظر سطح علمی پزشک عمومی در حد فوق لیسانسه لطفا قبل از اینکه بهتون بر بخوره برید مطالعه کنید اگر در حد دکتری باشید دیگه واقعازیادیتون میکنه! دانشجویی که میخواد دکتری قبول بشه باید یکی از چهار مدرک زبان رو داشته باشه که من تافل و آیلتسش یادمه و همچنین رزومه برای مصاحبه دکتری بهتره باشه که یه مقاله چاپ شده در یکی از نشریات معتبره که هر درخواستش 6 ماه زمان میبره. درست نیست این تفکرات که خوب اگه نبود که اینجا جهان سوم نبود.دانشجویان دکتری حرفه ای دامپزشکی هم کامشون تلخ نشه! برن مطالعه کنن ببینن چیه جریان و کدوم مدرک به چه معنیه ناراحتیشون برطرف میشه و اون دوستمون درست فرمودند که دکتر یک پیشونده و معادل مدرک خاصی نیست کاملا نظرشون اصولی و مطالعه شده بود.
f.m
|
-
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
28
7
من دانشجوی دکترای حرفه ایی هستم فقط میخاستم به این دوستانی که نظر دادن ک دکترای حرفه ایی درحد کارشناسی ارشده بگم که هر چی باشه من اسمم دکتررره.دکترررر.بسووووووووووزید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
واقعا چه عقده ای و بی ادب
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
چه فایده داره دکتر باشی ولی وقتی نتونی دو خط انگلیسی بخونی روت میشه اصلا
ناشناس
|
-
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
4
12
با سلام

آقا یا خانم دکترررررررررررررررررر دامپززززززشک وقتی فارغ التحصیل شدی احوالت را می پرسم........باشه دکترررررر
جوووووون
پیروز
|
-
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
3
13
این دوست عزیزمون دکتررررر زاویه جالبی رو از طرز تفکر بسیاری از دانشجویان و فارغ التحصيلان دکتری حرفه ای نشون داد. همین .............. هستند که باعث به وجود اومدن مشکلاتی مثل پزشک سالاری میشن.
جناب دکترررررر شما فقط از نظر خانواده و دوستان و همکاران و بیمارانت دکترررررر هستی، هرگز گمان مبر که جامعه علمی جهان شما رو در حد و اندازه یک دکتر واقعی حساب کنه...
ناشناس
|
-
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
0
13
بابا دکترررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر
ناشناس
|
-
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
1
15
این یک واقعیت است که آقای دکتر قمصری بیان کردند. از عناوین هم پیداست. دکترای حرفه ای یا عمومی هیچ وقت با دکترای تخصصی که همان phd است برابر نیست. در رشته هایی مانند پزشکی و دندانپزشکی و دامپزشکی و داروسازی بعد از دکترای حرفه ای وارد phd (تخصص) میشوند در سایر رشته ها بعد از کارشناسی ارشد وارد phd (دکترای تخصی) میشوند. این که ناراحتی ندارد. در واقع دکترای حرفه ای معادل همان کارشناسی ارشد است. تعجب میکنم از نظر دوستان دکتر که با دریافت مدرک دکترای حرفه ای به این لقب مزین شده اند و هنوز شاکیند!!!!!!!
انیگما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۷
2
11
کاملا با نظر دکتر قمصری موافقم .
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
0
11
سلام.نه تنها دکتر قمصری بلکه تمامی اساتید دامپزشکی که خودشان روزی دکتری حرفه ای بودند همین نظر رو دارند.دوره کارشناسی ارشد یک مقطع postgraduateو دوره دکتری حرفه ای یک مقطع undergraduateمی باشد اونوقت سخنان دکتر قمصری برا چی کامو تلخ می کنه؟از نظر علمی در ایران دکتری حر فه ای معادل فوق لیسانس و در سایر کشور ها این مدرک معادل لیسانس ترجمه می شود.الیته در ادارات دولتی همان معادل phd محسوب می شوند که از کارشناسی ارشد که بگذریم اجحاف بزرگی در حق افراد دارای phd می باشد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
1
6
دکترای مهندسی برق که هیچی اگه دکترای مهندس راکتور هسته ای هم باشی به تو میگن دکتر ، به دکتر دامپزشک هم میگن دکتر. فرقی نمی کنه همینه که هست. خخخخخخخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
0
10
دوستان، شخصی که واحد پژوهشی نداشته نمی تونه مدعی مدرک phd باشه

جالب هست همه واحدهای دوستان هم حفظ کردنیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
12
2
به نظر من پزشکی تو هر شاخه ای یا هر سطحی خیلی سخته قبول شدن و خوندنش... شماهایی که ادعاتون میشه تو مهندسی کسی نگفت از ارزش مدرکتون کم میشه ولی خدایی کتابهای پزشکی هیچی همون زیست دبیرستان رو بخونین.. تستهای کنکورشو جواب بدین اگه تونستین.هر راهی سختی خودشو داره .من دکترای نرم افزار دارم.ولی معادلسازی رو هم قبول ندارم..
جاوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
6
1
با سلام چرا برای یک هدف یایکلقب به کسی دادن اینقدرناراحت پیشین این جای تعجب دارو آیا همان ارشدبرق نمیتواند دکتربرق شود آیا ارشد مکانیک یاشیمی نمیتوانند دکتربرق ومکانیک شوند فقط باالقابی که به کسی میدهند ناراحت ویا خوشحال نشوید که جای تعجب دارد خودتان راببینیم که میتوانید دکتر درهرزمینه ای باشید تازه در رشته فنی هم بهتراست چون بااه وناله بیماران سروکارندارد جای تشکر هم باردار پزشکان که همه مراجعه کنندگانش بیمار یا مشکل جسمی دارن ولی مثل آهن است وهمه را درمان میکند.


خودتان درقالب خودتان باشید
فیزیک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
5
2
جای بسی تاسف داره که عده کثیری از دوستان از دانشگاه رفتن فقط مدرک گرفتنش رو دیدن.نه منطق و درکشو،سخت ترین درسی که تو دبیرستان میخوندیم یا فیزیک بود یاریاضی،من دانشجوی دکترای فیزیک هستم،همه رشته ها سختی خودشونو دارن،ولی اگه کمی انصاف داشته باشیم رشته های برق و مکانیک وامثالهم قابل قیاس با فیزیک نیستن،همه این رشته ها تا مقطع ارشد حدود 160 واحد پاس میکنن نه 270 واحد دامپزشکی،دنبال کلمه post graduate و under graduate نباشید،دنبال تعداد واحدهای پاس شده و ازمون جامع و فعالیت های کلینیکی و پژوهشی انجام شده باشید نه اسم عزیزان ارشد
جلال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
0
6
دوستان عزیز ناراحت نشید
مهم دکتر بودن و لقب داشتن نیست باور کنید آدمای موثر واقعا بی ادعا هستند مثلا رفته گرهای شهرداری کاری که اونا میکنن و با جونشون محیط زندگیومونو تمیز نگه میدارن به مراتب بسیار مهمتر از هزاران دکتر پر مدعاست
تصور کنید این خادمان شهر دو روز دست از کار بکشن چه بلایی سرمون میاد
من به خادمین واقعی جامعه قلبا احرام میزارم .
موفق باشید دوستان دکتر
ابوالقاسم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
1
14
به نظر من باید به دکترای عمومی (حرفه ای) لقب صرفا پزشک بدهند نه دکتر یعنی بهشون بگن اقا یا خانم پزشک
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
0
2
همه بشرند اما فقط بعضی ها انسان اند. لقب مهم نیست چه مهندس چه دکتر. انسانیت مهم است که اگر داشتید چه فوق دیپلم داشته باشید چه phd اونوقت مدرکتان مهم است.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
1
5
دکترحیوانات هم اگه دکتر به حساب می یاد اشکال نداره البته قصد بی ادبی ندارم ولی حقشونه این قشر دامپزشک چون از نزدیک دیدم خودشونم می دونن کسی به حسابشان نمی زاره خیلی زشته واقعا"این همه حسادت به مدرک دکتراهای واقعی که به این سختی گرفتن درضمن این رشته سطح پایین نباید حتی با رشته های پزشکی و دندانپزشکی مقایسه بشه اگه مدرک دکترا دارین پس چرا راتون نمی دن برین دانشگاه تدریس کنین نتونستین برین پی چ دی بخونین دلتون می سوزه؟؟؟
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
0
2
بهتره دیگه بیشتر از این با عناوین بازی نکنیم ، یکی از دوستان به کار کردن و ارزش کار کردن اشاره کردن ، همه داریم کار می کنیم یکی با مدرک یکی بدون مدرک ، حالا مگه یه مهندس با یه دکتری دامپزشکی یا پزشک قراره تو یه سیستم کار کنن که با هم مقایسه شون می کنیم؟ از نظر مقایسه دانشگاهی هم که وضعیت مشخصه ، و یادمون باشه دکتری آخرین مقطع در هر رشته ای هست.
ما یه فامیل داشتیم که به رحمت خدا رفته ، مهندس بود و کارمند پالایشگاه همیشه خودش رو با نظامی ها مقایسه می کرد و میگفت من با این سابقه الان سرهنگ ام و ...
و اینکه این القاب صرفا یکسری القاب کاری ان و ما به اشتباه همه جا و حتی تو بقالی ازشون استفاده می کنیم ، والا سر کار اونقدر مارو مهندس صدا زدن و کار و مسئولیت ریختن سرمون که الان هر کی مهندس صدامون میزنه فرار می کنیم که مبادا کاری ازمون بخواد. وضعیت مشابه بقیه دوستان پزشک باید خیلی بیشتر تجربه کرده باشند.
زیبا یوسف زاده
|
United States of America
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
7
1
همه ما به اینکه قبولی در رشته پزشکی سخته وکار هرکسی نیست اگاهیم واز طرفی علاوه بر سیصد واحدومدت هفت تا نه سالی که باید درس بخونه وکشیک بده ومسیول جان بیماران باشه را هم اضافه کنید تا فرقشو با کارشناسی ارشد بدونیدخصوصا امروزه که براحتی همه قبول میشن حتی قبولی دکترا هم بااین همه پذیرش راحت شده به نظر من هیچ رشته ای با پزشکی قابل مقایسه نیست چون جان وسلامتی بیماران مطرحه وقیاس کردن اشتباهه پزشکی دکترای مقدسیست وسایر دکترا هم برای خود ارزش خود رادارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
3
2
قبولی پزشکی خیلی سخت است و درسهایشهم خیلی سخت، اما مقدس دانستن پزشکی دیگه ازون حرفاس. چون عزیزان پزشک با درآمد بالایی که دارند و البته نوش جانشان، نتیجه زحمات خود را دریافت می کنند. کاش اجازه دهند ما که مدرک ارشد داریم بتوانیم دوباره کنکور دهیم و پزشکی را رایگان بخوانیم. افسوس که محرومیم
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
1
3
اگر حیوان دوست باشید دامپزشکی را سطح پایین نمیبینید. خیلی ها که الان پی اچ دی دارند اصلا رتبه کنکور سراسریشون خیلی ضعیف تر از این بود که بتوانند دامپزشکی قبول شوند، و در رشته ای بی طرفدار پی اچ دی گرفته اند
یوسف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
0
5
بابا اصلا دامپزشک ها خدا، پروفسور، دکتر دکتر دکتر
خانم دکتر، آقای دکتر، دکترررررررررر
خوبه؟
راضی؟
ما مهندس ها هم احمق، بیسواد، بی فرهنگ
قبول؟
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
0
5
اینا به کنار اقای قمصری چرا به ما کاردان های دامپزشک میگن دکتر
بهارک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
0
8
تمام پزشکی و دندانپزشکی عمومی خودشان هم می دانند که از اول در تمام آیین نامه ها با ارشدها برابر است مدرکشان. اینکه سعی می کنند بگویند نه از عقده های حقارت این افراد است که نیاز می بینند از بقیه سرتر خود را نشان دهند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
0
7
می گه پزشکی مقدسه چون با جان سر و کار داره.به همین دلیل کلی از پزشکا با جان بیمار بازی می کنن؟کلی هم پول بده بهت ضرر می زنن با اخلاق بد.می گی مریض ناراحته چکار کنم می گه از من سوال نپرس!می ری یه دکتر دیگه می گه نمی گم، تقسیم کار کردیم!
دکتر جمشید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
3
1
قابل توجه کاردان و کارشناس ها ی پر مدعا
تعداد واحدهای درسی لازم برای گذراندن هر یک از دوره های تحصیلی گروه پزشکی، برابر سر فصل برنامه های مصوب شورایعالی برنامه ریزی علوم پزشکی به شرح زیر است :

دوره کاردانی : بین 64 تا 68 واحد

دوره کارشناسی پیوسته : 130 واحد

دوره کارشناسی ناپیوسته : 65 واحد

ماده 14 آیین نامه :

حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته روزانه 3 سال و در دوره های کارشناسی پیوسته روزانه 6 سال و در دوره های شبانه به ترتیب 5/3 سال و 7 سال است. در صورتی که دانشجو نتواند واحدهای دوره را در حداکثر مدت مجاز تحصیل با موفقیت بگذراند از دانشگاه مربوط اخراج می شود.

منبع : سایت رسمی وزارت بهداشت

لینک : http://www.behdasht.gov.ir/index.aspx?siteid=1&pageid=12373&newsview=4089

------------------------------------------------------

آیین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته  / تاریخ ابلاغ : 6/9/89

آئین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته در 9 فصل و 32 و 37 تبصره در چهل و سومین جلسه شورای عالی

برنامه ریزی علوم پزشکی مورخ 18/5/1389 به تصویب رسید. این آیین نامه در همه دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و موسسات وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سراسر کشور جهت دانشجویان ورودی سال تحصیلی 90-1389 و به بعد لازم الاجرا است و از تاریخ ابلاغ آن، آیین نامه قبلی و تمام مقررات و بخشنامه ها و دستور العمل های مغایر با آن برای دانشجویان مشمول این آیین نامه لغو می گردد.

ماده 7 آیین نامه :

تعداد کل واحدهای دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته با احتساب واحد پایان نامه، بر حسب رشته، حداقل 28 و حداکثر 32 واحد است.

ماده 14 آیین نامه :

حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته 3 سال است.

منبع : سایت رسمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

لینک : http://www.kmu.ac.ir/sitewizard/admin/wizard/Default.Aspx?PageId=6806

------------------------------------------------------

آیین نامه آموزشی دوره دکتری عمومی (حرفه‎ای) دامپزشکی

آیین نامه آموزشی دوره دکترای عمومی دامپزشکی که از طرف گروه دامپزشکی پیشنهاد شده بود، در 33 ماده و 23 تبصره در جلسه 343 مورخ 8/4/1376 شورای عالی برنامه ریزی به تصویب رسید.

این آیین نامه از ابتدای سال تحصیلی 77-1376 برای آن دسته از دانشجویان که از این تاریخ به بعد وارد دانشگاه می شوند لازم الاجرا است و از این تاریخ کلیه آیین نامه ها و بخشنامه های مغایر با آن برای دانشجویان مشمول این آیین نامه ، لغو می شود.

ماده 12 آیین نامه :

حداقل تعداد واحد درسی و واحدهای کارآموزی ، انترنی و پایان نامه دکتری برای فراغت از تحصیل در طول دوره تحصیلی دکتری دامپزشکی شامل دو مرحله پیش درمانگاهی و درمانگاهی، 222 واحد است.

ماده 14 آیین نامه :

حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره دکتری دامپزشکی 9 سال است.

منبع : سایت رسمی دانشگاه تهران (معاونت تحصیلات تکمیلی) و سایت رسمی دانشگاه آزاد اسلامی (معاونت آموزش)

لینک : http://acad-affairs.ut.ac.ir/links/amouzeshi/veterinary3.htm

http://www.iausep.com/ayin/Dampezeshki.pdf

------------------------------------------------------

مقایسه مقطع کارشناسی ارشد رشته‎های مختلف با مقطع دکتری دامپزشکی از حیث تعداد واحدها :

 

برابر مواد آیین نامه‎های فوق‎الذکر ، کارشناسی (حداکثر 130 واحد) و کارشناسی ارشد (حداکثر 32 واحد) و مجموعاً فوق‎لیسانس : (حداکثر 162 واحد)

دکتری دامپزشکی عمومی (حرفه‎ای) : حداقل 222 واحد

اختلاف تعداد واحدهای دکتری دامپزشکی و فوق لیسانس : 60 واحد (معادل یک دوره دو ساله (کاردانی))

------------------------------------------------------

بجز درج عبارت دکترای حرفه‎ای در دفترچه پذیرش کنکور سراسری سازمان سنجش جلوی عنوان هر چهار رشته پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی و داروسازی که تفاوتی به همین سبب از حیث مقطع و مدرک (دکترا) میان پزشکی و دامپزشکی دیده نمی‎شود، به مقدمه آیین نامه تسهیلات آموزشی ویژه دانشجویان ممتاز که در سایت رسمی وزارت بهداشت به نشانی زیر هم منتشر شده توجه نمایید :

(در اجرای بند 2 ماده 2 آیین نامه تشکیل شورای هدایت استعدادهای درخشان در آموزش عالی مصوب جلسه 387 مورخ 6/9/1375 شورای عالی انقلاب فرهنگی و به منظور برقراری تسهیلات ویژه آموزشی برای دانشجویان ممتاز در مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد پیوسته و دکترای حرفه ای (پزشکی و دامپزشکی ) این آیین نامه تدوین و به مورد اجرا گذاشته می شود.)

ضمناً با توجه به قید انتخاب حداکثر 10 واحد در دوره انترنی برای دانشجویان دکتری دامپزشکی برابر آیین‎نامه آموزش دکتری دامپزشکی (که قبلاً ذکر شد) و انتخاب واحد در هر نیمسال بین 14 تا 20 واحد (دانشجو مجاز به انتخاب در این محدوده است)  و نظر به گذراندن حداقل 222 واحد ، معمولاً دوره دکتری دامپزشکی بین 6 تا 7 سال به طول می‎انجامد که برابر آیین‎نامه آموزش دکتری پزشکی (که در ادامه می‎آید) تقریباً با حداقل سنوات پزشکی برابر و بیش از دکترای دندانپزشکی است. ضمن آنکه در طی تحصیل، دو دوره کارورزی تابستانی نیز دانشجویان دامپزشکی باید در کلینیک‎ها، آزمایشگاه‎ها و مراکز بهداشتی بگذرانند.

منبع : http://www.behdasht.gov.ir/index.aspx?siteid=1&pageid=12373&newsview=4084

------------------------------------------------------

آیین نامه آموزشی دکتری عمومی (حرفه‎ای) پزشکی

ماده 22 آیین نامه :

حداکثر مدت مجاز دوره دکتری عمومی پزشکی ده سال است.

منبع : سایت رسمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

لینک : http://www.bums.ac.ir/shares/education/education/aeiname/doctora/all.pdf

برابر برنامه درسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، طول دوره دکترای عمومی (حرفه‎ای) پزشکی 6 سال است و کل واحدهای ارائه شده 290 واحد است.

لینک : http://education.tums.ac.ir/content/?contentID=102

این در حالی است که در رشته دامپزشکی گذراندن حداقل 222 واحد برای اخذ درجه دکترای حرفه‎ای لازم است و با توجه به آنکه از مجموع 290 واحد دوره دکترای پزشکی ، 95 واحد کارآموزی و 68 واحد کارورزی و کشیک‎‌های شبانه است لذا یک تفاوت مهم واحدهای دو دوره پزشکی و دامپزشکی به محیط کار و لزوم پاس کردن 68 واحد کشیک شبانه برمی‎گردد.

------------------------------------------------------

آیین نامه آموزشی دکتری عمومی (حرفه‎ای) دندانپزشکی

آیین نامه آموزشی دوره دکترای عمومی دندانپزشکی که از طرف دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی پیشنهاد شده بود در 82 ماده و 67 تبصره در پنجمین جلسه مورخ 23/11/1378 شورای عالی برنامه‎ریزی علوم پزشکی به تصویب رسید. این آیین نامه از ابتدای سال تحصیلی 80-1379 برای آن دسته از دانشجویان که از این تاریخ به بعد وارد دانشگاه می‎شوند لازم‎الاجرا است و از این تاریخ کلیه آیین نامه‎ها و بخشنامه‎های مغایر با آن برای دانشجویان مشمول این آیین نامه لغو می‎شود.

ماده 10 آیین نامه :

برنامه دوره دکترای عمومی دندانپزشکی شامل دس های عمومی، علوم پایه و اختصاصی و مراحلی به شرح زیر است:

مرحله اول- علوم پایه (دو سال)

مرحله دوم – دروس اختصاصی دندانپزشکی (چهار سال)

ماده 15 آیین‎نامه :

حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره دکترای عمومی دندانپزشکی 8 سال است.

منبع : سایت رسمی دانشگاه شاهد

لینک : http://www.shahed.ac.ir/picfile/moavenat-Amoozeshi/ayin-nameha/dandan.pdf

تعداد واحدهای دوره دکترای عمومی دندانپزشکی به نقل از سایت رسمی دانشگاه علوم پزشکی تهران :

طول دوره دکترای عمومی دندانپزشکی 6 سال و کل واحدهای این دوره 217 واحد می‎باشد.

لینک : http://education.tums.ac.ir/content/?contentID=105

------------------------------------------------------

مقایسه رشته دکترای دامپزشکی و دکترای دندانپزشکی :

برابر آیین‎نامه‎های فوق‎الذکر ، حداقل واحد برای فارغ‎التحصیلی در رشته دکترای حرفه‎ای دامپزشکی، 222 واحد است که این تعداد 5 واحد از دوره دکترای دندانپزشکی نیز بیشتر است. ضمن آنکه حداکثر مدت مجاز تحصیل در رشته دندانپزشکی ، 8 سال ولی در رشته دامپزشکی ، 9 سال است.

------------------------------------------------------

آیین نامه آموزش دکترای عمومی (حرفه‎ای) داروسازی :

آیین نامه آموزشی دوره دکترای عمومی داروسازی که به تأیید دبیرخانه شورای آموزشی داروسازی و تخصصی رسیده است در 13 فصل، 88 ماده و 86 تبصره در بیست و هفتمین جلسه شورای عالی برنامه‎ریزی علوم پزشکی مورخ 7/9/83 به تصویب رسید. این آیین نامه از ابتدای سال تحصیلی 85-84 برای آن دسته از دانشجویانی که از این تاریخ به بعد وارد دانشگاه می‎شوند، لازم الاجرا است و از این تاریخ کلیه آیین نامه‌ها و بخشنامه‎های مغایر با آن برای دانشجویان مشمول این آیین نامه لغو می‎شود.

ماده 17 آیین‌نامه :

حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره دکتری عمومی داروسازی 5/9 سال است.

منبع : سایت رسمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

لینک : http://www.mums.ac.ir/shares/pharmacy/rahimim1/aeen-nameh-amoozeshi-oumoomi.pdf

برنامه درسی دوره دکترای عمومی (حرفه‏ای) داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران :

حداقل طول دوره دکتری عمومی داروسازی 5/5 سال است.

تعداد کل واحدهای درسی در این دوره ، 209 واحد است.

لینک : http://education.tums.ac.ir/content/?contentID=106

برابر این برنامه و همانطور که ملاحظه می‎شود رشته دکترای حرفه‎ای دامپزشکی با حداقل 222 واحد آموزشی در طول دوره تحصیل بین 6 تا 7 سال، 13 واحد بیش از دوره دکترای حرفه‏ای داروسازی در برنامه درسی خود دارد.
دکتر جمشید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
4
0
اونایی که میگن دکتری حرفهذای کارشناسی ارشد ه خخخ دکترای phd دویست و نه واحد پاس میکنه دکترای حرفه ای به ترتیب پزشکی 290 واحد( 60 واحد کشیک) دامپزشکی 225 دندانپزشکی 212 داروسازی 205 واحد یعنی دکترای phd هم به اندازه دکترای حرفه ای پزشکی و دامپزشکی و دندانپزشکی واحد پاس نمیکنه
دکترای حرفه‌ای نوعی مدرک تحصیلی که در ایران به پزشکان عمومی، دندانپزشکان عمومی، داروسازان عمومی، دامپزشکان عمومی از دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت اعطا می‌شود.

دکترای حرفه‌ای (دکترای عمومی)ویرایش

در برخی از رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی (شامل رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی) پذیرش دانشجو در مقطع دکترای حرفه‌ای صورت می‌گیرد.

تعداد واحدهای این مقاطع از ۲۰۹ واحد در داروسازی تا ۳۰۰ واحد در پزشکی متغیر است، و بالاترین سطح از نظر تعداد و محتوا نسبت به دکترای سایر رشته‌ها که با حداکثر گذراندن ۲۱۵ واحد فارغ‌التحصیل می‌شوند برخوردار است و مدت تحصیل معمول آن از ۶-۸ سال بسته به رشته است. پذیرفته‌شدگان بیشتر این رشته‌ها، امکان ادامه تحصیل تا دورهٔ تخصصی و حتی فوق‌تخصصی در زمینهٔ خاصی را دارا می‌باشند.[۱]
دکتر جمشید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
4
0
این مطلبم. میذارم. تا دوستان نظر غیر کارشناسانه ندن

دکترای تخصصی

این مدرک معمولاً به عنوان بالا ترین درجه تحصیلات دانشگاهی در هر رشته در نظام تحصیلی ایران شناخته می‌شود.این مدرک معادل مدرک PHDدر دانشگاه‌های امریکا و اروپا می‌باشد. برای بدست آوردن این مدرک دارا بودن مدرک دکترای حرفه‌ای و یا کارشناسی ارشد(بسته به رشته)الزامی است.طول این مدت بسته به نوع رشته بین ۲ تا ۶ سال است و پس از پایان این دوران نیاز به ارائه پایان نامه دکترا از طرف دانشجو می‌باشد.این مدرک معمولاً به بالاترین مدرک دانشگاهی موجود در هر رشته اطلاق می‌شود.لازم به ذکر است در بعضی از رشته‌ها بویژه رشته‌های گروه پزشکی افراد قبل از گرفتن مدرک دکترای تخصصی نیاز به گرفتن برد تخصصی در آن رشته دارند.


دکترای حرفه‌ای

این مدرک در تمام جهان به عنوان مدرک دکترا در رشته های کلینیکال(پزشکی،دامپزشکی،دندانپزشکی)شناخته می‌شود ولی در ایران استثنائا این مدرک در رشته داروسازی و بیوتکنولوژی نیز اعطا می شود.برای قبولی در این مقطع باید با دارا بودن مدرک پیش دانشگاهی در کنکور شرکت کرد و در یکی از ای رشته ها قبول شد.طول مدت این رشته بجز دندانپزشکی که حدود 6 سال می باشد،7 سال یا 14 نیمسال تحصیلی است در این دوره بسته به رشته حدود 220 الی 260 واحد درسی گذرانده شده و در پایان پس از ارائه پایان نامه مدرک دکترای حرفه ای به شخص حاضر اعطا می شود.این مدرک بالا تر از کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده و معادل مدرک Proffesional Doctorate در دانشگاه های جهان است.صاحب این مدرک می تواند برای ادامه تحصیل بسته به رشته در دوره برد تخصصی و یا دکترای تخصصی آن رشته شرکت نماید.

در ضمن شاید در ایران حق و حقوق دامپزشک رعاییت نشه ولی دلیل بر این نیست که هر کی بخواد راجع رشته ما بد صحبت کنه اکثرا کشور های
صنعتی جهان بزرگترین درامد کشورشون از راه صادرات گوشت و فراورده اای دامی هست و این کشور های جهان سومی هستیم ارزش این رشته رو متوجه نشدیم و نخواهیم شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
2
8
واحدهای پزشکی عمومی به این دلیل زیاد به نظر می رسن چون اکثرشون کیلویین؛ اکثر درسای عملی شون 6 و 4 واحدین. معلوم نیست مبناشون چی بوده.
تارا
|
Turkiye
|
۰۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
1
8
من دانشجوى دكترى حرفه اى هستم و حرف دوستان مهندس كاملا درسته مدرك ما برابر با فوق ليسانس و يا در بعضى كشور ها ليسانس هست .اما اون ها به جاى اين اصطلاحات مى گويند undergraduate ...دوستان پزشكم واقع بسن باشيد درسته اين حرف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
0
9
این القاب از گذشته آمده.
بالاترین درجه حکیم بود. زیر دست اون طبیب
از اون طرف بالاترین درجه معمار بود و زیر دست معمار مهندس.
باید به کسای که دکتری حرفه ای گرفتند بگن طبیب. یا پزشک.
دکتر به کسی اطلاق میشه که در رشته خودش به درجه اجتهاد و حکمت رسیده باشه.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
4
1
با نظر ایشان موافق نیستم چون پنجاه تا شصت واحد درسی تفاوت دکتر ای حرفه ای با فق ایسانس است
سونیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
4
2
بحث مسخره ایه
از یه طرف یه عده حسود میبینم که دکتر گفتن به بقیه سختشونه
از یه طرف هم یه عده پر مدعا میبینم که دارن فخر میفروشن
مصطفي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
0
3
با سلام و احترام خدمت دوستان پزشك و مهندس
ديپلم، فوق ديپلم، ليسانس، فوق ليسانس= پزشكي عمومي. دندانپزشكي. دامپزشكي و داروسازي، دكتراي تخصصي كه براي ما مهندسين ارشد برابري ميكنه با پزشكي كه تخصص قبول شده. از اسمشم معلومه "دكتري تخصصي" ميگيد نه بريد مدرك كسي كه ارشد بوده و بعد دكتري تخصصي گرفته رو با يه پزشك عمومي كه تخصص گرفته مقايسه كنيد. هيچ فرقي با هم ندارن تو مدرك جفتشون زده phd.
موفق باشيد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۸
0
0
این موضوعات در رتبه بندی علمی مهمه، اما در جامعه، نه. در ایران فارغ التحصیلان فنی و مهندسی و پزشکی چنان دچار وهم دانایی اند که خودشان را از متخصصان حوزه های علوم انسانی و علوم اجتماعی در زمینه ی تخصصی علوم انسانی و علوم اجتماعی به مراتب با دانش تر می دانند و اصلا این طفلی متخصصین رشته های علوم انسانی و علوم اجتماعی رو هیچ می دانند. شما یک قرص بخور تمام جامعه ی پزشکی الهوار میزنند که دخالت شده در کار ما، یا یک لانه ی مرغ بساز نطام مهندسی زندگیتو بهم میزنه، اما دوستان فنی مهندسی و پزشکی در حوزه ی جامعه شناسی، مدیریت در انواع آن، ساست، فرهنگ تا بر مصدر نشسته تا فیها خالدونش پیش می رند و هرچی بگی عزیزان شما در این حوزه ها اندازه ی کودکستانی سواد داری و اساسا ادبیات این حوزه ها رو نمیشناسی، بهشون برمیخوره، همشون فیلسوف ، جامعه شناس، عالم سیاسی، مدیر فرهنگی اند. به گذشته ی چهل پنجاه ساله ی مدیران وزیران و نمایندگان مملکت نگاه کنید و به تاثیرات مضحک و حتی ویران کننده اشون در شهر، زندگی، اجتماع و فرهنگ، حالا بیچاره فوق لیسانس رشته های علوم انسانی ، علوم اجتماعی و مدیریت که قابل دوستان پزشک و مهندس نیستند، درست نقطه ی مقابل دانشگاه های خارجی
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
0
2
افت علم مدرک گرایی
به عمل کار براید به سخندانی نیست

تا کی افراد به اصطلاح تحصیل کرده میخوان سره موضوع هیچ و پوچ باهم بحث کنند
الان یعنی با این موضوعات عقده های فرووخرده بعضی از افراد حل میشود
کی جامعه به اصطلاح فرهیخته میخواهند بیدار شوند ببینند افراد بی سواد گوی را ربوده به ریش شما به اصطلاح اکادمیکها میخنددند که سره اسم مدرک و چندر غاز (شندر قاز )حقوق بحث میکنید
حال که دلالان و املاکی ها ارقام نجومی بابت کمترین سطح سواد و کم زحمت ترین کارها و ریسک پایین شغلی از شما طلب میکنند و یا ارایشگرانی که بابت یک شب ارایش عروس که دوام 24 ساعته هم ندارد مبلغ یک جراحی و یا یک طراحی صنعتی را طلب میکنند باز شما تحصیل کرده ها برید پی نخود سیاه
پولاد خسروی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
0
3
باسلام واحترام خدمت شما دوستان عزیز و بزرگوار بجای اینکه بحث های بی فایده بکنید خواهشمندیم روی مسائل علمی و ایده های نو ارائه نمایید وتبادل اطلاعات علمی و فرهنگی بشود امیدوارم باتشکرفراوان
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
1
1
با سلام و عرض ادب
به نظر من دکتر قمصری چیز عجیبی نگفتن چون در همه جای دنیا دکتری عمومی بعنوان کارشناسی ارشد محسوب میشه . حتی جهت مهاجرت خیلی از کشور ها مدرک دکتری عمومی دامپزشکی قبول ندارن و باید مجددا تو دبی و کانادا امتحان بدن و پس از قبولی که بسیار سخت هم هست معادل سازی بشه تا زمینه اشتغال براشون فراهم بشه .
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
1
3
باید اون کلمه دکتر رو از فارغ التحصیلان رشته های پزشکی و دندان و دارو و دامپزشکی عمومی بردارن توضیحات دوستان هم کامل بود نیازی به تکرارش نمیبینیم.درواقع دکتری عمومی همون فوق لیسانس محسوب میشه. واقعا جای تاسفه یه سری اونقدر عقده ای هستن و به کلمه دکتر اولشون افتخار میکنن. حیف که تو این مملکت هیچیش سر جاش نیست.
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
2
4
سلام عزیزان من
بنده دانشجوی سال آخر رشته دکترای تخصصی شیمی آلی هستم، همان پی اچ دی .. سالهاست با دوستان داروساز در شرکتهای داروسازی کار کرده و هنوز هم دارم همکاری میکنم ..متاسفانه داروسازها اصلا و ابدا داروسازی بلد نیستند ..به جرات میگم تمام کارهای فرمولاسیون، R&D آنالیز، تولید و نود درصد کارهای داروسازی را بچه های شیمیست انجام میدهند و داروسازها اسم الکی دکتر را یدک میکشند و امضا میکنند .. این یک حقیقت است که دارم عرض میکنم .خودشون هم بارها میگن ما تا تخصص نگیریم دکتر داروساز نیستیم و قبول دارند که نیستند .. ولی همین جهان سومی و کمبود افراد باعث شده که اگر بهشون نگید دکتر برافروخته میشوند و ناراحت .. بنده از دیدگاه رشته خودم میگم چون از رشته و دروس داروسازی هم کاملا اطلاع دارم .. دروس علوم و مهندسی و بخصوص شیمی به مراتب سختر از رشته داروسازی است .. همین پزشکان عزیز و داروسازان محترم که مدرکشان معادل فوق لیسانس است در ترمهای ابتدایی که دروس علوم پایه دارند اشکشان در میاید .. خودشان بارها اعتراف کرده اند ... پس صرف یک مدرک که عنوان جعلی و الکی دکتر در کشور جهان سومی مثل ایران به آنها میدهند نباید باعث غرور و خودخواهی آنها شود .. آقا و خانم داروساز خدایی چند تا فرمول دارو تا بحال کشف کرده ای و به تولید رسانده ای ... اصلا چند تا بلدی .. مدرک شما اگر علم و تجربه پشتش نباشد و به درد جامعه و مردم نرسد در حقیقت معادل با پست و مدرک یک سوپرمارکت دار و مغازه دار است چون فقط فروشنده هستید .. حتی در داروخانه ها از داروسازها که مسول فنی هستند در خصوص یک دارو سوال میپرسی یا واقعاا نمیدونن و یا پرت و پلا میگویند .. این را من متوجه میشوم که هم رشتم و هم تجربم در این کار هست .. شاید شما برای عوام و مردم عادی دکتر باشید ولی در مقابل تحصیلکرده ها که حرفی برای گفتن ندارید و نباید عرض اندام کنید ... سواد و ماندگاری اطلاعات و اکتشافات و مفید بودن مهم است نه کاغذ مدرک .. الان همه نمایندگان و سران مملکت ما و مدیران اکثرا فقط عنوان دکتر را دارند حال از چه راهی گرفته اند خداداند ...چرا در کشورهای پیشرفته هیچگاه نمیشنوید دکر ترامپ، دکتر بایدن، و..و..و چون کمبود ندارند و دارند برای خودشان و جهان کار میکنند ...داروسازها و پزشکان : چند نفر شما روی واکسن کرونا کار کردید؟ باید در جهان خجالت بکشیم که این همه دکتر داریم و هنوز واکسن ما را امارات و.. اهدایی میدهند ... هر روز هم مثل مدارکمان داریم واکسن رونمایی میکنیم!!!... به هر روی اینکه اولا مدرک نه شخصیت میاورد و نه علم .. مگر بوعلی سینا مدرک کاغذی دکترای تخصصی پزشکی داشت ..خیر ..علم داشت ..به جهان خدمت علمی کرد و ماندگار شد و بیش از یک قرن کتبش در دانشگاه های غرب تدریس شد و هم اکنون شمای داروساز به کتب ایشان رجوع میکنید ..و.. پس اولا مدرک مهم نیست ..ثانیا مدرک دکترای حرفه ای همان معادل لیسانس و نهایتا فوق لیسانس است ..پس فخر فروشی نشانه ماستی شخصیت طرف است .. و بخصوص داروسازان که اگر سواد نداشته باشند همان پشت پیشخوان نشین یک سوپرمارکت هستند و با این توصیف مغازه داری میکنند...پس به تحصیل علم بپردازید و نه تحصیل مدرک.. حداقل اگر مدرک میخواهید تا دکترای تخصصی بخوانید و نه حرفه ای..

با تشکر و پوزش از همه
داور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
0
0
اینکه ناراحتی نداره یه واقعیته. بنده ارشد بیوشیمی بالینی دامپزشکی خوندم اونم در دانشگاه دولتی در طول تحصیلات از کاردانی تا ارشد واحدهای پاس شده تقریبا برابر شایدم بیشتر از دوره دکترا و پایان نامه ای که بنده کار کردم بیشتر مربوط به پزشکی بود تا دامپزشکی. تازه دوتا از هیات داوران از اساتید دانشگاه پزشکی بودن. خدا شاهده بیشتر از یه سال طول کشید تا تموم کنم با این همه بنده فعلا در جایگاه دستیار مسئول فنی مشغول به کارم ناراحتم نیستم. اما اکثر همکاران دامپزشکی فقط خودشون رو خدای علم دامپزشکی میدانند
نظر شما
ادامه